Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten worden maar niet rood.

Guest

Recommended Posts

Hoi ik heb al behoorlijk lang tomaten in de tomatenplant hangen maar nu worden ze niet rood. Ik had gelezen op internet dat je de plant kan toppen, en dat de tomaten dan ook sneller rood worden. Klopt dit , en weet iemand hoe het kan dat de tomaten niet rood willen worden. Ik heb de tomatenplant bij de praxis gekocht ergens in juni volgens mij op de pot kon ik geen ras vinden, alleen tomaat stond erop.

Hoi hier in nederland is de mooie tijd voorbij ben ik bang, afgelopen 2 dagen nog behoorlijk warm geweest met veel zon. Volgens de weermannen en vrouwen gaat de herfst beginnen. Ik heb ook zoveel mogelijk blad weggehaald en de toppen getopt. Groetjes jessica

Bij mij is ook nog veel groen, vooral de vleestomaten, er heeft er pas 1 een oranje wangetje. Maar we kunnen best nog wat mooie dagen krijgen hoor, ze zitten nu wel erg te somberen hoor bij het weerbericht. Natuurlijk het wordt de komende dagen kouder maar ze geven toch ook nog wel een goede kans op opklaringen. Ik houd de moed er maar in, er zal heus wel een deel nog rijp worden

Ik hoop dat je gelijk heb. Dit zijn me eerste tomaten die ik namelijk dan kan gaan oogsten. Wat ik ga doen is in januari alvast nieuwe zaadjes zaaien , dan ben ik er in ieder geval op tijd bij. Ik denk dat ik ook vleestomaten heb ze zijn namelijk best groot. Groetjes jessica

Wat ik ga doen is in januari alvast nieuwe zaadjes zaaien , dan ben ik er in ieder geval op tijd bij.

januari is een beetje te vroeg denk ik, het wordt toch wel mei vooor ze de koude kas in kunnen en om de plantjes zo lang goed te houden binnen valt niet mee, te weinig licht

eind mei konden ze pas naar buiten dit jaar, dus dan is januari ook te vroeg

om nu nog te rijpen hebben ze warmte nodig, of je kunt ze thuis laten narijpen met een banaantje erbij

Zelfde issue hier, maar dat was te verwachten want ik heb ze pas in mei gezaaid (toen ik net verhuisd was). Het viel me al mee dat ik er uberhaupt nog wat vruchten aan kreeg! Maar nu is het doel om er minstens 1 te laten rijpen zodat ik weer zaad heb voor volgend jaar. Ik heb nu de potten naar binnen gehaald (binnen 23 graden) en ze staan op het zuidwesten voor het raam. Hopelijk wordt het nog wat. En nou ja, anders inderdaad chutney.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Je kan tomaten goed binnen laten verder rijpen.

Leg ze tussen appels.

Appales geven ethyleen af, waardoor de tomaten zullen rijpen.

Ik merk dat ook de tomaten in m'n serre er lang over doen te rijpen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ik geloof dat de beredenering is dat je bij Chutney niet zo veel ervan eet dat je last krijgt van het giftige.

Groene aardappels schijnt veel heftiger te zijn dan groene tomaten???

Beetje off-topic: Maar ja, aardappels mag je kennelijk ook niet rauw eten. Al hebben we leden in de familie die dit zo en dan wel nodig vinden (=trek in rauwe aardappels) - klinkt me een beetje als onbewuste zelfmedicatie...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Ik leg mijn tomaten altijd binnen voor de venster om rood te worden. Geleerd van mijn oma.

Omdat ik last had van slakken moest ik ze wat vroeger dan normaal binnen leggen maar tot nu toe zijn ze allemaal rood geworden ook

Een zalige geur rozemarijn of munt of citroenmelisse

Net even zelf gekeken bij Wiki, niet omdat ik Erny haar antwoord niet helemaal vertrouwde ( ) maar meer omdat ik het toch even na wilde kijken. Ik heb verschillende tomaten gegeten de afgelopen tijd, die nog gedeeltelijk groene plekken hadden. Die heb ik weggesneden, maar ben wel niet lekker geworden een paar keer, waarbij ik toch in de richting van de tomatine begin te denken.

Dus groene onrijpe tomaten niet gebruiken.

Groene aardappelen net zo.

Aldus Wiki.

Aubergine moet wel gekookt worden, maar helpt dat dan wel?

ik maak me ook wel zorgen om de hoeveelheid regen die nu valt, daar kunnen ze snel van gaan barsten.

Ook ik zit met veel groene of lichtoranje tomaten. Zou ik die oranje al kunnen plukken, worden die dan nog rood?

Als ik m'n rode tomaten pluk dan pluk ik de oranje ook meteen. Die leg ik dan gezamelijk in het zonnetje in de vensterbank en tot nu toe zijn ze elke keer allemaal mooi rood geworden.