geedee Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Precies....doorschieten ga je tegen door t plantje 3 a 4 x te verplanten. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Ik heb de mijne in een bekje gezaaid en dan verspeend naar een potje, later ter plaatse uitgeplant, dus twee keer verplant.Tot nu toe geen enkele opschieter. Daarentegen begint de zomerprei wel door te schieten, denk ze te laten staan voor zaad. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
jootje Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Ook hier voor het derde seizoen geen knollen.....gisteren gevoeld.....sommige hebben niks, anderen lijkt wat te komen, maar is dan 3 cm doorsnede ofzo. Ik was vroeg genoeg, gekochte plantjes, maar niet bij gemest. Moet misschien dan toch wel. Als ik niet genoeg voeding krijg groei ik ook niet...... Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 september 2013 Geplaatst: 30 september 2013 Ik heb al 1 knol in de soepgroente zitten voor in de vriezer.Ik heb ze thuis voorgezaait in een bak en toen de plantjes redelijk op maat waren heb ik de wortels bij geknipt en toen op de plek geplant waar ze nu nog staan. Ze hebben net na het overplanten wat extra water gehad maar verder niets.Ik had wel moeite om de kleine plantjes toen ze net uitkwamen in leven te houden. Quote
Bit Geplaatst: 1 oktober 2013 Geplaatst: 1 oktober 2013 1 van de grotere knollen. Vroeg gekochte plantjes. Mijn zaaisel toen wilde voor geen meter. Heb er hier nog 3 van staan. 2 weken terug de 1e geoogst ( op zich veel te vroeg, maar mooie maat reeds )Dan heb ik nog een rijtje kleinere knollen staan, maar die staan veels te dicht op elkaar en heb ik minder of niet gemest. Ook wat te droog gestaan deze zomer. Deze grotere planten heb ik af en toe water gegeven ( staan / stonden tussen de sla-soortjes, en die moesten toch steeds water, vandaar. Quote
mw vogel Geplaatst: 2 oktober 2013 Geplaatst: 2 oktober 2013 Net als Willy heb ik mijn eigen zaailingen van de knolselderij twee keer verplant. Heb trouwens al begin maart gezaaid en de miniplantjes (wat zijn ze klein!) in april overgedaan in vierkante potjes, steeds vier per pot. Zo had ik half mei 32 leuke selderijplantjes met een paar blaadjes om in de volle grond te zetten. Ze staan er nog steeds allemaal en mooi in blad. De knollen gaan nog niet hard, maar het formaat tennisbal haal ik wel Ach, ik denk maar zo: samen zijn ze een hele grote knol waard! Quote
HuubvG Geplaatst: 3 oktober 2013 Geplaatst: 3 oktober 2013 Ik wist niks van de knolselderij, maar heb toch een paar knollen met de ø van een € 2,00 muntstuk geproefd! Quote
aalterse-willy Geplaatst: 4 oktober 2013 Geplaatst: 4 oktober 2013 Ben eens gaan kijken naar de knolselderij en er een meetlat voor gelegd, dat ziet er me toch niet slecht uit, 11 cm doormeter en ze moeten nog een maand groeien. Hoop dat al deze tomaten nog kunnen af rijpen, maarrrrrrrrr????? Er is ook nog een butternutje in de maak. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Ries. Geplaatst: 4 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2013 Ik weet niet of je goede wijn drinkt, kan ik van hieraf niet proeven ,maar mooie knollen heb je in ieder geval Groet Ries. Quote
weknow Geplaatst: 4 oktober 2013 Geplaatst: 4 oktober 2013 Tis een donker zwaar bier dat Willy vasthoudt op zijn profielfoto. Als ik het glas goed herken, was het een "Brigand"...?Maar die foto staat er al een tijdje, dus hij zal er nog wel vaker een gedronken hebben na een dag hard werken in de tuin Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Ries. Geplaatst: 4 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2013 Zo zie je maar dat iemand toch maar half kijkt, met het witte schuim dat toch nog een beetje zichtbaar is moet het inderdaad een bier zijn. Maar of het nou wijn of bier is…..mooie knollekes heeftie Quote
Ries. Geplaatst: 22 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2013 Het is vandaag precies een maand geleden dat ik deze topic geopend heb met de foto's, maar er zit geen vooruitgang in . Je ziet snijselder genoeg maar geen knol, Ik laat ze staan tot er knollen aanzitten ... of ze moeten bevriezen en helemaal weg gaan nou dan houd het op. Groet Ries. Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 oktober 2013 Geplaatst: 22 oktober 2013 Het ziet er ook helemaal niet uit als knolselderij, maar meer als rode selderij... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 22 oktober 2013 Geplaatst: 22 oktober 2013 Ries schreef: of ze moeten bevriezen en helemaal weg gaan nou dan houd het op Normaal gesproken zal selderij niet bevriezen. Wel zal het blad afsterven na een flinke vorst. Om in het volgend seizoen weer fris uit te lopen en rond juni te gaan bloeien.Ik zou er lekker soepie mee maken en enkele planten laten staan, zodat je van het jonge frisse blad ook nog lentesoep kunt koken. De bladeren die niet aan een bloeistengel zitten, zijn ook nog wel te gebruiken als ze in bloei gaat. Maar dan is er vrij weinig bruikbaar blad. Vind het rode blad wel mooi! En zoals Appelvrouw zegt: het ziet er helemaal uit als een gezonde bladselderplant. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Ries. Geplaatst: 22 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2013 Vandaag contact opgenomen met mijn plantenleverancier. Jos de Jong uit Roosendaal 80 jaar en hij wist nog precies hoeveel ik er gekocht had 35 dus. ( nabij kerkhof zegestede.)Ries: Jos die knolselderies die ik bij jou gekocht heb komen geen knollen aan.Jos: WA zegde me nou Ries oe kan da nou.Ries: Jos heb je die zelf gekweekt of heb je ze zelf ook gekocht.Jos : Ries ge wit toch dak alles zelf kweek, en ik emmer zeker 500 verkocht en de enigste waar ik iets van oor da zijde gij.Ries : Jos weet je zeker dat het knolselderij is.Jos : Ries da weet ik 100 % zeker. Anders zou ik van die andere ook wel iets oren.Ries : Jos zou het nog kunnen dat er nog knollen aan komen.Jos : Ries as de sukkerpeeje goed zen dan zen de knolselderieen ook goed dus atter nou gin aan zitte komme ze nie meer. Toen heb ik maar afscheid genomen van Jos, jazeker dat is Jos, een geweldige vent. Groet Ries. Quote
weknow Geplaatst: 22 oktober 2013 Geplaatst: 22 oktober 2013 Ik vind het wel een leuk verslag, Ries, dat gesprek dat je had met Jos! Moest er hartelijk om lachen en heb er van genoten! Ik weet niet of je het draadje over voorstellen voor een teeltwedstrijd op dit forum volgt...? Volgens mij is de knolselderij van Jos de perfecte uitdaging voor onze wedstrijd van 2014 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
roosmarij Geplaatst: 23 oktober 2013 Geplaatst: 23 oktober 2013 Ik hoorde maandag dat knolselderij absoluut patentkali nodig heeft om een knol te vormen. De meneer in kwestie kweekt al meer dan 30 jaar op de volkstuin, die zal wel gelijk hebben leek me. Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
weknow Geplaatst: 23 oktober 2013 Geplaatst: 23 oktober 2013 Klopt in grote lijnen, Roosmarij. In het algemeen kun je zeggen dat alle gewassen waarvan je de wortel of knol eet en ook de meeste groenten die je voor de vruchten kweekt veel betere resultaten geven (betere groei en ontwikkeling, maar vaak ook betere bewaarbaarheid en smaak soms) als ze voldoende kalium in de grond vinden. Daarom wordt er dan mest met relatief veel kali of soms extra kali gegeven. Overigens zit in alle samengestelde mest en organische mest en ook in compost ook kalium. De hoeveelheid en verhouding verschilt wat per soort mest. Maar bij die soorten groenten kan wat extra kali vaak zeker geen kwaad. Patentkali is een zogenaamde enkelvoudige meststof. Ze bevat ook wat magnesium. Er bestaan nog andere kali-meststoffen zoals thomasslakkenmeel ( = thomaskali), vinassekali en ook wordt as van verbrand organisch materiaal (hout, stro e.d.) gebruikt. Dit kun je gebruiken als je alleen of vooral wat extra kali wilt geven. Niet overdrijven, want te veel kalium is ook niet gewenst in je grond en heeft weer negatieve effecten. Nu moet ik zeggen dat de foto's van Ries geen echte gebrek verschijnselen voor kali laten zien. Het verschil tussen niet en wel wat extra kali geven is niet zozeer dat er geen of wel knolvorming is bij selderij. Het is hooguit het verschil tussen een wat kleinere en een flinke knol. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Ries. Geplaatst: 24 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2013 Toen ik van het voorjaar mijn tuin ging spitten ben ik begonnen met een kip (sleuf) te maken. Op het einde houw je dan een kip over, die heb ik een beetje dicht gesleept met een hark.Toen heb ik in deze sleuf was toen nog maar zo’n 10 cm diep over de gehele lengte 10 meter een bedje met koemestkorrels en kunstmest gemaakt en lekker ingeharkt. Kunstmest is 12-12-17-2-8. De 17 staat voor kalium, toen bij Jos de plantjes gehaald, stonden allemaal in zantblokjes van pakweg 5x5 cm. Jos zei nog tegen mij Ries……tussedeur nog un bietje keusmis wor want ze lusse nogal wa…… …Ik zei komt goed Jos, dus zo half in de zomer nog een keer met de kunstmest er langs geweest, en regelmatig met de watergieter er langs gelopen. Ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen. Groet Ries. Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 oktober 2013 Geplaatst: 24 oktober 2013 Tja, misschien is en koemest en kunstmest samen wat veel van het goede. Mijn selderijen krijgen een beetje koemest en verder compost en hebben het prima gedaan (ook gekochte plantjes).. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ries. Geplaatst: 14 december 2013 Auteur Geplaatst: 14 december 2013 Dag tuinvrienden,Ries is vier december weer thuisgekomen van Portugal. Ik rijd altijd met de eigen auto dus even wat rust is toch 2500 Km. Zes december heb ik deze knolselder er uit gehaald, en laat er nou een knol aanzitten. Ik laat ze gewoon staan kijk maar wat er van terecht komt.Maar als ik deze in het water doe, wordt het water toch al iets smeriger. Groet Ries. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 14 december 2013 Geplaatst: 14 december 2013 Ik had knolselder op twee verschillende perkjes gezet, dezelfde plantjes hoor en er is een groot verschil in knolvorming.Moet er wel bij zeggen dat het bedje met de kleinste knollen een tiojdlang in de halfschaduw gestaan heeft, er stonden bloemkolen voor en dat kan de reden zijn maar ben er niet zeker van hoor.Dan dat pintje......Dat is een Grimbergen, trappistenbier, jaja, dees manneke drinkt patersbier!! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Ries. Geplaatst: 16 december 2013 Auteur Geplaatst: 16 december 2013 aalterse-willy, Intussen heb ik wel het een en ander opgestoken wat betreft Knolselder. De twee verschillende plekjes van jou zijn natuurlijk opgeslagen in mijn bovenkamer, ik zal daar zeker rekening mee houden. ook wat de andere mensen zeggen neem ik mee naar 2014, ik denk dat het zeker niet verkeerd meer kan gaan. (hoop ik) En wat dieen grimberg trappist betreft.....dat het U mag bekomen... Ik zelf drink graag een rode Alentejo wijn (Portugal) Zeer hartelijke groet Ries. Quote
henkg Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 Plantdiepte knolselderij: ik lees dat dat nauw luistert.Staan deze (29 maart gezaaid, nu ruim 20 cm hoog) goed of te diep? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.