Ga naar inhoud

Brainstormen teeltwedstrijd 2014

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

off topic

Erg leuke woordspelingen van Weknow en Stan. Ik heb er ook nog een paar: bielzenkruid, onbewaakte overweegbree. Deze vallen dan wel onder perronkruid natuurlijk.

@ Appeldame: jazeker!

Geplaatst:
j

Edit: en waarom geen zaden van Vreeken's? Denk dat hij zo'n wedstrijd juist zou ondersteunen en hij heeft vast ook nog wel goede ideeën voor een soort...

Voor de wedstrijd in 2015 zou dat mogelijk kunnen.....

voor volgend jaar is ie vast niet op tijd met leveren

Mij lijken pinda's wel leuk en apart

Geplaatst:

Ik had pinda's gepoot een bak stond in de kas .Van 6 planten 4 pinda's gehad en een andere bak stond buiten met nul opbrengst.Misschien anderen beter resultaat?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

De pinda is een tropische plant. Als het zulk weer blijft als vandaag tot oktober volgens jaar, lijkt me dat wel wat, óf als we gaan voor het kleinste pindaplantje met de minste pinda's eraan, lijkt me het ook wel wat...

Mijn pindaplantjes van dit seizoen zijn niet groter geworden dan een cm of 20, met een paar heel kleine bloempjes, waarna ze afgestorven zijn. En dat in de kas.

Geplaatst:

Pinda's zijn leuk om te doen. Het weer was deze zomer perfect voor zo'n tropisch plantje. Als het volgend jaar een minder mooie zomer is kan het zomaar helemaal niks worden. Ik zou voor de wedstrijd een oerhollandse, klimaatbestendige, ouderwetse groente nemen.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Huub zal de organisatie van de volgende teeltwedstrijd op zich nemen, en gezamenlijk met jullie een keuze maken voor de groente (en ras) en opzet van de wedstrijd.

Ik zou zelf een wedstrijd met een reuze prei ras wel leuk vinden.

Geplaatst: (aangepast)

Dank je Jorg. De reuzeprei is genoteerd en het volgende bericht had ik al paraat:

Binnenkort komt er een + achter gewassen voor elke keer dat ervoor 'gestemd' wordt. Je mag in deze ronde 'stemmen' op een bepaald gewas (sommigen hebben dat al gedaan). Dit is slechts een voorronde. De tien meest gekozen ideeën komen t.z.t. in een poll. Dan mag er weer gestemd worden. Daaruit volgt het door ons zelf gekozen gewas waarmee we de wedstrijd doen, mits het haalbaar is qua levering van de zaden en mogelijkheid van distributie.

Voorkeur genieten gewassen die onbekend, nieuw in Nederland, vergeten groenten zijn, maar wel door een redelijk aantal spelers geteeld kunnen worden.

Edit:

Misschien een kleine aanvulling? :

Voorkeur gaat denk ik ook uit naar gewassen die tussendoor op de foto gezet kunnen worden, waardoor het iets meer een strijd word in het topic? (Bijv. een aardappel zou erg saai zijn )

Meepraten en -denken in dit topic betekent niet automatisch dat je meedoet met de wedstrijd. Het spreekt voor zich dat als je ideeën noemt, stemt, dat je dan wel plannen hebt om mee te gaan doen, vind ik althans...

Waarschijnlijk gaat het verzenden van de zaden ditmaal anders. Je zou een aan jezelf gerichte en gefrankeerde envelop aan mij moeten opsturen, waarna je deze terug ontvangt met de zaden erin. Zo bouwen we een iets grotere zekerheid in dat je ook daadwerkelijk meedoet. Daar staat tegenover dat er een prijs(je) uitgereikt zal gaan worden!

Dus ga door met ideeën neerzetten! Als je op een gewas uit de lijst wilt stemmen, zet dan in je bericht iets van 'ik stem voor... '

aangepast door Gast
Geplaatst:

Okok. Laat ik dan vast melden : Ik stem voor niets. Ik laat me graag verrassen !!

Als het iets wordt wat ik écht niet wil, dan doe ik gewoon niet mee toch ? Bijna alles vind ik oké ( behalve pinda's ( hou je mond dan ook Bit ))

Geplaatst:

Voorkeur genieten gewassen die onbekend, nieuw in Nederland, vergeten groenten zijn, maar wel door een redelijk aantal spelers geteeld kunnen worden.'

Misschien een kleine aanvulling? :

Voorkeur gaat denk ik ook uit naar gewassen die tussendoor op de foto gezet kunnen worden, waardoor het iets meer een strijd word in het topic? (Bijv. een aardappel zou erg saai zijn )

Geplaatst:
... ... japanse radijs
In 2012 is er een wedstrijd met radijs gehouden. Al is het een prachtige radijs, er zijn zoveel ander leuke gewassen! Als het nou een radijzenforum was, ja, maar nu weer radijzen vind ik echt niet leuk.
... ... Van de ander 2 kon ik zo snel geen foto vinden behalve bij Vreeken maar die krijg ik niet eraf gehaald

Je kunt altijd een 'Print Screen' maken, een knop op je toetsenbord is (bij mijn toetsenbord althans) aanwezig. Je klikt op die knop en dan open je bijvoorbeeld Paint > plakt met ctrl V > uitsnijden > ctrl c > bestand: nieuw > ctrl V > opslaan als...JPG > naam geven en dan kun je hem later ophalen en hier plaatsen.

rr45281382499325.JPG

Geplaatst:

Ik stem voorlopig op biet en op een van de komkommers. Ik weet wel dat die biet in de grond groeit, maar dat weerhield ons niet om lekker veel te posten toen we de radijswedstrijd hadden. Er valt genoeg te zien met biet. Een oud Ndrlnds ras heeft mijn voorkeur..eentje die lekker groot wordt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Prima dat er ideeën zijn en er over nagedacht wordt, zodat de grootste fouten eruit gehaald worden. De berlotto wedstrijd vind ik prima gaan, ondanks dat de controleerbaarheid matig is. Omdat er toch geen prijs aan verbonden is, zullen de uitslagen wel eerlijk en eervol zijn. Als je kiest voor een prijs moet de controleerbaarheid goed zijn. Een digitale weegschaal kan dan al niet meer gebruikt worden.

Verder zal ik geen voorstellen doen of meestemmen in een poll. Ik laat het geheel aan Huub over wat hij gaat kiezen. Hij organiseert en beslist of het haalbaar is. Wat mij betreft zet hij deze optie ook in de poll. Ik ga vast wel meedoen als het voor mij te doen is. Dus een normaal Hollands gewas wat overal wil groeien in normale omstandigheden. Een gewas wat in de kas moet of 100 % in de zon moet staan is voor mij niet haalbaar.

Geplaatst:

Ik stem ook op alles dat eetbaar is (en blijft als het erruug groot word)

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:
Als je kiest voor een prijs moet de controleerbaarheid goed zijn. Een digitale weegschaal kan dan al niet meer gebruikt worden.

hoezo niet? digitale weegschalen zijn juist veel preciezer toch?

Overigens heb ik niet de indruk dat er hier op het forum echt van die figuren zitten die met hun uitslagen zouden sjoemelen puur en alleen vanwege een 'klein prijsje'.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Er wordt gedacht over een kleine prijs. Dat wordt een ernstige fraudezaak als iemand zo flauw is om te gaan sjoemelen! Van mij mag die winnen, ik ga dan wel voor de lol, heb ik nu trouwens al.

Bij de bonenwedstrijd was de moeilijkheid het droog moeten zijn van de bonen. Het zou kunnen dat een aantal bonen nog niet droog was, dat scheelt al gauw de helft! Heeft iedereen zijn/haar bonen nog nagewogen? Hoeveel wegen ze op dit moment nog?

Een digitale weegschaal is erg nauwkeurig.

Maar nu wat anders: in 2011 ging het bij de radijs om de zwaarste, in 2012 bij de aubergine ging het om de langste, afgelopen jaar ging het weer om het gewicht, we zouden in 2014 het grootste aantal kunnen meten, van wat eetbaars dan ook, duidelijk zichtbaar en te controleren op foto's.

Het verrassingsgewas spreekt mij ook wel aan. We kunnen dit zeker bij de poll zetten. En dan tot het eind e afwachten óf het de verrassing wordt, óf een van de andere 9 gewassen. Ongeacht de uitslag van de poll.

Geplaatst:
... ... Van de ander 2 kon ik zo snel geen foto vinden behalve bij Vreeken maar die krijg ik niet eraf gehaald

Je kunt altijd een 'Print Screen' maken, een knop op je toetsenbord is (bij mijn toetsenbord althans) aanwezig. Je klikt op die knop en dan open je bijvoorbeeld Paint > plakt met ctrl V > uitsnijden > ctrl c > bestand: nieuw > ctrl V > opslaan als...JPG > naam geven en dan kun je hem later ophalen en hier plaatsen.

Heb ik geprobeerd maar dat wil niet lukken

Ik zou graag een foto van de prei plaatsen.

Die soort die ik heb genoemd is trouwens een reuze prei.

Geplaatst:

Radijs hebben we net twee jaar terug gehad..iets anders is nu leuker.Dit is hem toch Angela, de prei die jij zei? Deze vind ik inderdaad best een uitdaging! Zou die ook nog lekker te eten zijn?

Knipsel250871382532132.PNG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...