angela († maart 2025) Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Wat vinden jullie van deze?Het zijn soorten die je niet dagelijks tegen komt maar wel voor iedereen te doen denk ik? PREI 'Mammoth Pot' JAPANSE RADIJS 'Sakurajima'REUZENRADIJS 'Big Ben' / 'Jumbo Scarlet' / 'Riesenbutter'
Bit Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Hmmm....merk van mezelf dat ik niet zo val in een wedstrijd om de "grootste" , de "dikste" of de "meeste". Haha. Weknow Laat dát nou net dé idee zijn achter het houden van een wedstrijd he ?Jou neem ik mee op schoolkamp voor de leuke avonden en het oplossen van alle strubbelingen in de groep tussen 13 jarige meiden Jou vraag ik voor de brainstorm-commissie ter voorbereiding van het schrijven van de nieuwe visie van de school. Maar ik schiet jou áf wanneer we wedstrijdje 'ellebogen-gebruiken' gaan organiseren Nee. Wedstrijd is wedstrijd. Daar hoort een wedstrijd-element bij. Niet alléén maar de fun; anders noem je het geen wedstrijd. Komt overigens ook gelijk iets heel anders bij me boven : ik wil ook iets winnen !!. Buiten eeuwige roem op google .... gewoon héél veel geld of een sappan. Prei, wortel, paprika,tomaat, zonnebloem of biet ? Ik doe mee !! ( ben er heimelijk overigens wel érg met weknow eens )
Limoen Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 De teeltwedstrijd vond ik erg leuk dit jaar, zo blij als een kind toen ik de eerste bonen zijn. Het eindresultaat maakte me wat minder uit vooral omdat het proces er naartoe en het forum veel bijdroegen aan het plezier. Aan de volgende wedstrijd doe ik zeker weer mee, hoewel ook ik het leuk zou vinden als het iets is wat bovengronds zou groeien.
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Misschien kan Huub in het eerste bericht een lijstje maken met de gedane voorstellen?
appelvrouw Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Lange pompoensoort lagenaria extra long dipper. Neemt niet al te veel ruimte in, en kan aan een piramide met stok zoals de bonen. Het topic record groente levert ook vast wat ideeën op... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Maarten Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Iets wat normaal niemand kweekt en echt een uitdaging is. Bijvoorbeeld Okra, Alsempeer of Luffa.
dennislp Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 @Jenneke, goede opmerking dat iets eigenlijk wel bovengronds moet groeien En vind het idee van Bit, de hoogste zonnebloem, opzich ook wel wat leuks hebben! Maar dan moet het denk ik wel zijn 'de hoogst bloeiende zonnebloem'. Dat maakt het nog wat lastiger. Dan kan je niet alle bloemen weghalen zodat er energie in de plant gaat i.p.v. de bloemen. Nog een ideetje;WK 2014 thema: Wie kweekt de grootste oranje bloemkool? > Planten kopen? Doe het bewust!
Frans Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Het kweken van langste , dikste of zwaarste vrucht heeft als nadeel dat jouw 'persoonlijke kampioen' vaak niet of nauwelijks meer bruikbaar is voor consumptie . De meeste groenten moeten immers jong geconsumeerd worden willen ze lekker zijn. Het zou mooi zijn als de wedstrijdplant een plant is waarvan gedurende de hele wedstrijd de vruchten geoogst kunnen worden zonder dat dat invloed heeft op het wedstrijdresultaat. Daarnaast moet het een plant zijn die zowel in de vollegrond te telen is als ook in potten. Het idee om iets met tomaten te doen komt al vaker voor in dit topic maar waarom alleen naar de vruchten kijken als de plant zelf ook als wedstrijdelement kan dienen ? De Sungold kerstomaat leent zich uitstekend voor een wedstrijd om bijvoorbeeld de langste tomatenplant te kweken en levert bovendien gedurende het groeiseizoen ook nog eens grote hoeveelheden overheerlijke tomaatjes , volgens mij zelfs de lekkerste die er zijn. Ik heb ze nu twee jaar achter elkaar behalve in de volle grond ook in pot gekweekt. Dat was dan wel niet om een zo hoog mogelijke plant te krijgen maar puur voor de lol. Zie foto's. Als mijn wedstrijdidee overgenomen wordt dan beloof ik dat ik niet , of in ieder geval buiten meededinging , mee zal doen aan het kweken van de hoogste Sungold. Ik heb immers al twee jaar kunnen vooroefenen . -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
mijke Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Niet dat ik enige ervaring heb met tuinieren of bepaalde gewassen die doorslaggevend kan zijn voor de keus van te telen groente Maar ik wou toch even een duit in het zakje doen! Is het bijvoorbeeld niet leuk om niet de grootte of zwaarte van 1 ding te nemen, maar bijvoorbeeld wie de meeste vruchten oid aan 1 plant kan krijgen? Het opeten van de oogst is dan nog steeds mogelijk en bij bepaalde groentes (courgettes etc.) zelfs aan te bevelen wil je de wedstrijd winnen. Op die manier kan iedereen meedoen, ook als je erg beperkt ruimte hebt en eigenlijk niet al te veel plek in je tuin kwijt wilt zijn aan oneetbare teelt. Een andere optie zou de Armeense Komkommer kunnen zijn. Volgens mijn boekje 'Vergeten groenten van a tot z' is dat goed te telen in ons klimaat (dus ook buiten), maar niet te makkelijk. En hoe langer je de vrucht laat zitten, hoe lekkerder hij wordt! Onrijp smaken ze als komkommer, maar als ze rijpen worden ze zoeter en krijgen ze een schijnbaar heerlijke meloengeur (en kun je ze dus als meloen eten). De vruchten kunnen wel 1meter lang worden! Of, ook uit dat boekje, de asperge-erwt. De loten zijn alleen jong lekker, en hoe meer je oogst, hoe meer loten de plant maakt. Deze plant is iets makkelijker dan de armeense komkommer, en een stuk kleiner, dus leuker voor mensen in vierkante meterbakken. Slangenradijs is misschien ook een leuke als je de grootste oogst wilt tellen. De oogst duurt van juli tot en met oktober dus lekker lang en het is een kleine plant zodat iedereen kan meedoen. schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Erny Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Slangenradijs een kleine plant??? Nou hier niet dus... Op't Chilliforum gaat het op het moment om de langste Chiliplant... De teller staat op het moment op zo'n 3 meter!!! Dit is te bereiken door de goede soort, goede voeding en goeie snoeibewegingen.... Mij lijkt het in ieder geval ook het leukst als je de oogst na de wedstrijd nog kan gebruiken. Anders is het gewoon ruimteverlies. Heb om die reden dit jaar niet meegedaan omdat ik geen droge boontjes eet en daarvoor dus de ruimte niet kon missen.Of het moet dus iets kleins zijn dat die ruimte niet inneemt. Maar Radijs hebben jullie ook al gedaan in 2012... De meeste Patissons aan 1 plant??? Komen er behoorlijk veel vanaf, fotogeniek en goed te bewaren.... Tomaten liever niet want te veel Phytho hiero (nee we spuiten niet!) en dan kan ik dit jaar weer niet mee doen... Zowiezo misschien ook wel rekening houden met de warmtegevoeligheid van de wedstrijdsoort omdat het in België toch écht wel een stuk eerder opwarmt als hier in het Noorden... En de langste komkommer is persoonlijk ook nix voor mij... die wil ik namelijk écht wel opeten voordat ie tot wedstrijdformaat kan uitgroeien... Hmmm... misschien moet ik ook maar tot de conclusie komen dat ik niet helemaal geschikt ben voor dit soort wedstrijdjes...
HuubvG Geplaatst: 19 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2013 @ Bit, ik weet nog niet of ik wél vleestomaten ga kweken als het om de wedstrijd zou gaan. Maar ik hoop niet dat dat het wordt. Dan lijkt me inderdaad de lengte van de (tomaten)plant leuker, en dan lekkere tomaatjes eraan, zoals bijvoorbeeld de kerstomaat waar Frans het over heeft. Die vindt Frans lekker, maar dan kom ik weer op de gele snoeptomaat, die vind ik lekker, is een late soort dus hebben we lang spanning en pret om wie de langste plant heeft. Maar nogmaals, ook Erny heeft het erover, de phytophtora kan voor tweespalt zorgen, wel of niet chemisch bestrijden. Dus nee, voor mij geen tomaat als wedstrijdplant. @ Mijke, de Armeense komkommer lijkt me ook erg leuk! @ Weknow, Bit, de twee seizoenen dat ik meedeed, heb ik erg veel lol beleefd. Het feit dat er niks te winnen viel, maakte de wedstrijd tot een spel, leuk om mee te doen, elkaar quasi op te jutten, bovendien nog wat leren ook. Ik had anders waarschijnlijk geen aubergines en borlotto's geteeld. Prijzen winnen zie ik niet zitten, want er kan veel te veel gesjoemeld worden. Kijk maar in het borlotto topic, er zijn spelers bij die niet weten dat de bonen droog moesten zijn. En/of er valt niet te controleren of jouw bonen nou echt wel droog waren. Je krijgt daar geheid heibel om als er een prijs te winnen valt ( hoewel ik een sappan echt wel kan gebruiken!). Gaan er toch prijzen vallen, dan lijkt me een tweede prijs van echte spek (van een VELDVARKEN bijvoorbeeld...) en bonen ook wel wat. @ Angela, goed idee, ik zal een lijstje aanleggen in het 1e bericht. Hopelijk blijft het dan bij de vele tientallen suggesties die ik al gelezen heb, en worden het er geen honderden...
beertjerinke Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 de Armeense komkommer lijkt me ook erg leuk! en heel apart zou ik nooit aan gedacht hebben een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
HuubvG Geplaatst: 19 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2013 (aangepast) Lijstje gemaakt in 1e bericht. Edit! Ik had hier een voorbelledlijstje gemaakt, maar dat kan verwarrend worden, op z'n minst voor mij, dus zie bericht # 1. 19 oktober 2013 aangepast door Gast
geedee Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 De TomTato ?? http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10835269/Dubbelgewas-produceert-tomaten-en-aardappelen Of artisjokken.
thea Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 ha tomtato http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
greetje Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 en wat is de bedoeling van die lange lijst?dat we gaan stemmen opwat en hoe?of is dit puur inventarisatie van ideeën? kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
René Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Wat leuk, zo'n wie-heeft-de-grootste-wedstrijd De grootste biet of courgette kan je volgens mij nog best voor een pan soep gebruiken. Zonnebloem, ui of prei vind ik ook leuk. Wie zaait zal oogsten
HuubvG Geplaatst: 19 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2013 @ Geedee, ik dacht eerst dat ik een tikfoutje had gemaakt. Heb 2× mijn lijstje nagekeken, maar alle tomato's goed geschreven dacht ik. Goed, op naar de Tomtato... De commerciële poppenkast eromheen vind ik zum kotzen, maar dat mag de pret niet drukken. Artisjok is wel een meerjarige plant. Het is wel een idee natuurlijk, en nog een leuke bloem om mooie foto's van te maken. @ Greetje, heb je geen bericht van Jorg gekregen? Ideeën gevraagd voor de toeeltwedstrijd 2014... @René, die zijn al genoemd, komt goed.
Frans Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Niet zo'n geschikte plant voor een wedstrijd die tomtato maar het lijkt me wel interessant om eens te proberen zo'n plant helemaal zelf te gaan maken. Een leuk onderwerp misschien voor een topic komend voorjaar ? Zoiets van ... wie ziet er kans om helemaal zelf een bruikbare tomtato te creëren ? -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Huub ik mis mijn voorstellen nog in de lijst? Ik had ze speciaal gekozen omdat die soorten ook in wedstrijden worden gebruikt
dennislp Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Niet zo'n geschikte plant voor een wedstrijd die tomtato maar het lijkt me wel interessant om eens te proberen zo'n plant helemaal zelf te gaan maken Ik ga het komend jaar ook zeker eens proberen! Denk dat de keuzes wat betreft de soorten nog het lastigst zijn, zijn denk ik cruciale keuzes. > Planten kopen? Doe het bewust!
geedee Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Artisjok is wel een meerjarige plant. Het is wel een idee natuurlijk, en nog een leuke bloem om mooie foto's van te maken. @ Greetje, heb je geen bericht van Jorg gekregen? Ideeën gevraagd voor de toeeltwedstrijd 2014... Ik heb nu al 2 jaar op rij, artisjokken in de plant die ook dit jaar is gezaaid......kan wel....hoeft niet.....ik heb er dit jaar ook , die nog geen bloem hebben gehad. Ik heb geen bericht van Jorg gehad, maar ik denk lekker tóch mee, nahnah nananaaaaahhhh @Frans Zouden we een tomatenzaadje in een aardappel laten kiemen? Dat kan nu al....ander topic....Combiplant voor kerst....
HuubvG Geplaatst: 19 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2013 Huub ik mis mijn voorstellen nog in de lijst? Ik had ze speciaal gekozen omdat die soorten ook in wedstrijden worden gebruikt done! Maar let wel: ... ... Maar Radijs hebben jullie ook al gedaan in 2012... ... ... @ Geedee, ik dacht dat je ook met de borlottowedstrijd had meegedaan, maar dat is niet zo, zie ik.
Stan Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 @Frans als je (Niet zo'n geschikte plant voor een wedstrijd die tomtato maar het lijkt me wel interessant om eens te proberen zo'n plant helemaal zelf te gaan maken. Een leuk onderwerp misschien voor een topic komend voorjaar ? Zoiets van ... wie ziet er kans om helemaal zelf een bruikbare tomtato te creëren ? ) dat gaat doen zet gaarne wat foto's e.d. in het afleggen, marcotteren en enten draadje a.u.b. Ik ben zeker van plan het ook eens te proberen(voor mij ruimte winst) maar, hoor graag van anderen welke rassen zij kiezen. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
appelvrouw Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Hahaha ik lach me suf om die lijst op pagina 1...bijna alle groente staat er op ik mis nog de langste wortel en de zwaarste aardappel We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten