katrien888 Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Hey moestuinders, Voorlopig nog enkele wintergroenten die op het land staan, maar grotendeels lege plekken met enorm veel onkruid... , 'k heb al gedacht om een voorlopige afsluiting te plaatsen zodat de kippen hun goesting kunnen doen , maar bij sommige tuinierders staat er echt NIETS van onkruid, dan vraag ik me toch af hoe ze het doen???Wat doen jullie om zo weinig mogelijk onkruid te "kweken" vanaf deze periode? grtjs,Katrien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Mulchen!En verder staat het hier nog dusdanig vol met groentes, dat ik echt moet zoeken waar ik mijn knoflook eens zal gaan planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Af en toe eens schoffelen kan ook al veel doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Of groenbemester? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Hier ook mulchen, scheelt een hoop onkruid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Groenbemester? Waar? De tuin staat nog zo vol.Er waren net vorige week twee karrenvrachten prachtige oude paardenmest bomvol met rode wormen bij de ingang van het terrein gestort, voor ieder die het wil af te nemen (tegen betaling uiteraard).Dat kon ik niet laten liggen, maar ik heb hard moeten zoeken naar een plekje voor een hoop(je). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Mulchen, en uiteraard zo nu en dan schoffelen (als het onkruid nog in kiemstatus is) en wieden. Gaat gewoon door totdat het echt koud wordt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
katrien888 Posted October 24, 2013 Author Share Posted October 24, 2013 Dan zit de rustpauze er nog niet direct in voor mij en wordt het schoffelen , ook al ben ik graag bezig in de moestuin...onkruid wieden als er niets meer van groenten staat, HAAT ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Wel vind ik zelf nu schoffelen bijna onbegonnen werk. Alles groeit weer vast ( vooral gras ) Zo nat als de dagen nu toch wel zijn. Ik kruip, kruip, kruip. ( heb knielappen ( stratemakers - dingen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
katrien888 Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Ja Bit, 'k begrijp je volledig ....maar zo blijven we bezig hé Morgen ga ik toch een deel afsluiting zetten, zodat de kippen me iets meehelpen met 't onkruid, voor hen is het trouwens een paradijs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 1 ja, we schoffelen hier wel, met kluitjes vanwege de nattigheid, en dan alles in een kuil van 40 cm diep2 we spitten de kale stukjes lekker los en daarna zie 1kluitjes op de compost is niet zo fijn want dan komt er wel veel grond in de bak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Dit is mijn hulpmiddel. 's zomers gebruik ik hem hoofdzakelijk om paden onkruidvrij te maken maar als er in het najaar steeds meer grote lege plekken in de tuin komen dan wordt hij ook daar gebruikt. Groot voordeel van branden t.o.v. van schoffelen is dat het sneller gaat en je geen onkruid meer hoeft af te voeren . Ook worden aan het oppervlak liggende onkruidzaden vernietigd en je brengt geen nieuwe zaden boven wat je met schoffelen wel doet.Eén keer branden is daarom genoeg . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
katrien888 Posted October 26, 2013 Author Share Posted October 26, 2013 Haha Frans, dat is iets nieuws voor mij , ge moet er maar opkomen hé , maar 'k vind het een uitstekend idee Vandaag heb ik restjes van afsluiting geplaatst rond de prei en bloemkool, de koolsoorten staan nog onder een vliesdoek, zo ook de sla en nu is het de beurt aan de kippen eens het hekje open was, waren ze niet meer te houden go -kipje-go Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Ik dek veel bedden af met oude jute zakken, of met hooi of stro of aangeharkt blad van het grasveld, met wat snoeihout erop tegen het wegwaaien ervan. In het voorjaar gaan de restanten er weer af en er is geen onkruid te bekennen, nouja, nauwelijks. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Hoe komen jullie toch nu al aan die lege bedden? De mijne staan nog grotendeels vol, met rucola, lente-ui, spinazie, venkel, rode bietjes, pastinaak, wortelpeterselie, sla, boontjes (maar die gaan het denk ik niet meer doen), kruiden, boerenkool... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lorre Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Kippen, Enkele dagen terug zag ik in een programma bij bio boeren. Een kleine gemakkelijke verzetbare kooi. Waar 2 kippen in kunnen. De onderkant is uiteraard open dat ze kunnen scharrelen. Die kooi stond op wieltjes en was even breed zoals hun wadelpaden tussen de groenten. Op die manier moesten ze nooit werk steken tussen de paden. Gewoon iedere dag een stukje verder zetten.Denk dit komende zomer ook eens te proberen. De groenten op worteldoeken en de paden met de kippen proberen vrij de houden. Quote Ist vandage ni tis vo morge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Hoe komen jullie toch nu al aan die lege bedden? De mijne staan nog grotendeels vol, met rucola, lente-ui, spinazie, venkel, rode bietjes, pastinaak, wortelpeterselie, sla, boontjes (maar die gaan het denk ik niet meer doen), kruiden, boerenkool... Ik heb maar een paar lege bedden, die van de tomaten, aubergines, pepers en bonen zijn allemaal leeggekomen. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Bij mij is ongeveer 1/3 helemaal leeg nu. Mijn tuin 1 ( tuin ik 1 jaar langer op ) is een vrij volle tuin met veel permanente zaken. Die staat nog voor 80% vol, ook met nog oogstbare zaken.Het aardappeldeel op tuin 2, daar staan nu de prei, andijvie en de te late spinazie ( dat gaat fout dus ). De ui-plek is al weer bijna vol. Alleen waar de bonen stonden is het echt leeg. Overigens zát , echt zát overhoekjes en randen en paden die nu vol lopen met onkruid Vooral héél veel nieuw gras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Ik frees de tuin eerst en dan laat ik de kippen er op los, die gaan er helemaal op los. Dan is het de rest van de winter een kwestie van een beetje bijhouden. In het voorjaar er nog een keer met de frees er overheen en dan kan ik weer gaan zaaien Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Ik heb thuis groenbemester of gras als mulch. Sommige kleine stukken liggen braak omdat ik niet genoeg gras had. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Ik leg er doek op, het soort doek dat gebruikt wordt voor bedden aardbeien. Het is waterdoorlatend maar laat geen licht door. In het voorjaar hal ik het weg. Het scheelt een hoop geschoffel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts