Geplaatst: 27 oktober 201312 j Ik vraag me weleens af wat er blijft van al die nieuwe gebruikers die zich bijna dagelijks aanmelden. Als het gros actief zou blijven zou het een mega druk forum zijn. In juni en juli van dit jaar heb ik voor de gein eens het aantal nieuwe leden geteld: 40 per maand. Ik heb de ledenlijst eens bekeken en daar staat toch een aantal gebruikers in met 0 berichten. Zouden er zoveel lezers zijn? En relatief weinig actieve gebruikers? Te zien aan het aantal gebruikers dat momenteel online is, namelijk 74, waarvan 13 geregistreerd en 61 gasten, zou je dat wel zeggen. In sommige forums heb je wel inzage in de statistieken, bijvoorbeeld een lijst met wie de meeste berichten plaatst, met topics die het meeste reacties hebben enz. hier een voorbeeld van zo'n pagina met statistieken: Leek me weleens aardig als er ook zo'n statistiekencentrum op dit forum was.
Geplaatst: 27 oktober 201312 j Ja. Ik geloof anders wel dat ik eens ergens iets gezien heb, wat daarop leek. Heel beknopt dan : aantal posts en hoeveel of hoe vaak in een bepaald deel van het forum. Sorry, ik weet niet meer waar op ons forum, maar ergens ben ik dat hier eens tegengekomen ooit. ( ? ) 27 oktober 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 27 oktober 201312 j wat zou deze kennis voor meerwaarde hebben? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 27 oktober 201312 j Auteur Geen meerwaarde, gewoon interesse in cijfertjes en tabellen. Verbaas me vooral om het grote aantal inschrijvingen. Een groot gedeelte van de posten bestaat uit het welkom heten van nieuwkomers. Telkens als ik weer een aantal 'welkom' voorbij heb zien komen, vraag ik me deze dingen af. Maar antwoord daarop geeft geen meerwaarde, is ook niet nodig.
Geplaatst: 28 oktober 201312 j Is vast wel lollig hoor. Maar ik denk dat als je de meest actieve berichten bekijkt dat je dan de actiefste mensen er snel uit hebt. Trouwens, lezen is toch ook leuk! Vraag me wel af of het forum in de winter minder actief is dan in de zomer. Ik moet zelf bekennen dat ik in de periode mei t/m aug meer in de tuin zat dan achter de computer en dus op het forum. Pas nu het tuintje weer rustig aan leeg begint te raken ben ik weer bezig met mijn blog en de forum posts. http://noompisbm.blogspot.nl/
Geplaatst: 28 oktober 201312 j volgens mij is dit een PhpBB-forum en die slaan die statistieken volgens mij wel standaard ergens op. Zou kunnen dat die informatie alleen voor de beheerders beschikbaar is, maar het zou er wel moeten zijn!
Geplaatst: 28 oktober 201312 j er kan een MOD geinstalleerd worden waarbij de gegevens worden opgeslagen / zichtbaar gemaakt. wat je wel standaard kan zien is wie er online zijn.
Geplaatst: 28 oktober 201312 j Auteur Zou de beheerder zelf kunnen kiezen uit de mogelijkheden, dat zal haast wel hè? Het voorbeeld dat ik gaf is van een heel groot forum, met een heel team aan moderatoren. Ik zou niet willen verlangen dat het MTF team zich ermee bezig zou gaan houden, zo boeiend is die extra info nou ook weer niet. Je kunt al zien wanneer iemand voor het laatst online geweest is, makkelijk als je wilt reageren in een topic maar de topicstarter is al een half jaar niet online geweest bijvoorbeeld. Verder kun je zien in welk topic, welk forum iemand het meest actief is, dus meer dan genoeg wetenswaardigheden. Nogmaals, het viel me op dat er zoveel mensen zich aanmelden. Ik had weleens een overzichtje willen zien hoeveel nieuwe gebruikers ook daadwerkelijk actief werden en bleven. Ik ben zo iemand die op één forum per hobby blijft plakken en daar alles uit wil zien te halen dat erin zit. Je kunt ook verschillende forums gebruiken, maar dat vind ik rommelig. Dus op een gegeven moment ben je vaste klant. Al haal je in dit geval (ikke) meer dan je brengt. Ik leer veel, maar alles te weten maakt niet gelukkig. Zoiets. Maar wel nieuwsgierig, dat wel...
Geplaatst: 28 oktober 201312 j zo'n Modifications (MOD) installeren is maar een paar tellen werk. daar heb je geen heel team aan moderatoren voor nodig. maar dat is idd iets waar de beheerder voor zou moeten kiezen.
Geplaatst: 28 oktober 201312 j Auteur Ach zo. Ik denk niet dat ik het interessant genoeg vind om erom te vragen. De mensen hebben het druk genoeg...
Geplaatst: 28 oktober 201312 j Huub, Het vele aantal registraties is een beetje inherent aan 'een forum'. Een inschatting op basis van onderzoek (dus niet op basis van statistieken van dit forum!) is dat er ongeveer tussen de 10 en 100 meelezende gebruikers zijn op één actieve gebruiker (wat is de definitie van een actieve gebruiker ). De 'wie is online' statistieken kloppen dus aardig. Een zelfde inschatting is gemaakt voor de meest actieve leden: 10% van de leden neemt ongeveer 90% van de activiteiten voor zijn rekening. Klopt ook aardig, denk ik. De vraag is dan waarom er zoveel niet actieve geregistreerde gebruikers zijn? Registratie en participatie zijn eigenlijk twee verschillende dingen. Registreren heeft er mee te maken dat mensen iets willen van het forum. Het merendeel van de gebruikers komt voor een eenmalig bezoek. Zij bezoeken het forum voor een antwoord op een vraag , het versturen van een PM of gebruik maken van de extra mogelijkheden na registratie (zoals makkelijker lezen). Daarnaast kent het forum een afgeschermd gedeelte dat na inloggen/registreren zichtbaar wordt (topics staan wel in google). Logischerwijs verlaten deze mensen het forum zodra de informatie behoefte bevredigd is. Slechts een klein deel maakt wel de 'keuze' om daadwerkelijk actief te participeren in de community, door een vraag te stellen of anderen te gaan helpen. Soms is de intentie er wel om deel te nemen, dus er is een registratie, maar de drempel om daadwerkelijk iets te plaatsen kan soms als te hoog worden ervaren. Als ik nog eens heel veel tijd heb wil ik er best eens wat statistieken op los laten, maar voorlopig niet Een overzichtje van hoeveel nieuwe gebruikers ook daadwerkelijk actief werden en bleven is niet zomaar met enkele muisklikken gedaan. De gegevens hebben we volgensmij wel per gebruiker: datum registratie, datum laatste keer online en aantal berichten.
Geplaatst: 28 oktober 201312 j Auteur Dank je Jorg, je hebt met je bericht ruim antwoord gegeven op de vragen, mijn nieuwsgierigheid is ruimschoots bevredigd. Vooral die dingen die jij noemde intrigeerden mij en het is me nu duidelijk. Dus je hoeft echt niet alsnog hiermee bezig te gaan, bespaar jezelf de moeite. Zo kan ik me nog afvragen waar figuren gebleven zijn die in het begin, 2010/2011 heel veel postten en dan opeens vertrokken waren. Nalezen van de draadjes van weleer tilt een tipje van de sluier op maar dat is ook alles. Je kunt het ze niet vragen want ze zijn niet meer online - je krijgt geen antwoord. Zo gaat het, komen en gaan, actief zijn en passief, vaste klanten en sporadische passanten. Veel-posters en read-only figuren, mensen die 1 post plaatsen en dan niks meer. Oké, duidelijk, bedankt nogmaals.
Geplaatst: 28 oktober 201312 j Ik begrijp je fascinatie voor de cijfertjes wel huub, dat soort vragen 'kwellen' mij ook vaak. Dus bedankt voor de uitleg Jorg!
Geplaatst: 29 oktober 201312 j In sommige forums heb je wel inzage in de statistieken, bijvoorbeeld een lijst met wie de meeste berichten plaatst,. Klik op : leden en dan boven in de kolom : berichten dan is die ene brandende vraag van jou beantwoord Wat je ermee kan is een tweede.....kwantiteit vs kwaliteit
Geplaatst: 29 oktober 201312 j Auteur O ja, nu zie ik het, dat bedoelde ik. Dus toch. Schrik weleens van mijn eigen aantal berichten. Neem me vaak voor om minder te posten, maar kan de gezellige babbel vaak niet weerstaan... Edit: even zitten kijken en inderdaad, totaal aantal leden: 3674. Leden met 0 berichten: 1300! Dat is dus bijna een derde, wel veel vind ik. Leden met 1 bericht: plm 675, ook veel! Waarschijnlijk klopt mijn vermoeden dat het grootste aantal van deze berichten in de rubriek 'voorstellen' staat. De rest geloof ik wel, de een post wat meer dan de ander.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.