wouttie75 Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Hallo allemaal, Ik heb nu 2 appelboompjes en een pruim op de tuin, we willen dit uitbreiden met een peer.Hopelijk een zelfbestuivend ras we hebben niet veel ruimte.Ik ben op zoek naar een alles kunner... dus stoof en handpeer tegelijk, evt inmaken... kan dit? Ik vind het rood koken niet zo belangrijk volgens mij is de structuur dan wel belangrijk, dat hij niet stuk kookt bijvoorbeeld. Maar wel lekker zoet zodat we ze ook zo kunnen eten. Suggesties voor rassen en ervaringen? Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Gewoon uitproberen. Koop een paar handperen, b.v. Conference peren (dat zijn zeker geen stoofperen).Stoof die volgens een stoofperenrecept (minder suiker gebruiken) op een heel zacht vuur, 1 a 2 uur, niet langer.Ze worden wel zachter dan stoofperen, maar blijven heel. Aan jou te beoordelen of je ze te zacht vindt, dan wel veel minder lekker dan de echte stoofpeertjes. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yiasya Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Noordhollandse suiker peer zou kunnen. Die komt bij mij in het voorjaar om precies die reden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Wat betreft bomen kan ik je niet helpen.Ik weet wel dat ik voor stoofperen een willekeurige soort uit de supermarkt haal.Ik kook ze in een laagje appelsap, zonder suiker toe te voegen en laat dan even pruttelen, niet al te lang, hooguit 20 minuten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 We hebben kleipeer/winterjan echt een stoofpeer. Maar deze hand peer Finkenwerder Prins is een handpeer.vorig jaar was er te veel oost,heb ik doelbewust peren iets eeerder geplukt en net zo behandels als stoofpeer.Heerlijk vallen niet uit elkaar.Ik doe stoofperen in de snelkook pan 15 min en klaar.Ook zo de Prins.ze vallen niet uit elkaar wel heel zacht om te zuigen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Goede vraag! De meeste handperen zijn ook als stoofpeer te gebruiken. Het moment van plukken is dan anders. Handperen die je wilt gebruiken als stoofpeer pluk je bij hardrijpheid, dus iets eerder dan normaal. Enkele handperen die bij hardrijpheid als stoofpeer te gebruiken zijn: Conference (zelfbest)Zwijndrechtse wijnpeer (ged. zelfbest.)Conseiller a la courClapp's FavouriteLégipontBonne louise d'avranches (ged. zelfbest.)N. Hollandse Suikerpeer (zelfbest) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga eens op zoek ! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 ik vind Doyenne du Comice heerlijk gestoofd en als handpeer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Ik gebruik altijd poire William, kkok ze in wijn of rood fruitsap en ze worden ook rood. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yiasya Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Noordhollandse suiker peer zou kunnen. Die komt bij mij in het voorjaar om precies die reden. Deze blijkt bij nader inzien niet bestoven te worden door de bomen die ik al heb staan, dus word het een "Saint Remy" of een "Gieser wildeman",Gelukkig heb ik nog een paar maandjes. @ blije bakkus - Je zet in je rijtje dat de Noordhollandse suikerpeer zelfbestuivend is, maar ik lees op de site van Frank en op batterijen.nl dat deze dat niet is. Hij zou bestoven worden door de "Kruidenier". Ik heb een Concorde en een Conference, dus ik ga maar voor een boom die door deze bestoven word. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 @yiasya: ik weet dat op de sites staat dat de Suikerpeer geen zelfbestuiver is, echter uit eigen ervaring weet ik dat hij wel zelfbestuivend is.Het is een oud ras waar niet veel onderzoek naar gedaan is vandaar dat men enkel de gegevens uit het (verre) verleden overneemt die nog van vroeger bekend zijn. Ik ken verschillende suikerpeer bomen die solitair staan midden in de weilanden en jaarlijks honderden kilo's vruchten geven, daarom durf ik dit te beweren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Sluit me aan bij Blije bakkus betreft het zelbestuiven. Ik heb deze boom niet zelf maar heb al jaren terug een tuin in onderhoud gehad waar een hele oude suikerpeer in stond. De bewoners vonden het een mooie boom maar de peertjes niets. In geen velden of wegen een andere peer maar, wel 7 a 8 vuilniszakken peren per jaar welke ik dus graag mee nam . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts