Geplaatst: 12 maart12 Ma In mijn kleine bakjes gaat het ook goed! De flessen zijn nog niet zo ver. Ik ga volgend jaar 2 kleine bakjes op elkaar zetten, dan zijn ze dus dubbel zo hoog. Ik heb weer pruimen besteld en die worden in die bakjes afgeleverd.
Geplaatst: 4 april4 Apr De tomaten hebben er ook zin in. Het was dan ook best wel warm de laatste tijd. Vanmiddag wil ik mijn witte kolen en spitskolen over gaan planten. De boerenkool begint zich ook al te laten zien. Dit zijn de tomaten:
Geplaatst: 7 april7 Apr Die zijn zeker groot! Maar wat ga je er nu mee doen? Want ze kunnen nog lang niet naar buiten. Dat is dus mijn dilemma met courgettes en pompoenen en zo in de winterzaai. Heb je trouwens een foto van je hele winterzaai bak? 7 april7 Apr aangepast door Rookie
Geplaatst: 7 april7 Apr Mijn eerste winterzaai poging is maar zeer gedeeltelijk gelukt. Een deel heeft in een krat op de grond gestaan, blijkbaar daardoor te nat en te koud want in veel van die pakken zat schimmel. Les 1: ruimte om de flessen/pakken houden, en liefst van de grond zetten. In de andere potten, die ik had gebouwd van bloempotten met doorzichtige yoghurtbakjes er op (met gaatjes) en die hoger stonden, komt vrijwel niks op. De enige die het echt goed doen zijn de groene bloempotten van de Action met een hoge kap. Les 2: ze moeten wel voldoende ruimte hebben. Overigens zit dus in één van die Action potten een bizarre lawine aan babysoy, was oud zaad dus had ik dik gezaaid met het idee dat het slecht aou kiemen. Kiemgroente dan maar, tot half mei ga ik niet redden daarmee. De zonnebloemen komen wel op! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 7 april7 Apr Ik zet al mijn flessen altijd op de grond en dat gaat al jaren goed. Alles wat ik gezaaid heb dit jaar komt op. Ik weet niet wat er bij jou niet op komt? Het komt pas op als de omstandigheden goed zijn voor de zaden, bij mij duurde het heel lang voordat de bleekselderij iets deed, die begint nu een beetje te ontkiemen. Waren je yoghurt kapjes wel beslagen aan de binnenkant?
Geplaatst: 7 april7 Apr Ja, de kapjes waren en zijn allemaal beslagen, daaraan zou het niet moeten liggen. Misschien toch te weinig warmte in zo’n relatief klein potje dat koelt misschien weer te snel af? De melkpakken in het krat stonden behalve op de grond ook denk ik te dicht op elkaar. Daar moet ik dus volgende keer beter op letten. En sommig zaad (niet alles) was oud. Ach, niet getreurd. Tijd zat om nog wat bloemen bij te zaaien en volgend jaar weer een winter. 7 april7 Apr aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 7 april7 Apr Zomaar even een idee: de bloempotten zijn poreus en laten dus vocht door, dat vocht verdampt. Vocht dat verdampt onttrekt warmte, net zoals je gaat transpireren als je het warm hebt, dat doet je lichaam om af te koelen. Dan worden die potjes dus misschien niet warm genoeg, waardoor je het broeikas effect mist? Pfff... hele verhandeling, maar dat zou het misschien best kunnen zijn. 7 april7 Apr aangepast door Rookie
Geplaatst: 9 april9 Apr Op 7-4-2025 om 16:47, Rookie zei: Want ze kunnen nog lang niet naar buiten. Heb je trouwens een foto van je hele winterzaai bak? Dit is buiten! Dus geen enkel probleem lijkt me totdat ze uit hun potje knallen. Hier zitten oa de courgettes in. En zo te zien knallen ze idd uit het potje inmiddels…. Maar ga zo deze week niet meer verplanten. Helaas pindakaas. Mijn melk pakken heb ik verhuisd naar de kas Edit: kon geen foto’s meer plaatsen dus eerst gepost.
Geplaatst: 9 april9 Apr @Mellie O, wat goed, je hebt ze in de kweekbakken staan? Ik dacht even dat ze in flessen zaten. Maar nu wil ik ook wel alles weten, hoe heb je dit gedaan dan? In een potje en dan gewoon het potje in de kweekbak gezet, zonder verdere bescherming? Staat de bak wel een beetje beschut? In de volle zon? Ikwildatook. 9 april9 Apr aangepast door Rookie
Geplaatst: 9 april9 Apr Gek genoeg kan ik geen van jouw foto’s zien, @Mellie. Te zien aan de reacties van anderen mis ik daar regelmatig iets in. Ben wel nieuwsgierig hoe je dat doet met een kweekbak voor winterzaai. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 april9 Apr @rookie sommigen staan ook in melkpakken. Alles stond buiten, maar toen had ik nieuwe kas en kweekbak die leeg stonden. Dus ik heb de melkpakken in de kas staan en de lage bakjes die eerst ook buiten stonden, heb ik naar de kweekkas verhuisd. Die kant van de tuin is vol op het zuiden, maar wel met schaduw van hoge taxushaag en horror conifeer van de buren. @tanja56 … geen idee waarom dat zo is. Ik zie ze wel 🫢Edit: het wordt er aan de doorgeschoten paksoi te zien, wel goed warm daar! Want de paksoi is net zo vroeg gezaaid als de rest en die komt door de kap heen met de bloemen. Het is best een flinke struik dus eerst flink gegroeid en toen toch te warm.
Geplaatst: 15 april15 Apr Moet je eigenlijk de groente uit de WS ook afharden? In een fles staan ze warmer.
Geplaatst: 15 april15 Apr Ik doe alleen maar de deksel open, dan kunnen ze aan de wind wennen. Maar ik doe ze vrij snel de grond in, ze staan tenslotte al buiten. Als ze vol in de zon staan, zet ik de flessen in de schaduw, als de temperaturen hoog zijn.
Geplaatst: 15 april15 Apr Ik heb het gisteren met de meiraapjes, pakso en tatsoi niet gedaan en nu krijgen ze een flinke bui over zich heen, net als de kleine spitskool plantjes. Want die wilden maar niet groeien, dus gewoon in de bak gezet.
Geplaatst: 15 april15 Apr Op 9-4-2025 om 20:33, Mellie zei: het wordt er aan de doorgeschoten paksoi te zien, wel goed warm daar! Want de paksoi is net zo vroeg gezaaid als de rest en die komt door de kap heen met de bloemen. Dat ligt niet per se aan jouw kas, @Mellie. Hier zijn de baby paksoys in het winterzaai melkpak ook al een maand geleden ontploft. Tot mijn verbijstering, want ze stonden behoorlijk koud. De paksoi heeft er zin in dit jaar, blijkbaar. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 april15 Apr Ik heb van mijn winterzaailing alleen nog de kap van de zonnebloemen afgehaald, omdat ze groter werden dan het melkpak. Ik hoop morgen of overmorgen de vele babychoy zaailingen in de hydroponics te kunnen zetten (eindelijk plek voor). Ik zet er ook enkele bij wijze van experiment in een vak van de moestuinbak. Want ze vonden blijkbaar zelf dat het warm genoeg was. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 april16 Apr Onbedoelde winterzaai: de Rubylicious en Sungold zaailingen komen op diverse plekken in de tuin spontaan op 😊.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.