Geplaatst: 19 januari 201411 j vandaag 12 paprikazaadjes gezaaid.Verder de winterprei een 20-tal toch al maar gezaaid. Mijn prei is nooit echt dik, dus vandaag al maar een deel gezaaid. Ik las dat Diana haar winterprei ook al zaaide nu.En dan nog een 12-tal selders, zelfde verhaal eigenlijk als mijn prei.Ik wil dit jaar stevige plantjes om in de tuin te zetten.
Geplaatst: 19 januari 201411 j Geplant...geplant... Eigenlijk opgepot. Kwam met het snoeien van de kruisbessen vandaag een paar takken tegen van de Hinnonmaki Röd. Dat is een soortje wat nogal "treurend' groeit. Lastig ding om snoer van te maken trouwens.2 lage takken bleken ruim geworteld. Die opgepot voor latere uitbreiding van de rijtjes kruisbessen.
Geplaatst: 19 januari 201411 j Paprika's, diverse pepersoorten, uien en herfst-en winterprei. mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Geplaatst: 21 januari 201411 j Spruitjes, Pak Choi, Bieslook, veldkomkommer, kropsla, selder, postelein, basilicum zijn aan het ontkiemen, en pompoenen, borage, prei, paprika zijn gezaaid maar daar is nog niets te zien.
Geplaatst: 21 januari 201411 j Jeetje....dacht dat ik vlot was met mijn peulen...maar ehh..spruitjes, veldkomkommer en pompoenen???
Geplaatst: 21 januari 201411 j Chô... Pompoenen duurt lang voor je die kan uitplanten, en tis ook voor mij de eerste keer dak ze zó vroeg voorzaai (gezien de abnormaal warme temperaturen), spruitjes spreekt voor zich denk ik (Groninger) en veldkomkommer (Akita), beide extra vroeg. Peultjes daarentegen zijn wél erg vorstgevoelig... Tenzij je tuinbonen bedoeld, geen enkel probleem dan
Geplaatst: 21 januari 201411 j Nou, ik ben de weg kwijt hoor.....die peulen van mij is een gok...als het goed weer blijft dan heb ik een voorsprong, als het gaat vriezen zijn ze weg. Om die reden zal ik ook zodra ze naar buiten gaan. Weer nieuwe binnen voorzaaien. Maar pompoenen...die dingen mogen pas in mei de volle grond in? En ze worden zo groooot....ik zou ze niet zolang binnen kunnen houden. Heb ik de ruimte niet voor. En dan spruiten...ik dacht dat dat ook veel later moest. Maar goed, alles is wel leuk om te proberen, en om te zien hoe een en ander uitpakt bij iedereen. ( vandaar dit topic ook).
Geplaatst: 21 januari 201411 j @ Amigo. Peultjes kunnen wel een graadje of wat vorst hebben hoor, net als tuinbonen dus. Niet dat dat dan nog groeit, maar dood gaan ze er niet van ( zolang het geen langere of grotere vorst is. Koude bak is altijd handig in het begin )
Geplaatst: 21 januari 201411 j Ik ben voor het eerste jaar bezig, ik heb een aantal weken geleden kruiden voor binnen gezaaid.Tuinkers, basilicum, peterselie, Tijm en bieslook.Met het makkelijkste begonnen? Alle kruiden zijn al goed ontkiemd. Qua groenten/bloemen wil ik nog even wachten met zaden, en het doen volgens de verpakking, ik heb geen kas dus moet alles tot ongeveer half mei dan binnen houden!
Geplaatst: 21 januari 201411 j Nog 3 reuzepreitjes gezaaid binnen. Achter buiten wat oerprei verplant, egyptische ui en aardbeien ook verplant. Hopelijk redden ze het. Verder wortelstekken van heemst uitgeplant, aardperen verplant. Voor buiten wat knoflook die los lag, opnieuw gepoot.
Geplaatst: 21 januari 201411 j Joechee, gele paprikaatjes gezaaid! Heb me vreselijk moeten inhouden om niet meteen loos te gaan met tomaten enzo Helaas erg minimale plek onder de lampen, dus zal het even hierbij moeten houden. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 22 januari 201411 j Ik had een 2-3 weken geleden voor de eerste keer winterprei gezaaid in zaaibakjes (andere jaren had ik gewoon plantgoed gekocht) maar nou bedacht ik net dat die eigenlijk niet zo verschrikkelijk hoog zijn. Heeft het zin van de zaailingen te verplanten (zo ja, wanneer) of zie ik gewoon even aan?
Geplaatst: 22 januari 201411 j Staan ze binnen neem ik aan ? Zaaibakjes zijn hoe diep ? Staan ze erg op elkaar gepropt ? Té klein verplanten lijkt mij niet slim nee. Maar een foto helpt !!
Geplaatst: 22 januari 201411 j Ze staan binnen ja - net gekiemd dus een paar cm hoog. Het zaaibakje is (schat ik - zit op m'n werk dus kan 't moeilijk gaan nameten) een 6-7 cm hoog en ze staan op 5 cm van elkaar (zowel in de rij als tussen de rijen).
Geplaatst: 22 januari 201411 j lekker laten staan. Zo koel mogelijk en zo licht mogelijk ( echt héél licht )
Geplaatst: 22 januari 201411 j Tot ze klaar zijn om te verplanten dan? Ik kan ze eventueel overdag in de koude bak zetten - ze 's nachts laten staan is misschien te koel?
Geplaatst: 22 januari 201411 j Prei kan wel wat hebben hoor. Ze groeien dan wel niet vlot meer, maar ze worden lekker groen en steviger. Dikke vorst zou ik ze nu niet geven, maar mijn prei komt nu nét boven kijken. Die gaan dan overmorgen naar de koude kas toe. Beetje vorst wat we nu krijgen wordt iets getemperd door de kas ( ietsje maar ) en gaat het wat dieper met de kou, doe ik er een vlies over. Ze zien zich maar te redden.
Geplaatst: 22 januari 201411 j mijn zomerprei ook binnen gekiemd in 10 dagen, staan nu net een puntje boven de grond in een boterkuipje en verplaatst naar de muurkas. Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Geplaatst: 22 januari 201411 j Ok bedankt! Is de vrouw des huizes ook weer tevreden dat die zaaibakjes onder haar ogen uit kunnen
Geplaatst: 24 januari 201411 j gisteren: Japanse sierkwee gezaaid in een opgesneden en weer dichtgeplakte melkcontainer. Dit staat lekker buiten in de achtertuin. De zaadjes lagen in de koelkast te stratifiëren en mogen nu daarmee verdergaan in de container, veilig tegen invloeden van buitenaf in de vorm van slakken, vogels e.a. om vervolgens mooi te ontkiemen en heel veel sterke plantjes te worden! Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Geplaatst: 24 januari 201411 j Ik ben benieuw of het lukt met dat zaad ik had 3 stekken genomen maar ze zijn alle 3 niet aangeslagen
Geplaatst: 24 januari 201411 j Ik heb de appeltjes van de sierkwee hiervoor in de tuin gedaan.Ik las dat als ze vanzelf wegrotten,er wel wat opkomt. Ik heb al wel 2 echte kweepeer miniboompjes staan. Die heb ik laatst gezaaid.
Geplaatst: 24 januari 201411 j Ik ben benieuw of het lukt met dat zaad ik had 3 stekken genomen maar ze zijn alle 3 niet aangeslagen Ik heb al eens eerder Japanse sierkwee gezaaid en dat gaat best goed, alleen heeft uit die eerste serie maar 1 plant overleefd en die had tot dit jaar nog niet gebloeid, dus geen idee wat voor kleur bloesem etc. Dit keer heb ik geselecteerd op vruchtgrootte. Winterstekken zouden goed moeten aanslaan bij deze plant, misschien kun je het nog eens proberen? Ik heb de appeltjes van de sierkwee hiervoor in de tuin gedaan.Ik las dat als ze vanzelf wegrotten,er wel wat opkomt. Ik heb al wel 2 echte kweepeer miniboompjes staan. Die heb ik laatst gezaaid. Ik verbaas me erover hoe weinig zaailingen van de Japanse sierkwee ik hier in de omgeving zie, terwijl ze erg veel aangeplant zijn. En de vruchten zie ik wel veel wegrotten, want bijna niemand doet er iets mee. Geen idee of het werkt zoals jij het hebt gedaan, ik ben benieuwd!! Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.