Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Sugar snap, al zaaien? (Binnen)

Dano

Recommended Posts

Hoi,

Ik las op internet dat je sugar snap vanaf midden januari al binnen zou kunnen zaaien. Vanaf half februari dan buiten uitplanten. Ik heb nog geen ervaring met sugar snap, iemand enig idee? Het leek mij vroeg, maar goed... Als het kan... Mijn vingers jeuken!

Groeten!

Dano

Ik ben het toevallig net aan het proberen. Ik heb vandeweek erwt/peul/sugarsnap gezaaid (binnen) voor het geval dat de winter niet al te hard door zet, dan heb ik al vroeg wat uit te planten.

Ik heb alleen geen enkele ervaring met sugarsnaps en ook niet met zo vroeg peulvruchten zaaien, dus het is vooral een experiment. Mocht het erg goed (of juist niet) lukken, dan hoor je meer.

Ik heb wel eens begrepen dat het verplanten van erwten nogal een pain-in-the-ass is, de worteltjes schijnen erg gevoelig te zijn. En dat je ze daarom het beste in een gootje kunt planten en dan 'uitschuiven' in een geul buiten als het warm genoeg is. Lijkt me zo'n gedoe...Wat is jullie ervaring hiermee, of doen jullie het heel anders?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Erwten nú buiten doe ik zeker niet. Bij mij muizen en duiven. Dan is mijn grond te nat en te zwaar nu, te koud ook dus. Ik doe nu nog helemaal geen erwten, maar straks als ik ze ga voor-leggen , doe ik dat in trays, ook wel pluggentrays genoemd die ik overvol vul. nauwelijks nat maak en in gewone potgrond. De tray plaats ik in de koude kas. Staan ze boven , check ik na een paar dagen of de wortel verschijnt onder de plug uit. Zo ja, poot ik ze uit in een losgemaakte geul op de tuin.

De wortels van de peul ( ook boon enz ) is inderdaad erg bros. Breekt makkelijk af. Is niet supererg trouwens; al breekt de punt een stukje af, hij doet het wél. Maar de meesten komen goed in hun plantgat terecht. Niet mesten , niet watergeven. Bij echt grote vorst of vrieswind dek ik het nog een keer af met vliesdoek. En ik zet er een laag tunneltje van gaas over vanwege de duiven. Zijn de planten 20cm hoog gaat dat er af en plaats ik het klimrek.

Edited by Guest

Ik maak er een experiment van. Heb 20 zaden. 5 laat ik nu al binnen voorkiemen. Straks in potjes en eind feb/begin maart buiten uitplanten (afhankelijk van weer).

5 wil ik binnen voorkiemen, dan direct buiten leggen en 5 wil ik 24 uur weken en dan de grond in stoppen. de laatste bewaar ik voor wanneer het mis gaat..

Mijn eerste jaar moestuin, dus er zal beslist een hoop mis gaan... Maar... Zo leuk om het te proberen allemaal!

Vanochtend was natuurlijk fantastisch. Mijn eerste sugar snap kwam tot leven! En uit mijn werk waren ze allemaal al een mini worteltje aan het "showen". Hoera! Zoals m'n buurmeisje zei: de sugar snap eitjes zijn uitgekomen!

image21191389640459.jpg

Als trotse moeder van deze 'spruiten' laat ik natuurlijk graag een fotootje zien.

Ik heb wel eens begrepen dat het verplanten van erwten nogal een pain-in-the-ass is, de worteltjes schijnen erg gevoelig te zijn. En dat je ze daarom het beste in een gootje kunt planten en dan 'uitschuiven' in een geul buiten als het warm genoeg is. Lijkt me zo'n gedoe...Wat is jullie ervaring hiermee, of doen jullie het heel anders?

Ik heb ze vorig jaar telkens voorgezaaid in P7 potjes en eerst langs een bamboestokje op laten groeien, zo kon ik ze mooi inrijgen in het draadwerk buiten en met het verplanten kregen ze geen groeistop te verwerken.

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.

Ik heb vanaf vandaag mijn peultjes in de 'week' staan en wil ze de grond in doen als ik een kiempje zie. Alleen is de plek waar ze moeten komen nog niet helemaal klaar en wil ik ze tot die tijd in een balkonbak buiten planten.

Even een vraag aan jullie, de definitieve plek voor de peulen wordt een diepe metalen ton (met gaten onderin uiteraard) en een diameter van ongeveer 35 a 40 cm. Hoeveel peulen moet ik dan leggen wil ik een mooie volle bak peulen krijgen?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

• 2 weeks later...

Ik heb ze tijdelijk in een balkonbak gezaaid. Eerst geweekt, toen ze kiemden binnen in de bak geplant en zodra ze boven waren naar buiten gedaan en niet meer naar binnen gehaald. Werkt super, ze staan nu al 5 cm hoog.

Ik heb gezaaid in de koude kas. In grote emmers, vorig jaar deden ze het ook prima in potten met de helft aan inhoud. Ik verheug me vooral weer op de Golden Sweet. Buiten dat ze lekker zijn zijn ze lekker makkelijk te plukken, want geel en dus "vindbaar", hebben ze prachtige paarse bloemen en smaken ze bijzonder lekker.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

hoi Dano,

Misschien nog een bruikbare tip voor straks, als je in één keer meer peulenplantjes wilt kweken: erwten kiemen echt overal, mits het niet te nat is (want rotten). Dus wat doe ik: van die handige bakjes van de chinees (je wast ze af en denkt: wat kan ik er eigenlijk mee ) vullen met mengsel van potgrond en scherp zand. stuk of 20 erwten een nacht in water weken, dan (op rijtjes, als je dat leuk vindt!) in de potgrond duwen zodat je ze niet meer ziet. Eën keer (1x) besproeien. Op een koele en lichte plaats zetten en niets meer aan doen. Ze komen vanzelf op. Pas als je wat groen ziet verschijnen water gaan geven. Een week na opkomst zijn ze meestal groot genoeg om uit te planten. Als het verschil in temperatuur tussen de voorkweekplek en buiten te groot is, 24 uur afharden in een tussenruimte (schuur ofzo). Bij mij werkt dit prima zo. Maar niet in februari ik wacht tot half maart!

succes!

Zoooo, daar staan ze dan. Mijn eerste peultjes hebben nu dan toch hun definitieve plaats gekregen. Waren prachtig geworteld en stonden al weken buiten, dus ze konden nu dan toch echt de pot in. Mét constructie! Ik ben er blij mee!

15797586572285943194512126188674n75421392208714.jpg

1624172657228510986126939285883n53591392208696.jpg