Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ook ik ben benieuwd naar de opbrengst. Niet zozeer omdat ik vraat van engerlingen vrees, daar heb ik de laatste 2 jaar nauwelijks nog last van, maar het is vooral of 15 planten genoeg zullen zijn om me tot ruim in het voorjaar van voldoende zoete aardappels te voorzien. De knollen hebben in ieder geval nog ongeveer een week of 6 de tijd om dikker te worden en daarvoor is vooral de huidige periode erg belangrijk.

zoet6.thumb.JPG.29b53da854b3a75dda9cf5b4423dccda.JPG

Om goed te kunnen groeien moet er wel voldoende vocht zijn (liefst een continue vochtige grond). Daarom laat in de middag de grondwaterpomp maar weer eens aan gezet want ondanks de overvloedige regen van nog niet zo heel lang geleden begon de grond weer behoorlijk uit te drogen. Mocht de opbrengst tegen vallen dan zal dat in ieder geval niet door droogte komen.

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Sja... ik ging net even kijken hoe het met de aardappels stond. Of er al wat grote knollen de grond uit werden gedrukt omdat ze al zo groot waren. Maar toen trof ik compleet uitgeholde aardappels, met een boel snippers en zooi er naast. Ratten... grrrr! Echt bij de voet van de plant een gat en daar hadden ze dan een nachtelijke vreetfestijn. Dat mij dat nou niet eerder op is gevallen, maar het is daar ook zo'n jungle van loof dat ze er heerlijk veilig beschermd konden zitten :thumbdown: We hebben 4 planten geoogst, de rest nog even laten zitten in de hoop dat ze die nog even met rust laten? En nu houd ik ze in de gaten. 

IMG_9935.JPG

IMG_9931.JPG

IMG_9934.JPG

Geplaatst:

Nou de ratten zijn vrolijk verder gegaan afgelopen nacht.

IMG_9936.JPG

We zijn dus maar verder gegaan met het oogsten, alles is nu uit de grond. Dit kwam er nog bij:  (de aardappels met veel vraat staan niet op de foto, die hebben we meteen bij de varkens gegooid)

IMG_9967.JPG

We kwamen nu wel 2 engerlingen tegen, dus daar hebben we iets schade van. Maar niet schokkend. Wel wat ritnaald-schade trouwens... 

Al het loof is voor de ossen:

IMG_9951.JPG

IMG_9961.JPG

Dit is nu alle bruikbare oogst:

IMG_9968.JPG

En ik heb weer wat planten opgepot om er komend voorjaar stekken van te maken. Vooral van de Tainung 65, die heeft toch de dikste knollen. De Radiosa heeft dit jaar bijna niets gedaan, de planten bleven ook zo vreemd klein?! En ik had een nieuwe soort, met oranje 'vruchtvlees', die heb ik ook opgepot voor stekken. 

IMG_9969.JPG

• Like 5
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Na een paar weken vakantie is het fijn weer terug te zijn. Er is nog genoeg te doen in de tuin en wat binnenkort zeker gebeuren moet is het rooien van de zoete aardappels. Aan het loof te zien zijn er aan toe en ook wat het weer betreft wordt het langzamerhand tijd. Ik ben benieuwd.

zoet7.thumb.JPG.139ec5a02326fa194ca6257782e9cfef.JPG

Geplaatst:
Op 23-9-2023 om 13:15, Jorieke123 zei:

En ik heb weer wat planten opgepot om er komend voorjaar stekken van te maken. Vooral van de Tainung 65, die heeft toch de dikste knollen. De Radiosa heeft dit jaar bijna niets gedaan, de planten bleven ook zo vreemd klein?! En ik had een nieuwe soort, met oranje 'vruchtvlees', die heb ik ook opgepot voor stekken. 

Bedoel je dat je deze in leven houdt gedurende de winter en dan in het voorjaar daar stekjes van maakt?

Geplaatst:

15 plantjes die 4 maanden en 3 weken hun gang mochten gaan.

zoet4.thumb.JPG.a8e8769395554ed9458b836faf1c1eb3.JPG

Vandaag tijd om te oogsten.

zoet8.thumb.JPG.e6e55e3ab7aa74193e0bde1737fc4d8b.JPG

Waren ze allemaal maar zo. ;-)
zoet10.thumb.JPG.01f828b272ecc415b5d0f4194ac65cbe.JPG

Helemaal tevreden.

zoet11.thumb.JPG.d3979f121bbe97d8bca8d79aa2b79129.JPG

zoet12.thumb.JPG.c2cb4a05fd0bfb1ef76471e3b99f246a.JPG

Ook dit jaar geen schade door wat voor ongedierte dan ook. 

• Like 10

Geplaatst:

@Jorieke123Ik had vorig jaar ook vraat aan mijn gewone aardappelen dankzij ratten. 

Ik heb nu op dat veldje een geurafgever staan, topleum. Ik gebruik dat ook in mijn kippenhok. De ratten vinden het stinken en blijven dan weg. En dat is me dit jaar dus ook gelukt! geen tot nauwelijks vraat!  Maar dit is pas het eerste jaar dat ik het gebruik. Volgend jaar gaa ik het zeker weer inzetten en hoop  ik op hetzelfde resultaat (en niet dat dit jaar ze gewoon verhuist waren) 

• Like 2
Geplaatst:

Zo, wat een mooie oogst 😍!

Ligt dat nou aan de Limburgse löss en warmere temperaturen?  Of heb je gewoon een zoete bataten magie?

Hoe dan ook heb je wel eer van je rijtjes, Frans 👍

Geplaatst:
Op 27-10-2023 om 16:59, woldistel zei:

Ligt dat nou aan de Limburgse löss en warmere temperaturen?  Of heb je gewoon een zoete bataten magie?

Voor löss moet je wat meer naar het zuiden van de provincie toe en magie komt er niet bij kijken :smile: .  Er is een simpele verklaring voor.

Mijn tuin ligt goed beschut op het zuiden en bestaat uit een zeer humusrijke zandgrond die al tientallen jaren als moestuin in gebruik is. Ieder jaar wordt er weer nieuwe eigen compost in verwerkt. Luchtige en compostrijke grond is ideaal voor zoete aardappel, zeker als daar ook nog organische mest bij komt. Omdat ik de laatste jaren moeilijk aan stalmest kan komen werk in op de plek waar de zoete aardappels geplant gaan worden een redelijke hoeveelheid gedroogde kippen- en koemest door de grond. Verder krijgen de planten tot 2 keer toe wat patentkali. Eén keer zodra ze goed aan de groei zijn, de tweede keer voor het bladerdek sluit. Als je er dan ook nog voor zorgt dat de grond niet uitdroogt ben je er eigenlijk al. Te weinig regen compenseer ik d.m.v. een eenvoudige sproeiinstallatie bestaande uit een grondwaterpomp en een paar sectorsproeiers.

Heb je dan ook nog eens het geluk dat je geen of nauwelijks last hebt van vraat door ongedierte, woelratten of engerlingen bijvoorbeeld, dan kan zo'n teelt eigenlijk niet meer mislukken.

• Like 3

Geplaatst:

Wauw @Frans! Wat een oogst! Wij hadden hier maae één knop in de grond maar die deed het toch ook redelijk (voor eentje dan).volgend jaar meer! 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 2 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Ik vond bij het opruimen van de voorraadkast nog een halve zak zoete aardappelen, eentje verrot en de rest helemaal uitgelopen. Volgens mij is dit niet het seizoen. Kan ik toch een poging doen de stekken op te potten? Uitlopers er af halen en wortels laten krijgen in water? Ze hebben alleen stengels gemaakt, geen blaadjes. Of zal ik de hele aardappel met uitlopers en al ingraven? 

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...