Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Opbrengst uit moestuin

Featured Replies

Geplaatst:

Een grote kostenpost is ook de diepvriezers. Opa en oma hadden "vroeger" drie diepvriezers voor twee personen

Geplaatst:

Ja, dat is waar, maar één ervan heb ik een extra jasje gegeven met isolatie materiaal.

Hier ooit foto's van gepost.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Een grote kostenpost is ook de diepvriezers. Opa en oma hadden "vroeger" drie diepvriezers voor twee personen

Dat is waar. Toevallig heb ik de diepvrieskist als kadootje van mijn ouders gekregen. Maar in principe moet die zich terugverdienen ook met producten uit de supermarkt, die afgeprijsd zijn, en in die bak gemikt worden door mij. Op een of andere manier heb ik deze maand het gevoel dat we iets aan geld over houden. Ik doe het nou actief hoor: voedsel extra koken, invriezen. Minder vaak naar de supermarkt, betekent ook minder impulsaankopen.

En grappig genoeg gaat de kwaliteit en diversiteit van ons voedsel omhoog. Win-win zou ik zeggen.

Geplaatst:

Het is niet alleen de aanschaf van de diepvriezer maar ook het stroomverbruik. Zeker als je wat oudere bakbeesten hebt Maar dat is dus de vraag of die kosten zich ook terug betalen.

Mijn oma doet dat ook regelmatig, groenten die in de supermarkt in de aanbieding zijn inmaken

Geplaatst:

Als ik véél heb van een soort, boontjes bvb, dan weck ik die, anders gaan ze de vriezer in. Het is een beetje schommelen maar ik heb liever zelf gekweekte groente dan die uit de winkel, ook al is ze na bewaring mogelijks duurder.

En de smaak man!!!!!!!!!

Veel beter, zegt de kleindochter, en ze kan het weten want ze moet vier dagen per week in school eten, bah, zegt ze.

Als haar groente maar uit Pépé zijn tuin komt, dan is het lekker.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik bewaar pompoenen in de kelder, ander groenten in de diepvries als er over is, en dat is een recent energiezuinig model. Die diepvries hebben we sowieso, want ik ga niet dagelijks naar de winkel maar sla zo nu en dan een behoorlijke basisvoorraad in.

Eigenlijk moet je bij je opbrengst in winkelwaarde ook een fitnessabonnement optellen, want zo'n hobby zet je ook goed in beweging.

Geplaatst:
  • Auteur

Wortels en knolselder leg ik in bakken gevuld met zand. Kwestie om de diepvriezer te ontlasten.

Ist vandage ni tis vo morge

Geplaatst:

Ik lees van meerderen dat ze de diepvries vullen.

Nou heb ik 1x ( 2 jaar terug ) sperzieboontjes eerst geblancheerd en daarna ingevroren. Een aantal porties he ? Ik wou dat dan gespreid opeten.

Bleek dat dus echt gewoon niet lekker te zijn. Een heel vaag aftreksel van mijn O zo lekkere eigen teelt boontjes. Wat was dát een klap in mijn gezicht zeg. De gewoon vers gekochte boontjes van de appie waren een pak lekkerder.

Nee, sorry, dat doe ik dus nóóit weer. Mijn lekkere eigen oogst invriezen en dan uit het idee van "het moet, want je hebt een moestuin " of "het is zo gezond en veel beter dan uit de winkel " ? Nee, hier niet meer. Vorig jaar minder boontjes gezet, gepoogd beter te spreiden, wat min of meer mislukte. Vers gegeten en de rest weggegeven. Dit jaar zet ik geen sperziebonen.

Niet dat ik daar wat mee zeg over wat anderen doen hoor. Moet iedereen zelf weten. Maar jullie proeven toch ook het verschil, of ben ik nou gek ?

Wat dus echt heel goed ging is vers klein-fruit invriezen. Lastig gedoe, erg intensief, maar het wel waard. Smaakt nog steeds veel beter dan vers uit de winkel.

Hebben zulke afwegingen nou iets met de "opbrengst uit de moestuin" te maken ? Nou voor mij wél. Ik probeer uit te vogelen wat ik op eet, wat ik lekker vind, afgezet tegen de moeite die iets kost en hoe iets in de winkel verkrijgbaar is en hoe het daar vandaan smaakt. Kosten ( geld dus ) is bij mij niet doorslaggevend. En helemaal niet dat ik het breed heb ofzo ( ik heb het niet breed ), maar er is toch ergens een reden dat ik ergens een hoop moeite voor doe ? Voor mij is dat vooral de smaakervaring / geur / versheid. Ik teel dan maar liever wat minder.

Geplaatst:

Eind van het jaar zal ik kunnen antwoorden, Bit. Ik ga nu voor het eerst van mijn leven (straks!) eigen boontjes invriezen. Ik vrees dat ik ze gewoon lekker ga vinden, omdat ik al diepvriesbonen ben gewend. En eigen oogst ben ik nog niet gewend.

Geplaatst:

Vroeger aten we altijd bonen uit de vriezer, heel de winter lang! Ik vind het lekker. Maar.....het is wel een enorm verschil met de boontjes vers. Ik zie het eigenlijk als aparte groenten....ik lust ze uit pot en blik, uit de vriezer en vers. Maar ze zijn alle drie anders. En ja, de voorkeur gaat absoluut uit naar verse boontjes.

Maar ook ik wil komende winter toch meer in de vriezer hebben aan groenten. Heb ik de vorige twee seizoenen alleen dat wat over was of snel op moest ingevroren, nu wil ik meer bonen enzo om in te vriezen. Heb een soort gekocht waarop stond, geschikt voor de diepvries. Maar of dat wat uitmaakt?

Verder wil ik graag droogboontjes, we houden ervan, en makkelijk bewaren! Ben van plan om wortelen, koolraap, knolselderij en pastinaak in zand te bewaren. Pompoenen bewaar ik op de overloop, dat gaat heel goed. En ik ga weer een poging doen om zuurkool te maken.....

Geplaatst:

@bit Dit jaar voor het eerst lekkere boontjes uit de vriezer, niet die slappe waterige dingen van voorgaande jaren. Had kleinere porties per keer geblancheerd en gelijk gekoeld in ijswater.Misschien was dat het geheim van de smid Of pure mazzel

Vraagje aan de mensen van de weck: Wil dat binnenkort ook eens gaan proberen want de vriezers zijn zo vol. Hoe verhoudt de smaak van geweckte groente zich t.o.v. de geblancheerde? Als het naar de potten van hak smaakt, hoeft het voor mij niet zo namelijk.

On topic: ik geloof niet dat ik er geld mee bespaar, voor mij gaat het voor het lekkere en zelfvoorzienend en gezond leven plus dat ik het leuk vind om te tuinieren. Maar begrijp best dat het leuk is om je oogst in geld of gewicht bij te houden.

Geplaatst:
  • Auteur

@Bit,

Wat bedoel je allemaal met kleinfruit, ik heb hier ieder jaar een zwaar overschot aan frambozen en braambessen. Wat doet je er dan precies mee ?

Geplaatst:

Gaan we wel way-off-topic he ? Aan de andere kant: dit is de babbeltuin, ik babbel graag

Zijn wel topics over dacht ik bij eten / verwerken / inmaak enzo ? Frambozen, bessen, kruisbessen. Maar vooral frambozen en bramen zijn best lastig goed in te vriezen, wil je geen pap hebben als je ze gaat ontdooien voor gebruik.

Best op een plaat goed uitgelekt uitspreiden, nogal voorzichtig gedoe en haal vooral alle kneusjes er tussen uit. Ik haal al gauw de helft er weer af. Alleen het mooiste gaat zo verspreid, los van elkaar op de plaat in de vriezer. kwartiertje ofzo, hoeft niet door en door bevroren te zijn. Zo gaan ze vanaf de plaat met ze allen, reeds van buiten bevroren dus, in een diepvrieszak, per porties verdeeld. En die harde knikkers gaan dan zo in de vriezer. Ze zijn dan los en heel.

Je haalt ze uit de vriezer met de kerst, en je hebt zakjes knikkers. Weer uitspreiden op een plaat of iets, en ze laten ontdooien, het liefst buiten ( als het niet vriest ), lekker fris, langzaam.

Perfecte losse gave vruchten.

Die andere helft die niet ingevroren wordt dan maar gelijk verwerken. Tegen heug en meug de zoveelste yogurt eten of sap maken of jam ofzo.

Geplaatst:

Als je de bevroren vruchten meteen in je gerecht bewerkt.

Is het nog lekkerde.

Als ik vla maakt en het is nog warm doe ik de bevroren aardbei erin.Zijn ze niet verlept.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

We leren weer iets bij, jammer voor de vrienden die elke zomer mee genieten van ons overschot aan frambozen.

Het zal gedaan zijn ermee, invriezen die handel!!!

Geplaatst:

En bevroren en al met wat banaan e.a. en wat vocht (of melkproduct indien gewenst) in de blender voor een shake. Dan is ie gelijk lekker koud.

Geplaatst:

Doe ik ook.

Het verschilt gewoon heel erg per product of het lekker blijft in dde vriezer.

Vriezer boontjes gaan bij mij ergens doorheen, zo opeten als puur boontjes is idd minder lekker dan vers.

Geplaatst:

Tja dames. Voor in de vla of in de blender heb ik geen gave vruchten nodig he ? Duhhh

Geplaatst:

In de vla wil ik wel gave vruchten in hebben.En die krijg ik zo.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

vet gaaf man, die vruchten in de vla! *zikke zikke*

Geplaatst:
Tja dames. Voor in de vla of in de blender heb ik geen gave vruchten nodig he ? Duhhh

Ik ben te lui om zoveel moeite te doen voor gaaf ingevroren vruchten. Alles gaat losjes in een zak de vriezer in, als ik eraan denk later nog even omschudden zodathet niet als 1 geheel bevriest.

Gave vruchten zijn dan extra speciaal in het seizoen.

Geplaatst:

Dit is dan wel de babbeltuin, de vraag van de topic starter is daardoor niet minder interessant. Die vraag raakt nu ondergesneeuwd en dat kan niet de bedoeling zijn. Graag weer ontopic.

[...knip...]Ben ik op zoek, wie wil er eens een jaartje meedoen. Alles noteren aantal/gewicht (hangt af hoe het verkocht word in de winkel) en dezelfde week kijken hoeveel het kost in de supermarkt. Bijhouden en einde jaar eens alles optellen.
Geplaatst:

Ik ben dus braaf een lijstje aan het bijhouden, wat tot nog toe natuurlijk meevalt, het is pas mei. Maar ik heb wat moeite er een prijs aan te plakken, ik kom 1x per 2 maanden in de winkel ongeveer en bio verkopen ze hier niet echt in de supermarkt, eigenlijk verkopen ze daar vrijwel niets van wat ik in de tuin heb staan dus ik heb geen richtlijn.

Tot nog toe geoogst waarvan ik geen prijs weet omdat ze hier deze groenten/kruiden niet verkopen of omdat ik ze niet gezien heb:

radijs, veldsla, andijvie, spinazie, winterpostelein, aardpeer, raapstelen, tijm en oregano.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.