Riverdale27 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Dag iedereen, Ik heb thuis een Grow Light Garden met 2 TL buizen... http://tuinzaden.eu/nl/zaai-kweek-kweekkasjes-verwarmd-electrisch/919535-kweekkasjes-verwarmd-electrisch-grow-light-garden-2-x-24-watt-g139-5031670002884.html Ik heb momenteel tomaten en pepers gezaaid. Nu vroeg ik me af, wanneer ze uitkomen, hoeveel uur per dag zet je dat licht op? Ik heb gehoord dat 1u zonlicht niet hetzelfde is als 1u artificieel licht, dus vroeg ik me af: hoelang dan? Bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Antwoord op je vraag is in diverse topics te vinden... Zelf heb ik 12 uur per dag de TL's aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Had beter eerst gezocht ja... beetje dom Mooi. Ik dacht zelfs ook iets van een 12u. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 (edited) Goedenavond, wat Erny aangeeft klopt 12 uur licht/12 uur donker. Dit geldt voor de meeste gewassen. Zorg dat je lamp(en) gebruikt die licht uitstralen in het blauwe/rode spectrum,dit is goed voor de groei/bloei van je planten. m.v.g.Hans. Edited March 17, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Aangezien wij de meeste planten als groen waarnemen, betekent dit juist dat zij groen licht het minste absorberen (en dus het meest reflecteren, waardoor wij ze als groen kunnen herkennen). Blauwig en roodachtig licht wordt het best door de bladgroenkorrels geabsorbeerd en daarop groeit te plant dus het best. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Je slaat de spijker op zijn kop ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Ja ik heb lampen van 6400K, ideaal voor de groei heb ik vernomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Deze lampen zijn ideaal. Lampen voor de bloei komen op ongeveer 2100 k en voor de groei op ongeveer 2500 k (kelvin). m.v.g.Hans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Ik draai op minimale rust voor de zaailingen op 16 om 8. Wat ik later afbouw naar 12 om 12. En ik ga denk ik binnen ook enkele paprika's onder het licht houden het jaar rond en die gaan niet naar 12 om 12 maar naar 20 om 4(als ze groot genoeg zijn). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ik heb hier altijd aan het volgende gedacht: Je zaait om plantjes vóór te trekken. Vóór , in tijd. In het seizoen. Je bootst dus een ander seizoen na. Niet alleen kwa temperatuur, maar ook kwa licht.12 dag en 12 nacht-uren lijkt mij eerlijk gezegd wat weinig. Het is nu buiten 12 / 12. Dat is dus te weinig lijkt me, want anders kan je de planten ook gewoon voor het raam zetten ( al zal ook de licht-intensiteit natuurlijk sterk verschillen ) Maar met 2 weken is de verhouding al weer 11 / 13 buiten ( 11 nacht , 13 dag ) Ik wil mijn tomaten doen denken dat het mei is zeg maar. Zelf neem ik de verhouding 10 nacht / 14 dag ( lampen ) en naarmate ze groter worden wat meer dag : 9 nacht en 15 dag.Dan gaan ze er onder uit op een gegeven moment en dan klopt het niet meer. Dan hebben ze een groeistilstand een tijdje, maar dat pikken ze ook wel weer op. Ze gaan naar buiten eind april ofzo, zie ik dan wel, en dan doen ze het maar hoe het gaat. bewolkte dagen , hete dagen enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ik laat mijn planten nu in hetzelfde ritme leven als mezelf. Comfortabel en stressvrij. Ik ga on 11 naar bed en lichtjes gaan uit. Ik ben 7 uur wakker en lichtjes gaan aan. Is het een zonnige dag gaan ze rond 10-11uur uit. Is het niet, blijven ze aan. Als het wisselvallig is gaan ze niet aan, het is dan een rustdag. Als ik moet om 5 uur naar mijn werk, dan ga ik naar mijn werk en lichtjes gaan niet aan (want het is nog nacht en plantjes krijgen dan een rustdag, ook fijn). Ik denk dat mijn plantjes krijgen gemiddeld 8 uur donker en de rest direct zonlicht of lampjes. Ze zitten ook op de vensterbank, dus ze kunnen van alles genieten. Ik kan het nu heel goed zien, dat de planten direct onder de groeilichten wat grotere bladeren hebben dan die op de zijkant, het werkt dus heel goed. Gelukkig heb ik LED lichtjes met maar 1.9W, het maakt dus qua energiegebruik ook niet zo veel uit hoe lang ze aan staan. Tijdens het kerst heb ik ook verschillende LED lichtjes 24/7 aan.En ik wil nog een keer herhalen dat ik heb nog mijn 6 LED lichtjes voor koop, als iemand ze wil. Anders gaan ze in mijn kas, want mijn vriend wil tijdens het barbecuen lichtjes hebben in de kas als het donker is (hij vind die blauwe en rode lichten heel erg mooi) Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Misschien wil je een foto toevoegen Estemy ? Want begrijp ik nu uit je verhaal dat als de zon schijnt buiten, de lampen uit gaan ? Waar staan de plantjes dan en waar zijn de lampen ? Ik durf het bijna niet te zeggen, maar op zich is het toch wel wat apart om de planten 1 op 1 hetzelfde ritme te geven als je zelf hebt ? Die beide ritmes hebben toch in het geheel niets met elkaar van doen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Een schakelklok is toch veel makkelijker?Zoiets: http://www.kijkshop.nl/product/134045/elro-mechanische-tijdschakelaar-tm106/ Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Thanks, Bit. Nu vroeg ik me wel af: zaaien we voor om vóór te zijn in tijd? Uiteraard wel, anders hebben we aug/sept/okt geen tomaten. Maar zaaien we niet gewoon binnen omdat de temperaturen buiten niet geschikt zijn? M.a.w. we moeten binnen voorzaaien omdat buiten zaaien te koud is en niet meteen omdat er buiten te weinig licht is? Ik ken immers mensen die goed voorzaaien in een verwarmde serre... Nu, dan heb ik ook weer gelezen dat één uur TL verlichting niet gelijk is aan één uur zonlicht, dus zou je eigenlijk meer TL licht nodig hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Aangezien wij de meeste planten als groen waarnemen, betekent dit juist dat zij groen licht het minste absorberen (en dus het meest reflecteren, waardoor wij ze als groen kunnen herkennen). Blauwig en roodachtig licht wordt het best door de bladgroenkorrels geabsorbeerd en daarop groeit te plant dus het best.Eerst dacht ik, dat klinkt logisch. Maar hoe kan het dat groen wordt gereflecteerd terwijl blauw wordt geabsorbeerd?Groen bestaat uit blauw en geel. Als blauw wordt geabsorbeerd hou je geen groen over maar geel (of geelgroen bij een beetje blauw) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Zoek even op Additief en Subtractieve kleuren menging. Bij licht heb 3 hoofdkleuren: Rood Groen Blauw. Zwarte dingen worden in de zomer warm opdat ze alle energie die in het licht zit absorbeert. Zwart = de afwezigheid van licht.Witte dingen worden niet warm omdat ze alle licht (met bijhorende energie) reflecteren.Bananen zien we als geel omdat.... http://s1.hubimg.com/u/7240060_f260.jpg Om terug te keren tot het topic: Planten zouden ook verschillend reageren op verschillende kleuren.http://www.easylife.eu/pg.html?id=52 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Maar zaaien we niet gewoon binnen omdat de temperaturen buiten niet geschikt zijn? M.a.w. we moeten binnen voorzaaien omdat buiten zaaien te koud is en niet meteen omdat er buiten te weinig licht is? Je andere vraag weet ik niet, maar deze deels wél.Jawel. Het kan buiten te koud zijn, maar er is ook te weinig licht ( valt nú inmiddels wel weer wat mee hoor ). Niet zo zeer te weinig licht, eerder te kort en bij een lage stand van de zon. Dus tóch een sort-off : te weinig ja. De intensitiet is dus in januari minder en nu wat beter, en in mei nog groter. ( hogere stand zon, langer op de dag licht ) Dan die kleuren. Wat ik ook denk te weten, is dat de kleur-intensiteit van het licht / stand zon / intensiteit etc, ook wat uitmaakt in de fase's van de plant, van zaailing , dan de groeifase en dan de bloeifase. Ofwel het 'triggeren' van het feit dat de plant moet gaan bloeien. Je hebt groeilampen en je hebt groei en bloei-lampen. Je kan planten dwingen tot bloei dus.Verder geen details, want ik weet er te weinig van. Maar wellicht wil iemand die dat wél weet daar wat naders over zeggen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Hier is een foto: Ik heb geen automatisch systeem, ik moet ze zelf aan en uit zetten, maar ik zie dat niet als een probleem. Ik vindt het juist leuk om paar keer per dag kijken hoeveel er zon is en of lampen aan/uit moeten.En, inderdaad, mijn systeem is meer een comfortsysteem. Planten moeten zo leven als ik leef, maar ik pas wel op, dat ze maximaal uit het zon of kunstlicht krijgen. Ik ben te lui om anders te doen of calculeren hoeveel uren nu precies zijn, want ik was 1uur vroeger wakker enz Gelukkig ben in meestal hele dag thuis, als ik zou elke dag om 5 uur naar mijn werk gaan zouden ze alleen s'avonds kunstlicht krijgen (en in de middag zon). De enige waar ik nu wel oppas is dat ze genoeg rust krijgen s'nachts (8 uur), de rest maakt niet zo veel uit. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 @Estemy. Ja, oké. De manier zoals jij beschrijft, dan praat je dus over een beetje bijlichten. Dat zou ook wel een beetje kunnen helpen in de donkere maanden ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts