Geplaatst: 3 april 201411 j Over de beëindiging van XP ondersteuning. Mijn pc is wel langzaam maar nog goed, moet vervangen worden, want hij kan een nieuw besturingsprogramma niet aan. Dus vanaf 8 april offline. Durf het niet aan zonder beveiligingsupdates. Verheug me al op een lekker nieuw snel machientje, pc, laptop of tablet. Als 't maar niet teveel kost want dat kan bruintje niet trekken... 3 april 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 3 april 201411 j Is Linux dan niets voor bruintje ? Huub dat kan je gratis downloaden. Is wel voor Windows gebruikers een stukje lastiger te gebruiken(vaak dan) maar daar wen je wel aan. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 3 april 201411 j Klaag over beëindiging XP ondersteuning. Pc is wel langzaam maar nog goed, moet vervangen worden, want kan een nieuw besturingsprogramma niet aan. Dus vanaf 8 april offline. Durf het niet aan zonder beveiligingsupdates. Dusss. Klaaagggg. Maar verheug me al op een lekker nieuw snel machientje, pc, laptop of tablet. Als 't maar niet teveel kost want dat kan bruintje niet trekken (klaagklaag...).Beste Huub, Je kunt ook Ubuntu linux installeren. Is gratis en draait op alle PC's die ook Windows XP aankonden. En superveilig! Wordt geheel gebouwd voor vrijwilligers, en is prima voor mensen die alleen internetten/briefje typen etc. Meer info op:http://www.ubuntu.nl/ Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 3 april 201411 j dat beaam ik volledig. Ik draai al sinds 12 jaar ubuntu en het bevalt me uitstekend!
Geplaatst: 3 april 201411 j Ow, daar moet ik ook nog aan....Is dat gemakkelijk te installeren, en is er veel verschil met windows?
Geplaatst: 3 april 201411 j Als je een Linux wilt die zo veel mogelijk op Windows lijkt kun je kiezen voor ZorinOS.Daar ben je als XP-gebruiker zo aan gewend.(ZorinOS is trouwens gebaseerd op Ubuntu.)
Geplaatst: 3 april 201411 j Installatie is niet moeilijk en het gebruik ook niet maar het is anders en dan zoek je even i.v.m. de indeling die je bij Windows hebt. Het bureaublad is wel een beetje het zelfde maar het zoeken in de mappen is anders maar niet moeilijker hoor. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 3 april 201411 j Installatie is makkelijk met Wubi, kan iedereen. (http://www.ubuntu.com/download/desktop/windows-installer)Gebruik; ja,daar moet je even aan wennen. Internetten zal snel gaan, maar andere dingen is echt anders. Ik heb het op de PC van m'n ouders geinstalleerd, en die zijn er snel aan gewend. Dus moet te doen zijn. ZorinOS brengt wel minder vaak updates uit, en er is ook véél minder documentatie beschikbaar, dus daar zou ik voozichtig mee zijn. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 3 april 201411 j Ik heb dit even uit de klaagbaak gevist daar meer leden hier een probleem mee kunnen gaan hebben.En er nu snel en overzichtelijk antwoorden te vinden zijn voor het probleem i.p.v. een klaagzang. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 3 april 201411 j Hier hetzelfde probleem, of nou ja, bijna dan. Mijn PC kan wel een nieuwere versie van windows aan maar ik heb er zo'n pokkehekel aan om iets nieuws te moeten leren (wat de PC betreft dan), dat ik hier destijds gewoon eigenwijs lekker XP op gezet heb. Waarom is dat linux/ubuntu alleen geschikt voor mensen die simpel willen internetten of een brief typen?Draaien de gebruikelijke windows programmas (office) er niet op? En de Corel programma's?
Geplaatst: 3 april 201411 j Ehh Bio-fee, nee niet alles gaat er op werken maar daar zijn dan weer gratis programma's voor om te gebruiken als Gimp(gratis photoshop) en openoffice(word en excel e.d.)voor linux(is er ook voor windows). Edit : Google maar eens op software voor linux Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 3 april 201411 j Dank! Ook voor de link!Zo te lezen installeer je dat naast XP.Nu is mijn computer overvol, en zou het wel handig zijn om XP eraf te halen.Is die mogelijkheid er ook in het installatieprogramma of moet je dat dan zelf doen?
Geplaatst: 3 april 201411 j Je download de distributie die je wat lijkt en brandt die op dvd.Dan start je de pc opnieuw op met de dvd erin zodat linux geladen wordt i.p.v. windows.Je kunt dan eerst 'proefdraaien' zonder te installeren. Dan is het geheel wel langzamer, maar dan kun je even kijken of alles netjes loopt.Als je wilt installeren kun je in het menu kiezen of je linux naast windows wilt (laten) zetten of dat je alleen linux wilt.En met een half uurtje heb je dan weer een vlot werkende pc met niet alleen een besturingssysteem, maar ook een officepakket en dergelijke.
Geplaatst: 3 april 201411 j Ik zit met het zelfde ik speel graag spelletjes op de computer en sommige kan de computer nu al niet aan.Ik zit alleen te twijfellen tussen een nieuwe pc of laptop.Ik heb nu beide maar ze zijn ook beide verouderd.
Geplaatst: 3 april 201411 j Je download de distributie die je wat lijkt en brandt die op dvd.Dan start je de pc opnieuw op met de dvd erin zodat linux geladen wordt i.p.v. windows.Je kunt dan eerst 'proefdraaien' zonder te installeren. Dan is het geheel wel langzamer, maar dan kun je even kijken of alles netjes loopt.Als je wilt installeren kun je in het menu kiezen of je linux naast windows wilt (laten) zetten of dat je alleen linux wilt.En met een half uurtje heb je dan weer een vlot werkende pc met niet alleen een besturingssysteem, maar ook een officepakket en dergelijke.
Geplaatst: 3 april 201411 j Auteur Bedankt Stan voor het afsplitsen.En waarom hebben jullie mij niet eerder verteld van linux? Ik wil het gelijk uit gaan proberen, al zal het geen jaren meer duren, ik wil wel een keer wat nieuws.
Geplaatst: 3 april 201411 j Tsja Huub, jij gaf het beestje een naampje. En dan is dat te benoemen en te herkennen. Met het gevolg dat jou klaagzang nu een heel mooi lied is geworden voor meer forumleden . Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 3 april 201411 j Waarom is dat linux/ubuntu alleen geschikt voor mensen die simpel willen internetten of een brief typen? Nee hoor, linux (en met name ubuntu) is echt geschikt voor iedereen als vervanger van windows! Alle basis programmas zijn er gewoon in een gratis linuxvariant (dus word, excel etc.), en je hoeft ze niet eens apart te installeren, alles zit er al bij. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat commerciele programma's zoals hippe spelletjes meestal geen linux ondersteunen, dus als dat je ding is is het handig om voor het spelletjes spelen windows naast linux te houden. Maar ook dat wordt gaandeweg steeds beter. Mijn redenen om voor linux te kiezen: - het is gratis- het is veel prettiger (makkelijker en logischer) in gebruik dan windows- het is opensource (dat betekent bijvoorbeeld dat iedereen er programmas voor kan schrijven, en dat er altijd vrijwilligers bezig zijn om 'bugs' op te lossen - als iets niet werkt is het vaak bij de volgende update weer gefikst)- je kunt het veel beter customizen naar wat je zelf prettig vindt- het is SUPERstabiel- het wordt niet, zoals windows, trager met de tijd; je hoeft hem niet te 'onderhouden' (zoals formatteren met windows nodig is eens in de zoveel tijd om hem minder traag te maken)- geen gedoe met virussen en andere veiligheidsissues (je hoeft dus niet apart virusscanners en firewalls etc. te installeren)- het is ZO makkelijk om een nieuw programma te zoeken. Als je bijvoorbeeld een chatprogramma wilt, maar je weet niet welke, dan moet je bij windows eerst googlen, allerlei onduidelijke of verkeerde sites bij langs voor je iets hebt gevonden dat je prettig vindt. Dan moet je dat downloaden, en dan installeren (30x 'OK' klikken zonder dat je enig idee hebt wat ie eigenlijk vroeg). In linux open je gewoon de programma manager, je zoekt op 'chat' en je krijgt een overzicht van alle beschikbare programmas incl. uitleg, screenshots etc. Je vinkt gewoon aan wat je wilt en binnen een paar seconden staat het op je computer.- de multiple desktops En als er toch windows programmas zijn die je wilt gebruiken, dan kun je zelfs nog 'wine' installeren; dan doet de computer net alsof hij windows is waardoor je het windowsprogramma toch onder linux kunt draaien. Ik ben 12 jaar geleden overgestapt en ik ben er nog steeds erg gelukkig mee. Ik surf, kijk films, download muziek, bewerk foto's, doe alle office-dingen, ik chat, heb tekenprogrammas, webcam werkt (buiten het feit dat ik hem laatst heb weggedaan ) etc. Ik snap echt niet dat er zo verschrikkelijk veel mensen bij het dure, slecht werkende windows blijven hangen terwijl er een kwalitatief beter, notabene GRATIS (hallo, we zijn toch nederlanders of niet soms!) alternatief voorhanden is. Overigens wordt linux vanwege (een deel van) die kwaliteiten door de overheid, nerds en ook steeds meer bedrijven natuurlijk al jarenlang gebruikt voor belangrijke dingen zoals servers, het opslaan van belangrijke data etc. Enfin, dat was mijn reclamepraatje weer voor vandaag!
Geplaatst: 3 april 201411 j Windows kan ook prima gratis De enige rede dat ik windows draai is school. De programma's daarvan draaien met geen mogelijkheid op Linux. Ben zelfs nog verplicht IE op mijn laptop te hebben.want bepaalde onderdelen van de website werken niet met andere brouwsers...Als ik daar geen last meer van heb, dan is de keuze niet moeilijk meer.
Geplaatst: 4 april 201411 j ik heb hier gewerkt met beide systemen: linux debian en ubuntu en windows xp en windows 8.1 werken allebei prima hier, alleen de drivers voor sommige exotische hardware ontbreken in de linux versie en idd werken sommige spelletjes niet; die drivers worden meestal wel gemaakt maar het duurt wat langer je kunt xp upgraden naar win 7 als je dat wilt maar dat moet wel in stappen : eerst de overeenkomstige vista versie installeren, alles updaten en daarna de overeenkomstige win 7 versie (dus bijv. xp pro naar vista ultra naar win 7 ultra ) Licenties zijn heel goedkoop te krijgen als je een student/scholier in de buurt hebt via Slim. je moet idd wel iets doen als je alleen xp draait en het www op gaat, vermoedelijk gaan de nare tiepjes op 9 april op zoek naar gaatjes en die houdt je niet tegen met een antimalware of een antivirus programma
Geplaatst: 4 april 201411 j WAARSCHUWING: Weet dat als je Linux (bv de Ubuntu versie) installeert door XP te vervangen door Linux (tweede bullet op het plaatje), dat je al je bestanden (je documenten, je foto's, je lokaal opgeslagen Outlook emails: alles dus) kwijtraakt. Maak dus vooraf een betrouwbare (terug in te lezen!) en complete back up van al je bestanden, naar een beschrijfbare DVD of een externe USB schijf. Een andere mogelijkheid is om Linux voorlopig naast XP te installeren (eerste bullet op het plaatje). Daarna kun je geleidelijk je bestanden verplaatsen, en pas als in de loop der tijd blijkt dat je niets mist ga je XP verwijderen.Voor deze mogelijkheid heb je uiteraard wel meer vrije schijfruimte nodig. En ikzelf zou ook bij deze optie vooraf een backup van al mijn bestanden maken. Over back ups: Het is altijd goed om regelmatig een back up van je bestanden te maken. De harde schijf in je computer kan stuk gaan. En omdat het in dit topic gaat om het vervangen van XP: je computer is dan waarschijnlijk al jaren oud. De harde schijf daarin dus ook. Die dingen hebben niet het eeuwige leven, bij een crash van de harde schijf ben je echt alles kwijt. Ook een redelijk nieuwe harde schijf kan crashen! Het plaatje heb ik uit deze installatie-handleiding: http://nl.m.wikihow.com/Ubuntu-Linux-installeren Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 4 april 201411 j Het probleem is, dat niet alle software met Linux systemen compatible zijn.Bij mij zelfs de meeste software niet.Gebruik je jou computer enkel voor surfen en af en toe een brief schrijven, dan is het een prima oplossing. Er is daar genoeg gratis software voor;LibreOffice & OpenOffice i.p.v. Word & excelScribus voor Desktop PublishingGIMP i.p.v photoshop MyPaint i.p.v paintBlender voor 3d modellingVLC Media PlayerVideo Editors als Avidemux & OpenShot Video EditorShutter Screen Capture ClamTK Virus Scannerwebbroesers als Mozilla Firefox , Google Chrome en OperaMozilla Thunderbird E-mail ClientSkype Om maar eens wat te noemen.Dit zijn allemaal (gratis ) programma`s voor linux ontworpen of programma`s die je ook in Linux versie kan verkrijgen. Ik heb het ook andersom, ik heb nogal wat linux programma`s op mijn Windows computer Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 4 april 201411 j Inderdaad, sommige programma's draaien nu eenmaal alleen op Windows.. En dat gedoe wat alle Macbook-bezitters bij ons op de opleiding hebben om die programma's te draaien heb ik geen zin in Ik las net dat Windows 7 niet meer te krijgen is (kortom: alleen illegaal nog te downloaden) en dat is jammer want ik vind het een hele fijne versie van Windows. Lijkt geloof ik ook het meest op XP (voor de mensen die liever niet al te veel veranderingen hebben). Windows 8 lijkt me een drama om op over te stappen? Edit: of is Windows 7 nog wel te krijgen? Tegenstrijdige berichten online..
Geplaatst: 4 april 201411 j Ik heb een paar weken geleden nog een computer gekocht, waar ik kon kiezen windows 7 of 8.Ik koos voor 7.Maar het wordt wel zoeken. ------------------------------------------------------------------------------------------Ondanks de aankondiging dat Microsoft de levering van retailversies van Windows 7 eind oktober heeft gestaakt, zullen winkels in de praktijk voorlopig nog gewoon het besturingssysteem blijven leveren. Dit is mogelijk doordat distributeurs vaak nog flinke voorraden hebben. Ook zal een klant bij een computerfabrikant voorlopig nog kunnen vragen om een oem-editie van Windows 7.http://tweakers.net/nieuws/93040/microsoft-staakt-verkoop-retailversies-windows-7.html------------------------------------------------------------------------------------------ REDMOND - Het lijkt erop dat Microsoft Windows 7 toch langer te koop blijft aanbieden. Op de website waar het bedrijf aangeeft hoe lang zijn besturingssystemen nog worden verkocht, staat nu geen einddatum voor Windows 7 meer vermeld. Eerder viel op de site te lezen dat Microsoft de software vanaf 30 oktober 2013 niet meer los aan de man zou brengen. Vanaf 30 oktober 2014 zou Windows 7 ook niet meer op verkochte computers moeten staan. Deze data zijn in het overzicht inmiddels vervangen door de mededeling dat nog niet is bepaald wanneer het besturingssysteem uit de handel gaat.http://www.gelderlander.nl/algemeen/multimedia/windows-7-blijft-toch-langer-te-koop-1.4131618 Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 4 april 201411 j Het probleem is, dat niet alle software met Linux systemen compatible zijn.Bij mij zelfs de meeste software niet.Gebruik je jou computer enkel voor surfen en af en toe een brief schrijven, dan is het een prima oplossing. Er is daar genoeg gratis software voor;LibreOffice & OpenOffice i.p.v. Word & excelScribus voor Desktop PublishingGIMP i.p.v photoshop MyPaint i.p.v paintBlender voor 3d modellingVLC Media PlayerVideo Editors als Avidemux & OpenShot Video EditorShutter Screen Capture ClamTK Virus Scannerwebbroesers als Mozilla Firefox , Google Chrome en OperaMozilla Thunderbird E-mail ClientSkype Om maar eens wat te noemen.Dit zijn allemaal (gratis ) programma`s voor linux ontworpen of programma`s die je ook in Linux versie kan verkrijgen. Ik heb het ook andersom, ik heb nogal wat linux programma`s op mijn Windows computer Ik snap je post niet helemaal. Je zegt dat de meeste programmas niet op linux werken, en vervolgens geef je van de meeste programmas een lijst met (alternatieve) programmas die prima op linux werken. Welke programma's heb jij nodig die het jou verhinderen om linux te gebruiken? Ook zeg je dat linux alleen prima is voor mensen die 'enkel surfen en af en toe een brief schrijven'. Ook dat is je reinste nonsens, zie bijvoorbeeld de lijst met programmas die je zelf post. En ikzelf heb ook al een hele rits met dingen genoemd die ik gewoon kan doen met linux. Je kunt er echt alles mee hoor: - surfen- tekstverwerken- tekeningen maken- films kijken- dingen downloaden- webcam gebruiken- muziek luisteren- excel - powerpoints maken- foto's bewerken- (3d) design en ontwerpen- films maken en bewerken- (beeld)bellen- dropbox gebruiken- radio zenden- muziek maken en bewerken- spelletjes spelen (alleen dus lang niet alle windowsspelletjes)- server draaien- programmeren- blogs bijhouden- websites maken- etc. etc. etc. Het kan best zijn dat er heel toevallig (nog) geen alternatief is voor een programma dat jij voor je werk oid toch nodig hebt, en dat het daarom voor jou niet handig is om linux te gebruiken. Maar dat is een incident. Linux is gewoon een volwaardig besturingssysteem voor elk type gebruiker, en het is al jaaaaaaaaaren niet meer zo beperkend als jij het doet voorkomen!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.