Geplaatst: 28 april 201114 j Zo maar wat van mijn ervaringen.Vorig jaar heb ik ook gezaaid. Het duurde anderhalve eeuwigheid voor ze opkwamen. Later las ik ergens (waar???) dat het lichtkiemers zijn. Dus niet bedekken met aarde na het zaaien.Het eerste jaar had ik nauwelijks aardbeitjes, maar de plantjes hebben zich wel flink vermenigvuldigd (groeien + uitlopers).Nu staan ze volop in bloei, dat biedt hoop.Ervaring uit een vorige tuin: liever geen volle zon. Halfschaduw vinden ze veel fijner.Oh ja, ze maken geweldig veel uitlopers! OK werd al gezegd. Succes
Geplaatst: 7 maart 201510 j Was op zoek naar info over de bosaardbei en vond deze draad. Ik zie dat jullie ze als bodembedekkers gebruiken en ze makkelijk op plekken uit de zon kunnen, zou mooi voor mijn voortuintje op het noorden zijn denk ik? Ik wilde ook graag weten of ze groenblijvend zijn in de winter of verliezen ze ook hun blad net als frambozen enz?
Geplaatst: 7 maart 201510 j Geen enkele van mijn tientalen soorten bosaardbeien maken uitlopers. Doen het best op volle zon....Veel uitlopers maken sier-bos-aardbeien, die zijn onkruid in mijn tuin...
Geplaatst: 7 maart 201510 j Nou mijn bosaardbeien ( en ja het zijn ECHT bosaardbeien, uit het bos gegraven en heerlijk lekker) maken uitlopers als gekken, ik kom bijna niet van het spul af, mijn halve moestuin is er mee bezet binnen 1 seizoen! http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 8 maart 201510 j Er zijn rassen die uitlopers maken en rassen die dat niet doen. Regenwormen graven gangen, en veel!
Geplaatst: 8 maart 201510 j Alpen aardbeien maken geen uitlopers. (Fragaria alpina)Dit is wat in de handel wordt aangeduid met bosaardbei. Inheemse bosaardbeien wel:Fragaria moschata (grote bosaardbei)Fragaria vesca (bosaardbei) Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 8 maart 201510 j Ik heb baron von solenmacher bosaardbeien en die maken géén uitlopers. Regenwormen graven gangen, en veel!
Geplaatst: 10 maart 201510 j Persoonlijk vind ik wilde bosaardbeien lekkerder als de rankloze rassen.
Geplaatst: 10 maart 201510 j Als het goed ontvang ik morgen de: Fragaria moschata en de Fragaria chiloensis 'Chaval' die ik bij "de Kleine plantage" heb besteld. Ik ben vooral erg benieuwd naar de smaak van de Moschata Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 20 maart 201510 j Zaai je die nu best voor (lekker warm binnen) of gewoon buiten in volle grond? Mijn baron solemacher zaad heeft op het pakje staan in augustus zaaien, maar van de buitenzaai van vorig jaar is er totaal 0,0% opgekomen Het is wel zo'n irritant zaailint, geen idee wie zoiets uitvindt een zaailint waar geen aarde op mag want het zijn lichtkiemers.
Geplaatst: 2 mei 20196 j 21 april de bosaardbei Pineapple Crush gezaaid. Dit zou een wit ras zijn met goede productie, smaak en geschikt voor in de schaduw.De zaadjes bovenop de potgrond gezaaid en hieroverheen een heel dun laagje wit zand gestrooid. Zoals je ziet ontkiemd er nog niets.ik heb ze erg licht onder een doorzichtige golfplaat in de berging staan. De zaden komen van Ebay want dit ras kon ik niet in Europa terugvinden.
Geplaatst: 4 mei 20196 j over het zaaien van ( bos ) aardbeien, zijn aparte topics. Goed te doen trouwens hoor, met wat meer geduld. Maar beter daarvoor even die topics gebruiken. thnx.
Geplaatst: 4 mei 20196 j Hier de plek waar je een gratis e-book kunt downloaden over aardbeien met daarin ook ruim aandacht voor bosaardbeien. https://degoedeaarde.weebly.com/50-tinten-rood-aardbeien.html
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.