Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jubeltopic

Featured Replies

Geplaatst:
JA! Graag toelichting welk ras dit is want ik dacht dat alle perzik zo'n last heeft van krulziekte.
Niet in een kas
Geplaatst:

Dat is irrelevant want deze perzik staat niet in een kas. 

Geplaatst:

Ooooo beetje jaloers, wat een weelde

Geplaatst:
22 uren geleden, fre3ke zei:

JA! Graag toelichting welk ras dit is want ik dacht dat alle perzik zo'n last heeft van krulziekte.

Ik heb bewust gekozen voor het ras Red Haven dat niet resistent is maar wel minder vatbaar is voor de krulziekte (en nog een lekkere perzik produceert ook).

Verder gebruik ik indien nodig bordeauxse pap waarover de meningen verdeeld zijn. Ik gebruik dat spul dus wel maar probeer het gebruik zoveel mogelijk te beperken. Een jaarlijkse bespuiting is vaak niet eens nodig bij Red Haven. Alleen als er in het lopende jaar aangetaste bladeren waren voer ik na het vallen van de bladeren (en na de winter nog een keer) een bespuiting uit. Het jaar erop is het boompje dan (meestal) weer krulziekte vrij. Voordeel is natuurlijk ook dat er in de wijde omgeving geen andere perzikbomen staan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Er zijn van die dagen dat, op de tuin, alles klopt.

Geen slakkenvraat, geen windschade. Droog. Bloemen bloeien mooi.

En dan begin je te oogsten. En dan wordt het nog mooier. 
Monsterwortels. In 20 jaar tuinieren heb ik misschien 1 kg wortels kunnen oogsten.

Dat ligt nu achter me. Aanschouw mijn winterwortels………

Die in mijn hand is 370 gr. Het tuinleven is goed.

IMG_4306.thumb.jpeg.7919e00e4c7da46c4c19bf4e2a8503e0.jpeg

IMG_4307.thumb.jpeg.824d77b94008e504d3ff6a058e49a11a.jpeg

Geplaatst:

Het zijn prachtige winterwortels! 😊🥕🥕🥕

Geplaatst:

Gefeliciteerd @Amrutten

Wat een geweldige wortels 🤩

Wortels zijn ook mijn achilleshiel. Sommige jaren lukt het wel een beetje, maar echt gemakkelijk vind ik ze niet. Pastinaak geen probleem 🤷

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

wortels om rauw in te bijten !(deden we als kind vaak zat geen mens die zich bekommerde om een beetje modder of weetikveelwat voor sschadelijjke dingen waar nje ziek van kon worden 

Geplaatst:

Wat een super oogst! Mag je best trots op zijn.

Geplaatst:

De bloemkolen zijn gigantisch. Op tijd geoogst en allemaal tussen de 2,5 en 3 kg. Vanavond dus gegrilde bloemkool van de bbq met kaas.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 2 weken later...
Geplaatst:

Even jubelen, het gaat niet over mijn eigen tuin, want ik ben op vakantie. Ik logeer een week bij een vriendin in München. Vandaag bezocht ik de Botanische Tuinen en ohhh wat was dat genieten! Ik heb me meteen voorgenomen om dat in Nederland ook weer vaker te doen. 

PXL_20230830_120320196.thumb.jpg.57e935f3ecad3f5b9f520d49f8be6deb.jpg

PXL_20230830_120437570.thumb.jpg.6b343bd915d9c0456c3d1cf3690c87f7.jpg

PXL_20230830_113755465.thumb.jpg.3fdf5950953c5cff12a3e9f1bffe50d0.jpg

PXL_20230830_113307453.thumb.jpg.ece82c0db1d16610c81d9c9bb59f0a1f.jpg

PXL_20230830_105512617.thumb.jpg.1a94e5ac0b9f8b6e8554d7a123ddfcb9.jpg

PXL_20230830_102012726.thumb.jpg.a79d0ec00e3dde5ac3bfcb20f1023269.jpg

PXL_20230830_094539188.thumb.jpg.dc89ee7bdab1112eb75073724f22f085.jpg

PXL_20230830_093841204.thumb.jpg.208fe1ce01d22c0659f0c9dd98609d7b.jpg

PXL_20230830_093524614.thumb.jpg.6af98fe9161823c42a749295de088a9b.jpg

Geplaatst:

OOOO Dat5 ziet er geweldig uit!!

Geplaatst:

Ja dat is heerlijk inspirerend!

Lekker struinen in tuinen die niet van je eigen zijn. Zo zie je ook al het leuke en nieuwe en bijzondere zonder te struikelen over een onkruidje soms.

Wij gaan wel eens naar de Hortus in Haren. Ook mooi, maar helaas geen kassen meer. Wel iets dichterbij dan München 😀

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Een kleine jubel hier ook!
Want de 45 jaar oude badkamer beneden is gesloopt en is langzaamaan aan het transformeren tot bijkeuken! Zo blij mee!

En de extra jubel is voor mijn 6- en 8-jarige die geheel zelfstandig die verschrikkelijk Ikea ladekasten in elkaar hebben gezet. Gisteren 2 en vandaag 5, want ze hadden toch tijd. Dus [emoji1787]

cdec19a06ddfd6e5c9a733f8c9d3c3e4.jpg

8821d855d5914debd466fd12ff80c831.jpg

Ik blijk zo veel meer inmaak te hebben dan ik wist… alles wat her en der gepropt is bij elkaar zien is echt wel even schrikken. Voorlopig maak ik maar even geen jam [emoji3]

Geplaatst:

@Mellie Top gedaan van de kids!

Geplaatst:

Ik ben ook zo trots op ze!

Geplaatst:

Tien dagen geleden werd ik ziek. Griep of Covid?

Een zelftest gaf het antwoord: Covid. Toch heb ik alle vaccinaties gehad.

Nu, tien dagen later, een jubel: ik ben weer 100%, en dat vindt de zelftest ook:

20230906_Corona_negatief.jpg

Geplaatst:

Fijn @henkghopelijk ook weer helemaal fit!

Overigens zegt vaccineren helaas niks over het wel of niet krijgen van covid (zelf relatief jong en sportief (marathonloper), twee keer gevaccineerd en geboosterd, drie keer heel ziek van covid en helaas ook long/post covid. 

Geplaatst:

Covid is en blijft een vervelende ziekte... ook hier alle vaccinaties en boosters gehad maar desondanks...

Geplaatst:
  • Auteur

Goed bericht, ik begin me weer wat beter te voelen na dit alles en sta sinds vandaag weer op de wachtlijst voor een volkstuin!

Geplaatst:

Wat fijn Huub!

Geplaatst:
  • Auteur

Dank! Ik merk dat ik er toch nog niet aan toe ben om de rest van mijn leven thuis te zitten. Ondanks de hobby's waarmee ik me kan vermaken, is mijn wereldje wel erg klein geworden. Mijn achtertuintje van 6 × 9 met kasje is goed voor een paar uurtjes per week, maar verder? Het voelt alsof ik langzaam weer wat op begin te krabbelen na de perikelen rond corona van de afgelopen jaren. Dus belde ik de voorzitter van de tuinvereniging en kwam ik op de wachtlijst.

Gelukkig heb ik al mijn tuingereedschap nog. Gisteren heb ik de fietskar weer eens tevoorschijn gehaald. Die moet grondig gerestaureerd worden. De banden waren al zacht geworden van een paar jaar stilstaan. De verf bladdert af, dus tijd voor een grondige opknapbeurt. Zelfs de kruiwagen die ik al 41 jaar heb staat klaar om een vracht mest over de tuin uit te rijden.

Nu is er wel een dingetje, namelijk de wachtlijst. Het kan wel even gaan duren.

aangepast door HuubvG

Geplaatst:

Ik ga duimen voor je Huub, dat een boel mensen de tuin opzeggen!  Zou toch lekker zijn als je een tuin hebt waar je lekker in kan bezig zijn. Wat mij betreft is de tuin de enige plek waar ik me 100% kan ontspannen!  Is goed voor de mensch! 😉

Geplaatst:
1 uur geleden, HuubvG zei:

Nu is er wel een dingetje, namelijk de wachtlijst. Het kan wel even gaan duren. Nu maar hopen dat er wat leden opstappen zodat ik spoedig aan de beurt ben. :)

Ik weet natuurlijk niet in welke regio je woont, maar het loont om tegen heel veel mensen te zeggen dat je op zoek bent. Wij hebben hier ook een tuinvereniging met een hele lange wachtlijst, en wij kwamen via via aan een stukje tuin bij een particulier. je weet maar nooit of er ook bij jou in de buurt nog andere - onofficiele - plekken zijn. Sterkte met wachten en evt. zoeken!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.