Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pluksla, is dit dicht genoeg?


Janny

Aanbevolen berichten

Is ook helemaal niet zo makkelijk hoor, om een beetje gespreid, maar toch dicht, te zaaien in zo'n smal geultje. Ik doe dat met spinazie ook zo, maar dit is nét wat aan de dichte kant wel.

Lekker zo laten hoor. Niet gaan pielen met zaden weghalen.

Komt allemaal niet zo héél nauw. Volgende keer proberen met iets minder. Zaad goed mengen met droog los zand en dán zaaien is een oude truc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DICHT zaaien en niet uitdunnen staat er op....

Heb ik zo mijn best gedaan....

En ik heb wél 3 , WEL DRIE, minuten op een reactie hier gewacht! Ik zat achter in de tuin in de regen met mijn ipad op schoot! op een kistje! Slakken te zoeken....

Maar toch bedankt lieve allemaal hoor!

Een zaailint.... lijkt me toch lichtelijk overdreven voor een beginnende stuntpiloot zoals ik, ik heb maar wat bakken en potten.

Dit zit onder in de bak onder de 8 veldslaplantjes, waarvan ik ook niet weet of ik het goed gedaan heb!

De bak is een meter breed, en bijna 25 cm diep en bijna 20 hoog.

De veldsla zit in potgrond gemengd met tuinaarde en de pluksla in tuinaarde gemengd met beetje zaaigrond, restjes-dag.

image37111408042400.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook helemaal niet zo makkelijk hoor, om een beetje gespreid, maar toch dicht, te zaaien in zo'n smal geultje. Ik doe dat met spinazie ook zo, maar dit is nét wat aan de dichte kant wel.

Lekker zo laten hoor. Niet gaan pielen met zaden weghalen.

Komt allemaal niet zo héél nauw. Volgende keer proberen met iets minder. Zaad goed mengen met droog los zand en dán zaaien is een oude truc.

' maar dit is net wat aan de dichte kant....'

Je zegt het wel netjes moet ik zeggen maar intussen lach je je rot!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitlachen doen we hier niet wel elkaar helpen.

 

Een zaailint is een stuk papier(lint) waar zaden in zitten en hoef je niet te zaaien maar gebruik je dat lint. kijk eens hier : zelf-zaailint-maken-t10610.html.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik wel hoor Stan en ik waardeer dat ook echt heel erg!

Maar het klinkt zo " professioneel" voor een beginner zoals als ik.

Met potten en bakken, en " timmerprojecten" van mijn man waar ik heel blij mee ben, moet ik eerst zo maar een beetje leren. Ik geniet al van de prachtige foto's die ik hier allemaal zie,

En zie al het werk en liefde die jullie in jullie tuinen steken.

Ik heb dit te laat ontdekt.

Ik ben wel bekend met tuinen omdat de meeste familie in Frankrijk op het platteland woont en die tuinieren NATUURLIJK allemaal!!! Maar daar eet ik er alleen maar van en intussen ben ik jaloers op hun klimaat!

Wie weet wat de toekomst nog voor mij in petto heeft. Ik ben met weinig al tevreden. En kan genieten van andermans moois.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet verplicht pluksla in rijtjes te zaaien Janny . Als je het zaad de volgende keer over de hele bak verdeelt dan kweek je veel effectiever.

 

Zouden de plantjes dan nog te dik staan dan kun je ze dunnen maar doe dat dan niet te vroeg. Als je bij het dunnen eerst de grootste plantjes uit de bak haalt en er de worteltjes afknipt heb je al vroeg je eerste bruikbare sla . De resterende plantjes krijgen daarna weer meer ruimte om door te blijven groeien .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het stiekem doet, moet je hier niet zeggen!

tenzij je wilt dat we gaan lachen (neen, niet uitlachen!) en denken: "Die Janny is toch wel eigenwijs".

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even: we zaaien hier de pluksla in een potje van 12 cm, net zo dicht als jij

en plukken dan de plukslaplantjes ( ) uit elkaar als ze een cm of 4 hoog zijn in 4 plukjes die we apart uitplanten; worden hele grote plantengroepjes voor zeker 2 maanden pluk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Janny.

 

Had je dit topic al eens gezien ? : slakken-t522.html

Zo zijn er nog wel een paar topics over slakken en vooral over slakken bestrijding.

 

Dit, het door jou geopende, topic, gaat over Pluksla. Een nieuw topic over je vraag of de pluksla misschien te dicht gezaaid is of niet.

Nu gaat het opeens weer over de Courgette in pot waar je al een topic over gemaakt had : courgetteplantje-aangevreten-door-t15101.html

Je zou de slakkenaanval bijvoorbeeld ook daar verder kunnen updaten. Het wel en wee van de courgette daar kunnen laten zien.

 

Probeer de onderwerpen daar te houden waar het topic over gaat, of, als je meer de behoefte hebt om over van alles te babbelen van hot naar her, plaats anders je topic in de babbeltuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op deze manier, dus verschillende vragen blijft stellen in het zelfde topic, dan zien anderen die bomen door het bos ook niet meer én is er niets terug te vinden voor mensen na jou. Vandaar dat we proberen om vragen zoveel mogelijk in desbetreffende topics te stellen.

(Míjn adhd weerhoudt mij daar niet van.) Dus gewoon lekker blijven proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...