Janny Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 (edited) Ik zaai Amerikaanse rode pluksla, kan t/m aug. en men zegt DICHT ZAAIEN.Is dit dicht zaaien? Edited August 14, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 1/3 of nog iets minder zou ook al dik genoeg zijn Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Als je b.v. zaailinten koopt met pluk sla dan zitten de zaden op 1 tot 1,5 cm uit elkaar. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Is ook helemaal niet zo makkelijk hoor, om een beetje gespreid, maar toch dicht, te zaaien in zo'n smal geultje. Ik doe dat met spinazie ook zo, maar dit is nét wat aan de dichte kant wel.Lekker zo laten hoor. Niet gaan pielen met zaden weghalen.Komt allemaal niet zo héél nauw. Volgende keer proberen met iets minder. Zaad goed mengen met droog los zand en dán zaaien is een oude truc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janny Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 DICHT zaaien en niet uitdunnen staat er op....Heb ik zo mijn best gedaan....En ik heb wél 3 , WEL DRIE, minuten op een reactie hier gewacht! Ik zat achter in de tuin in de regen met mijn ipad op schoot! op een kistje! Slakken te zoeken....Maar toch bedankt lieve allemaal hoor!Een zaailint.... lijkt me toch lichtelijk overdreven voor een beginnende stuntpiloot zoals ik, ik heb maar wat bakken en potten. Dit zit onder in de bak onder de 8 veldslaplantjes, waarvan ik ook niet weet of ik het goed gedaan heb! De bak is een meter breed, en bijna 25 cm diep en bijna 20 hoog. De veldsla zit in potgrond gemengd met tuinaarde en de pluksla in tuinaarde gemengd met beetje zaaigrond, restjes-dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janny Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Is ook helemaal niet zo makkelijk hoor, om een beetje gespreid, maar toch dicht, te zaaien in zo'n smal geultje. Ik doe dat met spinazie ook zo, maar dit is nét wat aan de dichte kant wel.Lekker zo laten hoor. Niet gaan pielen met zaden weghalen.Komt allemaal niet zo héél nauw. Volgende keer proberen met iets minder. Zaad goed mengen met droog los zand en dán zaaien is een oude truc. ' maar dit is net wat aan de dichte kant....' Je zegt het wel netjes moet ik zeggen maar intussen lach je je rot! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Uitlachen doen we hier niet wel elkaar helpen. Een zaailint is een stuk papier(lint) waar zaden in zitten en hoef je niet te zaaien maar gebruik je dat lint. kijk eens hier : zelf-zaailint-maken-t10610.html. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janny Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Dat begrijp ik wel hoor Stan en ik waardeer dat ook echt heel erg! Maar het klinkt zo " professioneel" voor een beginner zoals als ik. Met potten en bakken, en " timmerprojecten" van mijn man waar ik heel blij mee ben, moet ik eerst zo maar een beetje leren. Ik geniet al van de prachtige foto's die ik hier allemaal zie, En zie al het werk en liefde die jullie in jullie tuinen steken. Ik heb dit te laat ontdekt. Ik ben wel bekend met tuinen omdat de meeste familie in Frankrijk op het platteland woont en die tuinieren NATUURLIJK allemaal!!! Maar daar eet ik er alleen maar van en intussen ben ik jaloers op hun klimaat! Wie weet wat de toekomst nog voor mij in petto heeft. Ik ben met weinig al tevreden. En kan genieten van andermans moois. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Het is niet verplicht pluksla in rijtjes te zaaien Janny . Als je het zaad de volgende keer over de hele bak verdeelt dan kweek je veel effectiever. Zouden de plantjes dan nog te dik staan dan kun je ze dunnen maar doe dat dan niet te vroeg. Als je bij het dunnen eerst de grootste plantjes uit de bak haalt en er de worteltjes afknipt heb je al vroeg je eerste bruikbare sla . De resterende plantjes krijgen daarna weer meer ruimte om door te blijven groeien . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Maar het klinkt zo " professioneel" voor een beginner zoals als ik. zaailint is juist ideaal voor beginners Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janny Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 dankjullie allemaal, ik heb inmiddels een notitieboekje aangeschaft ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janny Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Of zal ik er morgen nog stiekem een harkje doorhalen? Nee beter afblijven hè!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Als je het stiekem doet, moet je hier niet zeggen! tenzij je wilt dat we gaan lachen (neen, niet uitlachen!) en denken: "Die Janny is toch wel eigenwijs". Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 nog even: we zaaien hier de pluksla in een potje van 12 cm, net zo dicht als jij en plukken dan de plukslaplantjes ( ) uit elkaar als ze een cm of 4 hoog zijn in 4 plukjes die we apart uitplanten; worden hele grote plantengroepjes voor zeker 2 maanden pluk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janny Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Weer een optie! Bedankt. Voorlopig ben ik woest op een slak ( of meerderen) , Ik ga op jacht!!! één heel groot blad van mijn courgette is zowat pleite!!! Omdat ie over de rand van de pot hangt zegt mijn baas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 zit die slak niet ín je pot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janny Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Een groot blad van de plant hing over de pot en daar kon ie bij.... Denk ik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 de courgette wordt sowieso groter dan de pot. als de slak bij de rand van de pot kan kan hij overal bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janny Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Mijn man heeft zand om de pot gelegd, volgens hem gaan slakken daar niet over Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 16, 2014 Share Posted August 16, 2014 Dag Janny. Had je dit topic al eens gezien ? : slakken-t522.htmlZo zijn er nog wel een paar topics over slakken en vooral over slakken bestrijding. Dit, het door jou geopende, topic, gaat over Pluksla. Een nieuw topic over je vraag of de pluksla misschien te dicht gezaaid is of niet.Nu gaat het opeens weer over de Courgette in pot waar je al een topic over gemaakt had : courgetteplantje-aangevreten-door-t15101.htmlJe zou de slakkenaanval bijvoorbeeld ook daar verder kunnen updaten. Het wel en wee van de courgette daar kunnen laten zien. Probeer de onderwerpen daar te houden waar het topic over gaat, of, als je meer de behoefte hebt om over van alles te babbelen van hot naar her, plaats anders je topic in de babbeltuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janny Posted August 16, 2014 Author Share Posted August 16, 2014 Ik zal mijn best doen maar zie al snel door het bos de bomen niet meer. Op zoek naar een forum voor ADHD-ers dan maar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 16, 2014 Share Posted August 16, 2014 Als je op deze manier, dus verschillende vragen blijft stellen in het zelfde topic, dan zien anderen die bomen door het bos ook niet meer én is er niets terug te vinden voor mensen na jou. Vandaar dat we proberen om vragen zoveel mogelijk in desbetreffende topics te stellen.(Míjn adhd weerhoudt mij daar niet van.) Dus gewoon lekker blijven proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts