Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Oesterzwammen op koffiedik kweken

Featured Replies

Geplaatst:

ik heb het een dag of 2 in de koelkast gehad, er staat ook op dat je het maximaal 3 maanden koel kan bewaren

Geplaatst:

IMG-20170411-WA000833721491928217.jpeg

Al een keer bijgevuld en waarschijnlijk binnen paar dagen weer , vraag me af of mijn koffiedik niet te droog is.

Geplaatst:

Sinds vorige maand is er weinig gebeurd in mijn bak met zwammen. Ik heb ze in de kelder gezet, in de hoop dat er weer wat zou gaan groeien. Maar de 'tros' die er zat is amper tot niets gegroeid. Maar droogt ook niet in ofzo. (ik sproei ook af en toe)

IMG920063091492594841.JPGIMG920415301492594844.JPG

Wel beginnen er ineens nieuwe groepjes te groeien, onder andere OP de uiteinden van de oudere zwammen die niet groeien?!

IMG920736941492594854.JPGIMG920968661492594858.JPG

En er komen nieuwe zwammen aan:

IMG921051001492594861.JPG

En overal komt nieuw wit pluizig 'spul' overheen en aan. Hier hangt het zelfs wat over de rand:

IMG920570021492594848.JPGIMG920694091492594851.JPG

Geplaatst:

Lijkt wel een invasie

Komt dat onder een deksel door??

Geplaatst:

Ha,

Nog even en het kruipt door je kelder als een mutant

Gwen

Geplaatst:

volgens mij ben je een witte variant van Hertshoorn aan het kweken

hertshoorn-plant-70cm66211492634957.jpg

geen idee wat er aan de hand is, ik vermoed temperatuurprobleempje

eventueel een pm aan Stan om er achter te komen....

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Kan het niet zijn dat die eerste shift van paddenstoelen niet goed gegaan is en het mycelium nu een nieuwe shift van paddenstoelen produceert?

Geplaatst:

Lees ik nog eens een stukje terug valt me op eens op dat Jorieke zegt dat de zwammen in de kelder staan,

Zwammen hebben wel licht nodig om tot goede ontwikkeling te komen

kan het zijn dat er licht te kort is Jorieke?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ja, dat kan zeker zijn ja. Maar het was OF licht en te warm, OF te donker en koel... Het is duidelijk dat het alleen in de winter te doen is, hier. Moet ik de bak af en toe 'lichten'? Even buiten laten spelen zeg maar?

Geplaatst:

Wat voor temperatuur hebben de oesterzwammen nodig als ze uitkomen ? Zouden ze niet in de vensterbank kunnen staan aan de noordkant?

Geplaatst:

mycelium groei 20-22 C

dan is het substraat 25-30 C

donker

koelperiode (aantal dagen) 6-15 C (mag ook een paar maanden in de koelkast als dat beter uitkomt)

donker

groei oesterzwammen 10-17 C

licht 800-1500 lux (is vergelijkbaar met huiskamerverlichting)

aangepast door Gast

Geplaatst:

wel in het licht, niet in de zon

Geplaatst:

Paddenstoelgek jij zou nog je post afmaken , hoe lang moeten ze eigenlijk een koudeschok krijgen ? Kan ik ze dan gewoon in de koelkast zetten of is dat te koud? Is een kelder beter? De updates van Rotterzwam laten nu nog op zich wachten (heb ook een kleinere bak dus sneller vol )

Geplaatst:

Oxygen je had helemaal gelijk.....ik was met andere dingen bezig op de tuin

verlichtingssterkte is te vergelijken met gewone huiskamerverlichting

een koudeshock laat ik altijd plaatsvinden in de koelkast, dat kan je tevens zien als rustperiode voor het mycelium en kan je laten duren vanaf een paar dagen tot minimaal een paar maanden, zoals het jou uitkomt om weer verder te gaan

Geplaatst:
schreef Klavertjevier:

Ook experimenteer ik nu met het toevoegen van wat suikerwater in dit stadium.

Echt leuk!!! Ik heb broed besteld bij Rotterzwam en ga het ook proberen. Ik vind oesterzwammen zoooo heerlijk!

En kun je me wat meer vertellen over dat suikerwater?

Geplaatst:

Ha,

Met wat mazzel kan ik over 2 weken via een buurtmarktje aan verschillende soorten oesterzwam komen. Het is nog niet helemaal zeker of deze persoon op het marktje staat, maar ik hoop het echt. Dan kan ik meerdere soorten proberen te krijgen zoals de roze, gele, bruine en welke nog meer?

Wie interesse heeft kan bij mij een wens uitspreken en dan probeer ik eraan te komen. Als ik slechts 1 van iedere soort kan krijgen dan kweek ik die zelf op en kan op de volgende MTFD broed aanbieden. Eerst maar proberen om voor anderen op het marktje iets te kunnen kopen. Dus roep maar

Wat zijn nog meer paddestoelen die op koffiedik en/of hout kunnen zonder op stam te moeten enten?

Gwen

Geplaatst:

Weet niet of gele en roze en koningsoesterzwammen te kweken zijn op koffiedik, maar zou het wel eens willen proberen. Als je wat voor mij zou kunnen bestellen dan graag .

Geplaatst:

Gwen...heeeeeeul graag. Ik had hier ook al een topic over geopend

Ik kan hier echt heel slecht aan bijzondere paddestoelen komen, zoals de koningsoesterzwam, de roze en gele etc...

Ik wilde hiervan proberen kweekjes van op te starten en deze over te zetten op koffiedik...dus had denk ik dezelfde gedachten als jij

Dus als je hier aan kunt komen heel graag...ik pb je dan wel over de eventuele kosten.

Welke eetbare paddo's kunnen er eigenlijk op koffiedik gezet worden? Stan?? Iemand??

De grijze oesterzwam van Jorieke gaat namelijk als een speer....

Geplaatst:

Liane:

Suikerwater kwam ik tegen als tip om het mycelium weer op gang te helpen. Of het geholpen heeft weet ik niet want mijn koffieproject heb ik helaas beëindigd. De start was hoopvol maar na de eerste groene schimmel kon ik alles weg gooien.

Geplaatst:

Ik kan je wel nieuwe geven als ik over een tijdje mijn oesterzwammen geoogst heb

Geplaatst:

Oh wat jammer van die groene schimmel! Ik heb net gisteren m'n eerste bakje met broed en koffie dik in het donker gezet. Ben reuze benieuwd! Ik las op rotterzwam dat groene schimmel een teken is dat het te droog is.

Geplaatst:

Ik heb nog even een vraagje. Ik moet nu voor de eerste keer koffie bijvullen, volgens Rotterzwam 3 cm, maar moet je dat er dan gewoon bovenop doen of moet je het doorhusselen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.