Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Dt veranderd weinig aan de argumenten van erny. Je moet dan nog steeds alle oogst mee naar huis nemen, een week opsparen, fotograferen en dat weken lang.

Ik denk dat deze plant ook te groot wordt voor mijn tuintje. +het zijn tomaten.

Ik vind ook dat deze het lekkerste zijn van de struik in de mond zonder omwegen en zeker bewaring.

Een week opbrengst is volgens mij ook nogal te manipuleren . Door sommige de week er voor niet te oosten dat ze bijna overrijp zijn en einde van de week nogal rauw te trekken zult je er meer trekken dan als je deze trekt als je vind dat ze perfect voor u zijn .

Wanneer begint een week maandag t/m zondag ? trek je deze de zondag heb je nog meer de week die bijna afgesloten word en zal je er minder hebben de week die komt wacht je nog een dag ( tot de maandag) heb je de volgende week al een mooie oogst de eerste dag van de week .

Maar alles zal wel zijn voor en nadelen hebben zeker?

Geplaatst:

Als mijn vorig bericht wat cru lijkt dit was zeker niet de bedoeling . Ik werk in continu dus alle dagen van de week zowel vroege late en nachten dus komt soms weinig er van iets te doen buiten het hoogst nodige in de tuin . Dus geen vaste dagen voor iets te doen zondag of maandag beïnvloed wel de oogst van 2 weken . Vroeger of later oogsten i.v.m. vakantie of welke reden dan ook heeft ook een grote invloed. En welke tellen wel en welke niet mee dan of allen . Het was dus bedoeld als onbewust manipuleren door omstandigheden .

Geplaatst:

Wie gaat of gaan eigenlijk de teeltwedstrijd van 2015 organiseren? Ik meen me te herinneren dat HuubvG het niet wilde namelijk.

We kunnen hier wel heerlijk gaan zitten klessebessen over wat het moet gaan worden, (mijn persoonlijke voorkeur gaat nog steeds uit naar Armeense komkommer of koolrabi ) maar als er niemand is om de boel te organiseren houdt het snel op

Geplaatst:

Jenneke, we laten het maar gewoon weer aan het MTF-team over, zoals eerder ook gebruikelijk was. Afgelopen keer heb ik het min of meer naar me toe getrokken, op me genomen, maar dat was eenmalig inderdaad. We kunnen wel praten over de komende wedstrijd, en afwachten wat het wordt.

Mij lijkt een gangbaar gewas, dat iedereen gewoon buiten in de moestuin kan zetten, het leukst. Dan kan ook ieder MTF lid meedoen.

Geplaatst:

Prima idee. Zou ik zo aan meedoen. Zelf nooit grote successen geboekt met knolselderie, dus kan ik er wat van leren idd. De grootste kan gewoon op de weegschaal. Tijdens de groei zijn er ook foto's van te maken, al is het van het loof en bijna niet van de knol. Maar dat houdt tevens de spanning erin. Normaal groeiseizoen, genoeg keus, zaden goed verkrijgbaar en verdeelbaar, neemt niet teveel plaats in, dus lijkt me voor iedere moestuinier goed te doen.

Geplaatst:

Handig die lijst Angela!

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/knolselderij/

Bij keuze voor Knolselderij ben je dus daar ook weer een hele lange periode mee bezig. Net als afgelopen jaar met die prei. En het neemt ook al die tijd de ruimte in beslag.

Zelf ben ik ervoor om dit jaar, ter afwisseling, een gewas/groente te kweken die een kortere periode nodig heeft.

Zoals de al eerder genoemde Koolrabi... ook nog mooi als we de paarse variant kiezen...

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/koolgewassen/koolrabi/

Of de al eerder voorgestelde soort Superschmelz...

http://www.bakker-hillegom.nl/product/koolrabi-superschmelz-/

Of iets van Meiraapjes of grootste/langste bietjes dus.

Die Armeense komkommer is ook leuk maar meer wat voor kasbezitters... Hij schijnt nogal koudegevoelig te zijn. Is bv niet zo handig voor ons Noorderlingen zonder kas...

Misschien een apart wedstrijdje organiseren onder de kasbezitters?

http://www.tuinkrant.com/artikel/aparte-groenten-tuin-armeense-komkommer-kiwano-tomatilla-vijgen-tonggwa-tuinbananen

Mijn voorkeur gaat tot nog toe uit naar de Koolrabi, en dan het liefst de paarse soort.

Geplaatst:

Het kortere en normalere groeiseizoen van de koolrabi spreekt mij ook aan. De paarse soort heb ik ook eens verbouwd, wil ik wel weer. Als het maar niet om de dikste gaat, dan lust ik hem niet meer. Zullen we doen wie de lekkerste teelt? Ik eet ze namelijk alleen als ze nog jong en klein zijn, dan zijn ze zacht en smakelijk. Die grote, verhoute knollen lust ik niet, krijg ik flash-backs van vroeger van, koolraap die niet gaar werd, stond uren op het vuur, brandde tenslotte aan. Maar goed, eentje laten staan voor de wedstrijd terwijl de andere al lang opgegeten en/of geconserveerd zijn, kan natuurlijk altijd.

Geplaatst:

Nog een voordeel van de paarse (kleinere) koolrabi t.o.v. die Superschmelz is dat je de paarse op verschillende tijdstippen kan zaaien en dan toch nog een Koolrabi van wedstrijdformaat kunt opkweken.

Voor de Superschmelz moet je dus weer zo vroeg mogelijk beginnen teneinde je groeiseizoen zo lang mogelijk te hebben. Voor mensen zonder koude kas mogelijkheden is dit alweer lastig dus die zouden dan alweer een nadeel hebben.

Dit probleem heb je dus niet bij de kleinere soorten koolrabi.

Deze bijvoorbeeld: 300 bio zaden voor 1,95...

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/biologisch_geteelde_zaden_en-pootgoed/sub,2/pid,4054/delikatess_blauwe

Geplaatst:

Gezien de vele positieve reacties kiezen we voor de teeltwedstrijd van 2015 voor koolrabi als wedstrijd groente. Ik ga op zoek naar zaadjes en open binnenkort een wedstrijdtopic voor het inschrijven en de reglementen.

Geplaatst:

Niet mijn favoriete groente (lust het niet ) maar ik ga wel meedoen. Kan mijn oma wel blij maken met wat oogst.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Joh, Ken, je weet niet wat je mist. Heb je het al eens rauw geprobeerd met een vinegraitte?Koolrabisalade met geitenkaas? Gevulde koolrabi? Geroosterde koolrabi? In de oven gesmoord? Geglaceerd? Gratin? Enz...( zie groentebijbel van Mari Maris)

Ik had twee jaar terug een megakoolrabi..mag ik ook nog meedoen ( al twee wedstrijden gewonnen..radijs en prei)?

Hier in het dorp mag ik niet meer meedoen omdat ik ieder jaar de wedstrijd mooiste vogelverschrikker won. En en passant ook nog het goede gewicht raadde van de zwaar gevulde groentemand van een van de verkopers..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik vermoed dat we voor de komende wedstrijd dan ook al een winnaar kunnen verwachten. Ik noem geen namen maar het begint met appel en het eindigt met vrouw.

Geplaatst:

Neeh..ik zal mijn best doen een geweldig mooie en vooral lekkere koolrabi te kweken..die net iets minder weegt dan die van de winnaar...

Ik probeerde nog even foto`s te vinden van de vogelverschrikker die ik zelf het mooist vond..een levensgrote Archie ( man van staal) van platgeslagen bierblikjes van een halve liter ( nee Lie had er geen probleem mee mij aan materiaal te helpen) met een kraantje en twee blikjes als geslachtsdeel en mijn grote fluitketel omgekeerd als hoofd. Die goede foto vind ik even niet..hier een foto van later in het jaar..de fluitketel is dan al lang weer in gebruik in huisalle-privefotos-058-280561418819012.jpg..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...