Geplaatst: 8 december 201411 j Ik ben op school momenteel veel bezig met "alternatieve" landbouwsystemen en streekproductie. Daar hoort ook de kijk van mensen op voeding en de waardering er voor bij kijken. Zo zat ik eens een beetje verder na te denken en zo kwam de volgende vraag in mij op: - Heeft het moestuinieren je consumentengedrag of kijk op (gezonde voeding) in de loop der jaren beïnvloed? Ik heb deze info niet voor school of iets dergelijks nodig, maar ik ben gewoon benieuwd Bij mijzelf denk ik niet zozeer. Wat ik wel weet is dat ik in de tuin meer en meer streef naar gebruik van biologische methoden. En misschien ook dat ik groenten die ik eerder niet zoveel at meer ben gaan ontdekken en waarderen. 8 december 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 8 december 201411 j Bij mij heeft het zeker en vast veranderingen in het eetpatroon teweeg gebracht, en ook in de familie en bij de vrienden, buren die groente van mij krijgen.Iedereen beaamt dat de smaak veel beter is zonder al dat vergif, en alles is ook steeds zo vers mogelijk hé, geen dagenlange aanvoerroutes. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 8 december 201411 j Ja, ik ga best bewuster met voedsel om sinds ik 'moestuinier'.De kwaliteit van groenten uit eigen tuin is veel beter (en dus lekkerder), maar ik ben mij ook meer bewust geworden van de invloed van onze voedselproduktie op het milieu (bemesting, bestrijdingsmiddelen, lange aanvoerroutes). In de praktijk betekent dat tegenwoordig voor mij vooral seizoensgroenten en -fruit, minder vlees, geen kilo-knallers maar bio, restjesdag of een lekker prutje van restjes met rijst of gebakken aardappeltjes. Ook meer hergebruik, zelfs in mijn woninginrichting (wat is Opnieuw&Co toch een enige winkel ) én de auto meer laten staan (valt niet altijd mee als je in een dorp woont en die provinciale wegen eindeloos lijken met wind-tegen...) en de fiets pakken.
Geplaatst: 8 december 201411 j Bij mij gaat het andersom. Ik besloot weer bewust(er) om te gaan met wat ik eet en dus koop en besloot toen dat ik een groot gedeelte daarvan net zo goed zelf kan gaan laten groeien. Nu nog maar hopen dat dat ook lukt en anders gewoon weer terug naar de markt!
Geplaatst: 8 december 201411 j Hier ook de overtuiging dat het heel leuk is een deel van je groentes zelf te verbouwen. etc etc. Dat het lekkerder is of zelfs ook gezonder, ben ik lang niet altijd van overtuigd ( maar houdt mij niet tegen hoor ). Is volgens mij iets wat zich vooral tussen de oren afspeelt van de moestuinier. Naar mijn idee zitten we onszelf heel wat wijs te maken op dat vlak. Ik koop naar behoefte net zo makkelijk uit de winkel.
Geplaatst: 9 december 201411 j ik ben gaan tuinieren omdat onze groentnboertjes er mee stopten of hetzelfde gingen inkopen als de supersdus: puur om de betere smaak en inmiddels ook omdat we sommige zaken nergens kunnen kopen én omdat we toch wel goedkoper uit zijn inmiddels...
Geplaatst: 9 december 201411 j Deels zoals Bit, maar ik probeer juist die dingen te verbouwen die de winkels niet verkopen, óf waarbij je echt het verschil proeft. Zo verbouw ik zelf de groenten kruiden die door de sla gaan, maar de sla zelf, een krop ijsbergsla koop ik de meestal in de winkel. Ik leg hem in de koellade en haal elke dag een paar bladen af, doe er dan een paar dagen tot een week mee. Zou ik dat zelf verbouwen, dan is meestal een aantal kroppen tegelijk eetbaar, dus heb ik teveel, óf te weinig omdat het nog aan het groeien is. In de winkel ligt iedere week een verse knapperige krop op mij te wachten.
Geplaatst: 9 december 201411 j ijsbergsla koop ik idd ook gewoon.maar pluksla staat wel weer in de tuin, juist omdat je daarvan telkens een beetje kan pakken. qua consumentengedrag... ik ben sowieso minder groente in de winkel gaan kopen, dat lijkt me logisch. ik eet nu ook groente/fruit die ik in de winkel niet zo snel gekocht zou hebben. vaak omdat ik het te duur vind.
Geplaatst: 9 december 201411 j Auteur Sommigen gaven het al aan, maar wat ik mij afvroeg. Door zelf meer met voeding bezig te zijn en het te verbouwen. Heeft dat ook je kijk op de industrie doen veranderen? Kan me voorstellen dat men eerder gewoon in de winkel een kropje sla kocht, maar er nu meer bij stilstaat wat voor een proces er aan is voorafgegaan. En dan keuzes maken wat goed of niet goed is. Iets anders wat ik bij mijzelf wel bespeur is dat ik steeds en steeds meer bereid ben om meer te betalen voor een biologisch, kwaliteits of streekproduct. Nog lang niet in 100 procent van de gevallen, maar ik kies niet meer standaard voor gangbaar of de prijs. Doordat je, nog meer, beseft waar het prijsverschil vandaan komt en het werk wat er achter zit, kijk ik er denk ik wel iets anders tegen aan. Net zoals ik ook al aangaf dat ik bepaalde groenten meer ben waarderen en sowieso meer tijd en aandacht aan voeding ben gaan besteden. Maar dat heeft denk ik ook wel een beetje met het ouder worden te maken. De patat en frikandelfase in de restaurants is nu al tijdje voorbij Maar probeer nu nog meer te diversificeren. Uit nieuwsgierigheid en interesse.
Geplaatst: 9 december 201411 j Bij mij ging het wat omgekeerd. Zocht altijd al naar verantwoord, goede smaak. Voor ik deze moestuin had door wat eigen fruit, kleinfruit en kleine teelten in de siertuin, via biologisch groentepakket of kopen bij de boer e.d. Nu ik daarbij een moestuin heb is het veel makkelijker en is er een overvloed en enorme keuze. Bovendien ontdek ik steeds nieuwe dingen en binnen bepaalde gewassen variatie in smaken. Mijn eetgedrag is ook erg veranderd: veel meer vers, variatie en plantaardig en genieten van wat iets is...de smaak als zodanig en "puur". Ik doe het vooral om het lekkere en het plezier van ermee bezig zijn (de tuin als plek om graagte zijn, van alles te zien, met natuurlijke processen en planten bezig te zijn) Genieten staat voorop. Maar ik denk ook dat het gezonder en verantwoorder is vanwege vezels, veel rauw en vers, afwisseling en grote aandeel plantaardig. In de manier van telen probeer ik mee te werken met de natuur en dat lukt steeds meer: geeft veel voldoening. Net als het kunnen delen en weggeven en doorgeven van wat ik teel en anderen de kans geven om daarvan te genieten. Mijn kijk en gedrag is dus niet helemaal veranderd. Wel kan ik het nu meer doen en realiseren zoals ik er achter kan staan. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 9 december 201411 j ijsbergsla koop ik idd ook gewoon.maar pluksla staat wel weer in de tuin, juist omdat je daarvan telkens een beetje kan pakken. [ ... ] Ja hier ook, en ook rucola en veldsla en zo, die je het hele jaar door kan plukken.
Geplaatst: 10 december 201411 j Ja die ook Pluksla vers uit de tuin vind ik persoonlijk wel weer veel lekker dan een gemengde zak uit de supermarkt. En veel goedkoper.
Geplaatst: 10 december 201411 j Bij mij heeft het mijn gedrag ook wel veranderd, temeer ook omdat ik er nu meer over na denk. Als de bonen in mijn tuin nu niet groeien, waar moeten ze dan wel niet helemaal vandaan komen om nu vers in de winkel te komen.... dat heeft een hoop ben/kezo-zine gekost.....En waarom hoef ik mijn supermarkt broccoli niet te ontdoen van de nodige beestjes, en zijn ze zo mooi.... hoeveel gif zit er eigenlijk op? En hoe zit het met het gif beleid in zuid afrika? Wat krijg ik (en mijn zoontje) allemaal binnen? Zo dus een beetje:) Ik probeer steeds meer mijn eet stijl zo veel mogelijk (dat t ook nog leuk blijft) aan te passen
Geplaatst: 10 december 201411 j helemaal mee eens Huub ! Vanmorgen op de markt vroeg een vrouw aan de koopman wat de spinazie kostte. Dat is 1,75 per pond was het antwoord. Dan kun je wel mopperen dat dat schandalig duur is, maar spinazie is een zomergroente ja dan vind ik ook dat je er voor betaalt .Nogal chagrijnig bestelde de dame een half pondje daar had ze wel genoeg aan (zei ze )groente van dit seizoen is goedkoper , smakelijker ,milieuvriendelijker onbespoten in dit geval ) en beter voor de Nederlandse economiewaarom zal ik appels uit Nieuw Zeeland kopen als ik ook Nederlandse appels kan kopen ?
Geplaatst: 10 december 201411 j Bij mij gaat het andersom. Ik besloot weer bewust(er) om te gaan met wat ik eet en dus koop en besloot toen dat ik een groot gedeelte daarvan net zo goed zelf kan gaan laten groeien. Nu nog maar hopen dat dat ook lukt en anders gewoon weer terug naar de markt! Hier ook andersom: Eerst bewust worden van wat je eet en wat er te krijgen is, gevolg daarvan niks meer willen kopen want het meeste is troep of smakeloos, OF schreeuwend duur> gevolg daarvan ( min of meer-) zelfvoorzienend gaan leven met eten uit eigen tuin.
Geplaatst: 12 december 201411 j Samen met mijn vriendin zijn wij sowieso de laatste jaren al een stuk bewuster aan het winkelen bij de super. We kopen MINSTENS scharrelvlees (liefst bio) en verkiezen ook bio groente boven de normale groente. Echter, dit doen we (bij de groente) niet altijd omdat we ook een budget hebben, een dierenleven vinden wij dan wat zwaarder wegen in de overweging bio te kopen dan een plantenleven. Het eten uit de moestuin is over het algemeen smaakvoller en heeft veel meer bite dan het eten uit de supermarkt. Waardoor dat komt, weet ik niet... We hebben onze tuin nog maar 1 seizoen gehad en naar mijn mening hebben we veel te weinig groente bewaard voor de winter. De sperziebonen zijn al op en we hebben nog een paar zakjes snijbonen en bloemkool in de vriezer. Doel is om volgend jaar veel meer in te vriezen en te wecken zodat we meer "besparen" door het eten uit de eigen tuin. Het is wel echt een fantastisch idee als je aan het begin van de week een zak aardappels haalt (altijd bio bij ons!!) en je een hele week uit eigen tuin eet. Waar ik wel veel bewuster van ben geworden, is het afval dat ik produceer. We nemen de laatste tijd regelmatig het groentezakje van de AH mee terug naar de AH om daar de groenten nog een keer in te verpakken. De snijresten gaan allemaal in een zakje voor de compostbak op de tuin, samen met de bodembedekking uit ons konijnenhok. In ons nieuwe huis wil ik ook een wormenflat maken zodat al je groenteafval gelijk weg kan en niet naar de tuin hoeft (momenteel wonen we in een appartement die te koop staat). Daar komen we namelijk ook niet elke dag... Ik ben dus eigenlijk meer bewust geworden van het verkleinen van de afvalberg dan waar mijn groente/vlees vandaan komt. 14 december 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 12 december 201411 j Auteur Dat van die zakjes mee terug nemen om her te gebruiken is inderdaad een nobel streven Wat ik van mijn werk begrepen had is dat vanaf 1 januari men geen gratis zakjes/tassen meer mag weggeven in de winkel om zo dit hergebruik te stimuleren. Hoe dat met groentezakjes zit vraag ik me nu dan wel af. Mooi dat jij en je vriendin samen het doelen de passie passie delen om zo bewust mogelijk te consumeren en tuinieren.
Geplaatst: 12 december 201411 j En dat voor iemand van 29(ik) en 24... De meeste leeftijdgenoten kijken ons gek aan als we het er over hebben... Hoewel ze het ook wel weer "mooi" vinden dat wij zo leven. Betekend trouwens niet dat we een stel geitenwollensokken zijn hoor
Geplaatst: 12 december 201411 j Hoe dat met groentezakjes zit vraag ik me nu dan wel af. papieren zakjes zoals ze bij de jumbo een tijdje hebben gedaan?alleen bij de kassa vond men het vervelend omdat ze de inhoud niet makkelijk konden zien. dat soort gratis tasjes worden hier altijd weer hergebruikt als vuilniszakje voor toilet/badkamer.
Geplaatst: 12 december 201411 j Auteur Ben zelf ook nog "maar" twintig Overmorgen alweer éénentwintig maar dat terzijde Ik ken ook niet zoveel mensen die zich bewust hier mee bezig houden. Zit wel op de landbouwschool, dus daar hebben we het er wel veel over en staat men open voor alternatieve landbouw maar dat is op een andere schaal en vanuit ander perspectief. Toevallig dit jaar één jongen die mij bij in de klas zit die een eigen volkstuin heeft en een vriend van me die zit in de biologische groentehandel/wereld zit. Is wel leuk om met hun af en toe over dit soort dingen te kunnen praten en filosoferen Maar toch, heb 't gevoel dat het in Amerika bijvoorbeeld veel meer leeft, wanneer je kijkt naar Youtube kanalen en Facebookpagina's etc. Heeft misschien ook ermee te maken dat het een groot land is en het misschien daarom zo lijkt of dat de mensen daar meer "bang" zijn door de enorme schaal waarop daar landbouw word bedreven en daardoor teruggrijpen naar hun eigen moestuin en lokale producten. Mis dit eerlijk gezegd ook wel een beetje van het niet meer op kamers wonen en het volgen van lessen op een andere school. Heb thuis niet zoveel vrienden of familie die graag over hieraan gerelateerde onderwerpen praten Over die geitenwollen sokken, dat imago is er al grotendeels af heb ik 't gevoel maar zou eigenlijk helemaal moeten verdwijnen. Al wordt het door bepaalde groeperingen wel hoog gehouden Verbouwen van levensmiddelen heeft toch niks met geitenwollen sokken van doen, het moet toch eigenlijk hartstikke populair zijn om dat te doen. Mensen vergeten veel te vaak dat voeding een eerste levensbehoefte is...
Geplaatst: 12 december 201411 j Ooit in Amerika geweest? Je schrikt je daar écht kapot hoor, hoe ze daar met plastic en weggooiverpakkingen omgaan. Ik was anderhalf jaar geleden in Florida en bij de Walmart is het heel normaal dat je ál je producten mee krijgt in van die dunnen plastic zakjes. Wij als Hollanders werden raar aangekeken als we weer met onze boodschappentas kwamen. Die lui daar doen rustig een brood en een pak koekjes in zo'n zakje en pakken dan de volgende. Voor je het weet sta je met 15 plastic tasjes buiten de deur van de supermarkt. Ik denk dat juíst een land als Amerika zich een heel stuk minder bewust is met hoe zuinig je met je omgeving moet zijn. Het is daar een verschrikkelijke consumptiemaatschappij, je kan er werkelijk overal fastfood krijgen. Ook is het daar vaak goedkoper om fastfood te kopen dan groente uit de supermarkt. Supermarktgroente is vaak relatief duur (voor onze begrippen) en wordt vaak maar 1 of 2x per week vers aangeleverd. Ik denk dat het kweken van eigen groenten daar echt nog in de kinderschoenen staat. Ik heb daar eigenlijk nergens moestuinen bij huizen zien liggen, laat staan complexen zoals wij die kennen. Terwijl als je naar het zuiden toe rijd je meer en meer moestuinen ziet bij huizen. Volgens mij heeft iedereen in Zuid-Frankrijk met een beetje noemenswaardige tuin wel een stukje moestuin ingericht. Er zullen vast fanatieken zijn in Amerika, maar die zijn er in Nederland ook (zoals wij??). Alleen is de cultuur in NL niet zo om het groots rond te schreeuwen. In Amerika zit dat nét even iets anders... Verder is Amerika trouwens een prachtig land om een keer heen te gaan hoor, dus laat je niet afschrikken door wat ik zeg...
Geplaatst: 13 december 201411 j De keren dat ik in USA ben geweest, waren papierenzakken beschikbaar zoals nu ook het geval in Duitsland. In Duitsland zijn er nu proeven met zelf verpakkingen (glazen potten en plastick dozen) meenemen en dan na het afwegen daar in verpakken. En dat is ook weer afkomstig uit USA, dat met al dat plastick was niet mijn ervaring.De tassen die we krijgen zijn afbreekbaar en worden hergebruikt. Nemen ook stoffen tassen en rugzakken mee. Dat we zuinig moeten zijn is een feit.
Geplaatst: 13 december 201411 j Sinds ik tuinier ben ik me zeker bewuster geworden van diverse dingen, ookal ben ik ook 'nog maar' 20. Ik kies ook steeds vaker voor biologisch. De gedachte dat een appel bespoten kan zijn en dat je die zelfde schil gaat opeten.. Nee, doe me dan maar biologisch. Dan kan het ook bespoten zijn, maar waarschijnlijk toch met een iets vriendelijkere pesticide. En ook afvalscheiding.. Ik erger me er gewoon aan als ik zie hoe slecht dat bijvoorbeeld bij m'n werk gaat. Hoeveel moeite is het nou om het plastic even in een andere bak te gooien? Zodra het in je ritme zit, dan is er geen eens meer sprake van 'moeite' > Planten kopen? Doe het bewust!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.