Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2015)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Boerenkool geplant..is dat niet gek op de heetste dag van het jaar? Toch moest ze erin..de tuinbonen waren afgeknipt..de boerenkooltjes erin. In ieder plantgat een scheut verdunde brandnetelgier en er een vliesdoek over gedrapeerd tegen de warmte. Ze gaan het redden

Zo ook spruitjes. De bietjes zijn te mini die durf ik niet te planten. Verder vooral oogst..iedere dag driekwart kilo frambozen en vandaag de kruisbessen erbij.

Voor de kruidenthee: zwarte bessenblad en frambozenblad ( van de herfstframbozen)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

laatste aardbeien geplukt, kilootje rode bes, nz spinazie,

reuzenet over de capucijners gedaan, die zijn nog dun maar de vogels zijn er al flink aan begonnen (alsof er niks anders te eten is .... )

Geplaatst:

Gisteren eerst met nwe auto van vrind H. transporttochtje gemaakt in de bloedhitte. Komkommer- en augurkenplanten, nog een paar tomaten e.d. Bakje met div. bloemen.

Moest allemaal nog naar de tuin en op de fiets lukte me dat niet allemaal op tijd.

Pas rond zevenen naar de moestuin gegaan. Was wel uit te houden met windje erbij. Wel zweten.

Nog wat courgettes en pompoenen en pattisons op het daarvoor bestemde veld gezet.

Aardbeien geoogst, dikke rode ui, en sjalotjes met groen.

Daarna overal vies van aarde en zweet en jeuk van de knudjes. Dus naar het meertje gefietst en daar was niemand meer! Hoezee... dus zalig gebadderd in het heerlijke heldere water dat een perfecte temperatuur had, vergezeld van een prachtige zonsondergang. Toen ik uit het water kwam lekgeprikt door hordes muggen... maar dát moet je er voor over hebben.

Vandaag genoten van onweer en mega hoosbuien. Tussendoor de bloempjes (IJzerhard en Allium Montanum, Scabiosa columberia (maar twee mini plantjes opgekomen) en Stokrozen Aubergine en Lila in potjes en potten gezet vanuit de kweekbak (gezaaid 10 feb.)).

Augurken en Komkommers verpot naar grote potten en stokjes gegeven. (kunnen de grond nog niet in want die is nog niet klaar).

Al die potjes, potten en de kleddernatte slabakken onder de grote parasol op tafels gezet omdat er nog veel meer hoosbuien zouden volgen, dacht dat ze dat niet zo fijn zouden vinden zo vlak na het verpotten. Nu staan ze droog en uit de zon.

Gebadderd in de badkuip. Dat had maar even zin... gelijk weer klef daarna.

Tomatenafdak verbeterd, lekte water op de planten kon ik tijdens die hoosbuien mooi constateren, en afgesloten met het plastic tegen inregenen. Is nog voor enige verbetering vatbaar.

Geplaatst:

Heb de boerenkool maar geoogst, die groeide niet zo goed én zo heeft de pompoen vrij baan. Nog wat courgettes geoogst en de planten water gegeven.

Geplaatst:

Nog wat tomaten (dieven) aangebonden, waren na mijn vakantie van 1,5 gewoon te groot geworden en ook nog is bomvol bloemen om zomaar weg te knippen. Ze werden nu echter zo groot dat ze begonnen omvallen dus toch maar even met een touw aan het dak gebonden. Na 5 dagen extreme hitte is plots al het loof van mijn rode eerstelingen weg straks is kijken wat er aan de hand is.

Geplaatst:

had ik niet moeten doen gister, niks... het is hier toch wel spitsuur ivm aanstaande vakantie (lieve tuinbuur wil de tuin dan wel bijhouden, dus... )

vandaag twee kruiwagens gewied (...vol gemaakt met OGK )

netten over de capucijners ruimer gezet, die kraaien stonden echt te swingen op het net om bij de peulen te komen

aardbeinet opgeruimd, de rest is voor de merels

arm gewond door stomme oude tonkin die brak, ga morgen alle stomme oude tonkins killen!

composthoop aangevuld, beetje opgeruimd

laatste kolen uitgeplant en twee weggegeven

drachmes opgegegraven voor straks

twee zakken tuinbonen geplukt, een bakje rode bes , nz spinazie

(oogsten doen we altijd het laatst, ga je met een big smile weg van de tuin, hebben jullie dat nou ook?)

Geplaatst:

bessen geplukt, paar kg tuinbonen geplukt, sla uitgeplant, groenlof uitgeplant, koemestkorrels bij de aardbeien gedaan, klimbonen wat geholpen (déze kant uit, jongens...) , net over de bessen gedaan, gewied onder de insectengazen

sereh, curcuma, gember thaise basilicum uitgeplant uit de huiskamer naar de kas

druppelaars in de kas aangesloten voor de vakantie...pffff, ben wel even aan vakantie toe

ook wat aardappels geoogst: frieslanders, vreemd: per plant 1 hele grote aardappel en wat kleintjes, gewicht viel tegen, minder dan 1kg per plant

ze stonder er ook maar vreemd bij dit jaar, late opkomst na voorkiemen, geen ziektes en bemest als altijd: oude koemest wat kali en smeerwortel, in de droogte een paar keer flink water gegeven....de tuinder wikt en mamma natuur beschikt...

Geplaatst:

Het was de bedoeling om wat kolen te planten en paprika's op te binden maar kennelijk hadden al mijn tuinbuurtjes ineens ernstig behoefte aan een praatje, want ik heb werkelijk alleen maar zitten koffieleuten vandaag

Geplaatst:

Veel gewied en het daarna op de composthoop gegooid,

Boontjes geoogst,

Water gegeven,

Eén wormenbak geoogst en weer aangevuld met droge paardenmest en voedsel. De mest over de potplanten verdeeld.

Geplaatst:

Phacelia geknipt en/of uitgetrokken, uiteraard de reeds totaal uitgebloeide veldjes. Tomaten alweer gedieft. Water gegeven aan de Munt flessen en aardbeien gegeten.

N.Z Spinazie en paarse boomspinazie verplant.

Geplaatst:

Hele dag op de tuin geweest. Veel gedaan. Vooral achterstallig onderhoud. Zwavelbehandeling duiven vanmorgen vroeg. Druiven-takken uitgedund en dieven, gekeken naar de knoflook : gaan er nog niet uit. Heel veel onkruid getrokken, malva's gehalveerd/ afgeknipt: lopen de pan uit, komen nog wel een keer terug. Bessenstruiken uitgedund, de rabarber vele emmers water gegeven. De herfstframbozen uitgedund, takken van de braam aangebonden voor het volgende jaar al. zo ook de zomerframbozen. Blauwe bessen bekeken en gezien dat het goed is. Hagen gesnoeid, gras gemaaid, in de schaduw gezeten en lekker genikst.

Geplaatst:

gister de appeltjes genatriumbicarbonaatzwaveld

straks: rattes oogsten, komen nu phytvlekken in en vorig jaar ging het ook naar de knollppen

Geplaatst:

Paar rijen uien geoogst: er zitten geen maden in, hoera!

Ik had er vitrage over gespannen. En ook de wortels staan onder een net, anders komt er niets van terecht.

Is geen mooi gezicht, al die vitrage, maar na de grotendeels mislukte oogst van vorig jaar word ik hier wel blij van

Vanmiddag de regengoten beter bevestigen zodat mijn tonnen weer mooi vollopen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Frieslanders geoogst en gespoeld en gedroogd, een kilootje of 20 van 6 m2, heb wel eens meer gehad maar ze zijn wel veel patatgroot

koolrabi uitgeplant

Geplaatst:

50 kg

hier was ik al blij met 5 kg ratjes...en 2,5 kg blauwschokkers en nog eens 1 kg tuinbonen (schoon hè ) en gedopt en ingevroren en 1 ui en 1 sjalot en een bosje bloemen geplukt voor de bezoekers van een verzorgingstehuis

verder veel opgeruimd

het is wel schimmelweer, dus straks even spuiten nog

Geplaatst:

Jawel, maar wij ( lie) zijn grootverbruikers..de stamppot is hier vaforiet bij manlief, en ik hou erg van gebakken aardappeltjes. Er staan nu nog twee kleine bedjes Rosevallen en een rijtje Dolreines.

In de tuin gedaan: één groot voordeel van regen: het onkruid groeit ook niet. Dus gewandeld over mijn padden tussen de bedden,en alsvast dakpanscherven onder de eerste pompoenen gelegd( tegen de vanonderaf aanvretende woelmuis...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...