Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Automatische raamopener. Bij welke temperatuur openen ?


Frans

Aanbevolen berichten

Sinds afgelopen november heb ik een kas/serre staan maar ervaring met kassen heb ik nog niet. De cylinders van de automatische raamopeners heb ik nog niet gemonteerd omdat ze vorstgevoelig zouden zijn. Binnenkort wil ik ze gaan monteren maar ze zullen later nog wel een keer nagesteld moeten worden denk ik en daarom een vraag aan de ervaringsdeskundigen op dit forum. Welke temperatuur houden jullie aan waarbij de opener het raam moet beginnen te openen ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet de opener in de serre op het meest gevoelige. Dat betekent dat hij vanaf 15 graden opengaat. Welk merk van opener heb je? Want ik denk dat het voor de verschillende merken/modellen wel wat verschilt. Ik heb op dit topic nog want info voor je gevonden: werking-automatische-raamopener-t9471.html

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde, ook de gevoeligste stand, als ik me niet vergis is dat vanaf 16 graden. Gisteren stonden ze hier al een paar centimeter open wegens 18 graden in de serre. Merk speelt wel degelijk een rol blijkbaar want die van mij mogen zomer en winter blijven zitten wat wel zo gemakkelijk is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
  • 6 years later...

Ik haal even dit topic boven, 

 

vinden jullie het een meerwaarde? de automatische raamopeners? gaan ze op tijd open & toe ? wat bij wind & regen? 
ik twijfel om mij er aan te schaffen omdat ik bv sommige dagen vertrek naar het werk rond 05u30 & dan lijkt het mij nog te fris om alles al open te zetten... maar ik ben dan wel pas om 13u ten vroegste thuis & dan is het al te warm om nog dicht te zijn... 

 

(mijn vriend vertrekt vroeger dus geen optie om hem alles te laten openzetten)

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij het bestellen van de kas, meteen 1 raamopener erbij besteld. 

Ik merk wel dat als de zon er op schijnt (warmt buis op) gaat het raam open. Opzich niet erg omdat de kas ook snel opwarmt, ik zou ze aan het eind van de dag zelf alleen wel eerder dicht doen dan ie automatisch gaat, om de warmte voor de nacht te sparen. Echter vond ik het zo'n gemak (vooral voor de dagen dat ik niet thuis ben, en jouw reden.. vroeg ramen open) dat ik er nog een gehaald en geinstalleerd heb... wat een luxe ;)

 

Regen en wind heb ik nog niet gehad hiermee (kas staat net 2 maanden). 

Regen lijkt mij niet een heel groot probleem, wind wel, maar als er veel wind voorspeld wordt zou je em kunnen loskoppelen (gaat makkelijk) en vastzetten misschien (dat is mijn idee nu in ieder geval).

 

Ik ben ook benieuwd naar de meer ervaren gebruiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier veel plezier, 3 ramen in 2 kasjes met openeners

ook een paar jaar in een koude bak maar die heb ik niet meer

nog nooit problemen gehad behalve in een strenge winter, toe gingen de patronen kapot

ik haal ze er nu af in de winter

ook nog geen storm gehad bij voldoende hoge temperatuur om de ramen te openen

als ik  weet dat er wk 9+ komt bind ik de ramen dicht en koppel ze los

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke,  ik mag ze van m'n vriend bestellen voor m'n verjaardag, dus ik ga morgen maar eens op zoek.. iemand tips waar ik ze kan voordeliger vinden? ben wel van belgie.. 

  • Like 1

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Karietje, op je vraag of een automatische raamopener zin heeft, zeg ik ook: ja. Toen ik de kas 2dehands kocht was de automaat stuk. Ik ben met verkoper overeengekomen dat ik een nieuwe zou bestellen, en het bedrag vergoed zou worden. Zo ging het ook en het was goed.

 

Gemakshalve laat ik het tot nu toe zitten, al heb ik het moeten herplaatsen toen het na een storm achter de kas lag.

 

Het kasraam gaat open bij > 22°C. Ik kan het vanuit de woonkamer zien. Gaat het open, dan mag ik de binnenplantjes erheen gaan brengen. Dan is het daar dus warmer dan hier binnen* , als een soort plantencouveuse. Gaat het raam weer dicht, dan moeten de plantjes weer naar binnen.

 

In de afgelopen weken was het binnenshuis vaak beter dan in de kas, bleef het raam dicht en bleven de zaailingen binnenshuis.

aangepast door HuubvG
* de thermostaat op 19° is te koud voor de babytjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

de raamopener gisteren nog gehaald & geïnstalleerd met vriendlief, maar nu gaat die niet open.... ik vermoed nog afstellen maar nog aan het uitzoeken hoe ik dat moet doen, het is 20 graden op deze moment in de kas... 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
On 5/15/2022 at 7:24 AM, Mellie said:

Het zit muurvast! Sinds het najaar. Het gaat nu nog maar een heel klein stukje open.

Draait-ie nog wel (in de schroefdraad)? Dan zit er niks anders op dan de perscilinder vervangen.

 

Pas nog een setje cilinders gekocht. Hierzo: http://www.greenspan.nl/accessoires.htm

waren de goedkoopste voor zover ik kon zien (11,-- p.st, bij 2 stuks of meer).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minutes ago, Mellie said:

dank je wel voor de link!

 

De nada.

 

Probeer een beetje vet aan de schroefdraad en de zuigerstang te smeren. Die krengen worden gortdroog verkocht, worden dus voor geen meter gesmeerd. Een beetje vocht (goh, in een broeikas?) doet de rest ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip:

 

Trek voor je de stift van de cilinder (opnieuw) smeert deze eerst helemaal naar buiten. Daar kan wat kracht voor nodig zijn (juist een teken dat hij hoognodig moet worden schoongemaakt en gesmeerd). Je kunt de stift niet uit de cilinder trekken dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Trek hem met de hand uit want er mogen absoluut geen braampjes op komen.

 

Maak de stift over de gehele lengte met een doek schoon. Daarna smeren met bijvoorbeeld wat siliconenspray en de stift enkele keren heen en weer in de cylinder bewegen. Je zult zien dat dat aanmerkelijk gemakkelijker gaat dan toen je hem voor de eerste keer naar buiten trok.

 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip:
 
Trek voor je de stift van de cilinder (opnieuw) smeert deze eerst helemaal naar buiten. Daar kan wat kracht voor nodig zijn (juist een teken dat hij hoognodig moet worden schoongemaakt en gesmeerd). Je kunt de stift niet uit de cilinder trekken dus daar hoef je niet bang voor te zijn.


Hihi, dat lukte wel hoor! Al meerdere keren gedaan. Maar nu lukt het niet meer. Muur en muurvast…
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen dagen is het een behoorlijk wisselvallig en ook plots weer met heftige uithalen. Wanneer ik thuis ben kan ik bij dreigend weer de kas dichtmaken, de automatische raamopeners losdraaien en vastzetten met een kabel klittenband en omgekeerd.

Maar als ik een dag niet thuis ben vind ik het lastig met dit weer. Ramen en deur dichtlaten voor het geval dat? maar dan wel het risico dat het iets te warm wordt als de zon dan weer schijnt? Of toch de ramen (of 1 raam) op de automatische stand laten? Of de deur op een kiertje?

 

Hoe doen jullie dat met jullie kas? En natuurlijk ook die de kas niet bij huis hebben staan, die hier eigenlijk altijd mee te maken hebben.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze kas staat in Frankrijk waar we ca 1x per 2 weken naar toe gaan en we wonen in Nederland.

We hebben automatische raamopeners en die laten we hun "ding" doen.

Deur zetten we niet open ivm konijnen en we hebben nog nooit in 13 jaar de openers los gemaakt. ( misschien geluk gehad?)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...