Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier alleen nog maar een paar vrouwelijke bloemen gespot bij de Bozeman en Katanya watermeloenen. Het warme weer van de afgelopen heeft ze wel goed gedaan. Het onkruid overigens ook...

P2017062516172425901498400502.jpg

Geplaatst:
Zou het dan niet gewoon te warm staan?

Tropische fruitsoorten hebben vaker last van traag groei op een bepaald ogenblik , heeft vaak niet met de temperatuur te maken maar eerder de luchtvochtigheid in combo met warmte , anno 2009 plantte ik zelf veel watermeloen , andere meloen , perzik , citrus enzovoorts , oh en ja cocos nuciferia , vanaf midden zomer of lente op de warmste dagen wanneer het minder regende of de luchtvochtigheid tamelijk laag was , kortom een klassiek Belgisch of Nederlands klimaat stopte de groei van de meeste plantjes bijna helemaal .

Tip om ze dus beter te doen functioneren was hen niet meer opkweken in volle grond , tenzij met een hoop aanpassingen en wat handige harry-handjes waarover ik toch niet beschik maar ideaal voor deze plant was het volgende :

de bodem en bemesting ?

kokosvezels en orchidee-potgrond , kortom een zak tropische houtschilfers dus , goed vochtdoorlatend , tevens niet alleen een goede drainage maar ook nog goed om de plant warm te houden , normaliter is dat dan wel op kleikorrels en een worteldoek maar dat deed ik niet want de laatste rol had ik nodig voor andere gewassen .

pas een dikke drie weken na het verpotten zijn ze terug op gang gekomen , ze lijken te stoppen met groeien als je ze verpot hebt , of beginnen echt erg traag te groeien , hoofdzakelijk buitenshuis dan .

Mijn enige alternatief voor de plantjes toen op het gevoel af ?

Naast de nieuwe grond / potten zette ik ze een maand binnen maar niet zomaar op een vensterbank oid.

Ze werden geplaatst in een oud lek aquarium met een gaasje over en afgedekt aan 1 kant met folie , de luchtvochtigheid bedroeg toen een 80-85% , temperatuur een 25-27 ° C en ik kreeg de eerste week nihil verschil , de tweede eveneens maar vanaf de derde week begon hij plots groter en steviger te worden , de eerste bloesem werd zelfs zichtbaar na anderhalve maand , plant grootte toen deze in het begin dus verpot werd was misschien zoals op de foto op de eerste pagina , maar na anderhalve maand had ik wel planten met bladeren zo groot als die van een eik en de bloesems waren eveneens om ' U ' tegen te zeggen .

Zonder een glazen bak gaat dit ook met een simpele plastiek zak erover te trekken of folie te gebruiken en ervoor te zorgen dat de luchtvochtigheid echt heel hoog is . Slechts persoonlijke ervaring maar als je nagaat uit welke streken de plant oorspronkelijk komt kan je best dat ' habitat ' licht nabootsen voor het beste resultaat is mijn persoonlijk idee . Overigens zullen de meeste inheemse tropische planten toch ook in serre's opgekweekt worden en ik denk dus niet zonder reden ...

just my two cents

Dit jaar dito : 25 meloenplanten , 2 citrusplanten , 1 ronde en 1 platte perziksoort , 1 abrikoos , 3 olijfboompjes , die worden allemaal gelijk aan hun herkomst ongeveer opgekweekt en best met succes , spannend !

Groetjes

vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries

Geplaatst:
De jouwe zou kunnen helpen bij de bevruchting. Twee planten is dubbel zoveel bloemen.

inderdaad en niet alleen dus bij meloentjes , U was mij voor hihi .

Ik heb zelf enkele problemen gehad qua vruchtzetting van diverse plantjes , tot ik er een aantal nieuwe bij zette !

Zelf ook enkele plantjes gekocht vorige zondag ( en ok ja vandaag ook op de markt ) en je ziet wel dat er inderdaad soms een nogal groot verschil is in grootte en vruchtzetting , hoewel ik zo her en der toch ook al aan een gelijkaardige lengte zat kon ik het niet laten om " voor de zekerheid '' dan ook van bijna alle gewassen nog een aantal plantjes bij te kopen .

Eerst had ik dan wel veel leuke bloemetjes eraan maar nauwelijks werden dat vruchtjes , om daar slechts een voorbeeld van te geven had ik 1 tomaat die maar amper 3 vruchtjes had aangemaakt , daar nog bijkomende dat er nog een aantal andere tomatenplanten van een andere soort bij stonden zoals de green zebra , ananas noire en noem maar op , niets kon baten bij de ene tomatenplant met de gewone tomaat aan ( supersteak F1 ) TOT ik er een tweede bij zette ( eveneens een gewone tomaat maar ook weer andere soort , naam kwijt ) die al bloemen had maar slechts 3 vruchtjes die al tamelijk groot waren , plant stond toch in afslag ook dus heb ik hem gekocht en erbij gezet , sedert die dag hebben al mijn tomaten nu niet gewoon bloemen maar ook worden de bloemen effectief degelijke vruchten , tomaat is nu iets geheel anders maar zo zie je toch dat het belangrijk is om niet maar 1 plant te zetten ( indien het geval ) maar meteen ook een aantal waarvan je zekerheid hebt dat ze vruchten aanmaken , de twee bestuiven elkaar zo ie zo , net zoals ze ook een ziekte aan elkaar kunnen overdragen kunnen ze elkaar altijd een handje helpen , ongeacht hoeveel dat er zijn kan 1 nieuwe plant een heus verschil maken ... Tot zover mijn ervaring / kennis als beginner dan wel .

Tevens toch ook nog even de vraag a d hand van voorgaande reacties , jawel , die heb ik bijna allemaal gelezen , hoe herken je dan het verschil tussen een vrouwelijke en mannelijke bloem ??? Mijn meloenen hebben wel bloemen en reeds eerste vruchtjes maar ik zie eigenlijk nooit echt het verschil in hun bloemen ?

vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries

Geplaatst:

Mannelijke bloemen zijn net steeltjes, de vrouwelijke bloemen hebben al een duidelijk (paar mm) bolletje onder de bloem.

Je moet de meloen ook toppen na het 2e of 3e blad. Hierdoor krijg je zijscheuten op deze zijscheuten heb je de meeste kans op vrouwelijke bloemen. De zijranken top je ook weer op 2e of 3e blad of je laat er 1 door groeien als hoofdrank.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Vijf dagen na voorgaande foto is mooi te zien dat de linker watermeloen helemaal afgestorven is en de rechter aan het dikken is.

Ik zag een hommel op het balkon. Die was alle bloemen van de bestomaat (sweet pea currant) aan het bezoeken. Er staan een 40 tal bloementrosjes op de plant. Het duurde dus een hele tijd. Ik wachtte geduldig. En dan cirkelde hij even boven de meloenen en de watermeloenen waar tientallen (mannelijke) bloemen opstaan. En weg was hij. Die vond hij maar niks. Ik ga dus door met handmatig bestuiven.

IMG2017062810021399979001498637558.jpgIMG2017062810055720091498637573.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Muizen of slakken? Ik heb hier watermeloen sugar baby en Charentalis staan. De Sugar baby gaat goed, de Charentalis wordt iedere keer de vrucht aangevreten en sterft af. Ik heb ze wel niet klimmend, kruipend. Dat is niet zo een succes.

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Ik doe dit jaar voor het tweede jaar een watermeloen sugarbaby in pot.

Ik krijg alleen weer eenzelfde probleem als vorig jaar. De bladeren zijn hard en droog, krullen naar boven en krijgen naar verloop van tijd zwarte plekjes. Ook worden de nieuwe bladeren niet heel groot. Hij staat in de Groenrijk moestuingrond: NPK 9-5-3 PH 5.2-6.2 en Cocospotgrond: NPK 7-6-6 PH 5.0-6.5. Er zitten nu ook al twee bevruchte vruchtjes aan, waarvan er volgens mij maar naar 1 echt de groei energie gaat, die ander is op hold komen te staan of zo iets.

Hier de foto's:

y4mhR4-xZ_7-pqguP16vWnpIvw_Ar06rImSTnfy0d_-kbDl5qRCkaHgRmiecG2WtRKC-zIiSgtKfnsEt6eqVVr-5uuiW72ZMMeJubxbi3wr6n_bxpOCQIvgKsc4QH4KIVjLVtVPvwiFzmMP98zxxMreu3zYRcL7Bm2AYkRyLyr-qkPfCYEJ5G7EnINORyluhEIpB-j6DksSlCplTprEVJtQpQ?width=660&height=371&cropmode=none

y4mxGcv-8YR0ST9cTTUFVwxfBDoCt_ph5G3cuhyGMhBqXXL-wzuGdh3z85A8jA_FIzjSeNSsz7tRoMquYY2JFIBibAOQKezCtHvnPlJV7XeTez1Xx6aA09pb984KnEKxzLc-tOTOP0nWNf_Pm2uXmj1alwDzg2VsAQBVd4AGV6vWKMyiE6gI9x5r4-V2NZEsW5OVi0yulx_VPkKtCq48BBNHA?width=660&height=371&cropmode=none

y4mWh7sk85ljQ8ld1aWgyetclSzWmRGwJ8njKbbl5_wvm2uDfDfpBNPr089C422AUd0wfR7GMCme4XmlLFgY1xgijY_H2zJ_Rk4TyrMNQvl-WDVIz4woO-gTCkRcmwM36UhBW_CX0RoNMeOagc7EntZv9umvZq6HFc_WBZhqkqjf8Z_hmfYqtvCPc7pOODSiTXEbu1JoDKFRRKYVzL-AscFtQ?width=660&height=370&cropmode=none

Mijn eigen idee hier over is dat die grond van de groenrijk wellicht teveel N heeft waardoor hij bepaalde stoffen niet meer opneemt. Omdat ik nog ene plantje in de zaai en stek had staan die niet deze opgekrulde bladeren kreeg:

y4mMLnYh0KSCbIpM1wotbW2jvh5uZzMxiR36OAS0-VuLC8MeEU0dMr_YdVbJix38IgTG9ZGePNt4CoTkIfVRMo_4XwuU7bu_JFgRIU6aAKAobnpl-RbZuvxjSsQE1dwScxW-F8C-DojhEBAr0u94gcaAzYrueUlinnoBlS0Jvjfr0dQgh6alO9HfhsgM2L3GduLa-WNnMMuboal9a0B73BiTQ?width=660&height=371&cropmode=none

Vorig jaar had ik dit dus ook, wel 1 normale en 1 kleine meloen gekregen die erg lekker waren. Maar wellicht had het meer kunnen zijn als de plant niet zo ziek was. Heeft er iemand hier advies over wat ik hier nog mee kan doen?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Die zwarte vlekjes weet ik niet.

Ivm het blad, is dat niet gewoon eigen aan de plant? Hier zijn volwassen bladeren ook ontvouwd, maar jong blad is ook toegevouwen. Ik heb me er nooit vragen bij gesteld. Dacht dat het zo hoorde. Ik kweek ook voor het eerst watermeloenen.

Een foto van een groot en van jong blad hieronder.

IMG2017071113370418815781499773382.jpg

IMG2017071113374242747121499773397.jpg

Geplaatst:

Alleen jouw jong blad is niet zo extreem opgevouwen zie ik en het volwassen blad mooi open en groen. Dat ziet er bij mij allemaal toch wat uit alsof er iets niet goed gaat. Bedankt in ieder geval voor de reactie!

Heeft er verder iemand nog tips?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een stuk of tien gezette watermeloenen geteld. Ze liggen in bloempotten om de muizen te ontmoedigen. Er komen nu wel wat koudere dagen aan, afwachten hoe dat gaat.

Bozeman watermeloen:

P2017072317135356671500823493.jpg

Katanya:

P2017072317145658801500823568.jpg

Zelfs een Royal Golden......

P2017072317151071211500823625.jpg

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik zag daarnet een watermeloen hangen die ik nog niet eerder zag. Ik dacht: 'ja dat is er eentje teveel, aan die plant hangen er nog 4 andere, die raken nooit rijp zo' dus knipte ik de watermeloen van de plant en toen ik hem wou kapotsnijden voor de compostbak zag ik dat hij gewoon al rijp was:

En hij was lekker ook!

Het was bij de Love F1, het plantje uit het tuincentrum

IMG194362991502290061.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zonet een bescheiden Katanya watermeloen geoogst. Ik verwachtte een rode binnenkant, maar deze was oranje...

Smaakt verder prima. Misschien zaad van een watermeloen met oranje vruchtvlees in het pakje met Katanyazaden terecht gekomen. Kruisbestuiving bij de leverancier?,

P2017082116350030561503326350.jpgP2017082116350985661503326360.jpg

Geplaatst:

Dat ziet er echt uit als een watermeloen met oranje vruchtvlees, niet als een half rijpe. Ziet er echt wel mooi uit.

Ik heb 5 kleintjes geoogst. Na een week vakantie, 3 weken geleden, waren de planten zogoed als dood. Ze staan in een pot op het balkon en de grond was helemaal uitgedroogd. De vruchten heb ik nog laten narijpen op de plant. De kleine vruchtjes waren door de droogte afgestorven en enkel de 5 grootste zagen er OK uit. Ze groeiden nadien natuurlijk niet meer.

Conclusie : lekker, zoet, knapperig en sappig. Maar zo klein... Volgend jaar opnieuw blacktail maar dan in volle grond. Dan geen stress over water tijdens vakantie en dan kunnen ze groter worden.

IMG2017082015581403940751503391024.jpg

Geplaatst:

Ziet er goed uit Ann!

Vandaag een Bozeman watermeloen geoogst. Net geen 2 kg. Deze meloenen kunnen veel groter worden, maar dan moet alles wel meezitten en dat is misschien toch teveel gevraagd in ons klimaat.

P2017082315155378401503494827.jpgP2017082315174013831503494838.jpg

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Dit jaar ga ik een aantal meloenen en watermeloenen

Groeien vorig jaar had ik bijna een watermeloen als ik het wat eerder geplant had dan was het gelukt ik heb de rassen sugarbaby.charleston gray en red star f1

Ik plant er een hoop want dit jaar wil ik echt een oogst

Ik ga ook proberen om verse paardemest op een hoop te zetten en daarboven potgrond of compost ook een paar

In zwart worteldoek.

Ik ben klaar met al die mensen die zeggen dat het niet buiten geteelt kan worden dat is onzin.

Ik heb mensen in veel koudere klimaten succesvol watermeloen zien groeien.

Geplaatst:

Ik ben klaar met al die mensen die zeggen dat het niet buiten geteelt kan worden dat is onzin.

Ik heb mensen in veel koudere klimaten succesvol watermeloen zien groeien.

Eens! Uit eigen ervaring: Red Star deed het bij mij prima in de buitenteelt.

Voor mij dit jaar weer Bozeman en nu ook Mountain Sweet Yellow. Die laatste zou ook geschikt moeten zijn voor ons klimaat.

Geplaatst:

Goedemiddag

Twee jaar terug hebben wij ook meloenen in onze kas gezet. Maar op de een of andere manier wilde ze niet groeien. Ze stierven niet af maar de plantjes bleven pietepeuterig klein en er kwamen een paar miniskule (mannelijke) bloempjes aan.

De plantjes heb ik binnen opgekweekt uit zaad en toen in de volle grond in de hobbykas.

Onderin het plantgat heb ik wat gedroogde koeiemest gegooid en daar het plantje op.

Wat deed ik fout. Wil het namelijk nu weer proberen.

Is het beter om ze in grote potten te zetten ? Van de koude grond af zeg maar.

En wat voor mest/ grond gebruik ik dan? Gewoon potgrond?

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en)

Geplaatst:

Bazarie wat waarschijnlijk fout ging is dat je ze niet hebt af laten harden.

Maar het kan ook zijn dat je te vroeg geplant hebt en de grond nog te koud is.

Geplaatst:
Welk ras had je? Of was het geoogst zaad uit een gekochte watermeloen?

Ik weet niet meer welk ras dat het was. Heb een zakje meegenomen uit Spanje vandaan. HAd ik al eens eerder gedaan met pepers. En die deden het prima

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...