Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaring met ananastomaat?


diesel4666

Aanbevolen berichten

Wat zijn de ervaringen hier met de ananastomaat?

 

Ik heb een pakje in Aveve gekocht (3€). De opkomst is een magere 2 op 8. En de plantjes zijn ten op zichte van de andere tomatensoorten echt superklein; er lijkt geen groei in te komen.

 

De rest van de rassen zijn bijna allemaal 8 van de 8 opgekomen. (Coeur de Boeuf, Kers, Sungold, Tigerella) Alleen ook de San Marzano had maar een magere opkomst (3/8)

Stonden allemaal in dezelfde zaaigrond, in hetzelfde bakje.

 

Staat de ananastomaat gekend als moeilijke kiemer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Ondertussen stilletjesaan bezig met lijstje van planten voor dit jaar aan het samenstellen. Deze gaat er bij mij niet meer bijzijn.

 

Vroeg me nog steeds af wat andere mensen van hun ananastomaten vonden?

 

Bij mij, dus zoals eerder al gezegd, slechtste kiemers van al mijn tomatenrassen.

De vrucht zelf: werden enorm groot (ik heb 3 trossen per plant gekweekt). Smaak vond ik persoonlijk niet zo super. Eerder flauwe smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd om dit smaakvergelijkings-topic tomaten van een paar jaar terug weer boven te halen. Daar komt deze ook diverse keren ter sprake.

https://www.moestuinforum.nl/tomaten-proeven-vergelijk-t10420.html?hilit=tomaten,%20smaak

 

Er zijn mensen die de "pineapple" (zo heet dat ras vermoedelijk) de absolute topper vinden in smaak. Smaak is complex...zoets als een goede topwijn....? Nadeel is een matige opbrengst van enkele behoorlijk grote tomaten die erg laat afrijpen in mijn ervaring.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was het ook een slechte kiemer, ik had ook zaad van Aveve, dus misschien was het een minder goede partij. Maar ik ben wel enthousiast over de smaak, die van mij waren heerlijk zoet met een iets fruitige smaak en weinig zaad.

Hier vorig jaar voor de eerste keer deze gehad . Ook zaden van Aveve en ik dacht dat 2 zaden die ik gezaad had beiden uitgekomen waren. Trage groeier als plant is me niet echt opgevallen met de 24 soorten. En ja rijpe vruchten kan je niet zo snel verwachten als kleine tomaten. Smaak vond ik zeker goed opbrengst was ik ook best tevreden over . Daardoor ga ik dit jaar de ananas vert uitproberen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd een trage groeier. Er waren maar een paar vruchten die er lang over deden om af te rijpen maar daar in tegen waren ze wel heel groot. Ik ben geen tomaat liefhebber maar deze vond ik wel te pruimen hoor. De opbrengst van i plant was 2307 gram afgelopen jaar.

Ter vergelijking een zwarte cherry tomaat gaf overvloedig tomaten en moest vaak plukken. Die leverde totaal 2841 gram op. Het zit hem dus meer in de beleving.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben we het hier over de tomaat "Pineapple"? Want dat is één van de latere soorten. Als je geen kas hebt is de kans op een fatsoenlijke oogst vrij klein. Zijn genoeg soortgelijke tomaten met een evengoede smaak die beduidend vroeger zijn met hun oogst. Maar grote tweekleurige tomaten zullen altijd het beste af zijn in de kas. Als je met iets kleinere vruchten of planten genoegen neemt zijn er een aantal mooie opties. Maar ik vraag me af of we het hier over dezelfde vrucht hebben.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ananas en Pineapple is dezelfde.

Ananas noir is een andere...stuk minder "laat", maar ook minder bezongen voor de smaak.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2x de Ananas geteeld, 2 jaren achter elkaar. Kleine opbrengst. Nu ga ik niet voor de opbrengst, maar bij deze was het wel erg duidelijk. Zelf vond ik de smaak ook niet je dat. Ik weet nog dat ik naast Weknow stond toen we hem samen proefden en ik er niet lyrisch om kon worden, maar hij dus wél ( en meerderen hoor ) Het leek een topper op de proeverij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ere wie ere toekomt. We kregen er toen een (hele grote, maaltijd op zich ) uit het kasje van Jorieke123.

 

Maar in mijn herinnering, Bit, was jij er toen helemaal lyrisch over. Ik zal me vergissen. Ik vond ze wel bijzonder, heb ze het jaar er na zelf geteeld en welgeteld 1 grote kunnen oogsten op het randje van het seizoen. De smaak zal van die nog niet helemaal top geweest zijn......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De "Pineapple" is ontwikkeld in de Verenigde Staten, in de jaren '50. Maar ik heb het idee dat, ondanks dat de vruchten volgens mij identiek zijn aan elkaar, de "Ananas" inderdaad elders zijn oorsprong vindt. Een Belg is hiermee gaan kruisen en heeft zo de "Ananas Noire" (of "Black Pineapple") ontwikkeld. De "Green Pineapple" heeft daar dan weer niks mee te maken.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een grote tomaat geteeld in de kas die erg lijkt op deze gele maar dan was het een gewone rode. De zaadjes heb ik gewoon uit een tomaat gehaald toen ik in Frankrijk op vakantie was. Ik heb geweldig geoogst van deze plant met tomaten van 600 gram. Van 1 plant had ik totaal 15 kg tomaten. Ik kan me herinneren dat het lang duurde eer ik vruchten kreeg, de plant stond al tegen het dak van de kas voor ik vruchten kreeg maar daarna ging het hard. aan het eind kreeg ik phytophtora in de plant maar dit jaar komen er zeker weer van deze planten in de kas. Ik heb ook zaden uit een gele tomaat gehaald in Frankrijk, deze zal ik eens opzoeken.

Verder was dit een heerlijke tomaat om zo te eten of saus te maken.tomaat-201511551454659705.jpgWP20150819074615Pro67631454659705.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Coeur de boeuf is een verzamelnaam voor tomaten in de vorm van een ossenhart. Liguria is een Italiaanse tomaat, maar wordt in Frankrijk ook wel Coeur de Boeuf Ligure genoemd. Kan m nog steeds wel zijn hoor. Of een variant op Marmande.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...
Ik heb vorig jaar een grote tomaat geteeld in de kas die erg lijkt op deze gele maar dan was het een gewone rode. De zaadjes heb ik gewoon uit een tomaat gehaald toen ik in Frankrijk op vakantie was. Ik heb geweldig geoogst van deze plant met tomaten van 600 gram.

Ik heb onlangs ook zaden geoogst uit zo'n rode tomaat, die gelabeld was als 'tomate aumônière' en, als ik op google mag vertrouwen, een tomaat van het Liguria type zou moeten zijn. Ik vond ze lekker zacht van smaak. De kans is waarschijnlijk groot dat het om een hybride gaat, maar 'k ga er volgend jaar toch een paar zaaien en kijken wat het geeft.

Marmandes heb ik ook nog gehad, maar die waren vol en sappig. Deze tomaat had holtes, was eerder vlezig, had weinig pitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...