Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Littekens behandelen

Featured Replies

Geplaatst:

Na zo'n 4,5 jaar plezier te hebben met m'n acne, gaat het nu eens tijd worden om aan het volgende hoofdstuk te beginnen: de littekens. Wat acne betreft heb ik ondertussen honderden uren besteed aan het lezen en onderzoeken (en dan overdrijf ik echt niet) en beschik ik over een grote hoeveelheid kennis (wellicht evenveel/meer dan acne-kennis van de gemiddelde dermatoloog), maar wat betreft de littekens.. dat kan nog wel wat beter....

Dus ookal is dit een moestuinforum.. In het kader van 'niet geschoten is altijd mis': zijn er hier nog mensen die interessante tips, ervaringen of opmerkingen hebben met betrekking tot het behandelen van littekens? Behandelingen, voeding, leefstijl, bepaalde kruiden, smeersels, etc... ik sta open voor alles, (en al helemaal als er een beargumentatie aan vast zit)

Het gaat mij er niet om dat ik snel resultaat heb, maar dat ik een goed resultaat heb. Geen idee hoeveel maanden/jaren het gaat kosten, maar ik vind het een fantastische uitdaging om voor 100% verbetering te gaan (en natuurlijk op de natuurlijke manier, zonder kunstmatige zooi!).

Binnenkort staat in ieder geval de eerste Dermapen behandeling gepland (d.m.v. micro-naalden je huid 'lek' prikken, om zo je huid te activeren tot de aanmaak van nieuw weefsel).

Geplaatst:

Goeie vraag Dennis! Vraag me dat zelf ook af gezien de recent opgelopen littekens...

Geplaatst:

Vet houden is mijn advies en dagelijks masseren. (En niet peuteren, korstjes krabben of hechtdraadjes trekken)

Ik heb goede ervaring met litteken crème van Biodermal maar heb ook andere dingen geprobeerd VSM bijvoorbeeld.

Neem geen vaseline of uierzalf dit is te vet niet verkeerd voor je litteken maar wel voor je kleren want je krijgt het er nooit meer uit.

Maar zo vaak mogelijk insmeren masseren met iets vets.

Voor gezicht scrub handschoentje kopen en scrub crème, Yves rocher heeft hiervan de beste vind ik.(Les Plaisirs Nature) of (Fruitige gezichtspeeling met abrikoos, deze is harder als de andere)

Dit verwijderd dode huid en stimuleert nieuwe huidcellen en bloedtoevoer. En dan weer smeren met iets vets (niet te dik anders smeer je de poriën dicht) of een gezichtsmasker eventueel ook hiervan zeg ik dat Yves rocher erg goed producten heeft.(3 minuten masker)

Werkt ook perfect als je nog last hebt van puistjes alleen dan zou ik na het scrubben nog zuiverende lotion van Yves rocher gebruiken dit prikt wel maar de volgende dag zijn de puistje al droog en gaan weg.

Geplaatst:

Ik zweer bij n aloë vera plant. De binnenkant van de bladeren op je huid smeren/leggen.

Geplaatst:

goudsbloemzalf/olie paar keer per dag insmeren

en scrubben is lang niet goed voor elke huid dus dit zou ik even goed navragen

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Mijn ervaring met elk huidprobleem(daar reken ik dit voor het gemak maar even toe)is het zoveel mogelijk vermijden van zuivel. Het moet uiteraard wel leuk blijven, ik eet ook gewoon af en toe kaas en drink warme chocomelk ofzo.

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

Klopt ik drink om die reden ook geen melk.

En andere producten met mate.

Geplaatst:

Biodermal..littekencreme

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor de reacties!

Mijn huidproblemen lijken niet door zuivel te komen (gebruik ik al jaren zo goed als niet), ookal staat het wel vast dat zuivel (of melkzuur?, in ieder geval een van die twee) wel ontstekingsreacties stimuleren. Brood is bij mij verreweg de grootste veroorzaker van de problemen, gevolgd door de categorie chips/frituur. Zeer waarschijnlijk heb ik vooral te maken met een overgevoeligheidsreactie, aangezien het vrijwel 48 tot 72 uur duurt voordat de reactie optreed ('Delayed Type Hypersensitivity', net iets anders dan een allergie aangezien er geen IgG/IgE anti-lichamen bij betrokken zijn). Het is ook nog mogelijk dat er iets m.b.t. koolhydraten (brood en frituur), transvetten (frituur) of lectines (granen) een rol speelt, maar gezien de 48 - 72 uur's periode die overeenkomt met de hypersensitivity.. kijk ik met name daarnaar.

@Erny: ik heb geen idee wat je momenteel al doet tegen het litteken? Ik kan in ieder geval de Staudt littekencreme aanbevelen. Ik vindt het een gigantisch fijne crème, al dan niet de meest fijne die ik ooit gehad heb. Ook als normale beschermende/hydraterende crème zijnde. Maar of littekencremes nou écht het wapen zijn tegen littekens? Daar moet ik ook eerlijk in zijn; ik denk van niet, ik geloof meer in het zwaardere geschut (dermapen/roller bijv.).

@Jasmin: toevallig ook ervaring met Shea Butter? Toevallig las ik zojuist ergens dat dat nog beter zou zijn. Waar koop jij die pure cacaoboter?

@Geedee: goede! Wel verse Aloë Vera dan dus neem ik aan? Ik heb zelf geen aloë vera staan. Toevallig enig idee waar je zoiets kan kopen? (En groeit dat trouwens een beetje, of is dat meer iets voor de lange termijn?)

(Greetje; Goudsbloem is erg fijn inderdaad! Ben vooral dol op de goudsbloemgel van VSM, die trekt lekker snel in. Ideaal voor de meeste huid irritaties.. Van acne tot wondjes, van muggenbult tot irritaties van het scheren en van droge huid tot verbrande huid... Ben er dol op!!)

Geplaatst:

Goed topic

hier vergelijkbaar probleem al bij mij is de oorzaak weer anders (ook geen enkel merkbaar voedingsreacties)

Aloë Vera vind ik ook een goed idee. goudsbloemenolie ook, die gaat op het lijstje om deze zomer te maken.

Pure cacao boter is fijn spul, maar ik vind het te zwaar voor het gezicht. wel fijn voor bijvoorbeeld schouders (en het haar ). te koop bij de toko of gezondheidswinkel (laatste is stuk duurder).

Geplaatst:
  • Auteur

Loes, hoe zwaar als je het vergelijkt met Sudocrem? Dat is het meest vette wat ik momenteel gebruik. Soms twee nachten achter elkaar, met een laag alsof het een 'masker' is. Mijn huid kan daar goed tegen, het verminder de roodhuid en geeft een minder vet aanzicht. Typisch voor zo'n vet product eigenlijk.

Wat trouwens mijn huid ook opvallend veel goed doet: gerookte zalm! Als ik 300 tot 600 gram per week eet, merk ik dat mijn huid daar aanzienlijk profijt van ondervind wat onder andere de kleur betreft (een bepaalde gezonde gloed, minder 'grauw'). Wel relatief kostbaar vergeleken met ander beleg, zo'n €3,20 voor 200 gram bij de Lidl dacht ik.

Geplaatst:

dan kan je het waarschijnlijk wel hebben. gewoon proberen, bevalt het niet dan gebruik je de rest in de keuken

Geplaatst:

@Jasmin: toevallig ook ervaring met Shea Butter? Toevallig las ik zojuist ergens dat dat nog beter zou zijn. Waar koop jij die pure cacaoboter?

Met allebei ervaring. Cacaoboter is traditioneel tegen littekenvorming. Beetje lastig op het gezicht in de ochtend, maar voor het slapen gaan moet kunnen.

Combi shea en cacao werkt prachtig tegen rimpels, heb ik toevallig ontdekt... ha, ha... het maakt gewoon de huid zacht. Glimt ook, helaas. Dus eerst laten intrekken, en dan een beetje over de huid vegen/wrijven, zodat de glans verdwijnt.

http://www.drogisterijdelang.nl/searchResults

Laatst ook bij AlbertHein gekocht, in het rek van de bioproducten. Ook best prijzig, maar ach... al die kant & klaar cremes ook. Cacaoboter is dan keihard, moet je nog wel bewerken.

Geplaatst:

Alle genoemde (zelfmaak) producten bevielen mij prima,alleen de goudsbloemzalf heelt soms een beetje te snel. Ik vind shea butter niet zo aangenaam ruiken.

Geplaatst:

kan dat ook niet, te snel helen?

dat moet ik dan zeker proberen met trage wondgenezing

Geplaatst:

Ik weet weinig over littekens, maar DR. Jetske Ultee is het blog bij uitstek waar ik naar informatie zoek over huidproblemen, misschien vind je er iets: http://www.dr-jetskeultee.nl/huidproblemen/littekens

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Te snel genezen is inderdaad niet goed. Kan ook gebeuren met smeerwortel als huismedicijn. Dan trekt de wond snel dicht, alles mooi glad, maar IN de wond zitten dan nog ziekteverwekkers die nog niet uitgeschakeld zijn. Dan krijg je een pussig, abcesserig gebeuren. Vergelijkbaar met een splinter in je vinger, terwijl de huid al dichtgroeide. Herkenbaar lijkt me.

Geplaatst:

zelf nog nooit gehad maar daar kan ik me iets bij voorstellen ja.

hier is het eerder dat een wondje lang open blijft/gemakkelijk weer open gaat dus een beetje versnellen kan geen kwaad. (geen bloedstollingsproblemen trouwens, komt door bindweefselaandoening).

Geplaatst:

Ik gebruik eigenlijk alleen maar mijn eigen creme's en zalven Ik heb ook dat mijn wonden zeer traag sluiten,en dat ze lang vochtig blijven. Maar met (mijn)calendulazalf gaat het prima,mits ik de wond echt goed schoon maak voor dat ik het er op smeer.Vorig jaar had ik een stuk palm in mijn hand gekregen(oud blad,met weer haakjes) Het was een lange ,best diepe wond. Ik dacht dat ik alles er uit had,en had er calendula opgesmeerd,maar wat Jasmin al schreef,de wond sloot mooi snel,maar dat stukje begon zeer te doen,en te zweren.Er zat nog een klein stukje in. Uiteindelijk er weer uit gepulkt en met sodabadjes opgelost.

Geplaatst:

Bij mij is de boodschap in ieder geval aangekomen! Ik ben aan het smeren en masseren.

Wist eigenlijk niet dat dat zo vaak moest/goed was. Deed het eerst 1x per dag...

Nu smeer ik elke keer als ik er aan denk.

Eerst nog met wat ik in huis heb maar zal één (of meer) van de aangeraden smeermiddelen aanschaffen.

Wel weer slecht dat daar vanuit het ziekenhuis geen voorlichting over is...

Thanx voor de adviezen!

Geplaatst:

Nee,daar adviseren ze niet over. Dat levert niets op, en het is niet wetenschappelijk bewezen dat het helpt. Dat de farmacie is gebaseerd op plantaardige wetenswaardigheden vergeten ze ff voor t gemak. Gelukkig bestaan er goede fytotherapie cursussen. Ik ben nu bezig met een cursus Magic in the Middle ages,en als je ziet hoe corrupt ze toen al waren zeg

Geplaatst:

Ik moet zeggen dat ze hier in het ziekenhuis wel goed advies gaven.

De dokter zij zoveel mogelijk smeren en masseren met iets vets hoe vaker hoe beter en met wat maakt niet veel uit zolang het maar vet is.

Maar je gaat dan verschillende dingen zelf proberen en het een is fijner dan het ander.

Geplaatst:
  • Auteur

Zojuist m'n eerste behandeling met een dermapen gehad!

Eerste reactie: was dat het? Vooral de naaldjes die 0,5mm diep gingen (voorhoofd).. soort schuurpapier, soort massage.. alles behalve pijn. 1mm diep op m'n slaap was een beetje gemeen, meer niet. 1,5mm op m'n wang.. Tsja, geen idee. Ook niet pijnlijk.

Het ziet er tijdens de behandeling wel erg rood en een beetje bloederig uit (mocht even kijken tussendoor), maar ik had het erger verwacht. Nu een soort zonnebrand gevoel over m'n hele gezicht, ben benieuwd hoelang dat zal blijven. Heb in ieder geval alweer goudsbloemgel over haar zalf heen gesmeerd... het branderige gevoel werd direct minder

Mocht iemand een behandeling met een dermapen of roller overwegen: ga uit van een gruwelijke pijn, dan weet je zeker dat het meevalt. Maar laat je ook niet weerhouden door mogelijke pijn: ik vond het maar 'n lachertje. Advies is wel om je goed in te lezen, zodat je echt goed weet wat er gebeurd en waarom je wat voelt. Dan is pijn meestal al een stuk minder erg, althans, zo werkt het bij mij

Vandaag zo'n 155 foto's van mijn gezicht gemaakt.. resultaat bijhouden moet nu dus haast niet mis kunnen gaan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.