Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Dapple Dandy, ik ben nu op zoek naar japanse pruimen die ik erbij kan verkopen voor de bestuiving. Maar het gaat allemaal erg stroef. Een paar bomen kopen voor je eigen tuin is makkelijk, maar het voor elkaar krijgen dat je zoiets commercieel mag verkopen is zo goed als onmogelijk.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Van m'n 4 jarige zaailing Pluot heb ik nu vruchten, uit pit hoor ik vaak genoeg zeggen, het zal nooit iets worden, nou ja deze valt me heel erg mee.

Zo'n 25 vruchten aan een vierjarig boompje, dit jaar voor het eerst vruchten.

Werd goed bestoven via natuurlijke bestuivers.

Vruchten zijn erg groot

Mooi rood vruchtvlees met een heerlijke smaak (beter dan Dapple Dandy Pluot)

foto-Persica354821440438829.jpg

foto-Persica234931440438859.jpg

foto-Persica1a55911440438941.jpg

Geplaatst:

Zo hé. Dacht eerst dat je met een rode kooltje in je hand stond...

Ziet er wel lekker uit zeg en dat in 4 jaar. Dat is zeker niet verkeerd.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

wat was het ouderras?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Ik heb vier jaar geleden een foto genomen van de doos, dit omdat ik dacht hé deze lijkt me geheel anders dan de DD en ik was hem nog niet eerder tegen gekomen en ga hem eens proberen te zaaien want de smaak was echt opvallend goed, van de 6 pitten is er slechts maar één exemplaar ontkiemd. Nu inmiddels al een flinke boom met een aardige stam diameter hij staat nog op eigen wortel, ga hem op Wavit zetten.

De vruchten hebben op zich nagenoeg dezelfde uiterlijke als innerlijke kenmerken als de (ouder) kan deze vergelijken want destijds heb ik flink wat foto's genomen.

aangepast door Gast

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

De (Kruising) perzik nog niet geoogst maar hij krijgt kleur!

image17351441381465.jpgimage71831441381463.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb hem maar geoogst ivb de eerst wespen vraat er aan.

De smaak is nu zoetzuur Persik achtig geur is perzik de tekstuur os sappig en stevig zonder inwendige rood kleuring

De foto's image18181441977509.jpgimage31241441977510.jpg

Geplaatst:

Spijtig te zien dat het een gewone perzik is , en helemaal niet de pfirsicose.

De vrucht heeft helemaal niets mee van een abrikoos , en kijkt niets op de foto van de leverancier.

Ook het blad van uw boom is een gewoon perzikblad , en heeft niets mee vaneen abrikoseblad.

hopelijk voor u is ie wel lekker.

zo zou het er moeten uitzien:

phirzicode18791441979397.jpg

5334928081441979631.jpg

Geplaatst:

Zowel de foto van de leverancier als de foto's uit de tuin lijken geheel niet op mijn perzikozen. Daarnaast zijn die van mij al láng en breed opgegeten.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
  • Auteur

@@ Frank

Het kan toch niet zo zijn dat Baldur Garden gewoon maar wat verkoopt ( is makkelijk verdien) als zijnde perzik of abrikoos.

Ik heb deze te samen met de Fruteria via baldur van mijn broer als kado.

Fruteria is geen Fruteria

En deze is gewoon een perzik

De vrucht was overges ruim 200 Gr

Geplaatst:

Ik heb nog weleens de indruk dat die 'leveranciers' maar een beetje lukraak een label aan hun boompjes hangen. De klant wilt vandaag een abrikoos, hup kaartje eraan en het is nu een abrikoos. Hij komt toch niet terug...

Klopt ik vertrouw het niet meer. Had een keer een platte perzik gekocht en na een jaar hangen er platte nectarines aan. Gelukkig niet zo'n probleem want die had ik ook nog niet in mijn collectie maar je zou iets aanschaffen omdat je van de specifieke bestuiver afhankelijk ben. Kost het je weer een jaar.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Dit fenomeen (verkeerde labels) doet zich al jaren voor, je krijgt er geen vat op, de fout kan zowel bij de originele teler maar ook bij de verschillende tussenhandelaren liggen, hier en daar verdenk ik zelfs dat er bewust een labeltje verwisseld wordt om van een partij boompjes af te komen...

Geplaatst:
Dit fenomeen (verkeerde labels) doet zich al jaren voor, je krijgt er geen vat op, de fout kan zowel bij de originele teler maar ook bij de verschillende tussenhandelaren liggen, hier en daar verdenk ik zelfs dat er bewust een labeltje verwisseld wordt om van een partij boompjes af te komen...

Heb ik wel een keer meegemaakt ja. Ging toen overigens niet om fruitbomen, maar om een partij seringen die naar Duitsland ging. Grote inkooporganisatie in Duitsland wou een bepaalde kleur hebben die op was. "Dan hang je er toch gewoon andere etiketten aan?" zei de handelaar. Ik vind het een walgelijke gang van zaken, maar zo denkt vast niet iedereen erover.

Dat baldur zich niet zo netjes gedraagt verbaast me niets meer. De meeste verhalen die ik hoor van klanten zijn niet erg positief. Maja, dat is alleen maar goed voor mij.

Geplaatst:

In mijn hoekje ( witvlezige nectarine zaailingen) kwam ik nu deze opvallende verschijning tegen, een laat rijpende merkwaardige gele variëteit met een opmerkelijk afwijkende smaak, hij smaakt naar mango...

DSC09051-a41201442063784.jpg

b96881442063812.jpg

Geplaatst:

Wauw , persica , die ziet er ook weer overheerlijk uit. jij hebt echt wel juweeltjes in uw zaailingen hé.

Geplaatst:

Ja, overal lees je dat zaailingen geen meerwaarde hebben, vruchten klein blijven 'wilde soorten zijn zonder smaak' ect., nou ik weet inmiddels beter, althans bij steenfruit dan hé. Met pit fruit ligt de situatie geheel anders denk ik en hiermee heb ik pas uitkomst in het volgend jaar met peren zaailingen.

Tot op heden is het zo dat ik al verschillende erg goede kruisingen met steenfruit heb verkregen op deze manier, en er zit nog wat aan te komen, eind sept. rijpt er een zaailing Japanse pruim welke nu al behoorlijk aan de maat is, hopelijk gaat deze ook prima smaken.

alvast een foto

DSC09165-a39921442068628.jpg

Geplaatst:

verkeerde leveringen, ik weet er alles van. 2x mucaatdruif gekocht, helaas allebei iets anders. appelboom waar pruimen aankwamen.

appel alkmene waar zoete appeltjes aankwamen en gisteren geelvlezige harrow beauty perzik waar witvlezige matig smakende perziken aan komen. witvlezige nectarine snowqueen waar platte perziken aankomen.enz enz.

je wordt er boos en depri van. de mentaliteit en werkeer is soms ver te zoeken. krijg zin om 10 kg harde perziken in hun k......

vooral omdat het soms heel bewust gebeurd. oplichting heet dat. fouten maken met vermeerderen ok kan gebeuren, maar bewust de boel oplichten.

Geplaatst:

En de garantie werkt nooit lang genoeg om te kunnen controleren hé, duurt gemiddeld twee à drie jaar voor ge het eerste fruit kunt proeven en ge weet of ge bedrogen zijt of niet.

Ik zou me nog een paar perziken willen aanschaffen maar feitelijk durf ik niet goed meer als ik dit allemaal lees.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
  • Auteur

@ Willy ik heb zelf positieve ervaringen met grunergartenshop.de en de eBay shops daarvan zoals direkt zu dir. ook Wim van Windindewilgen leverd goede spullen!

Leveren de goede rassen.

Fruittuin.com ook en de recensies van Frank zijn ook prima.

Het enige wat ik wil is een aantal redelijk robuuste goed smakende perzikken dat lijkt echt verrekte moeilijk.

Geplaatst:
Het enige wat ik wil is een aantal redelijk robuuste goed smakende perzikken dat lijkt echt verrekte moeilijk.

Als ik aan 'robuust' denk, dan denk ik direct aan weinig gevoelig voor ziektes, bv. krulziekte en/of weinig gevoelig voor vruchtrot.

Twee perziksoorten welke ik heb voldoen hier aan en onderscheiden zich hiermee met de rest, bovendien zijn ze flink groot, goed perzik aroma en ze smaken heerlijk, hebben witkleurig vruchtvlees.

Het zijn: "Mireille en Pricilla" (rijpen wel in hetzelfde plukvenster)

Geplaatst:

persica, robuust onder wat voor omstandigheden? en dan bedoel ik: wel, of weinig, of helemaal niet bestrijden van krulziekte bv.

priscilla werd bij mij zonder bestrijding behoorlijk aangetast, maar herstelde zich zeer snel vanaf juni. mireille werd minder aangetast zonder bestrijding. vooral deze lente waren de omstandigheden voor krulziekte maximaal. zachte winter, koude natte dagen tot eind maart en daarna aan de koele kant. jayhaven liet veel minder aantasting zien en kwam in de buurt van avalon pride.

Geplaatst:
@ Willy ik heb zelf positieve ervaringen met grunergartenshop.de en de eBay shops daarvan zoals direkt zu dir. ook Wim van Windindewilgen leverd goede spullen!

Leveren de goede rassen.

Fruittuin.com ook en de recensies van Frank zijn ook prima.

Ik heb dezelfde teleurstellende ervaringen met fruittuin.com, daar 8 appelboompjes bestelt, maaar van sommige soorten weet ik nog steeds niet wat het was, ze zijn weg en sindsdien ben ik zelf maar gaan enten, daar moet de komende jaren maar uit blijken hoe betrouwbaar de pomologenclubs zijn. Heb wel meer vertrouwen in buitenlandse leveranciers die lijken toch wat meer het klantbelang te snappen.( leveren wat wordt gevraagd.)

[*]

Geplaatst:

Grappig willemGN, ik heb juist het tegenovergestelde. Áls ik een boom ergens anders koop, dan wil ik de kweker persoonlijk kennen, en heb ik het liefste dat de kweker om de hoek zit. Vorige week toevallig nog bij 'onze' druiven-stekplanten wezen kijken. Een beter bewijs van soortechtheid dan zien is er natuurlijk niet, daar kan ook NAKB-certificering tegenop.

• 1 year later...
Geplaatst:

Misschien een rare vraag, op een laat tjdstip. Maar wat. Er met de nalatenschap van Persica gebeurd? Hj heeft heel veel nieuwe soorten door te zaaien ontdekt, waarvan sommige toch met fraaie resultaten.

[*]

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic