Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze zijn 15 januari gezaaid. Al twee maanden geleden dus. Na kiemen staan ze vrij koel (vensterbank, zonder CV daaronder), maar wel licht. Gewoon een beetje vochtig houden, en wachten ......

img0592k99641363627492.JPG

Het wordt voor mij wel tijd om te gaan verspenen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@ Theepot : Heb je dit topic wel doorgenomen ? zie eerder in dit topic dus. Na ontkiemen en een 1e blaadje lijken de planten een hele tijd stil te staan ( er gebeurd wel wat ondergronds hoor )

Geplaatst:

Ik ben wel blij dat ik mijn zaaiaarbeitjes heb voorgezaaid en niet direct op hun plek heb geplant (wat dus wel op de verpakking stond). Dat hadden ze in mijn onkruid-wied-woede vast nooit overleefd. Ze zijn nog zo klein, ik had vast niet gezien dat dat de aarbeitjes waren :-S

Geplaatst:
@ Theepot : Heb je dit topic wel doorgenomen ? zie eerder in dit topic dus. Na ontkiemen en een 1e blaadje lijken de planten een hele tijd stil te staan ( er gebeurd wel wat ondergronds hoor )

Ja ik heb het hele topic gelezen, maar ja het begrip het duurt lang is rekbaar. Vandaar een beetje mijn ongerustheid.

Geplaatst:

De eerste keer denk je inderdaad echt dat er nooit een echte plant uit zo'n lullig sprietje gaat komen, maar als ze op een gegeven moment de groeispurt inzetten gaat het ook hard.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik vind dat verspenen best eng. Ik ben daar in het verleden veel potentieel mooie plantjes mee kwijtgeraakt. Dat weerhoudt me ervan om bijvoorbeeld nou eens lekker aardbeitjes te gaan zaaien, de plantjes zijn zo klein en lijken zo kwetsbaar en dan lees ik ook nog eens over een lange wortel....

Vraag: heeft iemand hier geprobeerd om de zaadjes op iets van vochtig keukenpapier te laten ontkiemen en dan op te potten? Zo ja, wat zijn de bevindingen?

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Dat verspenen valt best mee. Ik gebruik een dessert-vorkje, om de zaailing inclusief wortels en kluitje uit te nemen. Als ze in de grotere pot staan, maak ik de aarde erg goed nat met lauw water (soppig zeg maar). Ik denk dat hierdoor de aarde direct om de worteltjes komt. De grotere pot moet wel gaten in de bodem hebben, te lang te nat lijkt me niet goed. Na verspenen willen tomatenplantjes weleens slap worden, dat trekt bij mij binnen een paar uur bij.

Bij twijfel: Probeer er een paar, zie na een paar dagen het resultaat aan, en doe dan pas de rest, al dan niet op een andere wijze.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb drie maanden geleden een zakje zaad voor aardbeien gekocht.

Ik zag mezelf deze zomer al lekkere dikke rode aardbeien eten

Heelaas, drie maanden later zijn mijn aardbeienplantje nog steeds maar een tweetal centimeter groot, laat staan dat er een dikke rode aardbei aanstaat.

Is dit normaal?

De potjes hebben eerst anderhalve maand binnen gestaan.

Nu staan ze al enkele weken buiten.

Maar ze groeien zo traag.....

Geplaatst:

Ja, is heel normaal. Uiteindelijk nemen ze vaak na de langste dag een groeispurt. Of ze dit jaar nog gaan dragen weet ik niet. Bij mij gaven bosaardbeitjes wel hetzelfde jaar al een aantal vruchten.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ik heb ook in mrt aardbeien gezaaid, Sarian om precies te zijn. Zaden van de action trouwens, gewoon om te proberen. Ondertussen heb ik er nog een plant of 45 van en bij meerdere komen er al bloemen aan. Ik heb ze nu in een aardbeientoren staan en het gaat als een tierelier moet ik zeggen! Het zijn flinke planten.

Uitlopers verwijder ik trouwens voorlopig nog.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Mijn gezaaide Temptations (15-01-2013 gezaaid) gaan redelijk goed. Een tijdje geleden hadden ze behoorlijk last van luizen. Ik heb toen 3x, steeds na 3 dagen, met een plantenspuit wat water/zeepsop/spiritus mengsel gespoten. Of dat heeft geholpen weet ik niet, wel waren ze daarna weg. Misschien niet door spuiten, maar door droger weer?

Goed, ze beginnen nu eindelijk te bloeien:

dsc0470k15561373617798.JPG

Voor zover ik kan zien zijn er in die bak nu twee larven van het lieveheersbeestje actief. Deze beestjes dus (oude foto, op een peperplant):

769_7190bb958f8415fa1e1d0506afb42bad.jpg

Ze zien er een beetje eng uit. Toch niet doodmaken: het zijn je beste aardbeien vriendjes. Eén zo'n beestje eet vele tientallen bladluizen. Het is een genot om ze aan het werk te zien.

Sarian: Ik had eind vorig jaar nog wat Sarians (begin 2011 gezaaid). Die hebben allemaal de afgelopen strenge winter niet overleefd. Omdat mijn Evie2's die winter wél hebben overleefd, denk ik dat Sarians minder winterhard zijn.

Wederom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met zaai aardbeien. Ik lees dat veel mensen beginnen. Ik lees nauwelijks iets van resultaten, en/of gemaakte foutjes. En dat is nou net het meest leerzame voor anderen. Een forum is niet alleen een vraagbaak. Deel je kennis/ervaring, ook als je resultaat niet over naar huis te schrijven is!

Geplaatst:

Sarian F1 heb ik vorig jaar gezaaid en er is niets van opgekomen. Het was gekocht zaad en de houdbaarheids datum niet overschreden. De gele en rode alpine aardbeitjes (zaad uit de blijde doos) deden het vorig jaar al heel goed en dit jaar houdt ik ze niet meer bij met opeten....ik heb 3 plantpollen van ieder.

Geplaatst:

Henk mijn gezaaide Sarian F1 gingen in het eerste jaar ook erg goed en vrucht gegeven(geen kilo's). Deze hebben afgelopen winter wel overleefd maar zijn kaal gevreten en hebben daar door een achterstand. Moet ik ook zeggen dat ik zelf niet vrolijk wordt van het resultaat(hoe de planten er uit zien, kleur van het blad.) Gezaaide Ostara heb ik betere ervaring mee en ik heb nu Lambada staan slechts een stuks maar die is nog te klein om iets over te kunnen zeggen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Dank aan Geedee, Stan, en eerder Infinite. Verder weinig respons. Jammer. Andermans (andermens?) ervaringen zijn nou juist zo nuttig.

Goed. De jan 2013 gezaaide Temptation. Stikt nu van de bloemen en vruchtjes.

IMG1015k83671375610843.JPG

Zonet de allereerste geproefd (links Temptation, rechts Evie2). En dat viel zeker niet tegen. Nog niet helemaal rijp genoeg, maar toch al een beetje zoet, met een frisse smaak. Later meer.

IMG1021k43541375610844.JPG

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik zou ook graag mee willen doen.

Ik heb vorige week action zaadjes gepoot(de eerste komt al op) maar ik had hier al gelezen dat ze niet echt bevielen dus nu heb ik ook een zakje Sarian F1 gekocht. Ik ga ze zo poten. Ik ben benieuwd!

Geplaatst:

Eergisteren 2 soorten gezaaid. Vooral om het eens te proberen en omdat ik het altijd interessant vind om een gewas van klein te zien opgroeien. (Goh.... Is dat een Freudiaanse opa-verlangen, bij gebrek aan kleinkinderen van vlees en bloed )

Doordrager van Van der Wal: "Temptation no. 2" en uit de Blijde Zadendoos de witte alpenaardbei "Yellow Wonder" (waren wel heel weinig miniscule zaadjes)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

ik heb dit jaar ook voor het eerst aardbeitjes gezaaid. heb Sarian F1 zaadjes gehad van Yuras van dit Forum. Ik wacht met smart tot ze boven komen, ik hou jullie op de hoogte later dit jaar ga ik ook nog wat bosaardbeitjes zaaien. Ook gehad van Yuras

Geplaatst:

Nog even een kort verslag van mijn Temptation zaai-aardbeien 2013.

Tevreden over de smaak

Redelijk tevreden over de opbrengst, voor een zaaiaardbei dan. Die zijn nu eenmaal laat. Vroeg zaaien dus!

Binnenhalen in september was geen succes: opeens bladluizenplaag.

In 2014 ga ik voor makkelijk: alleen Ostara frigo stekken + een paar Frau Mieze Schindler van Bit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...