scubapat Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Zoals de titel zegt.Ik heb in het algemeen dit jaar een erg trage groei.Sla, ui, sluimererwten, komkommer, courgette, pompoen, tomaat, basilicum... ALLE gewassen groeien opmerkelijk trager dan de vorige jaren.Weersomstandigheden hier in Corsica zijn gelijk de vorige jaren. Watergift is ok.In het voorjaar heb ik gecomposteerde paardenmest en koemest (1 zak van elk per 50M2) onder gefreesd.Ik lees nu dat op zanderige gronden snel een gebrek aan kalium kan optreden en dit zou tot trage groei kunnen leiden. Of heb ik gewoon te weinig bemest?De eerste jaren groeide alles als een tierelier (op een perceel waar 30 jaar niets werd op verbouwd).Maar je mag stellen dat ik op relatief arme grond teel. Wie o wie weet raad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Hier groeit alles ook een stuk langzamer dan afgelopen paar jaar. Ik teel op zandgrond en bemest voor het seizoen met oude schapenmest. Heb ook kali aan de grond toegevoegd en giet ook regelmatig. De sla groeit ok, maar de rest is vreselijk traag.Heb vandaag extra mestkorrels gekocht, de schapenmest die ik kan krijgen is nog niet oud genoeg. Weet niet of het aan de voeding in de grond ligt, maar iets anders kan ik zo snel ook niet bedenken.Verder zou ik geen oorzaak weten. Ben benieuwd of meerdere mensen dit hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 ja, hier is ook het meeste erg langzaam behalve de koelteliefhebbersik wijt het aan de te lage temperatuur, vooral 's nachts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 hier in nederland is het te wijten aan de temperaturen.maar op Corsica zijn de weersomstandigheden gelijk wordt er geschreven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Dacht dat ik het me verbeelde, maar ik vind het ook trager gaan dan afgelopen jaren. Sla en Radijs niet, die doen het goed. Maar de bonen groeien erg traag en de rode bieten ook, voordat die eens boven de grond uitkomen.... Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Oooooh ik ben dus niet de enige!Hier is minstens de helft van wat ik heb gezaaid, domweg niet opgekomen. En dat wat wel opkomt, groeit heel slecht... Alleen de peultjes komen nu op gang, en de pompoenen beginnen ook lekker te gaan. Maar sla, bietjes, worteltjes, andijvie... doet het allemaal niet of nauwelijks... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Ik herken het niet zo. Wel veel meer droogte en wind dan andere jaren en relatief koud in april en mei...waardoor sommige dingen later zijn of moeilijker groeien (wortels komen langzaam, bonen duurde lang voor kiemen). Maar ook al: heel veel aardbeien nu, vanaf april sla, rucola, veldsla, radijzen enz. Afgelopen weken verse bloemkolen gegeten, rode bieten, volop raapjes, diverse courgettes, vandaag eerste snack-komkommer, eerste tuinbonen en peulen en broccoli bijna oogstbaar, winteruien liggen te drogen en eten we van, oerprei bijna verorberd en zomerprei kan daarna al geoogst worden over enkele weken, sinds een week eten we nieuwe aardappels.... Ik ben niet extreem vroeg begonnen en heb geen toeren uitgehaald hiervoor....heb wel het idee dat de niet-spitten en systematische compost-aanpak nu in het 4e seizoen van deze moestuin ook dit jaar weer een stap vooruit betekent en de systematisch ecologische aanpak (rustig opbouwen van een gezonde bodem) echt de moeite waard is en wordt bevestigd, in vergelijking met eerdere moestuinen die ik had en waar ik nog niet zo bewust met die met die methode werkte. Juist vroeg in het seizoen is de niet verstoorde bodem met rijk bodemleven volgens de theorie in het voordeel...en dat lijkt inderdaad bevestigd te worden door wat ik waarneem. Het gemak waarmee ik op de zware klei hier kan tuinieren door een goede bodemstructuur, die zie ik snel vooruit gaan, is echt genieten. Groei van een aantal gewassen lijkt bijna "vanzelf" te gaan... Ik ben echt niet ontevreden over hoe het gaat dit jaar. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 merkbaar dat we in het noorden nog een eind achterlopen. wat bij jou al oogstbaar is moet hier nog een paar weken. maar dit lijkt me allemaal offtopic aangezien het over Corsica gaat (zie openingspost) Weersomstandigheden hier in Corsica zijn gelijk de vorige jaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Bij mij ook veel vertraging. Die rode bietjes waren in maart gezaaid, en takketraag. Worteltjes hebben ook drie maanden vergaderd of ze er zin in hadden of niet. Bonen doen er twee, drie weken over (geen wonder, soms was het 4 graden 's nachts in juni notabene) om boven de grond te komen. Mais heeft ook een maand na uitplanten bedacht om in actie te komen, aardbeienmais vertikt het. Kolen schieten snel in bloei, stress helaas. Uien zitten op schema, sla ook. Aardbeienoogst is prima, zeker na een paar warme dagen. De gezaaide pompoenen in pot doen helemaal niks (staan buiten), vast ook nog te koud geweest, echt al twee, drie weken.... een pit opgegraven... er zat leven in. Verder is het zaad uit vijf of zes bronnen, dus eigenlijk zou er wel IETS moeten kiemen... nope. Courgette kwam na lang aarzelen voorzichtig boven de grond, In huis duurt het twee dagen, ipv twee weken en nog wat. Als het droog is, geef ik dagelijks water, daar ligt het niet aan. De nachttemperaturen zijn hier te koud, Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
popke Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Sinds vandaag gaat het ineens goed. De warmte van afgelopen dagen en veel sproeien hebben goed gedaan. Pompoenen, komkommer, courgette zijn ineens aangeslagen. Bij jullie ook? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Mijn uitgeplante boontjes zijn terug in de grond gekropen, anders is alles wel wat trager wegens de koude nachten en de droogte.Wil iemand een emmertje regenwater brengen?Mijn vaten zijn alle drie leeg, nog niet vol geweest dit jaar.Pastinaak voor de tweede keer gezaaid en komt weer niet op, is al drie weken, mogelijks slecht zaad?Of te droog. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 tsja, die pastinaak, 500 zaadjes in de grond gestopt, tot nu toe 8 plantjes ik denk dat ze het te droog vinden, ga er een doek overheen leggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Pastinaak heb ik ook opnieuw moeten zaaien. Is wel bijna helemaal opgekomen, maar groeit langzaam. Heb onlangs het restant aan pastinaakzaden gezaaid en daar is nu slechts een kwart van opgekomen. Volgend jaar beter, hoop ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roseapple Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Hier doet alles het boven verwachting goed. Alleen de pompoen blijft nog iets achter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjuutje Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Hier helaas ook dikke pet Meer dan de helft van wat ik gezaaid heb is niet opgekomen en dat wat er wel opkomt duurt langggggggggg en groeit traaaaaaag. Het enige wat goed gaat is de sla en ik hoop dat de slakken het nog even met rust willen laten. De kolen die ik gezaaid had en later uitgeplant, zijn helaas al opgegeten door rupsen, uitgezonderd de koolrabi daar heb ik weer veel te veel van... Ook in de kas lijkt het niet lekker te gaan, daar heb ik 2 rijen wortels gezaaid (3 jaren in mijn tuin geprobeerd en hele rare scheve wortels gekregen doordat de grond dicht blijft zitten ofzo). De wortels in de kas zijn er maar een stuk of 10 van opgekomen en die zijn ook nog heel klein Kom op met die zomer!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 ik heb de kolen maar in een antiinsectennet gedaan, voor het eerst, ze doen het nu beter, ik denk omdat het fijne net iets meer warmteisolatie/windbescherming geeftstraks zet ik de courgette onder wat spoorramen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts