Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Andere dieren dan vogels, insekten en huisdieren in de tuin.

Featured Replies

Geplaatst:

Vogels, insekten en huisdieren hebben hun eigen topic. In dit topic hoop ik dat er een verzameling komt van foto's van en verhalen over alle andere dieren die we tegenkomen in onze tuinen zoals egels, kikkers, hagedissen, vleermuizen, slangen etc etc.

Geplaatst:

Ja, goed idee, deze beestjes zaten nog zonder topic en deden daarom stiekem mee in de andere topics.

Bij mn huisje hipte gister een kikker naar binnen en verschool zich vervolgens in mn slaapkamer... Gelukkig is ie 's avonds er weer uit gehipt anders was ik 'm misschien wel gaan zoenen... je weet nooit toch? Was een mooie slanke grote kikker... zou een mooi prinsje kunnen worden.

Geplaatst:

Hier op en rondom het terrein veel egels, eenkhoorns en voor een week of twee een klein slangetje gezien. Ik weet niet wie er meer schrok trouwens.....

Kikkers ondanks dat we een aantal sloten om het perceel hebben nog niet gezien. Konijnen zijn er veel te veel net als katten uit de buurt

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb gisteren een salamander aan stukjes gemaaid op het tuincomplex. Nou rij ik wel vlot, maar het ding maakt echt een ongelooflijke herrie en hobbelt en bobbelt ( trillingen ) over de droge kleigrond. domme salamander ( of domme, in ieder geval stomme maaimeneer )

Geplaatst:

ik heb er geen foto's van, maar bij ons op de boerderij hebben we sowieso 's nachts herten op het erf, te zien aan de sporen die ze achterlaten in het zand

Geplaatst:

Herten of reeën?.... Maar dat is natuurlijk ook niet raar naast zo'n mooi natuurgebied. Alleen jammer dat die "corridor" steeds verder wordt dichtgebouwd... De reeën op de Piccardthof maken ook gebruik van die corridor...

Misschien is die Aldi-wildcam wel een leuk item voor jullie nwe business?

Geplaatst:

reëen zijn toch herten? Maar idd, die zitten er volop in het Natuurgebied. Ons erf loopt ook naadloos in het gebied over, geen hekken ofzoiets, dus inderdaad wel logisch. Maar ik vond het toch erg cool, de eerste keer dat ik smorgens verse pootafdrukjes zag Wat bedoel je trouwens met de corridor? Dat stukje tussen madijk en bruilweering? Dat komt bij mijn weten inderdaad helemaal vol te staan. Erg jammer (en lelijk)!

Geplaatst:

ja en nee.

de hele familiegroep heet hertachtigen. welke wordt onderverdeelt in o.a. schijnherten(zoals reeën, eland, rendier, ) en echte herten (zoals damhert, edelhert, ).

met herten wordt meestal de 2e groep bedoeld. maar een ree een hert noemen is gezien de familiegroep niet echt fout.

Geplaatst:

Op dit moment lopen en springen er allemaal kleine padden in mijn volkstuin, papa en mama pad hebben volgens mij wel aardige trek want het aantal slakken is op dit moment flink aan het verminderen in mijn tuin.

Geplaatst:

Ratten.....ze hebben de aardbeien en een nest jonge, tamme, konijntjes opgevreten.....ik zie ze overdag gewoon lopen....Sinds een paar dagen bezig met serieuze bestrijding.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik zag wat zwarts over de stoep rennen, onder de stilstaande auto door. Naar een bosje, waar onze Beagle het (per ongeluk) op zat te wachten. Ze had het meteen te pakken, en het bleek een mol! Het beestje was meteen dood, en onze honden krijgen een koekje als ze het beest niet opeten maar voor ons laten liggen. (je weet maar nooit wat een muis of rat of ander beest hier op het platteland gegeten kan hebben voordat hij werd gevangen)

Dus ik kon er mooi wat foto's van maken. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit 1 van zo dichtbij gezien. Wat een gaaf beest zeg! Die poten! En die rare oogjes! Ze graven hier heel wat af, en soms baal ik van ze. Maar we doen er verder niets tegen.

IMG041245761441525630.JPGIMG041526991441525649.JPG

Geplaatst:

Ja mooi beestje he! Normaal niet te zien natuurlijk. Maar bij mij op de tuin heb ik ook wel een dooie gezien (en een half creperende met maden op zn rug... still alivel ). Dacht toen dat dat kwam door de snel stijgende waterstand waardoor ze naar boven gedreven werden maar misschien net niet snel genoeg waren?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Oh man ik heb in mijn kindertijd al heel wat dode molletjes begraven! Compleet met grafsteentjes en grafredes en een processie waarbij we de hele familie dwongen verdrietig te kijken

Het mooiste was wel die keer dat ik uit school kwam en in de achtertuin een lijkbleek weggetrokken moeder op een tuinstoel aantrof. We hadden al een hele tijd last van mollen in het gazon. Van alles geprobeerd en niks hielp. Toen mama smiddags lekker in het zonnetje wat zat te breien ofzo zag ze ineens het grasveld bewegen. Ze bedenkt zich geen moment en springt met twee voeten bovenop de hoop. In de hoop zat natuurlijk een molletje... op slag dood! Het arme dier stak vanaf zijn middel pontificaal met de pootjes opzij de lucht in en heeft daar de rest van de dag gezeten en mama met zijn beschuldigende dode oogjes aangestaard terwijl zij van schrik over haar eigen actie maar vlug terug in de stoel was gaan zitten en niet meer wist wat ze er verder nog mee aan moest allemaal

Laatst op de Madijk ook een dood molletje getroffen. Ze zijn erg mooi inderdaad! En zo zacht. En eigenlijk ook wel verdomde schattig. Bovendien zijn het ook erg nuttige diertjes, en goed voor de grond, en als het niet goed gesteld is met de staat van je grond heb je ze ook niet, dus dat ze er zijn is dus wel een compliment!

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

"April doet wat hij wil"

Mijn variant: "In april gaan de padden van bil"

20160401135032k91841459575622.jpg

Aan de rand van mijn pad (tegelpad dus). Ik trapte er bijna op. Door ervaring wijs geworden met dierenfoto's eerst heel snel een foto gemaakt met mijn smartphone. Gelukkig maar, Voordat ik een tweede, betere foto kon maken waren ze (was zij) naar een stuk met dichte bodembedekkers gehupt.

Ik hoop dat ze veel kindertjes krijgen. Arme slakken!

Uitvergroot:

20160401135032kk29641459576491.jpg

Geplaatst:

Haha, goed geschoten! Van de week grote hilariteit op Facebook doordat iemand zei dat ze "zo schattig! Een moederpad met een jonkie op haar rug!" gezien had .

Je kent toch de filosofie van padden in het voorjaar? If it's bigger than me, I'll walk away. If it's smaller than me I'll eat it. If it's roughly the same size I'll fuck it.

The difference between a flower and a weed is a judgement

Geplaatst:
schreef Jaydot:
... iemand zei dat ze "zo schattig! Een moederpad met een jonkie op haar rug!" .

Zo beweerde mijn romantische oom dat er elke avond een "vader en moeder vleermuis met hun drie jonkies" door de tuin vlogen

Heel lief, maar dat zijn verschillende soorten. En sowieso geen stelletjes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Gisteren een heel klein schattig muisje zien lopen over het terras. Ik hoop dat ze de katten van mijn tante (die ook mijn buur is) ontloopt. Het zou de eerste niet zijn dat 5 minuten lang in de lucht wordt geslingerd door 1 van de 6 vierpotige vrienden van hiernaast.

Muizen zijn nogal mijn zwakke plek. Ik vind ze gewoon te schattig om te verdrijven.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:
"April doet wat hij wil"

Mijn variant: "In april gaan de padden van bil"

Alleen zijn dit geen padden maar bruine kikkers, maar die kunnen er ook wat van

• 2 weken later...
Geplaatst:

In mijn tuin leven veel kleine watersalamanders. Ze zitten tussen de stenen van de borders. Daar is het koel en vochtig (ook veel slakken dus grrr). Als ik in de borders bezig ben moet ik altijd uitkijken niet per ongeluk een salamander te pletten.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Moet je zien! In onze ingegraven geïsoleerde bak waar ik wortels en bieten bewaar in geel zand:

IMG846485301489429231.JPGIMG846637211489429236.JPGIMG847085041489429240.JPG

Hij was helemaal duf van de kou, in die bak warmt het nu totaal niet op natuurlijk. Ik heb hem er dus voorzichtig uitgehaald, samen met een schep zand. En in het zonnetje op wat dorre bladeren gezet. Terwijl ik bezig was met het uitgraven van een paar bieten, warmde ie blijkbaar genoeg op om er toch maar vandoor te gaan.

Nog nooit gezien hier! Maar ook erg klein, dus ik denk ook niet dat ik hem vaker zal zien.

Geplaatst:

Och wat een schattig ding! Ik heb geen foto's, maar achter mijn huis (niet in de tuin zelf) rennen hazen rond, ook heb je als de wind goed staat kans om reeën te zien. Verder hebben we de afgelopen twee jaren vossenpups gezien in het verwaarloosde dennenbomenveldje dus met een beetje geluk zitten die er dit jaar weer. En misschien hoort het niet in dit topic, maar we hebben een uilenkas in een loods laten bouwen waar tot nu toe altijd kerkuilen in gezeten hebben volgens mij heb ik nog wel ergens een filmpje van de uilskuikens

• 4 weken later...
Geplaatst:

We komen die salamandertjes ineens overal en nergens tegen Vooral onder van alles, nu we wat opruimen voor de MTFD. Ik pak ze dan voorzichtig op met een blaadje o.i.d. en zet ze op een veilige plek (waar geen honden en zelfs loopeenden of kippen komen).

IMG892894021491564204.JPGIMG893181611491564233.JPG

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik vraag me af of nog iemand een tip heeft wat je het beste voor salamanders kunt doen. In Maart of zo kwam ik er eentje tegen die wat suf overkwam, ik heb hem met rust gelaten, maar op een latere datum kwam ik hem levenloos tegen op dezelfde plek.

Vandaag (gisteren is het al, geloof ik) kwam ik bij wat spitten weer 3 tegen. Ik heb ze allemaal verhuisd dichter in de buurt van de sloot. Dat zou toch een geschiktere plek voor ze moeten zijn dan ergens midden op de tuin?

44951178.fb838da1.640.jpg?r2

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Voor velen niks bijzonders. Voor mij wel: voor het eerst heb ik een egeltje "live" gezien:

2017081217225687381502604857.jpg

Op klaarlichte dag (17:00u). Een kleintje. Buitendiameter bakje is 19 centimeter.

Geplaatst:

Leuk Henk!! Zal wel een jong van dit jaar zijn die een eigen plekje aan het zoeken is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.