Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Andere dieren dan vogels, insekten en huisdieren in de tuin.

Featured Replies

Geplaatst:

Helaas geen foto, maar ik ging laatst toch bijna avonds op onze dikke huis-pad staan! 

Helaas zie ik geen dril in het vijvertje. 

• 2 weken later...
Geplaatst:

En voor je het weet, zijn ze al zover. Het spinnennestje wat eergisteren nog als een geel klontje naast de kasdeur hing, is inmiddels ontploft en aan de wandel. Draadjes naar de deur en naar het raam en overal rijen kleine spinnetjes die naar buiten gaan. Altijd ontroerend 😢. Dáág mezenvoer, dáág plaagbeheerder.

IMG_20240510_1721281932.thumb.jpg.9cf814cc6d54ea982531f2f1365bb3b0.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Mooi zeg al die spinnetjes!

Hier een paar hazen in de tuin, geen foto genomen ik heb niet bewogen om ze niet te verjagen. Wat een prachtige beesten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Jaah! ik hou van hazen! Hier heb je een paar van mij ter compensatie.

_DSC84432.thumb.JPG.a8d36524d8f3772aa00ffb0a7f3e07a6.JPG

Geplaatst:

De tuinhaas

image.thumb.png.72c01957c9be2fd516a12d01a4c82c90.png

• 3 weken later...
Geplaatst:

Dit brutaaltje kwam de sinaasappelschillen die ik omgekeerd had neergelegd om slakken te vangen omdraaien en het binnenste opeten terwijl ik op een meter afstand in de tuin zat. Welke muis denken jullie?

6DEEAC7C-B90E-49DA-9E76-493F98F0D213.thumb.jpeg.62284b216c4b09e741b24964c317d6c5.jpeg

1841E48E-CF8B-48CD-A127-1A5680C04C2B.jpeg

aangepast door appelvrouw

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vanavond bij het slakkenrapen sprong deze voor mijn voeten langs. Ik heb vast wel wat hapjes voor hem laten liggen. 

PXL_20240616_204132225.thumb.jpg.6ab5c52efe95050c786b090faed4b50d.jpg

Geplaatst:

Kijk zijn broertje. Hij klom brutaal langs het stokje omhoog. Een bosmuisje met grote oren en lange staart

AFF1A9AF-FB05-4439-B9D6-3A6F7B034083.jpeg

Geplaatst:

Gisteravond bij het slakken rapen kwam deze pad me helpen. Gelukkig is er genoeg te eten in mijn tuin. 

PXL_20240627_220059981.thumb.jpg.721a948079985012b90925dcc39d09b1.jpg

Geplaatst:

@Arja pas op! Dat is een beruchte veelplegende inbreker. Hier heb ik hem eergister betrapt op insluipen in de schuur, kon hem onder schot houden tot de juiste diensten hem ophaalden.. Hij is bekend onder de naam "De Wrat"...

"Handen omhoog!"

20240626_230430.thumb.jpg.6809f10ca1c5655c32100825282934a9.jpg

Geplaatst:

@Dashbro🤣🤣

Geplaatst:

Dit was zijn collega Pukkel. Hij wilde idd naar binnen, hoewel dat lastig gaat door een raam heen. Misschien dacht hij een handlanger te zien in zijn reflectie?

Geplaatst:

Google denkt van wel!  

IMG_2896.thumb.png.1b01cd6abfdfc6ab4563d7944480d44d.png

Geplaatst:

Wat leuk, weer een soort erbij op jullie landgoed!

Geplaatst:

Framboomkikker 😄

• 4 weken later...
Geplaatst:

Tja, niet zo slim van dit bosmuisje. Is slecht afgelopen.

image.thumb.png.bf0f300cf5bd6eaa9645a4846d68e93e.png

• 5 weken later...
Geplaatst:

^ Die is nog steeds dood...

Hoe komt een pad in mijn kas? Op 50 m afstand is een sloot, maar er zit een grasveld, fietspad, straatweg en een betegeld hofje tussen.

pad.jpg

Let maar niet op het pissebeddenkerkhof, ik kan het ook niet helpen, ze doen dat zelf.

Misschien wilde deze gewoon op eigen kracht terug, nadat die zich tegoed had gedaan aan allerlei eetbaars? Ik heb de pad toch maar naar de sloot gebracht. Dat was vorige week.

Deze week was ik slakken aan het rapen, die zich zonder de resten van een verrotte boomstronk verschuilden. Daar kwam ik een salamander tegen.

sal.jpg

Ik heb eerst een schaaltje (nog van mijn moeder geweest, voor suikerklontjes, wat zou ze denken...) met een bodempje water gepakt, het beestje leek me meer dood dan levend. Daarna de foto gemaakt en de salamander naar de slootkant gebracht. Voorzichtig bij het slootwater gehouden, daar sprong een pad verschrikt weg. Deze leek precies op de pad van vorige week, die ik daar uitgezet had. ;) Deze was gegroeid! De salamander kwam tot leven zodra die in het slootwater zat en zwom met alle kracht de diepte in.

Geplaatst:

@HuubvG  altijd een goed gevoel als je de kleine beestjes help. 💪

Geplaatst:

Volgens mij een kikker en geen pad.

Geplaatst:

@tielse flipje, zou heel goed kunnen. Wel nagekeken wat het verschil tussen pad en kikker is, maar ik vergis me steeds. :-)

Geplaatst:

Tja dat zet mij wel aan het denken: misschien moet ik ietsje minder fanatiek slakken rapen.

Er is nu niet zo veel meer tehalen denk ik , in mijn tuin voor hen ,maar als ik bedenk dat  egels en vogels de slakken

wel  lekker vinden, mmm misschien geef ik ze dan toch maar een plekje  op het gras geven,zodat 

de slakkeneters  een gedekte tafel hebben .eerder smeet ik  deslakken in de sloot 

Geplaatst:
9 uren geleden, HuubvG zei:

Deze week was ik slakken aan het rapen, die zich zonder de resten van een verrotte boomstronk verschuilden. Daar kwam ik een salamander tegen.

Die kleine watersalamander leeft onder die boomstam en jaagt daar bij vochtig weer.  Eet ook kleine slakjes. 👍

Misschien een interessant om je even te verdiepen in deze beschermde kleine amfibie. Die leeft ongeveer hetzelfde als een pad, dus op het land behalve als jong of om te paren en eitjes te leggen. Dat doen ze wel in het water.

Jouw pad is zoals boven al vermeld een kikker. 

Je kan de   Wiki  van deze salamander even lezen, daar staat o.a.: 

De kleine watersalamander is In heel Europa wettelijk beschermd. Het vangen van de salamanders, zelfs om deze uit te zetten in de vijver of de larven op te kweken, is dus verboden. Beide acties lijken de salamander goed te doen, maar het omgekeerde is waar. In de vijver uitgezette dieren kruipen vrijwel altijd terug naar waar ze vandaan gehaald zijn om de voortplanting weer op te pakken met alle risico's van dien zoals het oversteken van wegen.

In België en Nederland staat het dier op de rode lijst en is een beschermde diersoort. Het is verboden om de salamanders te vangen, in gevangenschap te houden of hun leefomgeving te verstoren. Dit geldt ook voor de eieren en larven van de salamander.

aangepast door Patrijs

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.