Geplaatst: 21 augustus 202521 Aug "Mijn" egel komt nog steeds langs, gemiddeld 2x per dag. Eet zijn kattenbrokjes (krijgt max. < 6 gram pdag: hij mag niet lui worden), drinkt wat water uit zijn bakje, doet daarna een dutje, en vertrekt weer richting mijn tuin, en aangelegen andere tuinen. Bij elkaar ongeveer een halve hectare.Vanaf nu geen updates meer, tenzij er iets heel bijzonders te melden valt.O ja: hij heet nu Evert. Of Eefje, dat maakt mij en hem/haar niet uit. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 21 augustus 202521 Aug Hè, jammer 😕 Poes moet nu zelf weer achter de muizen aan. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 21 augustus 202521 Aug wat een prachtig beestje. Is het een wezel? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 augustus 202522 Aug Een boel muizenpoep! Gelukkig betreft dit een stel van die vliegende muizen facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 augustus 202522 Aug Grappig, nog nooit gezien.Geen foto genomen, maar gisterenavond kwam Sien weer trots een woelmuis laten zien. Ik heb daar toch meer moeite mee dan met een gewone muis. Woelmuizen hebben een hoger schattigheidsgehalte vind ik door die grote ronde oortjes.
Geplaatst: 24 augustus 202524 Aug Helaas zien we hier bij daglicht soms een rat rennen. Nou... dan weet je het wel... dan zijn er teveel! Voor nu vreten ze mijn suikermaïs op 's nachts, bijna een hele kolf in 1 nacht. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 augustus 202524 Aug Oh balen @Jorieke123 zo moeilijk om die beesten weer kwijt te raken..😑🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 24 augustus 202524 Aug @Jorieke123 dat is vreselijk balen zeg maar. Daar gaat je al je ingestoken werk en zorg. En je moet wat gaat strooien, maar je hebt ook andere dieren lopen, niet gemakkelijk.@Dahli ik weet wat je bedoelt. Ik heb een tijdje in een kleine supermarkt gewerkt en in het magazijn liepen vele muizen en soms zaten ze in de lege schoongemaakte vrieskasten en elders. En dan moest ik zorgen dat ze verdwenen, ik had toen de leiding daar. Een keer een half dode gevonden, dat was niet zo heel erg moeilijk om aan zijn lijden te verlossen. Maar ook een keer een dood moeten maken. En de derde keer hebben wij hem gevangen in een doos met een collega en aan de overkant gezet. Misschien zat hij de volgende dag weer in ons magazijn, dat weet ik niet. Maar die voetjes en die oogjes!Gelukkig was het heel kort daar dat ik werkte. (in Spanje).
Geplaatst: 26 augustus 202526 Aug Ik heb bij de wildopvang een egeltje opgehaald en in de tuin gezet. Ik hoop dat ze nog lang in de tuin en omgeving mag blijven struinen. We hebben ons best gedaan haar een leuk huisje te geven. Zon lief neusje 😊
Geplaatst: 29 augustus 202529 Aug Wilde t zwembad van mn hond opruimen......zaten er in totaal 5 in.Heb ze aan de andere kant vd tuin bij t beekje neergezet.Ik moet toch maar eens serieus gaan kijken of ik de oude badkuip die de vorige bewoners hebben achtergelaten kan omtoveren in een vijver.
Geplaatst: 7 september 20257 Sep Eindelijk door de buren betrapt, loop hier al een hele tijd rond. Horen wel het geritsel en we zien de keutels, maar meestal te snel voor een foto.
Geplaatst: 16 september 202516 Sep We vonden al een paar keer kippeeieren van de kippen van de buren in onze tuin. Nou ja de schillen dan. We hebben een tijd last gehad van ratten, dus dat was de eerste gedachte. De buren hebben echter ratten gif geplaatst, en daarna heb ik ze niet meer gezien.Maar deze week heb ik denk ik de echte dader betrapt, een marter! In een glimp stak hij onze tuin over, richting het hok van de buren.... ben benieuwd hoe lang de kippen het zelf redden. Tips van ons over hoe het hok te verbeteren boeit ze niet zo.Ik hoop maar dat de marter wel een rat lust.
Geplaatst: 28 september 202528 Sep Ach gut, klein, klein kleutertje. Moet nu al op eigen pootjes staan.Ik kwam deze tegen in de brandgang, toen ik naar de tuin zou gaan. Meteen maar in mijn jasje gevouwen en achter huis in de kattenren (waar ook de composthoop en takkenhoop liggen) gezet. Voorzien van droge kattenbrokjes geweekt in wat water. Ik las dat kleuter-egels voor de winter nog van melkgebit moeten wisselen, dus de brokjes wat zachter maken is beter. Je kunt ook blikvlees geven, maar ik vind dat toch wat minder hygienisch op een of andere manier.Er zwerven verscheidene van deze jonkies in de buurt rond. Ik voer ze maar wat bij.De meeste gaan in de winter trouwens dood 😢 wegens niet genoeg reserves of omdat ze geen goede plaats kunnen vinden om een nest te maken. Dus afgevallen blad opvegen van de stoep en lekker over de borders gooien. Gesnoeide takken op een hoop in een hoekje van de tuin. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 5 oktober 20255 Okt Jaaaaa! Gisteren bij de voordeur een egel ☺️☺️☺️Die we van de egelopvang hadden gehaald, is na 1 dag al vertrokken en deze knapperd is helemaal zelf komen aanwandelen. zo blij mee. Een kleintje nog die smakelijk ging eten van de kattenbrokjes voor die ander. Leuk man!Heeft zijn eigen huisje gemaakt tussen het hout. 5 oktober 20255 Okt aangepast door Mellie Autocorrect
Geplaatst: 5 oktober 20255 Okt Wat leuk Mellie. Hoe doe jij dat met kattenbrokjes voor de egel? Hier heeft mijn zoon een wildcamera gekocht en hebben we al 2 keer een egel "gevangen". Het kattenvoer wordt, je raadt het al, door de katten uit de buurt opgegeten.Kijk hier is hij/zij. Een still uit het filmpje, dus niet helemaal scherp: 5 oktober 20255 Okt aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 9 oktober 20259 Okt Hier lijkt de egelkleuter in ieder geval gegroeid. Net nog gezien.Krijgt elke dag een portie kattenbrokjes met wat water in de kattenren, waar egels wel in kunnen, maar katten niet naar binnen. En die zijn dan de volgende dag op. Maar het kunnen ook muizen, ratten of heel lenige katten zijn.(lang verhaal kort, ooit hadden wij een dove kat, wel naar buiten, maar zonder toezicht, dan in de ren. Nu gaat alles in de ren waar we geen katten bij willen, want we hebben zelf twee die alleen met de mens naar buiten gaan, maar de buren hebben ook heel veel en wij hebben een leuke beestjesvriendelijke tuin 😁. Dus sneue vogeltjes en kleine egels en ander geplaagde beestjes gaan in de ren. Daar zitten veel gaten in de omheining waardoor kleine beestjes wel naar buiten kunnen, maar poezen niet naar binnen.)Afgelopen nacht de wildcamera erop gezet, maar helaas,de batterijen zijn op en ik moet eerst nieuwe halen 😠 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 oktober 202513 Okt Nog steeds zijn de kattenbrokjes iedere dag weer verdwenen. "Iets" eet dus die brokjes op. Maar is dat wel Evert, mijn egel. Ik heb hem al meer dan een maand niet gezien of gehoord.Tot vandaag, ca. 19:30u:Ben benieuwd wanneer Evert in winterslaap gaat. En wáár dan, dan kan ik die plek mijden. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 13 oktober 202513 Okt Leuk @henkg ! Wij hebben ‘onze’ egel Henk (sorry, zo heet hij nu eenmaal 😊) ook nog niet gezien, maar zeker wel gehoord! Bijzondere geluiden maken ze, maar wel onmiskenbaar 😃. Het egelhuis is schoongemaakt en van nieuw stro voorzien, maar het kan zomaar zijn dat hij/zij een plekje onder de vijgenboom kiest. Het ligt daar vol met blad en aan de voet groeit een groenblijvende cameliastruik. Daar horen we de meeste knorrende geluiden. Morgen maar eens wat kattenvoer neerzetten, misschien zien we hem. Runderbrokjes, dat eet onze eigen kat namelijk niet. Dat is zo’n nuffig type dat alleen vis eet 😳.
Geplaatst: 13 oktober 202513 Okt Even wat anders dan egels.Een van onze schuurmuizen is weer eens bezig geweest. Ik wilde de kortgeknipte bergbasilicum oppotten, zag ik dat de gaten wel erg groot zijn geworden. Echte vandalen!Maar mogelijk zijn ze nu wel weg, heb al een week of 2 niks meer gehoord en gezien. Alleen liggen er nog overal poepjes en stinkt het een beetje.Met een beetje geluk (goed weer) kan ik de schuur volgende maand leeghalen en de onderrand dicht purschuimen (de schuur is groter dan de funderingsplaat, dus aan alle kanten zit er bij de grond een spleet van 2cm). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 13 oktober 202513 Okt Ik heb nog steeds de spitsmuisjes…die knagen niet maar zijn zo klein dat ze gewoon zo die afwaterings gaten van potten in en uit kunnen en werken op die manier hele hoop aarde uit de pot… zoveel dat is mijn olijven boompje in pot helemaal scheef stond en het aarde niveau behoorlijk gezakt was…😑 De heleboel opnieuw opgepot maar dat weerhield ze niet om gewoon weer opnieuw te beginnen…😑Nu potscherven voor afwatering gaten gedaan kijken of dat helpt…🤞🤞🤞🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 16 oktober 202516 Okt Op 5-10-2025 om 20:45, hazeltje zei:Wat leuk Mellie. Hoe doe jij dat met kattenbrokjes voor de egel? Hier heeft mijn zoon een wildcamera gekocht en hebben we al 2 keer een egel "gevangen". Het kattenvoer wordt, je raadt het al, door de katten uit de buurt opgegeten.@hazeltje een stukje regenpijp met een bochtje. Daar schijnen katten niet door te kunnen. Maar die wordt niet gebruikt…. Deze egel slaapt tussen de houten stammetjes die zijn gezaagd en ik strooi daartussen. Ik vermoed dat katten daar niet bij kunnen. De poepjes die er liggen, zijn ook van een egel. Dus ik gok dat het goed gaat. Maar weet het niet zeker. Wat leuk dat jullie een wild camera hebben gekocht! Zo kun ke toch wat beelden zien. Wij hebben per ongeluk de egel gezien en erna niet meer. Maar ja. Die drolletjes zijn wel bewijs dat er in elk geval een egel toiletteert bij ons. 😛
Geplaatst: 16 oktober 202516 Okt Dank voor je uitleg Mellie. De laatste keer heeft de egel het kattenvoer gegeten. Dat staat op beeld. Toen ik het buiten zette, zat er ook een dikke vette naaktslak. Die zat er uren later toen de egel kwam nog steeds. Daarna niet meer 😉 Ook dat stond op beeld. Dat was nog best moeilijk naar binnen werken, zo’n glibberige naaktslak. 16 oktober 202516 Okt aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.