Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Help de bijen, zaai nu phacelia

Bijenkweker

Recommended Posts

Bij een kwekerij hier in de buurt hebben ze ook hoge: Phacelia grandiflora. En 2 heel blauwe: P. campanularia en viscida. Trekken die ook zo veel bijen aan? En werken die ook goed als groenbemester? Ik vind ze ook mooi voor de siertuin. P. tanacetifolia staat bij mij wel tussen de groenten, had hem voor het oog en als groenbemester gezaaid. En ook voor de bijtjes natuurlijk (speciaal voor hun heb ik de liguster in bloei laten schieten, die staat nu ook te bloeien). Dit jaar heb ik wel veel minder honingbijen dan anders Er zijn wel veel wilde bijen (komen erg op het slangenkruid af, niet alle bijen want ze moeten wel een hele lange tong hebben geloof ik).

Ik heb het ook gezaaid, als groenbemester samen met nog andere planten hiervoor. Wat ruikt dat ongelofelijk lekker.

Ik heb mijn best gedaan voor de Noorse bij. Helaas had ik een bakje met water staan, door de regen afgelopen week, daar zijn een stel bijen in verdronken. Jammer genoeg

Je kan phacelia zaaien tot half augustus. Voor de bijen, hoe vroeger hoe beter. Maar bloeit al na 6 weken bij goed weer, dus eerste helft augustus kan nog net om goede groenbemesting te krijgen + bloei voor de bijen.

Wat minder bekend is : de afgelopen jaren zaaide ik ook begin oktober phacelia. De plantjes krijgen dan voor de vorst invalt, maar enkele blaadjes, maar die jonge kleine plantjes vriezen blijkbaar niet dood (in tegenstelling tot de volwassen planten). Met als gevolg : vroege bloemen in april-mei.

Ik hak ze dan half mei om, laat de mulch liggen en plant er mijn pompoenen en courgetten tussen. Door de dikke mulchlaag komt er nooit onkruid uit. En blijven de planten vochtig + krijgen ze voeding.

Meer info over phacelia : http://www.bijenkweker.be/bijenplanten/help-de-bijen-zaai-nu-phacelia/

Staat er ook zo op bij zaden voor een bloemenweide of andere vlinder/bijenplantjes, maar je kan je de vraag stellen of dat in de natuur ook zo gebeurd. Volgens mij staat Phacelia nu in zaad (vroeg gezaaid in maart) dus normaal gaat dat nu zelf zaaien en kiemen o het moment dat het klaar is... moet dus kunnen hoor, alleen is het mogelijk dat de nieuwe nog amper in bloem gaan komen.

Op de verpakking staat bij mij dat je de zaden in april en mei moet zaaien, is het dan niet vrij laat om dit nu nog te zaaien? Of maakt dat niet uit?

Nu of later zaaien zaaien kan wel. Het is alleen de vraag of de plant zich nog helemaal gaat ontwikkelen.

Ervaring van verleden jaar hier (Zeeland, ca. 15 km. van de kust op - oorspronkelijk - zware klei) gezaaid op een aantal bedden eind augustus. De plant werd voor de winter nog 30 cm. Nog geen echte bodembedekking. Overleefde de winter (laagste officieel opgegeven temperatuur hier was -8 graden) en begon vanaf april flink te groeien en bloeide vanaf ergens in mei. De laatste uitgetrokken begin juni omdat ik er bonen en augurken wilde kunnen zaaien/uitplanten. Toen was er al deels rijp zaad.

Elke groenbemester heeft voordelen/nadelen. Phacelia is geen stikstofbinder! De voordelen voor de bodem zijn: vormt vooral biomassa = vrij veel groen materiaal, wortelt vrij diep en zorgt voor grondbedekking. Speelt bovendien weinig rol in wisselteelt, omdat het niet verwant is aan andere moestuinplanten. Ja...is bijenplant (maar zeer veel andere bloemen zijn ook voor bijen aantrekkelijk....variatie is ook een optie als je het bijen en andere nuttige insecten naar de zin wilt maken ).

Een misverstand als het gaat om het "steunen" van bijen is wellicht dat het voor een honingbijenvolk alleen zinvol (economisch) is om te vliegen op zeer grote gebieden waar nectar voor handen is. Een veldje van 20 m2 op 500 meter afstand van de kasten, bijvoorbeeld, kost ze veel meer energie, dan dat het ze levensvoorwaarden oplevert. Voor wilde, solitaire, bijen e.d. kan het wel nuttig zijn, maar die hebben ook over een veel langere tijd een variatie aan bloeiende geschikte planten nodig dan alleen phacelia. Als het dus om het steunen van bijen en nuttige insecten gaat is het misschien nog nuttiger om wilde bloemen en planten in gebieden hun gang te laten gaan en een goed maaibeheer (na de bloei) toe te passen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

We zijn nog maar half juli, nu zaaien levert alleszins in september en oktober bloemen op. Zaaien na half augustus kan inderdaad te laat zijn om dit jaar nog veel bloemen te hebben. Gewoon eens proberen : is een produktieve groenbemester. En je zal zien : je tuin zal zoemen van de bijen, hommels en andere insekten.

Wat natuurlijk niet belet dat er inderdaad voor bijen en andere insekten ook nog andere nuttige planten zijn

Heb niet veel bijen, wel hommels én wespen in de tuin. Ik heb nu genoeg bloeiends in de tuin staan, dus ga het volgend jaar zaaien. Ben bang dat het nu nog meer wespen zal aantrekken. Voor de wespen zal ik een bierval maken en dan hopen dat de hommels daar niet intrappen.

Bij mij bloeit hij uitbundig op droge zandgrond. Ik had van die strooibussen gekocht bij de Action (o.a. mengsel voor bijen). Vorig weekend bij de lokale imker geweest tijdens het imker weekend (die woont zo'n 200 m verderop). Nu snap ik waarom ik zo veel bezoek van bijen krijg, hij heeft behoorlijk wat kasten staan.

Wat is dat bijen houden toch interessant...

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Ook ik had die bijenmix gekocht bij de action. Komen leuke dingen uit op!

Ook heb ik thuis nog een aantal zakjes met alleen phacelia zaden liggen. Die ga ik dan ook maar zaaien. Je heb niet snel genoeg groenbemester.