Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier een heel slecht pompoenjaar. 5 Planten (3 Butternut en 2 Fictor) met in totaal 2 pompoenen, een grote en een kleine Butternut. De rest is nog voor ze konden groeien door de naaktslakken opgegeten. Vaak al als bloem. 3 Doosjes escargo en een sixpak bier en vallen en nachtelijks tot honderd slakken rapen heeft amper geholpen. Hopelijk is het volgend jaar weer beter. Ook bijna alle courgettes opgevreten door slakken.

Geplaatst:
Tweede oogstronde.

Ik heb maar 1 jumbo banana maar wat voor een dat is er een voor in het recordtopic..goed voor 10 x soep.

Bij de eerste ronde had ik enkele sweet meats, 2 buttercups en 4 uchi`s. Voorlopig heb ik met mijn 16 planten een slecht jaar.2015-09-24-1283291443429441.05

Wat gaaf die Jumbo Banana! Die staat ook op mijn wensenlijst, ben heel benieuwd naar de smaak ervan. Heb zelf ook een Blue Hubbard van die grootte, daar moet ik ook nog even over nadenken hoe ik dat geheel ga verwerken. Wordt in ieder geval ook veel soep.

Ik heb twee pompoenplanten laten staan nadat ik alle grote pompoenen daarvan had geoogst. En wat schetst mijn verbazing? Er groeien weer nieuwe pompoenen aan, en hoe! Er zitten nu een stuk of 8 Sweet Dumplingen af te rijpen én twee reuzen Butternutpompoenen. Kortom, extra pompoenen zijn altijd goed.

Geplaatst:

Ojee ojee... hoe gaat hij dát weer goedmaken...?

Dit jaar heb ik ook bijzonder weinig pompoenen aan de planten.

1 Sweat Meat, 1 Oliepompoen en 1 Uchiki Kuri.

Maar dat ligt denk ik vooral aan mezelf. Kon niet goed bemesten van te voren (wegens de enkel) en dus hebben ze het wat armoedig gehad dit jaar. En ook de slakken hebben veel bloemen of beginnende pompoentjes weggevreten.

Volgend jaar beter.

Geplaatst:
Snif, mijn enigste Turkse muts was verdwenen vanmorgen. Het ding werd mooi groot, was nog groen... en jaaaaaaaa, mijn weggeef echtgenoot had hem weggegeven. Die dacht vast dat het een veel te grote courgette was (lust ie niet).

ik zou hem ook maar weggooien

(voor eventjes dan)

Geplaatst:

De pompoenen zijn niet echt heel groot maar zeker voldoende voor ons.

En er zijn er nog.

Nog twee groene, een witte en zes of zeven butternuts, maar die zijn nog niet rijp.

IMG821215181443620987.JPGIMG821381401443620995.JPGIMG821466331443621003.JPG

De kleindochter heeft goed geholpen om die grote te laden, ik kan die bijlange niet opheffen en zij hield het duvelken vast. De auto laten zakken vond ze ook plezant, tja, ze mag alles leren hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Willy,

Als jouw geoogste butternuts echt rijp zijn, wil je dan een foto plaatsen van het steeltje?

Ik weet namelijk nog steeds niet hoe te zien of butternuts echt rijp zijn. Meest informatief tot nu toe was: als ze egaal lichtbruin zijn (geen geelgroene streepjes meer), én als je met je nagel niet meer in de schil kunt krassen.

Rijp is voor mij: zoetig, om ervan een lekkere pompoensoep te maken.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

De Butternutsteeltjes verhoutten niet echt, maar worden ook bruinig. Als het groene eraf is en de steeltjes geelbruin zijn, zijn de Butternuts ook rijp. En erg lekker!

Geplaatst:

Als het rankje wat direct bij de pompoen zit verdroogt is de pompoen rijp.

hiermee bedoel ik die kleine rankjes waar ze zich mee vasthechten aan alles en nog wat, juist gelijk de druiven, meloenen, komkommers enz.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Vandaag heb ik de eerste Musquee de Provence pompoen mogen oogsten, en wat vind ik 'm mooi!! Er komen er nog minstens 4 aan, maar die laat ik nog lekker even aan de plant.

Deze ligt nu mooi te zijn op mijn eettafel, ik vind het een pronkstuk op zich! Nu maar wachten tot hij helemaal gaat verkleuren!

Pompoen3283491443977825.jpg

Pompoen3158601443977841.jpg

Pompoen3351771443977859.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

toch nog 4 tonda en 3 flinke oliepompoenen gevonden, nog onrijp wel, 1 onrijp geplukt de rest laten zitten

ben benieuwd of die oliepompoen eetbaar is?

Geplaatst:

Weet iemand of ik de nu nog groene musquee de provence al zou kunnen eten? Of moet ik echt wachten tot hij helemaal verkleurd is? De reden dat ik het vraag is omdat ik een kleine beschadiging heb opgemerkt in de schil en ik bang ben dat hij misschien wel zal gaan schimmelen of rotten daar en dan eet ik hem voor die tijd toch liever op

Geplaatst:

Omdat er dit weekend nachtvorst is voorspeld, heb ik gisteren de rest van mijn pompoenen maar geoogst. Wat zijn het er veel!! Hieronder even een paar plaatjes van wat ik gisteren geoogst heb, en de rest die ik al eerder van de plant heb gehaald. Een totaaloverzicht dus van mijn pompoenenjaar!

Pompoen3419861444555495.jpg

Tadaa!! Het resultaat van gisteren!

Pompoen1376731444555548.jpg

Van de Uchi's had ik er dit jaar 5

2015090513201063381441469858.jpg

Pompoen2555791444555551.jpg

Helaas maar 1 Blue Ballet, maar wat is ie mooi he!

Pompoen2790461442692821.jpg

Pompoen3351771443977859.jpg

Pompoen3550841444555631.jpg

Ik heb 3 prachtige Musquee de Provence pompoenen. Ik hoop dat ze alle 3 mooi gaan kleuren hier binnen in huis.

Geplaatst:

Mooi MisM!

Ik vind die grote witte ook prachtig(valenciano? Of flat white boer misschien?), ook de combi van die kleintjes met de grote Wat zijn die witte met strepen voor een soort?

Wij ook onze laatste pompoenen binnengehaald, tenminste er liggen buiten nog enkele te drogen, de rest droog hier in de tochtige garage. Mijn enoge Musquee heeft een gat, ik hoop dat hij het nog een tijdje uit wil houden. Wat smaak betreft vind ik dit jaar de buttercup heel erg lekker. Verder liggen hier sweet meat`s, kleine tonda`s, butternuts, patisson vert rayée, uchi`s.

Let ook op de jumbo banana..de enige maar o o wat is ie groot. Die bewaard goed gelukkig en is een van mijn favorieten.IMG961345051444557396.JPG

IMG961122341444557593.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Eerste pompoenjaar ooit. Alleen butternut. Twee planten, 8 vruchten, bij elkaar ca 14 kilo. Ivm met mogelijke nachtvorst en ook de verwachte koele periode waardoor ze toch niet echt verder zullen afrijpen heb ik ze gisteren geoogst:

IMG302439801444552075.JPG

Ik hoop dat ze voldoende rijp zijn. Van de meest rijpe ga ik vanmiddag pompoensoep maken.

In de winkel blijken ze prijzig te zijn. AH rekent 2,98 per kilo.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@appelvrouw: inderdaad goed gezien! De witte is een plat wit boer. De gestreepte pompoenen, geen flauw idee! ik had toch echt andere zaden gekocht maar vermoed dat sommigen niet helemaal raszuiver waren waardoor ik nu deze gekregen heb. Ik noem ze maar de missmass

Geplaatst:

Laat je eens weten hoe die platte witte boer smaakt? Ik denk er al langer over deze zaden eens te kopen..maar twijfel aan de smaak. Valenciano is trouwens lekke en bewaard ook goed.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
De gestreepte pompoenen, geen flauw idee! ik had toch echt andere zaden gekocht maar vermoed dat sommigen niet helemaal raszuiver waren waardoor ik nu deze gekregen heb. Ik noem ze maar de missmass

Je bedoelt die langwerpige witte met groene strepen? Ik vind ze wel wat op Stripetti F1 lijken, een kruising tussen een Delicata en spaghettipompoen. Opensnijden en je weet het.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...