Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke fruitbomen niet enten


Miquel-nature

Aanbevolen berichten

fruitbomen kan je amper stekken, vlier, vijg en een fries ras wichterpruimpjes zijn de enigste die ik kan bedenken.

fruitstruiken zijn wel veel die gestekt kunnen worden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps Hansm, gisteren net daarover op de tuin discusie over gehad.

Er was iemand die altijd fruitbomen gestekt had, was ook daarover verwondert.

Dacht eerst dat hij geënt met gestekt verwarde maar was echt stekken, heb wel nog nooit zijn resultaat gezien, heeft geen tuin bij ons, dus twijfel aan lukkans daarvan.

 

Het ging over pruim, appel, peer, druif, kers-kriek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Zaadje heb ik niet gezaaid, kwam toevallig ergens op. (wel vaag, er vallen hier elk jaar veel pruimen op de grond die weg rotten, zou je toch zeggen dat je meerdere zaailingen zou hebben)

 

Zal denk wel snel 4 á 5 jaar oud zijn, dit boompje. Helaas is er eigenlijk geen ruimte voor en is hij totaal scheef gegroeid, maar wie weet: als de smaak bevalt moeten we toch maar is ruimte gaan maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Stekken van fruitbomen kan niet ?

 

Wat vertel je me nou, ik geef toe het is hoogst ongebruikelijk want vrijwel niemand doet zoiets, het is makkelijker om in een tuincentra een ge-ent boompje aan te schaffen.

Voor het stekken heb je enige know how nodig, en een beetje groene vingers.

Maar dat het wel degelijk kan heb ik zelf uitgeprobeert, ja met succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Interessant onderwerp. Meestal hoor je dat dit niet kan. Ik heb echter ooit gelezen dat de appelrassen Benoni en Lunterse Pippeling zich vrij eenvoudig laten stekken.Ik heb het zelf nooit geprobeerd.

Nadeel lijkt me dat je de groeikracht van je stek niet kunt sturen of aanpassen aan de grondsoort. Bovendien zijn veel van de gebruikte appel-onderstammen geselecteerd op ziekte-resistentie. Als je een boom gaat stekken mis je deze resistentie mogelijk.

Lijkt me interessant om te horen van mensen die praktijkervaring met stekken van appels/peren/pruimen hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had dit Topic niet gezien, maar nu Bleie Bakkus reageert, haalt ie iets naar voren, wat mijn interesse ook heeft.

 

Topicstarter vraagt eigenlijk niet OF fruitbomen te enten zijn , maar vraagt welke je niet zou hoeven enten. Toch ?

Tuurlijk zijn fruitbomen te stekken. Vrijwel alles is te stekken.

 

Vraag is of je ziekelijke dingen maakt, of juist zeer groeikrachtige, te grote, te wild.

Zat gestekt ja. Eigenlijk alles wel geprobeerd ooit. Maar moet erbij zeggen , nooit lang gevolgd, door verhuizingen of whatever. Of er ging iets dood. Nooit goed gedocumenteerd ook, was ik niet mee bezig, was en ben een rommelaar, ik probeer alles en al helemaal als er beweerd wordt dat iets niet kan , of dat je het niet moet doen.

 

Veel fruit is te stekken zonder kwalijke gevolgen. Pruim stekt heel makkelijk , kers iets minder, maar ook. Appel stekt vrij makkelijk, peer weer iets minder.

of het aan te raden valt is weer punt 2. Daar zijn hele studies naar gedaan denk ik ? en daar kwam uit dat enten wel slimmer is. Grondsoort, resistentie, groeikracht etc. zoals al gezegd.

 

Vaag hieraan gerelateert is het zelf stekken van rozen. Niet bijzonder prettig voor de branche natuurlijk, maar echt alles valt zelf te stekken. Maar goed, rozen staan wel wat verder af van de appels ja.

 

Verder heb ik al het gangbare fruit wel es zelf gestekt. Maar dat is niet wat Topicstarter vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof er niet in hoor, de speciale onderstammen kun je stekken, maar de rassen appels peer kers enzv niet hoor,

probeer maar lukt niet van pruim stekt de wichter maar is uitzondering bv wel maar rassen ook niet hoor.

Kortom enten moet bij ras fruitbomen maar is mijn mening.

 

Wanreer iemand zegt jahoor ik heb appelras gestekt en 10 jaar later had ik er appels aan vindt ik dat heel bijzonder.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof er niet in hoor, de speciale onderstammen kun je stekken, maar de rassen appels peer kers enzv niet hoor,

probeer maar lukt niet van pruim stekt de wichter maar is uitzondering bv wel maar rassen ook niet hoor.

Kortom enten moet bij ras fruitbomen maar is mijn mening.

 

Wanreer iemand zegt jahoor ik heb appelras gestekt en 10 jaar later had ik er appels aan vindt ik dat heel bijzonder.

 

In de kerstmis Gardener's world uitzending was er een reportage over een Appel boomgaard met oude rassen waarvan alle planten gestekt waren. Gaat perfect, maar je hebt geen controle over de groeikracht van de boom (hangt sterk af van ras).

 

Deze kwekerij biedt ook planten aan die niet geënt zijn : http://www.orangepippintrees.co.uk/articles/introduction-fruit-tree-rootstocks

Zo leer je ook dat enten op stam eigenlijk voornamelijk belangrijk is in de US (om extra vorstbescherming en bescherming tegen bacterievuur te bekomen)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo leer je ook dat enten op stam eigenlijk voornamelijk belangrijk is in de US (om extra vorstbescherming en bescherming tegen bacterievuur te bekomen)

Niet helemaal mee eens. Voor 99,9% van de mensen is het bepalen van de groeikracht erg belangrijk. Voor proffesionals om een hoge productie te behalen en voor particulieren om hun boom in toon te houden en daar is de productie ook eigenlijk wel belangrijk. Daarnaast voorkomt het ook in NL veel ziekten. Dat de plant te stekken is vind ik niet erg bijzonder; dat kan gelukkig met bijna elke fruitsoort. Maar of het ook erg slim is om te doen? Als je de mogelijkheid hebt zou ik er altijd een onderstam "onder gooien". Vaak hoor ik dat moestuinliefhebbers dat heel erg "eng" vinden, maar enten is leuk en helemaal niet zo heel moeilijk!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo leer je ook dat enten op stam eigenlijk voornamelijk belangrijk is in de US (om extra vorstbescherming en bescherming tegen bacterievuur te bekomen)

Niet helemaal mee eens. Voor 99,9% van de mensen is het bepalen van de groeikracht erg belangrijk. Voor proffesionals om een hoge productie te behalen en voor particulieren om hun boom in toon te houden en daar is de productie ook eigenlijk wel belangrijk. Daarnaast voorkomt het ook in NL veel ziekten. Dat de plant te stekken is vind ik niet erg bijzonder; dat kan gelukkig met bijna elke fruitsoort. Maar of het ook erg slim is om te doen? Als je de mogelijkheid hebt zou ik er altijd een onderstam "onder gooien". Vaak hoor ik dat moestuinliefhebbers dat heel erg "eng" vinden, maar enten is leuk en helemaal niet zo heel moeilijk!

 

dat van die groeikracht geef ik ook aan in mijn betoog (maar dat stukje heb je niet ge-quote). Zelf staat hier alles wat geënt moet worden geënt (druiven, pruimen, peren, appels, kersen,...), maar ook mijn okkernoot, de paw-paws, de kakipruim en de kastanjelaars zijn geënt...

Ik doe dat wel niet zelf , koop dat in

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Druif ent ik dan weer niet. Eigenlijk alleen aan te bevelen op zeer slechte gronden en buiten Nederland. Hier is een ongeënte druif vaak prima. Het grote voordeel van een onderstam bij de druif is de resistentie tegen wortelluis, maar dat komt toch niet voor in Nederland!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wordt niet wijzer van de link, gaat juist over ge-ente bomen en de voordelenen

En waarom zou er verschil zitten in vorst-bescherming US en hier eigenlijk, wij hebben toch ook vorst ?

Mischien moet je het eens proberen stekken dan zie je dat het niet lukt, op bepaalde bv onderstammen na.

 

Ook dat alles te stekken zou zijn is onzin, er zijn veel die gestekt kunnen worden maar veel ook niet.

 

Deze stekkalender is vrij compleet bekend en goed, en zoals je ziet staan daar geen appel, kers, peer enzv tussen

behalve in onderstamvorm dat zegt genoeg.

 

http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/stekken/stekkalender_fruitsoorten.htm

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry hansm. Je hebt ongelijk. Vrijwel alles valt te stekken. Of het aan te bevelen valt ? Nee. Met heel veel groot-fruit niet nee. Maar het kan wel.

 

Topic starter vraagt welke wel / welke niet. Onze discussie gaat daar een beetje langs heen. Het KAN wel dus. Maar wat is verstandig ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Druif ent ik dan weer niet. Eigenlijk alleen aan te bevelen op zeer slechte gronden en buiten Nederland. Hier is een ongeënte druif vaak prima. Het grote voordeel van een onderstam bij de druif is de resistentie tegen wortelluis, maar dat komt toch niet voor in Nederland!

 

Ik neem ook voor wat druiven betreft geen enkel risico, ik heb teveel rassen aangekocht op verschillende plaatsen om ook maar het minste risico te nemen. Ik woon bovendien in een streek waar vrij veel wijngaarden staan...

 

Ik wordt niet wijzer van de link, gaat juist over ge-ente bomen en de voordelenen

En waarom zou er verschil zitten in vorst-bescherming US en hier eigenlijk, wij hebben toch ook vorst ?

Mischien moet je het eens proberen stekken dan zie je dat het niet lukt, op bepaalde bv onderstammen na.

 

Ook dat alles te stekken zou zijn is onzin, er zijn veel die gestekt kunnen worden maar veel ook niet.

 

Ooit gehoord van de golfstroom? Wij hebben hier amper vorst vergeleken met een groot deel van de USA.

Dat is dan ook de reden dat er zoveel planten en bomen in Nederland en België worden gekweekt. Temperaturen onder de -20°C zijn hier uitzonderlijk, maar gewoon normaal voor heel het noordwesten en het centrum van de USA. In Texas, California en Florida is het natuurlijk een pak warmer...

 

Kijk maar eens naar deze map http://www.usna.usda.gov/Hardzone/ushzmap.html?

 

Ik verzamel ook Hosta, deze plant is net in de USA zo populair omdat hij alle temperaturen weerstaat. Enkele van mijn amerikaanse contacten kennen weken aan een stuk temperaturen onder de -20°C iedere winter opnieuw. Als wij enkele dagen onder de -10 °C hebben spreken we al over uitzonderlijk koud.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als fanatiek amateur ' enter ' oculeerder of hoe je het ook noemt, ben ik ook erg geïnteresseerd in alle andere manieren van plantenvermeerdering vooral fruitbomen.

Hieronder valt natuurlijk ook de vegatatieve vermeerdering oftewel 'het stekken', of een bepaalde cultivar 'soort' nu wel of niet persé op een bepaald type onderstam hoort te groeien is weer een heel andere discussie.

Puur uit nieuwsgierigheid maar ook omdat niemand me een duidelijk antwoord kon geven of het uberhaupt mogelijk was om b.v een perzikboom te 'stekken' ben ik het zelf gaan proberen, nou ja ín 'gaan verdiepen' is een betere woordkeuze. Het is niet altijd eenvoudig, een wilgentakje stop je in een flesje met water en het krijgt wortels, zo makkelijk gaat het natuurlijk niet met fruitboompjes, er komt iets meer bij kijken.

Ben nu een paar jaar verder en enkele 'soort-echte' soorten groeien op hun eigen wortels, dus 'zonder onderstam', wat me opvalt bij perzik is dat er al het tweede jaar vruchten aan de "stekken" zitten, het lijkt wel op een soort bonsaiboom, maar dan wel met dikken vruchten.

Inmiddels is het niet enkel gebleven met het stekken van perzik, zowat het gehele fruitarsenaal van zowel pit als steenfruit is aan het groeien gegaan op eigen wortels....zeg nou niet dat het niet kan!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelf ook geprobeerd omdat de onderstammen wel gestekt kunnen worden dacht ik dat is bijzonder ook vrij eenvoudig en toen dacht ik dat probeer ik met mijn enthout van rassen

resultaat is 100 % niet aangeslagen van de rassenappel kers peer maar appel onderstam ongeveer 90% wat wel

aanslaat/worteld groot verschil.

Hierbij heb ik winterstek methode gebruikt.

Ik heb aangenomen hierdoor of idee gekregen dat vaak botanische of wilde vormen wel stekken en rassen niet.

 

Ik geloof werkelijk niet dat alles te stekken is maar je foto's laten anders zien,

Zotezien heb jij al een ander seizoen gekozen Zomer/voorjaar ?

Kun jij precies de methode uitleggen, welk stekpoeder gebruikt enzo.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze manier van 'stekken nemen' is idd vrij kritisch aan een bep. tijds periode gebonden, de overgang van een groene naar een houtige groeiperiode is doorslaggevend , zoals je al kunt zien zijn al deze voorbeelden 'zomerstekken' . Bladeren halveren (de helft in lengte inkorten)

wortelhormoon IBA onder de 1% in vloeibare vorm aanwenden, stek aan de basis liefst aan 2 zijden verwonden. Een zeer luchtig, en vochtig medium gebruiken, regelmatig vernevelen, en 3 weken geduld hebben... oja en een beetje veel hyginisch tewerk gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...