Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2016)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Met de snoeischaar in mijn hand in de deuropening van de kas gestaan, maar ik kon niet kiezen wat er moest wijken. Kan nog best zo toch?

Linked Image

Geplaatst:

De snijbonen in de volle grond gezet. Nu duimen dat de slakken er afblijven.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Pokemon gevangen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Bezoek ontvangen, gedronken, boodschappen op de moestuin gedaan, gedronken, gepraat, nwe Aldi BBQ in elkaar gezet, gedronken, gekletst, eten voorbereid, BBQ aan, gedronken, geconverseerd, gebbqed, gegeten, gedronken, geluld, nog meer gegeten, gedronken, gewauweld, gegeten, gedronken, geouwehoerd tot vroeg in de morgen en toen... geslapen.

Geplaatst:
Pokemon gevangen.

Ik hoorde het buurmeisje zeggen dat er eentje hier vlakbij in het hondenpark liep, en zoon liep te klagen dat je pokemonballen apart moest aanschaffen als je die dingen wilde vangen.

Ik heb al het onkruid tussen de tegels weggehaald, en alles geveegd. Ik wil niet beweren dat het er nu echt keurig uitziet, maar toonbaar is het wel. Nog een keer wortels gezaaid, en raapsteeltjes en andijvie. En zoonlief heeft een conifeer weg gehaald uit de voortuin, wat een licht opeens in mijn keuken! En boontjes geplukt, en zo van de plant een tomaatje en een augurkje gegeten. Dat is toch wel het goeie leven he, snacks plukken in je eigen tuin.

Geplaatst:
gedronken, gedronken, gedronken, gedronken, gedronken, gedronken, gedronken, geslapen.

hiklachje

geschoffeld (schoffelen is mijn goedste vak)

knof netjes in de wind gehangen,

aardbeibed 3 wat extra voeding gegeven, die zagen er wat afgeleefd uit na die 7 kg,

aardappels uitgedaan, waren voorzien van metrotunnels,

gedronken

Geplaatst:

Ja dat ga ik ook eens doen vandaag in de tuin..drinken..kan eindelijk weer buiten nu dat irritantie voetbaliedereavondbinnenzittenek is afgelopen. Kampvuur vanavond, kan ik meteen al die stokken en stammen van de erwten en de tuinbonen opfikken ( allemaal afgeknipt gisteren, gaat niet op de kompost want vol met roest)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

vanallesennogwat vastgebonden ivm windkracht 8 hiero, vooral de stambonen (tip: twee lange dunne bamboestokken aan weerskanten onder de planten leggen en iets omhoog opbinden aan wat staanders)

heul veul opgeruimd en gesnipperd en in de compost gedaan

begonnen met oud aardbeibed te ruimen, moet nog 4 m2, pfff, zat veel zooi in inmiddels

(note to self: hou de boel dan eens op tijd bij RobO!)

kool verwend met wat extra mest

snijbonen opnieuw gelegd ivm slijmerige mee-eters, grrr, ál het blad eraf in 1 nacht

Geplaatst:

Nieuwe stamslabonen gezaaid aangezien het merendeel door de slakken is opgegeten. Gisteren een behoorlijk aantal slakken verwijderd uit de tuin.

In een aantal bakken zaailint met radijsjes geplant. Radijsjes lukken me nog niet echt hier, dat moet anders kunnen. Daarnaast ook frambozen en aardbeien geoogst.

En druk bezig met het voorbereiden van een eigen volkstuin.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

aardbeien oogsten, ik kan er alleen maar van dromen.

Ik heb dit jaar maar liefst 25 aardbeienplantjes staan van diverse soorten. Er komen wel wat bloemen aan maar raar maar waar quasi geen vruchten. Uitlopers maken ze wel aan de lopende band.

Ik ga ervan uit dat ik ergens toch iets verkeerd moet doen!! Vorig jaar had ik maar 5 aardbeienplantjes en net omdat ik toch eens meer wou oogsten dan een handvol aardbeien heb ik ze een nieuwe plaats gegeven en heb ik er een aardig wat bijgezet...zonder het gehoopte resultaat

Geplaatst:

Een paar patisson planten in een bedje gezet.

En ik heb venkel gezaaid en snijbiet.

Een courgette geoogst.

En ik heb foto's gemaakt van mijn mini babypompoentjes.

Die gele is in twee dagen tijd twee keer zo groot geworden.

Ik heb nu dus (zie foto's) kleine gele pompoentjes en een paar vrouwelijke bloemknoppen met groene pompoentjes eronder. De gele waren ook toen de bloem in de knop was, al geel. Ik neem aan dat dat de hoikkado is. En dat die groene hopelijk dan muscat de Provence worden. image67631468519091.jpegimage33031468519092.jpegimage21671468519093.jpeg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Van 't voorjaar en aan het begin van de zomer had ik een beetje de moed verloren. Letterlijk alles werd door de slakken opgevreten, zelfs de tomatenzaailingen moesten eraan geloven en ik maar denken dat tomatenblad giftig was. De slakken zijn er in ieder geval niet dood aan gegaan. Met enige moeite en een pak koffie 4 maiszaailingen, een olijfkomommer, 2 meloenplanten (minnesota Midget) en een paar teeltwedstrijd-ananaskersen weten te redden, en de pepers, paprika,s en aubergines binnen gehouden.

Maar na het mooiere weer zag ik een stuk minder slakken en toch maar weer begonnen. De afgelopen 2 dagen dus m'n moestuinbakken maar weer ingewijd. Ik had nog een aantal armetierige peperzaailingen die in veel te kleine potjes waren blijven staan, die heb ik dus nog maar een kans gegeven, evenals een paar zielige mini aubergine zaailingen en aangevreten komkommer-en courgetteplantjes, verder nog het één en ander gezaaid: o.a. snijbiet, punterella, bladmosterd, diverse kruiden, Parijse worteltjes, koolrabi, gele bietjes, barbarakruid, lepelblad.

Helaas na de regen van gisteren werd de tuin weer overspoeld door grote dikke naaktslakken. Ben meer dan een uur aan het rapen geweest gisteravond en vanmorgen vroeg nog maar een raaprondje gedaan .

Ik hoop er maar het beste van

Wel leuk dat er al een meloentje van bijna tennisbalformaat aan de Minnesota Midget hangt en er nog meer op komst is

En de ananaskersjes hebben al redelijk wat lampionnetjes. De olijfkomkommer zit onder de bloemetjes, in 3 aubergineplanten komen vruchten en de Espelette peper begint ook aardig te produceren

Geplaatst:

Gezien dat de boontjes zo goed als compleet weg gevreten zijn en er 0 slakken in mijn biervallen zitten, vraag me af wat daar gebeurt.

Komkommer nummer 8 van deze week geoogst. Gelukkig krijgen we zaterdag veel bezoek, die krijgen allemaal een komkommer mee naar huis

Geplaatst:

Verder gewerkt aan de voortuin waar ik al een paar dagen mee bezig ben: ik heb met zo'n tuinpadmal een nieuw 'terras' gelegd op de bestaande tegels (op betonnen fundering) voor de voordeur, dat is erg mooi geworden, en nu moet ik met diezelfde mal het paadje door de voortuin leggen. Dat is een ramp, en ik zit te twijfelen of ik dat pad niet alsnog gewoon met gezellige rode waalstenen (waarvan ik er een miljoen of zo over heb) zal leggen. Minder werk, minder frustratie. Mensen, die tuinpadmal is echt zonde van je geld als je gewoon op een onderlaag van zand moet werken.

Verder weer heel veel snoeiafval (er zijn een paar kleine bomen en forse struiken uit de voortuin gehaald) in kleinere stukken geknipt en gezaagd en daar voor de tweede keer onze eigen groene bak en die van de lieve buren mee gevuld. De compostbak zit al helemaal vol, en ik heb al twee vuilniszakken met alleen bruin snoeisel (groen heb ik altijd wel meer dan genoeg) staan voor als de composthoop wat zakt. En ik heb ook twee kleine ondergrondse hugelbedden gemaakt met stukken boomstam en takken en bladeren, dus het is jammer dat ik zoveel composteerbaar materiaal in die groene bakken gooi, maar ik heb echt alles gebruikt wat ik kwijt kon.

De voortuin moet een soort nep-siertuin worden, met mooie en/of bloeiende planten die stiekem allemaal eetbaar zijn. De enige uitzonderingen zijn een (van de drie, de andere twee zijn er uit gehaald) forsythia's die mag blijven staan voor die gele explosie in het voorjaar, en een boompje waar ik de naam van kwijt ben, Japanse hupseflups, groeit in de breedte en bloeit zelfs nu nog een beetje met mooie witte schijnbloemen.

En ook nog even de pastinaken en bietjes en raapstelen verpot. Poep dat knol- en wortelgewassen daar niet van houden, er gaat hier niks meer de volle grond in voor het stevige planten zijn. En een van de mooiste palmkolen in een hele grote pot binnen voor het raam gezet. Laat die maar denken dat het herfst is, en die mag straks de voortuin in.

Oh en zeven enorme slakken vermoord. En zeker twintig rupsjes/larven vermorzeld, en ook de ingesponnen popjes van het een of ander. En een kikker gered die krijsend op de vlucht was voor een van de katten.

Geplaatst:

Het hekwerk voor het cavia verblijf in orde gemaakt en wat snoeiafval versnipperd.

Gisteren de schuur opgeruimd, een wereld van verschil in ruimte opeens kan ik binnen weer vanalles doen

Geplaatst:

stomverbaasd naar alle pompoenen gekeken die in twee weken meters gegroeid waren, pompoenenweer kennelijk

gewied (niet zo stomverbaasd dat het ongewenstkruidweer geweest is)

boontjes geplukt voor de salade

sla idem

uien idem voor de uiensoep met thijm laurier witte wijn 7granenbroodje

dahlia's Cornel geplukt, prachtig het 1e jaar al

4 kg pruimen geplukt voor echtgenote ("zal ik ze sappen schat?"" ben je gek, zónde...")

Geplaatst:

Ik zou het niet precies weten. Ze zijn van mijn vrouw.

Standaard cavia, bestaat dat ook . Ik weet alleen dar het 2 mannetjes zijn

Geplaatst:

Emmer aardappels gerooid, winterprei bemest en aangeaard (staan in een goot), bak aardbeien geoogst en meteen 3/4 weggegooid (ziek geweest ), nog wat gewied, de eerste framboos uut Zellem opgegeten en de laatste gladiolen geoogst. Pas daarna begon het te miezeren en blééf het miezeren

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

rondleiding gegeven aan kennisje, ook op landjevandeboer

smikkelpakketje geplukt en meegegeven, met shizo

(wat doe je in vredesnaam met shizo...?)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...