balkontuinder Geplaatst: 16 januari 2016 Auteur Geplaatst: 16 januari 2016 Dat is een mooi plantje Koolrabi! En wat jij verder schrijft kan ik me ook heel goed in vinden. Vorig jaar enthousiast aan de gang gegaan, met het idee dat zaden misschien niet zouden kiemen van alle soorten met vijf zaden gestart. Dat was uiteindelijk veel teveel en ik was blij dat ik wat dingen kon ruilen en weggeven op de MTFD. Dit jaar kan ik daar helaas niet bij aanwezig zijn, dus nu zaai ik maar een tot drie zaden per soort. Als het niet opkomt, kan ik altijd nog een tweede ronde doen, maar dat lijkt (net als vorig jaar) niet nodig te zijn. Handig zo'n tray met bakjes. Ik wil ook graag zoiets, maar kan het nooit vinden in de winkel. Quote
koolrabi Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 @ Balkontuinder, ja Masquerade is een hele dankbare peperplant. Een van mijn favorieten, ook omdat hij zo mooi is. Ik gebruik deze ook voor de sier. De plant die je op de foto ziet staat nu, behoorlijk gesnoeid, wat koeler. Die mag straks in maart weer met z'n kleine zusjes op de vensterbank in de zon. Ik ben nieuwsgierig hoe dat gaat met deze overwinteraar. Ik kan ook niet bij de MTFD zijn deze keer. Jammer, anders had ik vast een hoop te ruil gehad. Mijn ervaring vorig jaar was dat er heel veel van de peper en paprikazaden op kwam. En weggooien blijft moeilijk. Dus zaai ik nu ook wat meer afgepast. En dan blijft er nog genoeg over denk ik. Misschien voor de volgende MTFD. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
dirk71 Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 Ik pas de deno methode voor het eerst toe bij pepers en het bevalt me super. : Meer foto's onderaan blad 3deno-methode-t3370-20.html Quote
Waaslander Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 Ik heb vorig jaar de deno methode gebruik voor zaden waarvan eerder 2maal 1 of 2 zaadjes niks was . Stand van zaken vandaag foto's genomen na het doppen.Zaaitest plantjes 10/2015 die dan maar uitgeplant zijn moeten het al gans de tijd stellen zonder extra licht of warmte .Kiemplantjes gezaaid links 8-1-2016 pepers/paprika's rechts pepers/paprika en tomaten gezaaid 17-12-2015. Zaailingen 8-1 verwarmd gezaaid die van 17-12-2015 zijn zonder extra verwarming gezaaid en zonder extra verlichting staan allen vanaf gisteren onder kunstmatig licht omdat tussen het raam en glasgordijnen toch iets te fris is . Na vorst periode gaan ze terug op de vensterbank zonder extra licht . Tomaten zijn een test allen kleine pottomaten .Buitenste mini bell tomaat middelste Venus zaai 10-2015 Nog een heel deel in de propergator gezaaid op 8-1 waar nog niks te zien is of heel beperkt. Quote
Salamandertje Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 Ik ga dit jaar voor deze: Brownie (Chocolade bruine paprika)Bianca (witte paprika die naar rood verkleurt)Corno di Toro Rosso (Rode punt paprika)Corno di Toro Giallo (Gele punt paprika)Sladki Ferdi (Lange zoete peper met enorme opbrengst)Flavorburst (Gele blok paprika) De Brownies waren veruit het snelst boven. Tot nu toe nog geen Sladki ferdi, en één Bianca. Quote Bzzzz...
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Tof zeg al die verschillende soorten pepers en paprika`sIk heb gisteren denogezaaid: Piment doux des LandesPimentos de Padron ( de echte)CayenneOrozcoMasqueradeTam Jalapeño Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
aalterse-willy Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Dat heb ik vandaag gedaan, véél soorten, teveel om op te noemen.Ben eindelijk aan het ontwaken uit mijn winterslaap geloof ik. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
balkontuinder Geplaatst: 19 januari 2016 Auteur Geplaatst: 19 januari 2016 Aaah, goed om te lezen dat ik niet de enige ben die zo vroeg gaat zaaien om zichzelf bezig te houden op moestuingebied. Vandaag was het tijd om de Hungarian Wax Yellow op te potten. De volgende ronde DENO gaan de paprika's worden. Daarna houd ik even "rust" tot eind februari wanneer ik de tomaten ga zaaien. Sinds gisteren heb ik ook een lampje boven de kweekkas gezet. Een heel stom halogeen bureaulampje eigenlijk, maar het lijkt wel nut te hebben. Ik was namelijk bang dat het toch te koud werd op de vensterbank. Het lampje brand nu vanaf half acht tot half vier. Peper:- Limon (DENO 28-12-2015, opgepot 08-01-2015)- Aji Angelo (DENO 01-01-2016, opgepot 12-01-2015)- Hungarian Wax Yellow (DENO 05-01-2016, opgepot 19-01-2016) Paprika:- Kapiya UV- Sweet Banana- Mini Bell (mix)- Yolo Wonder Foto van de Limon: Quote
Ralf63 Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Batch 1 18-01-2016 Aji White Fantasy 2xCheiro RoxaCGN 21500Habanero ChocolatHabanero MustardHot Paper LanternMurupi AmarelaNaga MorichPimenta de NeydeRocoto CanarioRocoto ManzanoRocoto P360Trinidad ScorpionSichuan Peper Batch 2 19-1-2016 Aji AmarilloBahamian GoatBhut JolokiaCAP 1144ChiltepinFish PepperGoronongHabanero WhiteInca Red DropLittle Nica ChilesMartin's CarrotSavina RedScotch BonnetTS Moruga ChocolatTS Moruga Yellow Batch 3 19-01-2016 Aussi BlackBirgit's Locoto / CumariBlack PearlBolivian BumpyBolivian PurpleBolivian RainbowChinese Five ColorCzechoslovakian BlackFilius BlueHungarian BlackPiment d'EspeletteRoyal BlackTabascoTricolor PepperVezena Piperka Batch 4 19-01-2016 7 Pod Brown7 Pod BubblegumAji Blanco CristalAncho 101Big JimBlack Scorpion TongueBrazilian StarfishElephant's TrunkFranco's AjiHot AppleHungarian Yellow WaxNepali OrangeSigaretto di BergamoTrinidad Beans Batch 5 19-01-2016 Aji LimoCiliegia GialloExplosive EmberFerenec TenderHabanero TasmanianJalapeno ChichimecaJalapenoJwalaLunaMasqueradeMedusaMulato IslenoPenis PepperPeruviano ArancioTobago Seasoning En daar blijft het even bij wegens plaatsgebrek. Er zal nog wel wat bijkomen maar dat zal niet heel veel zijn.Nu is meteen duidelijk van welk ander forum ik kom denk ik. Nu de groentes nog!! Quote Als ik buiten ga roken, is dat meestal op eiken of beuken, maar ook wel op appel- of kersenhout...
Erny Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Jaah, hélemaal duidelijk te zien aan de soorten én de hoeveelheden die je hebt gezaaid. Heb 27 van de jouw genoemde soorten ook eerder gezaaid. (was ook te vinden op die fora maar wegens omstandigheden afgelopen jaar even niet, onder dezelfde naam.) Ik ga het dit jaar met de pepers (hopelijk) wat rustiger aan doen zodat ik wat meer ruimte en tijd overhoudt voor andere dingen.Heb al een voorselectie gemaakt maar moet nu nog wat verder minderen, dat wordt nog moeilijk.Gezaaid gaat er worden op de volgend de biologisch dynamische kalender geschikte dagen.Dus 26-27-28 januari of 6-7 februari of 14-15 februari. Quote
widdy Geplaatst: 20 januari 2016 Geplaatst: 20 januari 2016 Vorig jaar een eerste poging gedaan maar amper 1 miezerig plantje zonder enige opbrengst gehad. Had ook wel (eigenlijk te) laat gezaaid. Dit jaar gekozen voor een zakje Carribean Blend van Vreeken (ik heb geen idee hoe ik pepertjes moet selecteren, ik lust zowat alles en doe het gewoon voor de fun naast de standaard groenten). Gezaaid op 17/1, in een zaaibakje met deksel. Ben benieuwd of het wat wordt. Komt er niks uit heb ik dit keer wel nog zaadjes en tijd over om een tweede poging te wagen. Edit: oh ja, en ik heb dit keer ook 'makkelijkere' gewone paprika's klaar liggen. Fingers crossed dus Quote
speets Geplaatst: 20 januari 2016 Geplaatst: 20 januari 2016 Ik val geregeld van mijn stoel als ik zie hoeveel peper- (en paprika)soorten sommige mensen zaaien Zelfs als je maar 1 plant per soort aanhoudt, dan heeft iemand hierboven 73 verschillende peperplanten. Zulke aantallen zie ik ook op de peperfora. Wat doe je daar toch allemaal mee? Ik ben dol op pepers, maar niet als ontbijt+lunch+diner+tussendoortje Heb je een (zaad)handeltje of is pepers/paprika's - en trouwens ook tomaten - telen zo'n verslavende hobby? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Demier Geplaatst: 20 januari 2016 Geplaatst: 20 januari 2016 (aangepast) Kijk, pepers kan men zo gebruiken om iets pittiger te maken, maar er zijn meer manieren,met verschillende soorten.Zelf heb ik ook een 40 tal verschillende.oa, voor bloemsierkunst al een 15 tal soorten.dan een aantal voor chilypeper te malen en een aantal om cayennepeper te malen.Flakes en gedroogd, sambal, peperolie, je kan dit alles zelf maken,als je de soorten hebt.Ook voor de sier zijn de pepers en ja, verslaving komt dan al vlug kijken.Hier een stuk, dat mijn vrouw gemaakt heeft van pepers.gr Mat 20 januari 2016 aangepast door Gast Quote
Ralf63 Geplaatst: 20 januari 2016 Geplaatst: 20 januari 2016 Uhh, ja idd bij ontbijt, lunch, diner, snack etc etc. En voor de fun natuurlijk. Bij deze een plaatje: Quote Als ik buiten ga roken, is dat meestal op eiken of beuken, maar ook wel op appel- of kersenhout...
Krikke83 Geplaatst: 20 januari 2016 Geplaatst: 20 januari 2016 Ik heb zo pas beslist welke pepers en paprika's ik ga zaaien. Pepers: MasqueradePiment d'espeletteSchwarze PeperoniAjii PineappleBueno MulattaLimonTurunçu spiralJalapeno mix Paprika's: Sweet bananaSweet black hungarianEtkezesi Pelso Normaal start ik volgende week ergens. Ik ga toch volledig voor de DENO-methode gaan. Ik zal een foto posten als het zo ver is. Spannend! Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
balkontuinder Geplaatst: 23 januari 2016 Auteur Geplaatst: 23 januari 2016 Leuk Matt, die bloemstukjes met peper! Daar zou ik zelf nooit aan gedacht hebben. Gisteren zijn de paprika's gezaaid via de DENO-methode. Quote
MartinH Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Ja ja, na 8 dagen wachten staan de eerste pepertjes boven de grond, Het zijn zaadjes van pepertjes die ik in 2014 uit Vietnam heb meegenomen, Vorig jaar kreeg ik hiervan een rijke oogst.Nu zowel de originele zaadjes uit 2014 als zaadjes van de oogst van afgelopen jaar gezaaid, beide kwamen gelijktijdig boven de grond. Ga er dit jaar een flink aantal van zetten en dan lekker sambal van maken Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Archer Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 Het moestuinseizoen is begonnen! Gisteren volgende soortjes gezaaid: paprika earliest redpaprika minibell paprika elitepeper fatale Ik pas nog de gewone methode toe: de zaadjes in wat potgrond steken en op een warm plaatje in huis zetten Hopelijk doen ze het beter dan vorig jaar: https://www.moestuinforum.nl/paprika-s-amuseren-zich-niet-t18171.html#p283709 Quote
Rikb Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 2x orange horizon2x yellow sunbright1x white Bell 1x purple Bell Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 29 januari 2016 Geplaatst: 29 januari 2016 Ferm kastje, Rik... Voor mijn babyplantjes dit jaar is ook iets soortgelijks nog in aanbouw ( zou tegen straks klaar moeten zijn )Ralf dat zijn er een hoop...Ik ga dit jaar de pepersoort Razzmatazz zetten. Ik heb goed gekeken naar alle namen die jullie hebben geplant maar die zat er niet tussen.Heeft iemand hier ervaring mee? ( en zijn ze pikant? )Wijzelf eten ook niet zo pikant maar ik heb een aantal vrienden die dat wel doen... Quote
klei Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Ik weet nog van vorige jaar dat mijn paprika's een maand nodig hadden om boven de grond uit te komen.Daarom koos ik dit jaar voor de DENO methode. en na 8 dagen had ik al een ontkiemt zaadje . twee dagen later weer eentje .Ik zie alleen dat bij het overplanten het niet meer zo hard gaat . maar dat zal wel komen.Temperatuur bij het overgeplantte (vensterbank zonder kachel eronder) licht ook lager dan op de kachel (waar ik de DENO methode gebruik) Quote
Krikke83 Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 Ik heb op 25/01 gezaaid volgens de DENO-method. Ik heb gisteren eens gekeken. En de meeste zijn reeds gekiemd met een temperatuur van 18,5 - 21,5. Een paar hebben een aanzet tot zwarte vlekjes. Dus die hou ik in het oog voor schimmels. Maar ik heb er ook 2 die een paars-roze afdruk afgeven. Wat kan dit zijn? Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Nynkef Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 Pepers Sweet banana, Aji Dulce en van een paar andere soorten allemaal eentje gezaaid. Ben niet zo vreselijk dol op peper.... Quote
lambado Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 Ik zal de komende dagen ook weer beginnen met zaaien Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.