marije124 Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Hoi, Wat doen jullie met groenten waar luis inzit? Goed wassen en opeten of weggooien?Ik heb de snijbiet zojuist 11 keer gewassen en toen heb ik het maar geloofd en in de pan gegooid en eerlijk gezegd smaakte het prima.Een luisje meer of minder zal toch geen kwaad kunnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Op eten natuurlijk. Als op de groente een vlekje of een beestje zit betekent dat niet dat de groente slecht is. We zijn te verwend met de puntgave (en rechte / uniforme maten) uit de supermarkt Gisteren de laatste 2 kroppen sla uit de kas geoogst, zaten onder de luizen. 1 uurtje onder water en de luis is dood (die houden het nog best lang vol onder water). Dan nogmaals wassen en de luis is er af (gaat makkelijk omdat ze dood zijn). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Ben geen vegetariër, eet wel alleen maar biologisch vlees dus opeten . Inderdaad wassen en opeten. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Ik wordt gek van al die luis hier. Ze zitten voornamelijk in de grote haag naast de moestuin, maar ze verhuizen steeds meer naar de groenten. Ik wordt er gek van! Ik hou dit topic dus in de gaten in de hoop op tips! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Wassen in licht zout water schijnt te helpen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Lieveheersbeestjes kweken. Die zijn er dol op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Wassen,bereiden, opdienen en niets tegen de kinderen zeggen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Goed wassen en opeten. En de luis op de plantjes fijnwrijven + wegspuiten met een flinke straal water. Mijn bietjes hadden er ook serieus last van, maar intussen is de luis grotendeels verdwenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Heb een vriendin die panisch is voor 'beestjes', dus ik moet alles goed wassen maar ja kan altijd nog een luisje bij zitten. Ik zeg niets en dien de sla zo schoon mogelijk als ik t kan krijgen op. Geen problemen hier. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Hoi, Wat doen jullie met groenten waar luis inzit? Goed wassen en opeten of weggooien?Een luisje meer of minder zal toch geen kwaad kunnen?De eventueel na wassen nog achtergebleven luisjes van eigen onbespoten groenten doen helemaal geen kwaad . Het zijn zelfs de meest schone en gifvrije proteinen die je binnen krijgt al is het idee geef ik toe wel wat minder aantrekkelijk. Over die prachtige steriele sla of andere luisvrije groente uit de supermarkt zou je je meer zorgen moeten maken want die bevat dan wel geen luisjes maar wel een redelijke kans op residuen van een gif dat gebruikt is om het product luisvrij te kunnen leveren. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 7, 2011 Share Posted June 7, 2011 over gif gesproken. Zag van de week een interessant programma op de belgische tv, panorma. Ging over wat de douane aan vervalsde artikelen tegen kwam. Ook dus heel veel onkruidverdelger wat dan lijkt alsof het toegestane dingen zijn. Maar bij nader onderzoek zijn het nep kopieen die zwaargiftige middelen bevatten. En waren veel boeren in frankrijk de pineut dat alle planten dood gingen en niet alleen het onkruid. Producten van Bayer bijvoorbeeld alleen dan niet gemaakt door Bayer en dan bleek het plotseling vloeibaar plastic te zijn. Weet wat je koopt... aan de verpakking is het niet te zien en de leveranciers weten t ook niet. Gewoon geen bestrijdings middelen gebruiken is nog het aller veiligste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christine Posted June 7, 2011 Share Posted June 7, 2011 Dank je voor de info , gebruik zelf dus een ''biologisch''bestrijdingsmiddel van bayer tegen luizen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted June 7, 2011 Share Posted June 7, 2011 Over de hele discussie van Bayer, Monsanto en bestrijdingsmiddelen zijn inmiddels al een aantal discussies gaande hier op het forum Met goed afwassen zal bijna alle luis er wel af gaan. en ze zijn zo klein dat het waarschijnlijk niet eens opvalt als er 1 achterblijft Verder ben ik het met Frans eens, 1 luisje af en toe zal minder schadelijk zijn dan de gifresten die in bespoten voedsel achterblijven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Onze dochter kwam onlangs met haar gezinnetje , eten. De sla, blaadje voor blaadje gewassen en nagekeken; zij is panisch voor sla uit eigen tuin ivm beesjes. Hoewel er nog geen luisje te vinden valt, dus toch goed, en beter gewassen. Zitten we te smullen, vraagt schoonzoon "wat is dit voor beestje?". Kruipt er een johanneskever over zijn bord . Dochter gelooft niet meer in mijn garantie dat de sla zuiver is..... Doe tegenwoordig trouwens wel versgemalen peper over de sla mocht er nog iets verstopt zijn valt het niet zo op. Behalve zo'n kever natuurlijk; vervelend stuk ongedierte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Mja niet echt fijn eten met kever op je bord, je moet gewoon je sla in vergiet gooien en even de douchkop keihard erop dan zijn alle beestjes weg. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Met je sla naar de badkamer , en de kever die springt dan van schrik uit de vergiet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Zo nu en dan maak ik tegenwoordig een bloementheetje... zal ook wel niks voor je dochter zijn... bladluisje dat voorbijdrijft in de thee... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Ach weet je, die kinders, het zijn gewoon zeikerds bij ons thuis , tis altijd wat/ nooit goed/weten het altijd beter. Kan nog ff duren voor het kwartje valt. Doe daar geen moeite voor, ze zoeken het maar uit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Met je sla naar de badkamer , en de kever die springt dan van schrik uit de vergiet Mischien als je je uitkleed, maar ik bedoelde gewoon met je kleren aan. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 , de badkamer om een douchekop te kunnen gebruiken tegen die kever. Nooit gehoord dat je sla ontkleedt dient te wassen, hoewel als het helpt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Maar t lijkt me idd minder leuk om een kever over je bord te zien lopen. Mag je nog blij wezen dat ie niet kraakte tussen zijn tanden Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Insecten eten voorkomt hoge bloeddruk GENT - Het eten van insecten helpt tegen hoge bloeddruk, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Gent maandag. De insecten bevatten een eiwit met hetzelfde effect als medicijnen tegen hoge bloeddruk, maar dan zonder de bijwerkingen. In grote delen van de wereld beschouwt men het eten van insecten als een delicatesse... Het oppeuzelen van insecten is traditie in Azië, Midden- en Zuid-Amerika en Afrika. De kevers, mieren en termieten zijn zeer voedzaam en een goede bron van eiwitten, energie en vitaminen. Een sprinkhaan of rups staat echter zelden op het menu in westerse landen, waar bijna een op de drie mensen lijdt aan een hoge bloeddruk. De insecten kunnen hier zelfs een goed alternatief zijn voor vlees, vindt onderzoekster Lieselot Vercruysse van de Gentse faculteit bio-ingenieurswetenschappen. „Insecten zijn milieu-efficiënter dan vlees: er is minder water en voer nodig om ze te kweken.” http://www.telegraaf.nl/etenengenieten/2629481/__Insecten_eten_tegen_hoge_bloeddruk__.html Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Maar t lijkt me idd minder leuk om een kever over je bord te zien lopen. Mag je nog blij wezen dat ie niet kraakte tussen zijn tanden Echt hé, nee hoor die is weer netjes buiten uitgelaten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEOnie211 Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 ik had ook last van luis in mijn plantjes (staan wel in pot) heb daar een teentje knoflook in de grond gestopt en wat teentjes fijn gemaakt en deze laten weken in een liter water , deze over de plantjes gespoten. nu geen luisjes meer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Insecten eten voorkomt hoge bloeddruk GENT - Het eten van insecten helpt tegen hoge bloeddruk, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Gent maandag. De insecten bevatten een eiwit met hetzelfde effect als medicijnen tegen hoge bloeddruk, maar dan zonder de bijwerkingen. In grote delen van de wereld beschouwt men het eten van insecten als een delicatesse... Het oppeuzelen van insecten is traditie in Azië, Midden- en Zuid-Amerika en Afrika. De kevers, mieren en termieten zijn zeer voedzaam en een goede bron van eiwitten, energie en vitaminen. Een sprinkhaan of rups staat echter zelden op het menu in westerse landen, waar bijna een op de drie mensen lijdt aan een hoge bloeddruk. De insecten kunnen hier zelfs een goed alternatief zijn voor vlees, vindt onderzoekster Lieselot Vercruysse van de Gentse faculteit bio-ingenieurswetenschappen. „Insecten zijn milieu-efficiënter dan vlees: er is minder water en voer nodig om ze te kweken.” http://www.telegraaf.nl/etenengenieten/2629481/__Insecten_eten_tegen_hoge_bloeddruk__.html nou is de bladluis vanwege de honingdauw die ze uitscheiden wel wat hoger in calorieen dan de meeste andere insecten... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts