Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

AH Moestuintje 2016


Deborah

Aanbevolen berichten

Hier kun je alles kwijt over de AH moestuinactie, die loopt van 7 maart t/m 3 april 2016.

 

Meer info over de actie:

http://www.ah.nl/moestuintje

http://www.ah.be/moestuintje

 

00146428800420-plantjes74024751457154928.jpg

 

http://www.ah.nl/over-ah/pers/persberichten/bericht?id=1471198

Kijk op pagina 2 voor een duidelijkere weergave van onderstaande afbeelding: http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/media//001471100/000/001471196_001_AH-EHBM.pdf

 

AH-moestPage289341456937198.jpg

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HAK sponsort ditmaal direct?

 

En gewoon zin om even moeilijk te doen, maar welke communicatieadviseur hebben ze op het ontwerp gezet?

Je kunt ze zaaien tot 2,5 cm? Is dat dan 2,5 cm in maart of april of juni?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap niet helemaal waarom dat in dit topic gepost moet worden??

dat 'jij' niets bij de supermarkt koopt geeft je toch nog niet het recht om anderen af te kraken die dat wel doen?

 

de AH moestuintjes zijn bedoeld om mensen in aanraking te brengen met de moestuin. alleen daarom al is het een mooi project. ken in mijn omgeving meerdere mensen die (mede) door de AH moestuintjes nu een moestuin hebben. wanneer het bevalt komen ze vanzelf bij andere zaden en waarschijnlijk worden ze zicht ook bewuster van hun voeding.

 

iedereen moet ergens beginnen. het verbouwen van eigen groente, inkopen bij de boeren, enzovoort komt allemaal niet zomaar uit de lucht vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zoon is er ook gek mee en vorig jaar kregen we van veel mensen potjes omdat ze die wel kregen, maar niet spaarden.

Hij eet door het moestuinieren sinds vorig jaar ook veel gemakkelijker groente. Dat is natuurlijk niet alleen aan AH te danken, aangezien het meeste niet uit AH zaad is gekweekt. De speelse opzet en het noteren van de vorderingen via de AH poster vond mijn zoon van toen nog 7 toch wel erg interessant.

Ik heb meer dan genoeg zaad om mijn tuin vol groente te krijgen zonder AH spul, maar kijk toch wel uit naar het plezier dat hij eraan zal beleven. Het ene kind geeft veel om voetbal- of dierenplaatjes, die van mij vind dit leuk.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk, ik begrijp wel dat het ook voor kinderen leuk is om hun eigen gezaaide plantjes te zien groeien en hun eigen worteltjes uit de grond te trekken enzo.

Maar dat was mijn punt helemaal niet. Ik wilde iets heel anders zeggen.

Ik haal het maar weer weg, want dit gaat een hele andere kant op dan ik bedoelde.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is het leuk voor mensen om op die manier in contact te komen met het zaaien van groentes en duidelijk te maken waar de groentes nou eigenlijk vandaan komen.

 

Maar... wat ik erg fout vond aan de actie van vorig jaar is dat de bijgaande teelinformatie totaal tekortschoot.

Het hele Moestuintjes gebeuren wekte bepaalde verwachtingen bij mensen en ze hadden geen idee wat hun te wachten stond na het zaaien van hele zakjes zaad...

Dat stadium van de kleine potjes en het zaaien en de eerst kleine plantjes is leuk... maar dan???

Zo waren er heel wat vensterbanken te "bewonderen" waar zielige lange dunne bleke plantjes in veel te kleine potjes stonden te vergammelen.

 

En zulke ervaringen/teleurstellingen kunnen er ook juist toe leiden dat mensen zich afkeren van het moestuingebeuren. En levert heel wat sippe kindjes op die na al het zaaiwerk nooit de groenten zullen gaan eten.

 

Dus hoop dat er dit jaar wat meer en bredere en betere informatie bij geleverd wordt zodat men weet waar ze eigenlijk aan beginnen en hoeveel ruimte er eigenlijk nodig is voor de volwassen planten.

Eigenlijk krijg je nu alleen zaad en kiembakjes. Dus het is een kiemsetje en geen "moestuintje".

Het gebruik van het woord Moestuin is een beetje verkeerde, te optimistische, voorstelling van zaken.

Voordat er uit al dat zaad een moestuintje ontstaat is er heel wat meer werk en materiaal nodig en zou fijn zijn als de Appie dat ook even uitlegt of verwijzingen geeft naar sites die de wanhopige AHtuinders kunnen verder helpen.

 

Maar iedereen weer veel plezier met het verzamelen en zaaien enzo.

We lezen wel weer in dit topic hoe het de mensen dit jaar vergaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik het nu kan bekijken hebben ze wel wat geleerd van vorig jaar. Er komt een speciaal groeiboekje ( met hulp van de Vereniging voor natuur- en milieueducatie IVN) en eerste hulp bij moestuinieren nodig, want, zoals mijn kleinzoon zegt: "niet iedereen heeft zo`n slimme oma als ik"...

 

Ook dus een zaaiplan. Bij kleinzoon thuis wordt er vandaag een boom uit de grond gehaald om een moestuin klaar te maken..ik vind dat wel erg leuk, dat gebeurd toch mede dank zij deze aktie.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Augurk en Watermeloen

 

Mijn zoon kwam met anderhalve liter water aanzetten voor 2 zweltabletten

 

Ik heb van elk 2 zaadjes in de potjes laten doen, de rest houd ik achter om op het juiste tijdstip te zaaien.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden ook de eerste potjes. Wortel en spinazie leek me beter om straks in de volle grond te zaaien maar tuinkers heeft mijn dochter net gezaaid.

Met water erbij werd het nauwelijks genoeg aarde, potje zit maar voor twee derde vol.

Nou groeit tuinkers natuurlijk overal op, maar de kwaliteit van de geperste potgrond is minder dan vorig jaar.

Voor de kinderen is het wel leuk. De jongste wilde ook zaaien, die heeft een keukenrolletje met wat tuinkers gezaaid. Veel moet je er verder niet van verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wie wil weten welke rassen er in de nieuwe moestuintjes zitten, heb ik hier een lijstje met alle soorten en rassen:

 

Andijvie Wallonne

Augurk Wisconsin SMR 58

Basilicum Genovese

Broccoli Ramoso Calabrese

Cherrytomaat Red Cherry

Courgette Black Beauty

Doperwten Kelvedon Wonder

Komkommer MarketMore

Peterselie Gewone Snij 3

Radijs Cherry Belle

Rode biet Egyptische platronde

Rucola Esmee

Sla(mix) Great Lakes, Prize Head, Rouge d'Hiver en Wonder der vier jaargetijden

Sperzieboon Faraday

Spinazie Vroeg Reuzenblad

Tijm Duitse Winter

Tuinkers Cressida

Venkel Doux De Florence

Watermeloen Sugar Baby

Wortel Negovia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar verkopen ze ook grotere potten om de zaailingen te verspenen. Potjes van 12 cm in hippe kleuren, 5 stuks voor 99 cent. Die heb ik maar gekocht een stuk of tig, want dat is weer spotgoedkoop en ik vind het wel fijn om mijn tomaten te verspenen in een 12 cm pot

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat balen! Vandaag 5 potjes gekregen (heel veel sinaasappelen gekocht, met die krijg je eentje mee ) en ALLES dubbel. Dat is gek aangezien dat ik MAAR DRIE al had: tuinkers, wortelen en sla, en nu heb ik dus alles paar keer. Wat is de kans?

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...