Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb na lang aarzelen de meeste ananaskers uit de kas gehaald. Helemaal vol met bloemetjes en half volgroeide vruchtjes, maar ze groeiden tot aan het dak en namen teveel licht van mijn tomaten weg.

Linked Image

image40641468224619.jpeg

Linked Image

Geplaatst:

Is dat de laagblijvende wedstrijdvariant? Ik wist niet dat die zo hoog kon worden! Op mooiemoestuin had Diana er al een stuk over geschreven; ananaskers in de kas geeft veel blad en minder vruchten, vandaar dat zij deze plant in de buitenlucht plaatst. Gelijk heb je ook dat jij de ananaskers wat hebt verminderd in de kas, daar groeit die wel heel snel!

Geplaatst:

Hij deed het goed genoeg, dat was het probleem niet. Het werd veel te vol in de kas omdat ze heel groot werden. Het oorspronkelijke idee was een laag haagje voor de cherrytomaten langs, maar ze stonden inmiddels 1,5 meter hoog en de tomaten kwamen in de knel. Ik heb buiten nog een paar plantjes in een pot op het terras en die blijven wel mooi laag.

Ik heb van de gerooide planten een paar planten geplukt en de besjes in een bakje in de vensterbank gezet en een paar planten in de volle grond aan geaard om te kijken of de besjes nog verder willen rijpen. Ik verwacht er niks van, maar het proberen waard.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Jammer Jorieke dat je plant ineens zo verdroogt.

Hier groeien de planten nog goed. De plaats waar de planten staan is wel cruciaal. Bij teveel schaduw krijg je zoiets:

2433851469114169.jpg

Dit ziet er wel uitermate treurig uit, al moet ik zeggen dat alles wat in die border groeit het niet zo geweldig doet. Misschien door de potgrond die ik door de aarde heb vermengd? Volgend jaar gaat er weer gewoon oude schapenmest doorheen, dat werkt toch beter.

De andere plantjes doen het goed. Ze worden niet hoog, maar groeien goed. Er zitten al veel iniminiebesjes aan. Wat dat betreft vind ik de grote variant makkelijker, vooral qua oogst. Hopelijk groeien de besjes nog wat.

2095711469114338.jpg

2361941469114365.jpg

Geplaatst:

De eerste vijf waren rijp. Vruchtjes waren afgevallen, lampionnetjes waren niet opengegaan:

2016072817032595401469726298.jpg

De smaak: Tja, fris, licht zoet, niet echt heel bijzonder.

Deze, en de zesde die ik iets later vond, tellen niet mee, want alleen een foto, niet gewogen.

Ik ga met twee planten in pot, buitenteelt, door. Voor teelt in de volle grond lijkt het me nog lastiger om de oogst bij te houden. Hoe vind je die rijpe afgevallen vruchtjes terug?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

ik had ook 2 afgevallen lampionnetjes maar daarin zat nog een klein groen besje dus die was duidelijk nog niet rijp.

saboterende katten hiero

Geplaatst:

De smaak: Tja, fris, licht zoet, niet echt heel bijzonder.

Sorry even tussendoor, ik doe niet mee met de wedstrijd en heb de grote staan, maar ik vroeg me af of je de 'gewone' uit de supermarkt dan wel lekker vindt? Ik ben zo benieuwd hoe die van mij gaan smaken, ik heb joekels van lampionnen maar er vergeelt nog niks dus ik hou me in. En zit er überhaupt een smaakverschil tussen die grote en die kleine?

Nogmaals excuus voor het off=topic gaan, ben al weer weg.

Geplaatst:

Het is ook nog niet de tijd voor ze, de vroeg afgevallen lampionbessen heeft de plant misschien laten vallen vanwege droogte of groeistoring. Deze vroege vruchtjes smaken dan ook niet zo als die in de herfst gaan rijpen.

Ik vond de grote, die ik eerder in de tuin had, erg goed smaken. De kleine soort heb ik ook eerder gehad maar die heeft mij nog geen vruchten gegeven. Afwachten wat het wordt, er zitten veel lampionnen aan ditmaal.

Geplaatst:

Ik heb enkele planten, die in de tuin is nog mini, die in de kas lang en dun, maar diegene op de lasagna ga ik inzetten voor de wedstrijd..groeit heel mooi!!

Ik moet alleen oppassen dat hij niet overgroeid wordt door de pompoenen...ananaskers80301469775082.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Drie planten op een rij overgehouden voor de wedstrijd.

273030321470472153.JPG

273446961470472157.JPG

Schaaltje erbij om de gevallen vruchtjes in te doen, mee naar huis te nemen,

273513041470472206.JPG

en te wegen, waarna ze bij de compost gedaan kunnen worden.

Geplaatst:

Bij mij zijn de eerste lampionnetjes ook afgevallen. Daar zitten rijpe en niet rijpe tussen. Voor de wedstrijd weeg ik uiteraard alleen de niet rijpe bessen. Zonder lampionnetjes neem ik aan? Of moeten ook de niet rijpe bessen meegenomen worden voor de wedstrijd?

Geplaatst:

Na het plaatsen van mijn vorige bericht dacht ik: o ja, moest de lampion eraan blijven of niet? Dus even nagekeken en de bessen weer uit de compost gevist.

282277431470488169.JPG

Dat scheelt toch maar mooi een hele gram!

Maar nu lees ik in het reglement dat alleen de rijpe bessen tellen. Er ligt 1 overrijpe, 1 bijna rijpe, 2 onrijpe en een bedorven bes op de schaal. Probleem. Op de gebruiksaanwijzing staat dat de rijpe bessen t.z.t. vanzelf van de plant vallen. Dus je hoeft ze niet te plukken, sterker nog, als je ze plukt zijn ze volgens de gebruiksaanwijzing nog niet rijp (want ze vallen als ze rijp zijn toch).

Maar goed, ik ga nu ook alleen de rijpe bessen wegen en begin bij 0.

Geplaatst:
Ik weeg alleen de rijpe (die ik nu nog niet heb) en inderdaad volgens de regels zonder lampion

Dat doe ik ook, de rijpe die afgevallen zijn. Er zijn tot nu toe ook onrijpe afgevallen, maar die tel ik niet mee.

Geplaatst:

Ze zijn ook vroeger rijp dan de hoge soort. Die heb ik namelijk ook in de tuin staan en daar zijn de lampionnetjes nog lang niet rijp. Het hangt wel van de standplaats af, de plant die bij mij vol in de zon staat rijpt, logisch, sneller dan de plant die minder zon krijgt.

De smaak weet ik nog niet, moet nog even wegen en fotograferen, daarna komt de smaaktest.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...