Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Radijs erg scherp van smaak


Aluapje

Aanbevolen berichten

Als ik radijsjes in de winkel of op de markt koop, zijn die altijd heerlijk sappig en licht pittig. Als ik ze zelf kweek, zijn ze bijna niet te eten, veel te scherp van smaak. Ik heb ze altijd gewoon in de volle grond, planten groeien goed en maken mooie radijsjes maar dus niet te eten.

Doe ik iets verkeerd of beter gezegd, hoe doe ik het goed, zodat ik mijn radijsjes wél kan eten?

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaken verschillen.

Ik hou juist van de scherpte van zelf-geteelde radijzen en vind die supermarktdingen maar waterige, smakeloze knolletjes

(En dat zijn ze ook vaak: die worden wel eens een dagje in ijswater gehangen om ze wat op te piepen.).

 

Radijzen hebben van nature gewoon een scherpe smaak.

Door ze tijdens de groei flink veel water te geven worden ze wat minder scherp.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste groenten uit de supermarkt zijn "neutraler" van smaak. Denk alleen aan de waterbomtomaten of de waterige komkommers. De groente moet er goed uitzien en een hoog rendement hebben, smaak is daaraan ondergeschikt. Nu moet ik bekennen dat ik de waterige komkommers uit de supermarkt wel lekker vind en heel erg moest wennen aan mijn eigen gekweekte komkommers. Net zoals jij met je radijs, zijn ook zelfgekweekte komkommers pittiger van smaak dan de supermarktvariant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer water geven scheelt enorm. Heb ik zelf door schade en schande geleerd. Zelf ook weleens radijzen gehad die in eerste instantie heerlijk waren (inderdaad wel wat pittiger dan dan die waterige supermarktdingen) en een week later waren de radijzen van hetzelfde ras maar een week later gezaaid, niet te eten zo scherp alleen hadden deze veel minder water gehad.

Dus iedere dag water geven als het niet regent

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan de peultjes eten. Die vond ik zelf iets beter te hachelen.

 

Wij hebben dit jaar dus rattenstaartjes in de tuin staan, eens kijken hoe die zijn.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar oud zaad gekregen van een lange witte radijs, en die in het najaar gezaaid. Ik ben het zakje kwijt en kan me de naam niet herinneren. Er is 1 fatsoenlijke radijs uitgekomen, die heb ik vorige week door de salade geraspt en die vond ik echt niet heet. Hij smaakte net naar radijs, maar daar had ik dus ook echt alles mee gehad. De andere opgekomen zaailingen hebben geen mooie radijs gevormd, maar staan nu op bloeien. Duidelijk op het verkeerde moment van het jaar gezaaid dus!

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige groenten zijn inderdaad lekkerder uit de supermarkt, de meeste gelukkig niet. Zal afhangen van persoon tot persoon.

Knapperige radijzen met veel water eet ik ook zeer graag

Af en toe het straffe spul van de eigen tuin smaakt ook goed waardoor ik afwissel.

Rattenstaartjes moet ik blijkbaar ook eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals reeds gezegd. De meeste groenten van de supermarkt worden gekweekt met een serieuze watergift en worden een beetje opgefokt gekweekt (warm in serres). Deze telers gebruiken ook gefilterd water, zodat de groentes dikker worden. Door de afwezigheid aan zout denken de groentes dat ze nog moeten groeien. Echter het gebrek aan zout en andere mineralen zorgt voor een neutrale slappere smaak.

 

Dus voor groenten die te sterk smaken (bvb rucola kan ook serieus uitpakken), meer water geven (of zelfs gefilterd water gebruiken) en het oogsten versnellen door een serre of een koude kas of kleiner te oogsten.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de allerhande stond dat de radijsjes scherp worden van de zon. Dat stimuleert de productie van de mosterdolie die de scherpe smaak geeft.

 

Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar ik kon er zo één-twee-drie niets over terugvinden.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...