Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaar met moestuinieren in de achtertuin...

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ga stoppen met het moestuinieren in onze tuin. Ben helemaal klaar met alle vervelende slakken, rupsen, vogels, katten, doorschieten of niet uitkomen van de zaadjes. Klaar met alle rommel die allemaal met het moestuingebeuren te maken hebben.

Heb de composthoop al ontmanteld en de wormen weggegeven, we houden alleen een wormenbak over. Zelfgemaakt.

Het enige wat er qua eetbaars overblijft zijn wat kruiden, bramen, frambozen en bessen.

Maar ik neem nog niet definitief afscheid, zal hier nog regelmatig blijven snuffelen

Geplaatst:

Niet opgeven

Als je doorzet overwin je die tegenvallen wel.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Het is me wat inderdaad.

Het is net alsof je in oorlog bent met de hele wereld.

Geen makkelijke dingen of succesjes waarvan je denkt die houd ik erin? Naast de kruiden en het fruit?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Oh nee, laat ze ajb niet winnen Ik ben een nieuweling en vorig jaar pas begonnen, maar met slakkenkorrels tegen de glibberbeesten en netten tegen de vogels heb ik een zeer goeie oogst gehad volgens mij met oa een flink aantal kilo's tomaten en aardappelen, een stuk of 10 courgettes en genoeg sla voor de hele buurt. Enige wat echt niet lukte waren de aardbeien. Dit jaar lukt de sla echter voor geen meter, maar lopen sinds enkele dagen juist de aardbeien goed (na flink geschut tegen stelende muis) en groeit de rest nog.

Ik probeer dus vooral mijn kansen te spreiden, probeer verschillende dingen en vervang snel zodra iets niet lijkt te lukken. En misschien werkt een andere lokatie beter? Bv in potten in de voortuin?

Geplaatst:

Balen Nynke! Maar ook wel begrijpelijk hoor. Ik wordt er soms ook wat moedeloos van, zeker omdat we er het hele jaar uit willen kunnen eten. En dan zit er weer uienvlieg in elke ui/prei/etc. En koolvlieg in de kolen, emelten onder de sla, de rode mieren bijten me, kevers vreten aan de jonge appeltjes, etc. etc. etc.

Maar wat wel goed gaat: de planten in de glazen kas. En ook wel die in de plastic tunnelkas.

Ok, het is misschien niet echt mooi om je halve tuin vol te zetten met zo'n bouwwerk, maar je haalt er heerlijke tomaten en paprika's en komkommers uit, je kunt de slakken aardig buiten houden, geen vogels, geen katten, etc. etc. En in de koudere maanden kan je er sla enzo in zetten. Ideetje misschien?

Geplaatst:

Bah Nynke, ik hoop dat het een tijdelijk dipje is voor je. Ik ben het met Jorieke eens dat het hebben van een kas een feest voor de moestuinierder is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

hi Nynke, jammer van al je kennis als je zou stoppen,

kun je nog iets proberen met een tunneltje of onder insectengaas? heb je wat meer controle idd

Geplaatst:

Hou nog even vol! In het voorjaar zijn de plantjes nog zo teer en de belagers nog zo hongerig dat het een harde strijd lijkt, maar eenmaal goed aan de groei wordt het een stuk makkelijker.

Geplaatst:

Awww dat is jammer . Maar ik snap het ook wel. Werd dit jaar ook een paar keer flink sjagrijnig van de tegenslagen in de moestuin. Had af en toe (en nu nog steeds) het gevoel dat ik oorlog voer met de natuur (slakken, rupsen, konijnen, bladluis, kevertjes, aspergekever, mieren, muizen, vogels, tomatenplaag, ziekten, plantjes die niet opkomen etc) maarja het is dan weer te leuk dat er een hoop wel lukt. En gewoon stug opnieuw zaaien ( zowel plantjes als slakken korrels )

Toch kan ik ergens wel begrijpen dat je er klaar mee bent. Misschien zoals andere zeiden proberen in potten of een kas/tunnel? Of heb je er nu echt geen zin meer in?

Geplaatst:

Goh Nynke wat jammer! Maar je bent niet over 1 nacht ijs gegaan - eerder een jaar of 7? - dus het zal wel opluchten.

Maar waarschijnlijk begint het in de toekomst toch wel weer te kriebelen, en zet je weer eens een paar slaplanten of bonen in de grond.

Want ondanks alle ellende gaat er niets boven een groentje uit eigen tuin

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

De zin is inderdaad weg Nadi. Het enige wat overblijft zijn de laurier, rozemarijn, tijm,framboos, braam, blauwe en aalbes.

Misschien dat ik volgend jaar in grote potten 2 courgettes plant oid.

En onze koude bak, ongeveer 1 meter bij 60, blijft ook. Zelfgemaakt. Staat op poten maar nog steeds zitten er slakken in. Stomme beesten . Denk dat ik um leeg- en schoonmaak en daarna de poten insmeer met een laag vaseline. Daar wil ik dan misschien volgend jaar rode bietjes in telen.

Een kas kunnen we helaas niet kwijt, zo groot zijn Rotterdamse tuinen nu ook weer niet

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Geplaatst:

Kan je de poten van die bak niet in grote schalen water zetten? Breed genoeg om de slakken geen toegang tot de poten te geven? (gelijk leuk als vogelbadjes... ).

Maar snap best wel dat je de puf ff kwijt bent. Ik moet de moed er ook erg inhouden hier. Gelukkig is het buiten bezig zijn ook fijn en belangrijk.

Misschien heb je gewoon even een jaartje pauze nodig en gaat het volgend voorjaar vanzelf weer kriebelen.

Eventuele vaste groenteplanten zoals dat eeuwig moes e.d. een idee? En dingen als Oerprei... heb daar nog geen slakkenvraat op gezien en als je dat in een pol zet en laat bloeien is het ook nog leuk voor de sier.

Geplaatst:

Ohh, ik begrijp het helemaal! Heel naar als een groot deel van je oogst verloren gaat. Wellicht over een paar jaar weer eens proberen?

Geplaatst:

Ik denk er iets anders over. Ik lees per jaar 100 posten van beginnelingen die hier alles vragen. Nu is er eindelijk iemand die zich gewoon afmeld. Dat vinden we allemaal een beetje vreemd. We moeten dit niet vreemd vinden, want dit is heel normaal. De andere 99 (of iets minder) melden zich gewoon niet af, maar zie je hier gewoon nooit meer.

Geplaatst:
We moeten dit niet vreemd vinden

Dit vinden we ook helemaal niet vreemd. De meeste reageerders zijn vol begrip

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik begrijp Hoekman's post wel, maar omdat ik hier toch wel een tijdje meelees en -schrijf, wilde ik jullie toch even laten weten dat het klaar is qua moestuin. Ik ben niet een stiekeme weggaander

Hier vlak in de buurt kun je kleine moestuintjes huren, daar heb ik een jaartje geleden ook over zitten denken, maar daar wordt ergens in april elk jaar alles gefreesd, incl. onkruid , dus daar heb ik geen zin in. Zeker omdat ik wel heel blij wordt van knoflook uit eigen tuin

De pootjes van de bak in schalen water zetten is een goed idee ! Dan moet de bak wel ver genoeg van de schutting afstaan, maar dat is zeker een optie. Erny !!

Geplaatst:

Ik ga het zelf ook toepassen met een pallettafeltje. Voor de sla, anders heb ik dit jaar weer geen sla.

Maar.... een moestuin geheel frezen in april!?!? Dat is wel rijkelijk laat zeg... wat raar...

Geplaatst:

He nynke,

leuke naam , mijn zusje noemt ook zo, in ybelgie niet vaak voorkomend..

mag ik je nog een tip geven? voor je besluit definitief te stoppen?

Kopertape heb ik vorig jaar gekocht, en rond al mijn bakken gedaan ( nu moestuinier ik in volle grond, vorig jaar in bakken ) en nee hoor, geen een slakje ging over de tape...

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.