Geplaatst: 13 juni 20169 j Precies wat de titel zegt! Ik ben gewoon supernieuwsgierig wat jullie nog op je wishlist hebben staan. Na die AH moestuintjes heb ik de smaak wel te pakken en kijk ik steeds meer naar plantjes die ik echt gaaf vind in plaats van wat ik random bij mijn boodschappen heb gekregen. Dit is mijn wishlist op dit moment:CucamelonsBoterpeultjesNergi baby kiwiPeppadewHimalayan Blue Poppy Wat willen jullie in de toekomst ooit nog eens planten? Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Geplaatst: 13 juni 20169 j Eigenlijk teveel om op te noemen. Asperge-erwten, Siberische kiwi, Chinese rode spinazie, paarse klaversla, chocoladerank, ik wil ook wel een pindakaasboom, litchitomaat, en een sponsboom lijkt me echt supergaaf en zo heb ik een hele lijst waar ik alsmaar dingen aan toevoeg als ik iets zie en denk van "JA!!! Dat wil ik ook!" Straks in het najaar ga ik eens goed naar die lijst kijken en bedenken wat haalbaar is en wat niet.
Geplaatst: 14 juni 20169 j - Olifantenknoflook- Vijgenboom (ok is geen zaadje)- Tabak (weet alleen niet of dat mag in Duitsland, zo niet dan houdt dat op)- OSU Black tomaat Verder schiet mij niks te binnen, maar ik heb ergens een wishlist opgeschreven waar wel wat meer op staat.
Geplaatst: 14 juni 20169 j Ik keek even op van "Nergi baby kiwi"..... Ik ken kiwibessen, heb er zelf een aantal staan en ben er gek op.....heerlijk en bijzonder en hier in de buurt nergens te koop (nog)....maar wat is die "Nergi"? Blijkbaar is "Nergi" een merknaam waaronder kiwibessen in Frankrijk of een Franstalig land verkocht worden in de winkel. Niet eens een bepaald ras, als ik me niet vergis. Kiwibessen kun je wel zaaien....maar dat raad ik je niet aan! Opkweek is behoorlijk moeilijk (vraagt speciale voorzieningen die niet iedereen in huis heeft), duurt lang voordat je eventueel tot dragende struiken komt en dan is het nog maar afwachten of je een sterke en lekkere kruising hebt. Daarvan zou ik planten van kopen. Je ziet ze steeds meer te koop. Meestal het ras "Issai" en dat is niet eens een slechte keuze, tenzij je volop plaats hebt. Issai geeft na een jaar of 3 a 4 nadat je ze plantte vruchten (ze staan hier nu volop in bloei) aan een struik die klimmend een meter of 3 groot wordt. Goed snoeien op de goede tijd is wel belangrijk. Issai is ook redelijk goed zelfbestuivend...je hebt geen aparte planten, mannetje en vrouwtjes, nodig om vruchten te krijgen. Andere rassen geven grotere en misschien nog betere vruchten, maar worden aanzienlijk groter dan Issai en je hebt een aparte mannelijke plant nodig, die een of meerdere vrouwtjes kan bestuiven. Er zijn op dit forum meerdere topics over kiwibessen of minikiwi's. (Gebruik zoekfunctie!). Dit is een zeer uitvoerig en informatief draadje:https://www.moestuinforum.nl/topic/27442-het-grote-kiwibessen-topic/ In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 14 juni 20169 j Ik heb een vrij lange lijst aan tomatensoorten die ik zoek. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 14 juni 20169 j Ik zit helemaal weg te kwijlen bij rareseeds.comAls er meer fans zijn, moeten we misschien rond de jaarwisseling eens samen wat gaan bestellen, ook wegens verzendkosten.OK, hier is mijn wensenlijstje tot nu toe, maar wegens slechts 20m2 moestuin, moet ik daar nog zwaaaaaar in gaan snoeien [list=]Early Splendor Amaranth Molten Fire Amaranth Shiso (Perilla Purple Zi Su) Shungiku Edible Chrysanthemum Scarlet Runner BeanSunset Runner Bean Aunt Molly's Ground CherryGolden Juniata TomatoFordhook Giant Swiss ChardVerde De Taglio Swiss Chard Zucchino Rampicante SquashThai Red Roselle Rat's Tail RadishMalaga Radish Dixie Speckled Butterpea Lima BeanSerpente di Sicilia Edible Gourd Quinoa, Brightest Brilliant En als ik een stuk weiland bij mijn schoonzus mag omploegen, ga ik snuffelen op hun waanzinnige collectie pompoenen: http://www.rareseeds.com/store/vegetables/squash/winter-squash/ En http://www.rareseeds.com/store/vegetables/gourds/edible-gourds/ Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
Geplaatst: 14 juni 20169 j Als ik ga speuren op verschillende websites heb ik zo een volle mand, kan nu niet specifiek iets bedenken. Net als Bubbels ben ik ook erg gek op verschillende tomatensoorten. @dakmoes: wat zijn de verzendkosten daar? Volgens mij heb ik bij rareseeds ook erg leuke zaden gezien. Misschien eens kijken idd!
Geplaatst: 14 juni 20169 j Auteur Eigenlijk teveel om op te noemen. Asperge-erwten, Siberische kiwi, Chinese rode spinazie, paarse klaversla, chocoladerank, ik wil ook wel een pindakaasboom, litchitomaat, en een sponsboom lijkt me echt supergaaf en zo heb ik een hele lijst waar ik alsmaar dingen aan toevoeg als ik iets zie en denk van "JA!!! Dat wil ik ook!" Straks in het najaar ga ik eens goed naar die lijst kijken en bedenken wat haalbaar is en wat niet. Pindakaasboom? Serieus? Bestaat dat echt? Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Geplaatst: 14 juni 20169 j Auteur Kiwibessen kun je wel zaaien....maar dat raad ik je niet aan! Opkweek is behoorlijk moeilijk (vraagt speciale voorzieningen die niet iedereen in huis heeft), duurt lang voordat je eventueel tot dragende struiken komt en dan is het nog maar afwachten of je een sterke en lekkere kruising hebt. Ahhh dankjewel! Ik zag ze op een instagram account en vond ze zo schattig ^^ Maar goed om te weten dat ik daar beter een voorgekweekt plantje van kan nemen Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Geplaatst: 14 juni 20169 j Pindakaasboom? Serieus? Bestaat dat echt? https://www.vreeken.nl/357100-pindakaasboom
Geplaatst: 14 juni 20169 j Ik vergeet de belangrijkste: Glasjuwelenmais!!! Bij rareseeds hebben ze zulke gave dingen, wat dacht je van deze? Portokosten vallen me trouwens mee, 20% van de prijs met minimum van $5. Dus daarvoor hoef je niet samen te doen. Loop je alleen wel het risico dat je in NL nog importkosten & BTW (en daarover administratiekosten en dan weer BTW over die administratiekosten, no kidding) moet betalen… Ik wou dat ik zaadjes gewoon online kon downloaden…. Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
Geplaatst: 14 juni 20169 j Ik zou graag wat roze tussen al het groen zien Bora king radijs all red bladamaranthrode suikermaïsPink Half Runner bonen Quinoa Cherry VanillaPygmee amaranthPaarse peultjes Roze stengel snijbiet Roze oost indische kers heb ik net besteld, benieuwd of het nog wat wordt...
Geplaatst: 14 juni 20169 j Auteur Oh wauw, die pindakaasboom is echt totaal niet wat ik had verwacht! Supergaaf! En dat rareseeds is iets wat ik toch eens moet gaan bekijken... Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Geplaatst: 19 juni 20169 j Ik zou graag wat roze tussen al het groen zien Quinoa Cherry VanillaRoze oost indische kers heb ik net besteld, benieuwd of het nog wat wordt... Femmie, die quinoa heb ik dit jaar voor het eerst gezaaid (van De Nieuwe Tuin), maar het klikt niet zo goed (beestjes en zo). Mocht jij hem volgend jaar zaaien, zou je me dat kunnen laten weten? Dan ga ik je updates nauwgezet volgen. Er is niet veel te vinden over quinoa's kweken. Waar vind je die roze OI kers? Lijkt me mooi….En, wat ook echt bij roze hoort (wegens de bloemetjes, zie mijn laatste update), is de Dolichos Lablab, zo'n mooie klimmer is dat! Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
Geplaatst: 23 juni 20169 j @Dakmoes ik vond al niet zoveel info over quinoa, maar dat klopt dan dus wel Haha. Jammer dat het mislukt is bij je. Als ik het ga proberen volgend jaar laat ik het weten. Die paarse peulen zijn gaaf! Maar kan je ze jong nou wel of niet eten?
Geplaatst: 23 juni 20169 j Hi Femmie, gelukkig zijn ze niet echt mislukt, ik ga er wel zaden van kunnen winnen. Maar ze deden niet wat ik hoopte en hadden veel last van beestjes. Anderzijds ziet die Amaranth uit mijn wish list er zo gaaf uit, dat ik die volgend jaar liever zaai ipv de quinoa. Keuzes, keuzes…. Ja, die paarse peulen kan je eten, het zijn pronkbonen, je moet ze idd jong eten. Maar dit jaar wil ik alles laten rijpen voor het zaad. Volgend jaar kan ik er dan eens wat proberen. Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
Geplaatst: 23 juni 20169 j Bij mij staat de olijfkomkommer bovenaan. Jaren terug eens gehad en deed het erg goed. Begin dit jaar zaadjes besteld bij de firma V, maar die leverde maar niet, dus uiteindelijk de bestelling maar geannuleerd. Op verschillende plekken eerst naar zaadjes gezocht en later naar plantjes, maar niet gelukt. Voor volgend seizoen, staat die dus bovenaan.
Geplaatst: 23 juni 20169 j Bij mij staat de olijfkomkommer bovenaan. Jaren terug eens gehad en deed het erg goed Is tie lekker? Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
Geplaatst: 23 juni 20169 j Ik deed hem door de roerbak. Ik vond hem lekker. Zag er ook leuk uit en gaf ook veel vruchtjes. Stond gewoon buiten.
Geplaatst: 23 juni 20169 j vd Wal heeft m niet, hoop dat ik hem volgend voorjaar op de moestuindag kan vinden... Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
Geplaatst: 23 juni 20169 j Die olijfkomkommer en amaranth zien er inderdaad ook gaaf uit? Hoeveel m2 heb je eigenlijk nodig voor de amaranth? Ik heb m2 genoeg, maar het ontbreekt me aan organisatie vermogen/ plek in de periode van voorzaaien waardoor een aantal dingen niet zijn gelukt dit jaar
Geplaatst: 25 juni 20169 j Hi Femmie, internet zegt dat de Molten Fires zo'n 45 cm uit elkaar moeten. Wilde ze als eetbaar kleurtje in de bakken gebruiken. Lees ook dat de blaadjes erg lekker zijn.De zaadjes heb ik wel eens bij de reform gekocht en dat werd oneetbaar plakspul, net prittstift. Maar je schijnt ze ook te kunnen poffen.Ik vraag me af of een haag achterin mijn bakken van om en om amarant en mais mooi gaat zijn… Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig
Geplaatst: 19 augustus 20169 j Eigenlijk teveel om op te noemen. Asperge-erwten, Siberische kiwi, Chinese rode spinazie, paarse klaversla, chocoladerank, ik wil ook wel een pindakaasboom, litchitomaat, en een sponsboom lijkt me echt supergaaf en zo heb ik een hele lijst waar ik alsmaar dingen aan toevoeg als ik iets zie en denk van "JA!!! Dat wil ik ook!" Straks in het najaar ga ik eens goed naar die lijst kijken en bedenken wat haalbaar is en wat niet. Pindakaasboom? Serieus? Bestaat dat echt? Pindakaas boom.....???? Pinda' s groeien toch onder de grond malen en je hebt pindakaas toch???
Geplaatst: 20 augustus 20169 j Bij mij staat de olijfkomkommer bovenaan. Jaren terug eens gehad en deed het erg goed. Begin dit jaar zaadjes besteld bij de firma V, maar die leverde maar niet, dus uiteindelijk de bestelling maar geannuleerd. Op verschillende plekken eerst naar zaadjes gezocht en later naar plantjes, maar niet gelukt. Voor volgend seizoen, staat die dus bovenaan. Het zaad voor die olijfkomkommer is ook hier te koop: https://www.jansenzaden.nl/cyclanthera-pedata/p2005 It ain't what you do, it's the way that you do it
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.