fre3ke Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 39 minutes ago, marcelru said: Morus nigra Die heeft beduidend minder groeikracht dan een morus alba, dus zal daarom misschien moeilijker te stekken zijn. Als ik naar de prijs van morus alba kijk, dan kan ik me niet voorstellen dat die moeilijk stekt. Mijn boek zegt voor morus: houtige hielstek van 30 cm lengte in de herfst in de volle grond planten. Of afleggen en aanaarden. Maar ik ga eerst zomerstek proberen. Quote
marcelru Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 Hmmm, ik zal eens kijken of de takken van onze Morus de grond al raken. Schep grond erop en afwachten. Overigens ben ik ook wel geinteresseerd in een Morus alba. Als je er tzt over hebt houd ik mij aanbevolen :-). Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 Slagingskans van stekken bij benaamde soorten bij moerbei is zeer verschillend. 'Illinois Everbearing' schijnt lastig te zijn maar niet onmogelijk. Dwergsoorten zoals 'Gerardi Dwarf' worden geënt of komen de laatste jaren uit de weefselkweek. Als deze gemakkelijk te stekken waren dan werd dat zeker gedaan aangezien stekken vele malen goedkoper is als enten of weefselkweek. Moerbei is ook gemakkelijk te zaaien en het kan heel goed zijn dat de moerbeien van fre3ke zaailingen zijn die nu voor het eerst vrucht geven. Zaailingen van de moerbei bloeien doorgaans voor het eerst als ze 6 tot 8 jaar oud zijn. Op basis van wat ik op diverse buitenlandse fora lees concludeer ik dat het stekken van de moerbei niet zo simpel is als velen zeggen. Quote
tielse flipje Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 (aangepast) Vorig jaar ongeveer 40 stekken van Illinois Everbearing genomen, met een dikte van 5cm en minder. Er zijn er in elk geval twee van aangeslagen. Aangeraden wordt van dikker hout stekken te nemen. Dit jaar ga ik nog een poging wagen onder mist. Morus alba is echter zeer gemakkelijk te stekken. Mijn gekochte Wellington en Collier zijn geënt op morus alba. Morus nigra staat op eigen wortel (maar Aalst weer op een alba). Gerardi Dwarf en Black Persian staan ook op eigen wortel. 3 juli 2023 aangepast door tielse flipje Autocorrectie Quote
tielse flipje Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 Mijn moerbeien staan in bloei, onderstaande foto's zijn van Illinois Everbearing. Ze groeit als een idioot, ongeschikt voor een stadstuintje. Ik zaag de struik regelmatig kort, maar dat maakt niet erg veel uit. 3 Quote
MH95 Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Toen ik in Griekenland op vakantie was zag ik dat ze ze daar knotten. Misschien een idee? Quote
tielse flipje Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Ja, wordt elk jaar volledig afgezaagd op een halve meter. De vele stammen die vanaf de grond komen zIjn nu 30cm in doorsnede, daarnaast groeien nog wat dunnere stammetjes. Bij slechte dracht, wat dus niet het geval is, wordt het advies gegeven om begin juni de moerbeien te snoeien. Dus dit was een eenmalig experiment. Quote
MH95 Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Dus dit de groei sinds vorig jaar juni terug gesnoeid? Niet normaal! Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Probleem met de soort 'Illinois Everbearing' is dat die bij hard snoeien zwieptakken maakt die in 1 seizoen wel 3 meter lang kunnen worden. De kans op uitbreken van deze takken is reëel bij harde wind of een stevige onweersbui. 'Illinois Everbearing' is niet geschikt voor aanplant in een kleine tuin. Wordt uiteindelijk tussen de 8 en 10 meter hoog. Meer geschikt voor aanplant in kleine tuinen is 'Gerardi Dwarf' of 'Galicja' Quote
tielse flipje Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Ja, dit is de groei van één ongesnoeid seizoen. Ik heb nog nooit uitgebroken takken gehad, wel eens dat een tak afsterft. Quote
EdelSpint Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Op 25-10-2020 om 11:10, Brabantse Tuinprins zei: Is goed winterhard en dat kan men van Morus rotundiloba 'MojoBerry' niet zeggen aangezien die maar winterhard is tot -10. Mijn MojoBerry in pot is inderdaad doodgevroren afgelopen winter. Het is hier niet -5 C of kouder geweest, maar goed, hij stond wel in een pot dus. Jammer, want vond deze ras niet makkelijk te verkrijgen. Nu een Morus Acidosa "Mulle" en een Morus x "Gerardi Dwarf" aangekocht. Iemand ervaring met of deze (in ruime pot) kunnen overwinteren zonder veel bescherming? Het zijn in principe goed winterharde soorten, maar telen in pot kweekt natuurlijk uitdagingen. En ik overweeg beide bomen misschien in vorm te leiden. Misschien als strakke haag, ben benieuwd of dat lukt. Met een 'gewone' moerbei zou het gezien de groeikracht moeilijker worden denk ik. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 juni 2024 Geplaatst: 4 juni 2024 Ik heb de gerardi dwarf in pot en zijn hier prima de winter doorgekomen, voordeel is ook dat deze iets later uitloopt als andere soorten en daardoor beter tegen de late nachtvorst kunnen. Quote
fre3ke Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 (aangepast) Mijn morus nigra struikvorm ziet er heel slecht uit. En de boomvorm heeft dezelfde bladvlekken, maar minder heftig. Is dit magnesiumgebrek? Voorheen gaf ik altijd kalk met magnesium maar dit jaar kalk zonder magnesium. De struikvorm heeft ook veel dood hout dit jaar (niet goed te zien op de foto). Kan dat dezelfde oorzaak hebben? 10 juli 2024 aangepast door fre3ke Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 Ziet er voor mij uit als bladvlekkenziekte. Bladvlekken ontstaan in de regel als het blad lang nat blijft. Morus nigra komt uit een regio waar in de lente/zomer relatief weinig neerslag valt. Als er neerslag valt dan is dat vaak in de vorm van een onweersbui. Door de hoge temperaturen droogt het blad daarna weer snel op. In NL hebben we een zeer natte periode achter de rug met ook niet al te hoge temperaturen. Ik denk dat er aan de bladvlekken nu weinig te doen is. Eventueel spuiten met een schimmelwerend middel. Quote
acpronk Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 Dode takjes heb ik ook op een pas geplante. Ik wijd dat aan de slakken die de nieuwe blaadjes telkens opeten. Na een tijdje heeft de plant er geen zin meer in, als er verder boven toch bladeren groeien. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
fre3ke Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 (aangepast) Dank @acpronk. Het zal inderdaad bladvlekkenziekte zijn. Dit najaar dus de bladeren niet laten composterenz zodat het volgend jaar niet weer onmiddellijk toeslaat. 1 juli 2024 aangepast door fre3ke Quote
acpronk Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 @fre3ke even voor de duidelijkheid, ik heb geloof ik geen last van bladvlekkenziekte, maar wel dode takjes. Ik weet ook niet of dat verband met elkaar heeft (afgevallen bladeren aan de onderste dode takjes vanwege de ziekte). Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Kevins Moestuin Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 Bij mij ook geen last van bladvlekkenziekte wel veel dode stengels die ik al heb weg gesnoeid, dit kwam omdat eerst de vorst alle nieuwe groei gedood heeft waardoor er geen enkel blad meer aan de struik zat en daarna probeerde de plant nieuwe ogen te maken maar elke keer als er een klein blaadje kwam was die direct opgegeten soms zelfs al zonder blad aten ze gewoon het groen van de oog op die nog open moest gaan daardoor veel takken verloren van de struik maar onderaan is die weer gaan uitlopen gelukkig. De gerardi dwarf loopt later uit en had nergens last van. Quote
EdelSpint Geplaatst: 8 juli 2024 Geplaatst: 8 juli 2024 @fre3ke wat voor morus bestaat jouw haag uit? Staat je haag in de wind? Ben benieuwd hoe het er uitziet, kun je misschien een foto van je haag maken? Ik overweeg ook een stukje moerbeihaag, maar ben benieuwd of ik het smal kan houden zonder teveel doorkijk te riskeren (en hoef geen grote oogst, maar een kleine oogst is leuk!) Quote
fre3ke Geplaatst: 19 juli 2024 Geplaatst: 19 juli 2024 (aangepast) Het is allemaal morus alba. Dit is een foto van de heg na het snoeien. Ik doe dat met een elektrische heggenschaar. Niet heel zorgvuldig, vooral bovenin zie je dat hij golft. Maar hij is dus hoog, smal en zichtdicht. In de wind staat hij niet, hij staat een paar meter ten oosten van het huis. Hier zie je de breedte, ongeveer 60 cm. De beukenhaag van de buurman rechts is strakker gesnoeid, maar mij interesseert dat niet. Hij is altijd twee uur bezig en ik een kwartier. 20 juli 2024 aangepast door fre3ke 2 1 Quote
Rookie Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 Ik heb helemaal geen verstand van moerbeibomen. Ik weet alleen, dat we in Griekenland dagelijks langs een boom kwamen, waar vruchten in hingen en die waren heerlijk! Nu zag ik plotseling dat er tegenover ons huis, langs het fietspad, bomen staan met volgens mij dezelfde vruchten. Zou iemand er even een blik op willen werpen? Zijn dit moerbeibomen met -bessen? De bomen zitten stampvol met deze vruchten. Maar ik wil het graag zeker weten, voordat ik ons vergiftig of zo... Quote
Frank Houweling Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 Volgens mij is dat geen moerbei maar een zwarte els. 1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Inloggevens kwijt Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 Haha, weer een voor mijn Komische Anecdotes Uit De Tuinwereld! De els is een van de meest voorkomende bomen in Nederland. Ik blijf me er over verbazen hoe weinig mensen weten over doodnormale bomen, struiken, planten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.