AnnVisse Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Hallo allemaal, Omdat het bij mij in de achtertuin dus uit de hand begint te lopen (zie voorstel topic) heb ik sinds gisteren een stukje volkstuin. Ik weet niet precies hoe lang het "leeg" staat. Ik meende een jaar. Het is netjes afgedekt met plastic (heb er nog niet onder gekeken. Moest helaas werken en ben straks pas klaar). Omdat het al een mooi eind het seizoen in is... Wat is noodzakelijk dat ik echt moet doen nu nog met de grond?? Ik heb namelijk nogal de neiging om veel te enthousiast te zijn met nieuwe dingen Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
AnnekeW Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Plastic er af halen en gewoon lekker gaan zaaien en planten. Dat kan nog prima. Quote
AnnVisse Geplaatst: 18 juni 2016 Auteur Geplaatst: 18 juni 2016 Dank je wel Scheelt een hoop werk! Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
speets Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Gefeliciteerd, dat komt mooi uit Hopelijk kun je nog net een paar flinke hoosbuien meepakken, want die grond zal wel kurkdroog zijn onder het plastic.Succes. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Ik zou in etappes het plastic eraf halen en steeds met het blootgelegde stukje bezig gaan.Alles wat braak ligt komt ook weer onkruid op en voor je het weet zit je met een onkruidtuin. Zoveel mogelijk mulch verzamelen en op de blootliggende stukken leggen en daarmee de grond afdekken. Deze laag blijven aanvullen en omwoelen, dit komt je grond (het eventueel overgebleven bodemleven) ten goede. De stukken waar je wilt gaan zaaien eerst losmaken met spitvork, eventueel wortelonkruid verwijderen en eventueel wat koemestkorrels (en een paar week later eventueel wat kalk, ligt ook weer aan de grondsoort) geven. En dan planten en zaaien. Je kunt bijvoorbeeld nog prima boontjes leggen e.d. Quote
AnnVisse Geplaatst: 18 juni 2016 Auteur Geplaatst: 18 juni 2016 Ik had ook andijvie en suikermais in gedachten bijv. Volgens de zaaikalender kun je die nog best zaaien. En ik heb nog wat broccoli en rode kool in pot die ik in de grond wil gaan zetten daar. En nog wat zaailingetjes. (heb een klein kasje nog voor eroverheen) Ik ga vanmiddag kijken dan zal ik zien of ik misschien eens een fotootje kan uploaden. Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
sugarlevi Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 En groenbemester zou je nu ook prima kunnen inzaaien. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
AnnVisse Geplaatst: 18 juni 2016 Auteur Geplaatst: 18 juni 2016 groenbemesters zijn planten die de bodem bedekken en dan voor het volgende seizoen je ze omspit als voeding voor de grond toch?? Zoiets in elk geval??? Wat zijn goede groenbemesters? Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
Patrijs Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Er is nog genoeg te zaaien en planten vanaf nu, Jorg heeft er een mooi lijstje van gemaakt:wat-zaaien-planten-in-juni-t12025.html Je kan mulchen, spitten en schoffelen of het plastic er in gedeelten afhalen, afhankelijk van de verrassing die onder het plastic zit.Vaak zitten er ook veel slakken en muizen onder als het lang gelegen heeft.Maak een goede indeling voor je tuin en ga voor wisselteelt als je groentjes gaat kweken. Vel plezier op je tuintje! Quote De moestuin van Patrijs
pippi Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Ik zou dat plastic er zo snel mogelijk afhalen, omdat je er voor mijn gevoel morsdooie grond van krijgt, maar dat is een keuze. Net zoals spitten of niet spitten. Dit is een leuke brochure over (niet) spitten: http://vtvgrouw.nl/wp-content/uploads/2015/12/spitten-of-niet-spitten.pdf Quote
ADOPEG Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Als je een groenbemester zoekt én je wilt niet spitten, let dan goed op dat je een niet vorstbestendige groenbemester kiest. Wij maakten namelijk wel die fout, toen wisten we niet hoe we die rogge weg moesten krijgen. Quote ~ Vita rosa est ~
AnnVisse Geplaatst: 18 juni 2016 Auteur Geplaatst: 18 juni 2016 (aangepast) @pippi wat een interessant artikel!! Ik ga het zeker nog helemaal doornemen maar vond het eerste stuk al interessant. Het enige is.... Heb er vanmiddag plastic vanaf gehaald en het lijkt mij behoorlijke vochtig klei achtige grond te zijn.. Hieronder wat foto's : Ik/we kunnen dus kiezen of de helft van dit perceel. Of het hele perceel.... En ik twijfel echt enorm! Dit was met het plastic er nog op. Zonder plastic, behoorlijk vochtige grond. Klei achtig maar volgens mij ziet het er behoorlijk okee uit. Er zat wel een verassing onder Binnen een minuut alles weg!! Zo grappig om te zien. Ik ga er vanuit dat ze geen kwaad kunnen in de tuin toch?? Heb altijd geleerd dat het zeer nuttige beestjes zijn . Maar check toch maar even. Vanwege de hardheid van de grond toch begonnen met spitten. Ik denk dat ik aan het eind van dit seizoen de bedden toch ook anders in wil delen... Maar dat zie ik dan wel weer. Had niet veel tijd dus ben nog niet erg ver.... Maar goed kon toch nog even iets doen. Volgens mij kan ik haast beter gaan overstappen op een Dagboekje 18 juni 2016 aangepast door Gast Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
speets Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 (aangepast) Hé da's gek: zojuist kon ik alleen de 1e foto zien Ik zou het hele perceel nemen. Je kunt altijd een deel bedekken met bijenplanten, of desnoods weer plastic.En als je je later bedenkt, kun je het toch altijd nog opzeggen/delen met iemand? Een boerengezegde luidt: "het land van je buurman komt maar 1x te koop".Ofwel: dat moet je altijd kopen als je de kans hebt. 18 juni 2016 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Er staat geen voor je foto's. Maar zijn dat vliegenmaden? Ligt er iets doods begraven? Quote
AnnVisse Geplaatst: 18 juni 2016 Auteur Geplaatst: 18 juni 2016 (aangepast) Haha dat klopte dat er maar eentje te zien was. Er stond wel img hoor... Alleen ik had een bbcode voor het draaien van de foto toegevoegd en die deed het niet. Dus heb de code terug aangepast daarom zie je ze nu wel @pippi het is een mierennest! 18 juni 2016 aangepast door Gast Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
speets Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Mieren Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
AnnekeW Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Die code doet het wel als je hem in plaats van neemt, dus niet als extra (ik maakte dezelfde fout) Quote
AnnVisse Geplaatst: 18 juni 2016 Auteur Geplaatst: 18 juni 2016 @speets dat is nog eens een nuttig redenatie voor het besluit het loopt hier niet zo storm...en er is nog wel een plot open voor anderen.... Maar je zal idd zien dat iemand net wel dat stuk wil. Per slot van rekening had het ook mijn voorkeur @pippi ik heb wel iets van een made of larve ertussen gevonden trouwens!! Niet tussen de mieren maar een stukje verderop! Was echt een hele dikke. @annekeW wilde je vragen hoe je hem schreef en met dat ik typte hoe ik het had ontdekte ik mijn fout ik had rotateangel ipv rotateangle Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
speets Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 (aangepast) Die knop werkt wel als je het goed doet, alleen overlappen de foto's dan de tekst.Onhandig. Je kunt ook nog winterpreiplantjes kopen. Daar heb je tot in het voorjaar plezier van. Vooral als je ze onder een net zet.Zie preivlieg. En over dat dagboekje: dat kan hier 18 juni 2016 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Persica († december 2016) Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Ik had ook suikermais in gedachten. Volgens de zaaikalender kun je die nog best zaaien. Nou, nu nog suikermais zaaien...? Kun je doen maar op dit moment half juni is te laat. Mais is een lange dagplant, dit betekent dat je waarschijnlijk wel een kolfje krijgt maar met kleine onrijpe zaden, en die smaken niet. Quote
AnnekeW Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 Zo te zien doe jij het anders. Je kunt ook ipv [image-rotate=90] pakken (of een ander aantal graden) Quote
AnnVisse Geplaatst: 18 juni 2016 Auteur Geplaatst: 18 juni 2016 @persica oh echt?? Nou ja weer wat bijgeleerd wel jammer het leek me wel leuk. In een kas maakt dat ook verschil?? Of gaat het echt om het aantal uren licht dat ze krijgen? @annekew dank je!! Vandaar dat hij het dus niet deed haha ik ga die van jou proberen want de spelfout was het idd niet Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
AnnekeW Geplaatst: 18 juni 2016 Geplaatst: 18 juni 2016 En dan ook weer afsluiten met [/img-rotate] Quote
AnnVisse Geplaatst: 18 juni 2016 Auteur Geplaatst: 18 juni 2016 Die knop werkt wel als je het goed doet, alleen overlappen de foto's dan de tekst.Onhandig. Je kunt ook nog winterpreiplantjes kopen. Daar heb je tot in het voorjaar plezier van. Vooral als je ze onder een net zet.Zie preivlieg. En over dat dagboekje: dat kan hier Dank je!! Ik ga het straks bekijken eerst de kinderen uit bad Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.