Erny Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 Zwarte bessensap gemaakt. Hoefde ik niet eerst alle steeltjes en blaadjes eraf te halen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 Augurken in oude azijn... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Spitskool Geplaatst: 16 juli 2017 Geplaatst: 16 juli 2017 Rattenstaartjes, rattenstaartjes en nog eens rattenstaartjes. Volgend jaar neem ik echt maar een plant hiervan. Ik kan geen rattenstaartje meer zien. En voor de rest van het seizoen laat ik alles lekker hangen om zaad van te winnen en uit te delen. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Stan Geplaatst: 23 juli 2017 Geplaatst: 23 juli 2017 Net in de potten pastasaus. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Frans D Geplaatst: 23 juli 2017 Geplaatst: 23 juli 2017 Vandaag wat jam gemaakt.Ik had nog wat handjes; kruisbessen, zwarte bessen, aalbessen, frambozen en aardbeien in de vriezer leggen.Nog wat bijgeplukt vers; En nog wat bijgekocht (eigen oogst was bijna niets door rovende lijsters); Vervolgens eerst de aardbeien jam gedaan; En daarna het resterende gemengd in een pan gedaan; Met als resultaat 2 potten aardbeien jam (1 grote en 1 kleine) en 3 kleine potten gemengd fruit, waarvan 1 om 1 wegegeven. - Quote
RobO Geplaatst: 24 juli 2017 Geplaatst: 24 juli 2017 1,5 kg snijbonen in de vriezer, lekker jong = luxeechtgenote heeft al een pot of 30 jam gemaakt, aardbei, bessen, kruisbes, nu de pruimen nog, pfff....we hebben een topfruitjaar hier 1e pot zuurkool is klaar, nog even proeven en dan Elzassen Quote
tuinLB Geplaatst: 24 juli 2017 Geplaatst: 24 juli 2017 5 kilo snijbonen en een kilootje of 3 sperzieboontjes in de vriezer. Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 juli 2017 Geplaatst: 24 juli 2017 (aangepast) Bezoek van forumlid samen gelei gemaakt van appelsap druivensap met sect en onze lieve vrouwe bedstro..Kruidenthee en Provençaalse kruiden samengesteld. . Verder golden relish gemaakt met komkommer en augurkschijfjes voor op de boterham met gember. Rob de boontje s geblancheerd toch, 29 juli 2017 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 25 juli 2017 Geplaatst: 25 juli 2017 gelei gemaakt van appelsap witte druivensap met sect en onze lieve vrouwe bedstro.. Even je etiket aanpassen Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 juli 2017 Geplaatst: 25 juli 2017 Haha ja. . Is toch wel even wat anders Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 29 juli 2017 Geplaatst: 29 juli 2017 5 potten Komkommer a la Cornersmith..dank aan Anna voor het recept.3 bossen wolmunt gedroogd en 3 schalen met boontjes aan t drogen.Ook: duizendblad, echinaceabloemen, zwarte besblad. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 30 juli 2017 Geplaatst: 30 juli 2017 5 potten Komkommer a la Cornersmith..Deze gisteren gemaakt en een pot meegenomen naar een feestmaaltijd. De jarige kiepte de pot meteen om terwijl i nog riep "niet doen..moet minstens drie weken staan"..Wat blijkt: super lekker in een paar minuten was het opgegeten bij de broodjes paté en iedereen onder de indruk van de smaak.Goed recept dus Anna!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 30 juli 2017 Geplaatst: 30 juli 2017 5 potten Komkommer a la Cornersmith..dank aan Anna voor het recept. Vreemd... zelfs als ik zoek op 'komkommer' van 'Anna' komt dat recept er niet uit Even verder gezocht, voor wie hier ook van begint te kwijlen: http://kookgewoon.nl/komkommer-inmaken/# Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
appelvrouw Geplaatst: 30 juli 2017 Geplaatst: 30 juli 2017 Dat is het goede recept Nee Speets Anna had het me persoonlijk "overhandigd"... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 30 juli 2017 Geplaatst: 30 juli 2017 (aangepast) Jongens! Dat klinkt lekker, die ingemaakte komkommer. Dank Anna, Appelvrouw en Speets. (Teamwork hier op t forum. Ongelofeloos )Dat wordt komkommers kopen vrees ik. Want ze gaan hier niet knijterhard nog... (1 kleintje per week ongeveer) Maar wil t recept wel proberen! 30 juli 2017 aangepast door Gast Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 30 juli 2017 Geplaatst: 30 juli 2017 Haha, allemaal aan de inmaakkomkommers Dit zijn ze dan, samen met wat courgette op zoetzuur:Excuus voor de slechte foto.. het is te donker. Appelvrouw welke azijn heb je gebruikt? En je hebt ze vast in de oven gezet ipv wecken? Hoelang bij hoeveel graden? Gaat dat ook goed met gewone schroefdekselpotten? M'n weckpotten zijn vol.. ik heb er ook gewoon veel te weinig Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 juli 2017 Geplaatst: 30 juli 2017 Ja Charly komkommers kopen voor dit recept zou ik doen..zeker als ze in de aanbieding zijn aan t einde van de marktdag..nu zijn ze er voor een kopie Neem vooral niet te dikke en lekkere stevige.Anna: Inderdaad in de oven ..omdat de komkommers de inhoud van de pot behoorlijk afkoelen heb ik ze 30 minuten op 130 graden gehad..in gewone en schroefdeksel en klikdeksel..alles ging goed..en ook alles daarna goed vacuum!Ik heb de franse witte inmaakazijn gebruikt van 8% verdund met water 1:1. Verder geen water meer toegevoegd zoals wel opgemerkt in het recept, ik had dus 5dl azijn en 5 dl water en 220 gram suiker gebruikt.Jorieke: misschien een topic aanmaken voor komkommers inmaak? of -als er al een is- de laatste berichten daarheen verplaatsen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 31 juli 2017 Auteur Geplaatst: 31 juli 2017 Hier praten we verder over de ingemaakte komkommers: augurken-en-komkommers-inmaken-in-zoetzuur-t6435.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Een tomaten chutney gemaakt: Is een beetje heftig met gember geworden, dus ik noem het maar gember/tomaat chutney.(Eén flesje gaat naar Ciska, de leverancier van de flesjes) Bramenjam, eerst even een testje voordat ik 4 kilo prachtige bramen verpruts:1x + snufje cayennepeper flakes, 1x + heel klein beetje verse gember, 1x + niks. Proeven en kiezen moet nog.Gelijk maar uitgetest of geleisuiker wel nodig is, bij wel zoete, en toch rinse bramen. Niet dus. Alleen gewone kristalsuiker gebruikt. Jam is echt dik genoeg. Anders dan bij b.v. aardbeien, daar moet je echt geleisuiker gebruiken. (Ik heb ooit ergens gelezen dat zuur bijdraagt aan geleivorming, dus bij mierzoete bramen zonder zuurtje misschien toch een deel geleisuiker gebruiken?) Een meevaller: 200 g bramen + 190 gram suiker + een paar druppels water levert precies een vol potje, Bon Maman maat. Voor de test niet echt belangrijk: die potjes gaan toch snel op. Wel weet ik nu -voor de grote batch- hoeveel potjes ik moet klaarzetten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Charly Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Ziet er goed uit Henk! Die chili in de jam klinkt heel spannend. Wij hebben vandaag onze eerste braam geoogst. Dat wordt dit jaar slechts een klein handje. Maar de uitlopers voor volgend jaar zien er veel belovend uit. Dus ik houd de recepten in de gaten! Hier uiteraard weer aan het tomaten. Mijn favo tot nu toe is 'pizza-saus': tomaten, paprika, ui, knof, lekkere kruiden uit de tuin (deze keer: oregano, basilicum, rozemarijn, beetje salie, beetje selderij) Kapotkoken, staafmixen, tot zeker de helft inkoken en dan heet in potten. Erg lekker voor over een pizzabodem. Of als basis voor pastasaus of tomatensoep. Hoop dat mijn vacuüm-potten lang goed blijven zo, anders hebben we straks 64 potjes halsoverkop leeg te lepelen Quote wees bevriend met kleine dingen
Wortel Geplaatst: 2 augustus 2017 Geplaatst: 2 augustus 2017 Chilisaus gemaakt met 4 chayenne pepers, 1 hungarian wax, 2 marble pepers, 1 kleine paprika en 6 tenen knoflook.Voor:Na: Even geproefd natuurlijk, heb het er nog warm van. Maar pittig op de juiste manier en heerlijk van smaak.Recept van https://bbq-helden.nl/recepten/zoete-chilisaus/.Dubbel hoeveelheid gemaakt en een eetlepel suiker vervangen door honing. Quote
Charly Geplaatst: 2 augustus 2017 Geplaatst: 2 augustus 2017 Leuke tip Wortel. Die ga ik ook maken! Quote wees bevriend met kleine dingen
Wortel Geplaatst: 2 augustus 2017 Geplaatst: 2 augustus 2017 Ik heb trouwens ook het zout achterwege gelaten. Probeer ik bij eigen gemaakt eten zo weinig mogelijk te gebruiken. In de smaak miste ik het niet. Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 augustus 2017 Geplaatst: 2 augustus 2017 Ik ga het onmiddelijk ook maken!Vanmorgen weer 6 potten zoetzure komkommers..en voorlopig nog zat komkommers in de maak. Ze vinden trouwens al gretig aftrek bij de buren en de gasten.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.