Indy Geplaatst: 28 juli 2018 Geplaatst: 28 juli 2018 De eerste komkommers in het zout gelegd,straks ff azijn halen en suiker. Ik brak van de week net het laatste potje van vorig jaar aan. Quote
Erny Geplaatst: 28 juli 2018 Geplaatst: 28 juli 2018 Mooi zeg die bietjes zo ingemaakt. Moet ik onthouden. Pot volgestopt met pepers, Aji Blanco Cristal en PdPdP (eerst even ingeprikt) en daar azijn/suiker op gegoten.Klein potje volgestopt met kleine Marbles en kleine augurkjes en ook azijn/suiker erover.Eerste courgettesoep van het jaar van alleen de kleinste courgettes, helft voor nu (met plakjes gerookte zalm) en helft voor in de vriezer voor later. (hee het wordt hier opeens donker, zou er dan toch echt nog een bui komen? ) Quote
Mellie Geplaatst: 18 augustus 2018 Geplaatst: 18 augustus 2018 Recept van Charly gekregen en zij weer van Diana https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/bouillonpasta/ 3 kg suppengewürz gemaakt en het smaakt heerlijk! Wel een eigen draai aangegeven door er knoflook en peterselie in te doen, maar dat kan geen kwaad. Gisterenavond de laatste tomatensaus gemaakt met ui, knof en kruiden. Volgende week weer een partijtje. Leuk man Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 augustus 2018 Geplaatst: 18 augustus 2018 O alles van anderen ziet er mooi en lekker uit Ik heb gisteren een kilo of twee/drie ratatouille gemaakt, zonder aubergine want dat heb ik nauwelijks in de tuin. Maar met paprika`s uit Voorhout, daar ben ik heel content mee. Enfin, de ratatouille op de gewone manier gemaakt met fijngesneden paprika`s, uien, knoflook, stukjes courgette en veel tomaten. Herbs erbij uit de Provence. Dan steriliseren, daar heb ik meestal wel ruzie mee. Dat gedoe met zo`n wasteil op mijn gasfornuis is niks voor mij..ik heb echt het gevoel archaisch bezig te zijn. In de oven dan maar. Ik ben soms wel eens als een blind paard, oogkleppen op en naar voren stormen maar. Nieuwe gasoven beneden, nou ja nieuw, uit dezelfde oertijd als de wasteil maar wel lekker groot. Ik had er al van de week potten in gesteriliseerd, die waren zo heet dat de jam nog fiks ging bruisen toen we het er in gingen gieten. Dus nu had ik de potten op stand 1 gesteriliseerd, niet te heet waren ze. Kopje water in de oven gezet om af en toe de temp te meten. Groente in de potten gedaan een beetje vol dat wel .Hete potten op het rek onderin de oven gezet en op stand een laten staan. Na een kwartiertje eens kijken..oi oi oi de hele boel stond fiks te bruisen in de potten! Bij een pot kwam het sap zelfs uit de pot gedropen.Oven uitgezet ( moest half uur op 100 graden volgens Franse website Supertoinette) en na een kwartier nog eens gekeken. Jawel hoor het kookte nog in de pot Kortom, het zal wel goed steriel zijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 (aangepast) frieslanders uitgedaan en schoon opgeruimd, matige opbrengst met veel veenmolgaatjes druiven gesapt, 2,5 lsnijbonen, pfff, de laatstetomaat geweckt, 1,5 l want de rest was al opgesnoeptnz spinazie gekookt en proberen in te vriezen, we kregen plotseling eetgasten dus weg-geimproviseerdkomkommers halen de keuken niet eens 20 augustus 2018 aangepast door Gast Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 tomaten voor soep en pastaen perziken halve zo in de pot en perziken jam. Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 nz spinazie gekookt en proberen in te vriezen, we kregen plotseling eetgasten dus weg-geimproviseerd)En dan? Ik heb er ook een veld vol van Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ciska Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 Wij hebben de blaadjes eens rauw ingevroren en daarna bevroren in de pan, op het vuur.....zoals gewone spinazie....lekker Quote
RobO Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 ja Ciska, precies zo, kaassausje, aardappeltje, balletje Johnny Boer Quote
Nasuada Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Niet uit eigen tuin maar had 150 dozen druiven voor de dieren gekregen.Druiven port kaneel jam/ gelei.Volgende keer meer citroen zodat het iets dikker wordt. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Nasuada Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Bassis tomatensaus gemaakt.Veel ui, knoflook,wat paprika en vers e basilicum,rozemarijn en oregano wat bouillonblokjes. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Mooi Nas! Die tomatensaus met die Boerenbont stamper. Heel nostalgisch Laat je em dan ook lekker inkoken? En die druiven uit je post daarvoor. Sjussus wat een hoeveelheid! 150 dozen! Mooie collage geworden. Hoop ook heel lekker. Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 150 dozen druiven Afgekeurd door de supermarkt ofzo? Lekkere gelei geworden? Aan de losse ingrediënten kan het in elk geval niet liggen Quote
RobO Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 en nog even gekeken: morgen kunnen we aan de zuurkoolpot en de rodekoolweck, jeej! Quote
Nasuada Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Ja..idd in laten koken.Het is jammer dat je zo ver weg woont charly want ik heb nu adresje waar ik enorme hoeveelheden krijg met goed spul waar ze niet af komen.Ik heb het zelfs aangeboden aan de voedselbank die had zelf ook een overschot. Ongelofelijk zonde maar mijn diertjes zijner gek op.On topic:Vandaag de aardappels gerooid. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
RobO Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 4 kg zuurkool, 1 filderkraut, nog genoeg over voor de atjar Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 mmm jammer dat die filderkraut bij mij niet zo goed groeit. Misschien volgend jaar met een extra dikke mulchlaag.5 zakjes met Nw Zeelandse spinazieblaadjes ingevroren, bij elkaar toch een kilo. En 6 zakjes à twee prei per stuk. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 Nog meer tomaten soep basis,tot ik het beu werd toen heb ik er vermicelli bij gegooid en liters soep uitgedeeld! Quote
RobO Geplaatst: 24 augustus 2018 Geplaatst: 24 augustus 2018 tomaat en 6 weckpotten rode kool met gemberkoek, appeltjes konden niet meer in de pan dus die bakken we er bij Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 augustus 2018 Geplaatst: 24 augustus 2018 5 sandwichspreadpotten vol met mirabellenjam!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 29 augustus 2018 Geplaatst: 29 augustus 2018 Gisteren een enorme pan met groentecurry gemaakt. Kon ik lekker alles in kwijt van van de tuin kwam en verwerkt moest worden. Dus: Knoflook, uien, pepers, paprika, courgettes, boontjes, augurk, basilicum, tomaten, wortel.Met alleen wat Yellow currypaste erdoor heb ik dit lekker laten stoven en vervolgens in potjes gestoken en hopelijk blijft het een tijdje goed. Hij is wel erg lekker geworden. Expres zonder vlees zodat het hopelijk niet bederft. Kan ik gemakkelijk meenemen naar het huisje en daar opwarmen en eventueel met wat vlees erbij opeten met Turks brood of rijst oid na een dagje noeste tuinarbeid. Quote
jootje Geplaatst: 29 augustus 2018 Geplaatst: 29 augustus 2018 Het klinkt in ieder geval vet lekker! Quote
RobO Geplaatst: 30 augustus 2018 Geplaatst: 30 augustus 2018 zeker! de RobO houdt ook wel van lekker vet, eitje gebakken met spekjes en tomaatjes uet4 potten tomatensaus met ui, O knof, suiker, gedroogd kafirlime, P&Zen weer 4 kg zuurkool in pot 2, nog 4 kg te gaan Quote
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2018 Geplaatst: 31 augustus 2018 Dagje huisvlijt vandaag. Jam en ingemaakte geroosterde paprika’s gemaakt. Pruimenjam gemaakt van 1,6 kg pruimen. We kregen ze niet op, hadden aardig wat gekregen. Pruimen waren heel klein dankzij watergebrek, (maar heerlijk zoet!), dus ik heb een miljoen pruimen ontpit en klein gesneden. Was me wel een werkje. Resultaat is waanzinnig lekker. Moest gelijk een pot afstaan aan vriendin die langs kwam. Morgen ga ik met gekochte pruimen een variant met perzik maken. Schijnt nóg lekkerder te zijn, aldus de gulle geefster van de pruimen. De geroosterde paprika’s hebben een eigen topic gekregen. Zeer de moeite waard om te maken als je eens wat anders met je paprika’s wilt doen. https://www.moestuinforum.nl/topic24600.html Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.