Indy Geplaatst: 7 oktober 2018 Geplaatst: 7 oktober 2018 Stoofpeertjes geruild tegen druiven, dus de peertjes aan het inmaken nu. Quote
Mellie Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 Ik ben appelmoes aan het maken met gedroogde abrikozen, kaneel en vanille. Gisterenavond een tasje met appels gehad. Bah, heel sappig, maar met een gek wrang smaakje. Kind vond het wel lekker. En vooral komisch dat bij elke hap er een straaltje uit zijn mond sprietste denk ik. Heb net de onaffe appelmoes met extras geproefd; smaakt goed! Quote
Charly Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 Fijn dat je de appeltjes toch nog goed kon gebruiken Mel. Ziet er lekker uit zo Hier Joriekes kweeperen ingemaakt. In potjes van of Angela of Cis. Ontzettend blij met zowel de peren als de potjes in ieder geval! Was de eerste keer kweeperen voor mij. Heb de Angela-methode gevolgd: peren afborstelen/wassen en dan in zn geheel in de pan mikken en stukkoken. Heb sap ongeveer 3 uur laten inkoken. Daarna peren eruit gevist en sap door een vergiet-met-kaasdoek gehaald. Daarna daar de peren ingelegd. En dan een paar uur wachten tot uitgelekt. Klokhuizen en kontjes en steeltjes eruit gewriemeld. Sap tot gelei gemaakt en fruitprut gepureerd tot jam of moes - ofzo. Erg lekker, maar glazuurkrakend zoet hoor. Volgende keer boel minder suiker denk ik. Maar goed. Dat is ooit. In het nu in ieder geval erg tevreden. Tnx alledrie! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Wat een prachtige kleur Charly! Die siroop ziet er prachtig uit. Dat vind ik altijd zo mooi van kwee, die rode kleur als het wordt verwarmd. Ik merk zelf ook dat als ik bij een warm product suiker doe, je minder goed kunt proeven hoe zoet het is. Mijn appelmoes is ook te zoet zoet geworden. Warm geproefd en kon de smaak niet helemaal plaatsen en toen nog maar een schepje extra. Was na afkoelen nergens voor nodig bleek. Ga ik beter onthouden, dat het afgekoeld altijd zoeter smaakt. Quote
jootje Geplaatst: 14 oktober 2018 Geplaatst: 14 oktober 2018 Niet ingemaakt, maar gemaakt! Een lekkere creme voor handen of gezicht.....en lipbalsem. Amandelolie waar kweepeerschillen een weekje ingezeten hebben, en later verwarmd met calendula. Na gezeefd bijenwas en cacaoboter toegevoegd voor de lipbalsem, en bijenwas en sheabutter toegevoegd voor de creme. Happy.... Ruikt lekker...trekt redelijk goed in, en de lipbalsem blijft wat vettig....wat goed is lijkt mij! Laat de kou maar komen! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 14 oktober 2018 Geplaatst: 14 oktober 2018 Ik vind zelf de gelei lekkerder Charly ik ben niet weg van de compote, en dan moet ik zeggen ik vind de gelei van de Japanse kweetjes lekkerder dan van de gewone. (Ik heb daarom ook een beetje spijt dat ik een kweepeer boom heb gekocht Ik heb nu al van verschillende soorten gelei gemaakt en de kleur verschilt met het soort kwee dat je gebruikt. Ik vind het zelf iets honing achtig hebben.Smaakt prima door de yogurt en op toast! Ziet er goed uit Jootje! Quote
jootje Geplaatst: 14 oktober 2018 Geplaatst: 14 oktober 2018 Ik vind de gelei ook super lekker, maar de jam van Appelvrouw is ook super! Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 oktober 2018 Geplaatst: 14 oktober 2018 Dank Jo. Geef je nog even aan hoeveel bijenwas en bitter op 150 ml olie? En de hoeveelheid Goudsbloem op hoeveel olie? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Ruim 3 liter tomatensaus met knof en ui gelukkig allemaal vacuüm getrokken. Moest er 3 opnieuw doen gisterenavond. Zo veel ui gisteren gesneden dat ik niks meer kon ruiken. Op ui na dan. Quote
jootje Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Lekker, Mellie! Jet...voor de lipbalsem heb ik 3 delen olie.....op 1 deel cacao of ander boter...en 1 deel bijenwas. Voor een creme/zalfje had ik de laatste keer twee delen olie en een deel bijenwas gedaan. Van het weekend had ik voor en zalfje twee delen olie gedaan en het del bijenwas gesplits in half bijenwas, half sheabutter. Ook lekker Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Dank Jo! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mariekeenfrance Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Heb je dit weleens gemaakt Appelvrouw? Dat is echt heerlijk.https://www.kweepeer.nl/recepten/membrillo-kweepeerpasta/ Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
henkg Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Zes kilo stoofpeertjes (Gieser wildeman, UET) verwerkt. Met: beetje water, rode wijn, port, beetje suiker, beetje geraspte gember, beetje pepperflakes, vier laurierblaadjes.En na goed afkoelen verpakt:Daarna in de vriezer. Die al behoorlijk vol is. Ruimte gemaakt door vier kilo bramen eruit te halen. Die zijn inmiddels ontdooid: het maken van bramenwijn is gestart (maar dat ga ik beschrijven in mijn wijnmaaktopic). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nasuada Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Jaloers op al jullie leuke projecten, hier schuren verven en schuren en nog meer verven,mooie kleur idd dat herfst rood kweepeer,stoofpeertjes en die leuke frutseltjes van jou jootje. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Erny Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 Altijd al eigen Kimchi willen maken... maar helaas gaat het verbouwen van Chinese Kool erg lastig gezien de aardvlooien (maken allemaal kleine gaatjes in de kool zodat het geperforeerde kool wordt).Dus in plaats daarvan gebruik ik dan maar snijbiet in mn normale maaltjes.De zuurkoolfermenteerpot was al wel speciaal voor dat doel aangeschaft en is dit jaar voor het eerst gebruikt bij het fermenteren van mijn bonengebeuren (samen met ook pepers en ui en kruiden). De bonen waren wel uitgefermenteerd en zitten nu in aparte potten en staan in de koelkast. Ik vind het erg lekker geworden, niet te zuur, niet te zout. Echt lekker. Voor herhaling vatbaar. Dus de pot was weer leeg en om deze weer te vullen heb ik een hele lading snijbiet geoogst.Heb de stelen eraf gesneden en apart gehouden. Verder had ik nog peperpasta die over was van het Funky Sauce fermentatie gebeuren.Bij het Kimchi maken wordt de Chinese Kool doorgesneden (in de lengte in vieren) en dan enorm ingesmeerd met peperpasta dus dacht dit een beetje te kunnen nabootsen op deze manier en zodoende de peperssmurrie ook te kunnen hergebruiken. Was nog steeds erg heet trouwens. Dus... snijbiet insmeren, in de pot kneden met zout en aanstampen (om de sappen los te maken). Dit in porties herhaald. Knijpen, smeren, zouten, kneuzen... Leuk werk! En wat gaat er verdorie veel in die pot zeg! Heb dus eerst het blad gedaan. Die laag ligt onderop. Goed aangestampt.En vervolgens de stelen in grove stukken gesneden en in een pan bestrooid met zout en er ook weer van die pepersmurrie bij gedaan. Ook dit een tijd gekneed en gekneusd voordat ik het bij de pot in heb gestopt en natuurlijk ook weer heb aangestampt. Maar toen was de pot nóg niet vol...Dus alle piepkleine patisonnetjes, die vanwege de nachtvorst geoogst moesten worden, er in een laagje bovenop gelegd. De ietwat grotere (nog steeds erg klein) even doorgesneden.En daarbovenop nog een laag met PdPdPpepers en Aji Blanco Cristal pepers die ik eerst heb doorgesneden.Dit ook weer met wat zout bestrooid en lichtelijk aangedrukt. Afgedekt met wat halve plastic bordjes en een hele in het midden zodat er niets omhoog komt drijven en daar de verzwaringsstenen bovenop gelegd.Vervolgens aangevuld met water tot boven de stenen.De ring met water gevuld en deksel erop gedaan.Laat het bloepen nu maar weer beginnen. Dit is dus een experiment en ben erg benieuwd wat het gaat worden. Oja, en de pot zit dus nog steeds niet vol! Quote
Patrijs Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 Dit experiment vraagt wel bijna om een foto! Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 Ja Erno dat zou mooi zijn.. ik ben ook erg benieuwd. De pot is niet toevallig van glas zodat we de laagjes kunnen zien? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 Nee helaas geen inkijkje en een foto levert alleen maar een bruine zuurkoolpot op. Die van de Brouwmarkt destijds Jet. Quote
JudithD Geplaatst: 5 november 2018 Geplaatst: 5 november 2018 Grrrrrrrrrr. Onze rode zuurkool lag gisteren verrot in het vat. Bah, wat een stank. Jammer hoor. Geen idee waar het fout is gegaan, waterslot zat er nog op. Dikke witte schimmel zoals op brie, en zwarte schimmel op de stenen, alles weggegooid. Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
Mellie Geplaatst: 7 november 2018 Geplaatst: 7 november 2018 Aaa das sneu Judith... zo zonde. Ik ben appelstroop met kersen aan het maken a la Spitskool. Ruikt heerlijk en de prut smaakt heel lekker. Benieuwd hoe de stroop ervan gaat worden. En hoe veel... daar maak ik me nog wel het meest zorgen om geloof ik. Of het wel genoeg is Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 7 november 2018 Geplaatst: 7 november 2018 Afhankelijk hoe prut de prut is kan je daar nog fruitleer van maken Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Mellie Geplaatst: 7 november 2018 Geplaatst: 7 november 2018 Ik was van plan het als appelmoes te eten. Ha! Als ik er aan toe kom voordat de kinderen het hebben opgegeten. Smaakt echt heel lekker zo met dat vleugje kers erdoor! (En ik heb erg gegniffeld om je zin ‘hoe prut je prut is’ Snapte precies wat je bedoelde!) Quote
Charly Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Droogbonen 24h wekenMeer dan verdubbeld in volume. Wauw!“Bonen” bestaan uit: pronkbonen, spekbonen, snijbonen, citroenbonen. Allemaal dus alleen de binnenste boontjes van geoogst. Pronk- en citroenbonen bewust, andere bonen omdat ik ze te lang had laten hangen. Oh ja. Plus een zak rode linzen die ik al eeuwen had liggen. Na het weken in water met zout een paar uur zachtjes koken. Ze hebben nog steeds een beste bite. En heerlijke smaak. Ik weet echter dat als ik ze uit de vriezer haal dat ze een stuk zachter zullen zijn. Heerlijk in bonensoep, chili, taco’s enzo! Blij van. Quote wees bevriend met kleine dingen
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Ik bewaar ze altijd gedroogd, in de vriezer neemt zo veel plaats in beslag. Quote
Charly Geplaatst: 10 november 2018 Geplaatst: 10 november 2018 Heb je helemaal gelijk in idd Angela. Maar ik ben ‘een luie mens’ en heb geen zin om per portie bonen voor te weken en te koken. Wil het gewoon kant-en-klaar kunnen pakken. Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.