Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat een berg dekseltjes zeg! Poe!

Wat voor potjes kan je allemaal gebruiken voor inmaken? Maakt dat uit met de lengte van hoe lang dat houdbaar is?
Zijn b.v. de potjes van hak ook te gebruiken voor jam?

Of hebben jam potjes waar origneel jam in heeft gezet een beter afsluitbaarheid dan b.v. hak potjes? 

Dan kan ik er wat gaan verzamelen voordat het weer bramen tijd is.

Op een paar minuten loop afstand zit er namelijk een strook van een paar honderd meter bramen struiken. Altijd fijn plukken daar.

Geplaatst:

Het is wel wat off-topic, maar je kunt alle potjes gebruiken voor inmaken. Jampotten, groentenpotten, het maakt niet uit zolang alles maar heel en netjes is zodat de potten inmaak 'vacuüm' trekken en zo langer houdbaar blijft. Dus geen deuken, roest etc. in de deksels. Ik vind zelf alleen dat in potjes waar zuur of iets anders hartigs in gezeten heeft de geur zo ingetrokken is dat ik er geen jam in wil maken. Wat deksels betreft is aan een klikdeksel makkelijk te zien (en horen natuurlijk) of de pot ook echt vacuüm is getrokken en blijft gedurende het bewaren.

• Like 2
Geplaatst:

Ja, wat Anna zegt. Maar ook: ik vind die 'nieuwe' deksels (en bijbehorende potjes) van Hak niet fijn. Die met dat 12-open systeem? Bestaan die überhaupt eigenlijk nog, vraag ik me ineens af. Ik heb even snel op ah.nl gekeken en ja, die zijn er nog. Die vond ik niet geschikt om vaker te gebruiken. Maar misschien hebben anderen hier er wel succes mee? Zo heb ik ook ooit eens enorm lopen stunten met van die Olvarit potjes. Het schroefdraad is korter en dan zit ie gauw wat scheef en zit er al jam aan (ik doe mijn potjes zo vol mogelijk) en is het snel een bende. Maar ik zie ze hier op het forum wel langskomen dus blijkbaar kunnen anderen er wel mee werken :lol:

De potten appelmoes en andere inmaak van een eigen merk hebben vaak fijnere deksels en schroefranden. En daar kan je dan bij bijv. Braumarkt ook nieuwe deksels voor kopen. 

• Like 1
Geplaatst:

Ahahaha @jorieke123 wat een boel deksels! Volgens mij komen die Olvarit potjes nog van mij. Daar heb je wel een speciale draai voor nodig ja. Heel irritant als je dat niet gewend bent (inmiddels ben ik ze ook ontwend hoor)

Mijn dochter heeft vlierbloesem geplukt tijdens het buiten spelen (haar moeders kind glim glim) en daar heb ik vandaag limonadesiroop van gemaakt. Hij is heel donker van kleur geworden. Normaal doe ik rietsuiker als ik dat in huis heb voor de kleur erbij, maar deze is zo geel van zichzelf. Ruikt ook sterk. Het was genoeg voor 2,5 l. Ik ben echt zo nieuwsgierig naar deze dat we aan die zielige halve liter fles gaan beginnen .

f077f29758c2f00e243c6c680d638b2e.jpg

• Like 3
Geplaatst:

@appelvrouw ja 

recept uit boek "Madam confituur"

voor 2 potjes 250ml

500g rabarber

sap en geraspte schil van 1 citroen

2 tot 3 flinke takken rozemarijn

25ml water

250g confituursuiker.

rabarbar/ ctroensap + geraspte schil/water/rozemarijn in kookpot

7min laten pruttel met deksel erop / af en toe roeren

wanneer alles goed zacht is suiker erbij.

roer om tot suiker opgelost is en breng dan 3min aan de kook

haal de rozemarijn eruit en eventueel schuim eraf en klaar om de potjes te vullen.

• Like 1
Geplaatst:

Bietjes in azijn (rood en wit door elkaar maar alles wordt rood natuurlijk) met gember en knoflook.

IMG_20220611_151721.thumb.jpg.38fa546441c05ec940ef94b1e4864443.jpg

De steeltjes probeer ik te laten melkzuurgisten. Er moet wel nog wat meer vocht uit trekken.

IMG_20220611_151730.thumb.jpg.3d8ded2436a92989f06696ea0026b321.jpg

En later vandaag maak ik weer kvas. Ik heb roggebrood gekocht speciaal voor de kvass. 

• Like 2
Geplaatst:
Op 10-6-2022 om 21:06, redzebra zei:

2 tot 3 flinke takken rozemarijn

Dank voor t recept! Misschien ja ik het ook wel even maken, heb jij al geproefd? Rozemarijn kan zo overheersend zijn en dan smaakt alles naar zeep.  Dat van die takken vind ik wel daarom als hoeveelheid moeilijk. Ik heb behoorlijk grote takken aan mijn planten. Ik zou liever grammen  hebben.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

potjes zijn gemaakt om mee te nemen op weekend met een groep vrienden eind Juni, eerste keer terug dit jaar na 2 jaar wegens Corona. Vorige keer vonden ze die best lekker, en mijn vrouw maakt die confituur, dus ik kan geen credits  nemen. Ze zegt 3 takjes 5/6 cm en zeker niet te lang erin laten.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Toch nog een vraagje @redzebra. Confituursuiker, is dat die van gilze geleisuiker waarbij je maar de helft van het gewicht van t fruit nodig hebt( van Gilze speciaal geleisuiker 2:1 wordt geleverd in pakken van 500 gram) of diegene waar je normaliter 1:1 neemt een kilo suiker, een kilo fruit, ook geleisuiker genoemd, deze komt in pakken van 1 kilo..

Geplaatst:
8 uren geleden, redzebra zei:

wordt de 2/1 versie

Prima die had ik net in huis! Ik had maar 400 gram rabarber maar heb het aangevuld met kruisbessen die nog niet rijp waren. Een heerlijk jammetje geworden!

• Like 1

Geplaatst:

4c6ada6f57a7d1474e8991822757af9e.jpg

Knoflookpasta! Het voorste potje is de grootte die ik normaal gebruik, maar gezien de hoeveelheden moest ik van strategie wisselen. Nu dus grote potten. En angst dat ik te weinig heb… mijn theorie als je veel van iets hebt, je er meer gebruikt, gaat bij mij in elk geval op.

• Like 3
Geplaatst:

Zwarte bessensap/-puree, 2 potjes, zonder suiker. Het is heel zuur dus ik ga ervan uit dat het niet bederft. 

Van de pulp die overbleef, maak ik sap/limonade die ik laat gisten en dan na een paar dagen drink.

Verder maak ik likeur van de zwarte bessen. Ieder ras krijgt een eigen potje, dan kan ik vaststellen welke het lekkerste is voor likeur. Ben Sarek niet, dat weet ik van vorig jaar. 

Geplaatst:

Ik ben bezig met 1760 gram aardbeien (met een handje gele frambozen en bessen, mag geen naam hebben) en 146 gram suiker…. Dat is volgens mij echt de goden verzoeken, maar we gaan er voor. Ik hoop zo dat het niet direct gaat bederven…

Het ruikt wel heel lekker! Blijft wel wat wateriger door zo weinig suiker. Morgen nog even kijken wat de stand van zaken is. Te moe om potten te vullen nu.

c3634a49edf6c3856cf814677bcc358a.jpg

Geplaatst:

Was inderdaad de goden verzoeken dat beetje suiker.M. Heb het vanochtend aangevuld tot 250 gr suiker. Het bleef gewoon siroop. Nu is het wel een mooie dikte. Echter… ik had er ook wat vanillesuiker bij gedaan. Met frambozen vinden we dat heerlijk. Met aardbeien is dat blijkbaar geen aanrader. Het smaakt mier- en mierzoet door die vanillegeur, ook al is het zo weinig.

Het ruikt wel verrukkelijk zomers in huis. Dat dan weer wel en met een beetje doorzettingsvermogen krijgen we die 2 potten jam ook heus wel op op de scones sowieso wel een feestje.

• Like 1

Ik sta nu zilveruitjes in te maken, vorig jaar dit recept gebruikt, was erg lekker. Bedenk nu dat ik ook eensvwil proberen om oerpreibolletjes op dezelfde manier in te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

aangepast door Arja
  • Like 2

Vandaag begonnen aan mijn zwarte bessen, kruisbessen en aardbeien jam/confituur. 

Ziet er nu al heerlijk uit. 

IMG_20220627_133140.thumb.jpg.e699ba1e9a2ad0058d423057f706a04c.jpg

IMG_20220627_133726.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 3
Geplaatst:
Op 26-6-2022 om 15:32, Arja zei:

Ik sta nu zilveruitjes in te maken, vorig jaar dit recept gebruikt, was erg lekker. Bedenk nu dat ik ook eensvwil proberen om oerpreibolletjes op dezelfde manier in te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Geen ervaring met oerpreibolletjes in te maken als zilveruitjes maar heb ze wel bij de augurken e.d. gemikt met goed resultaat.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Vol goede hoop gestart met experimenteren aangezien ik deze zomer voor het eerst mn huidige snelkookpan heb en ik voor het eerst inmaak op inductie (vorige zomer veel te weinig opbrengst door een berg schimmel in alles), zou nogal zonde zijn als ik deze zomer wel goede opbrengst heb en ik verknal t.

Dus nu 4 potjes met net geen 400ml pastasaus (basic tomaten, berg knoflook, ui, courgette, aubergine, basilicum en bouillonblokjes) die af staan te koelen en nu staat er jam op t fornuis.

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...