Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

MInipruimpjes bleken erg lekker. 4,5 kilo werden 6 jampotjes sappige moes. Goed pruimenjaar, bijna geen beestjes (wurmpjes) erin.

20220813_170933.thumb.jpg.344b51a7c010f4bbd0098948b961555a.jpg

20220813_184745.thumb.jpg.6ade230d316bea3760afeb52eee8a63c.jpg

Nu liggen de "niet lekkere" (wat drogig/zurig... iig niet zoetig) pruimachtigen (die van Thea's stek) in de sappan te stomen. Lekker zuur sapje lijkt me wel te doen van deze.

• Like 4
Geplaatst:

De eerste chilivlokken! Ze stonden al een tijdje te drogen. Ik draaide de deksel van de molen open… dat sloeg wel even binnen. Niet direct opsnuiven dus!

Alleen shishito ervoor gebruikt. Dat blijft toch de geurigste chilivlokken opleveren. Echt waanzinnig zo aromatisch vind ik dat. Ben nu een lading Ethiopian brown aan het drogen ervoor. Ook heel lekker.

0de4d53142a2ed58f7de1a3e06e897a9.jpg

• Like 4
Geplaatst:

@Erny, wat zijn dat voor minipruimpjes? Ze zien er lekker uit.

Ik ging vandaag tomaten inmaken, maar de zuurgraad was te laag. Ik  wilde de smaak niet verpesten met extra zuur, dus 1,5 liter sap met een brix van 7,5 en ph 5,5 staat nu in de koelkast als bouillon voor tussendoor. De moes was wel zuur genoeg, dus uiteindelijk toch 5 dl tomatenprut ingemaakt.

En een klein potje bramen-pruimenmoes.

Geplaatst:

Dat weten we niet @fre3ke  Het is een oud soort, ergens uit de buurt van Twello. Ze zijn inderdaad erg lekker. :cool:

Van de "niet lekkere, Thea" pruimpjes/perkels? sap gemaakt, 3 liter, en de fruitprut nog een keer ad kook gebracht met water en suiker voor nog anderhalve liter 2e rangs sap.

En drie potjes bramensaus.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@mdubbelm met ph-papier. Bij de laatste batch heb ik toch wat citroenzuur toegevoegd, hij zit nu op ph 5. Ik weet niet of ik het ga wagen. Volgens mijn boek moet het 4,5 zijn. Maar als ik in de supermarkt wortelsap koop, heeft dat ook geen ph van 4,5 en dat blijft ook goed.

Misschien scheelt het als je schillen en pitten erin laat, die bevatten vaak extra beschermende stofjes, maar ik gooi het door een zeef.

IMG_20220818_213345.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst: (aangepast)
On 7/9/2022 at 5:15 PM, fre3ke said:

Kruisbessen met inmaakalcohol en suiker. Probeersel.

IMG_20220709_153037.jpg

Mijn probeersel ging gisten! En de cassis-boerenjongens ook.

Het deksel was tijdig losgedraaid, dus geen ontploffingsgevaar, gelukkig.

Het was waarschijnlijk een alcoholische gisting. Ik had 12 volumeprocent alcohol erin zitten, een sterke gist kan tot 14 procent verdragen. Gelukkig geen zuurkoolgeur, want dan was de smaak bedorven.

De gisting is voorbij, de besjes waren smakeloos en hard geworden dus ik heb ze uit de likeur gezeefd (links, niet bijzonder van smaak) en ze worden nu een potje chutney dat heerlijk lijkt te worden.

IMG_20220819_181739.thumb.jpg.d5ab42679311664d8109dca22ae45a5d.jpg

Rode peper, suiker en azijn was genoeg geweest, maar ik deed ook ui, verse gember, twee tomaten, kruidnagel en korianderzaad erbij.

En Himalaya rock salt. Dat is mijn grote ontdekking voor soepen, chutney etc. Wat een verschil. Niet de fijne maling, deze grote brokken zijn het lekkerste. Na een tijdje eruit vissen en terug in de pot doen.

IMG_20220819_182605.thumb.jpg.2dc967a18badb2fe9df5e2d2d1262637.jpg

Of zo'n heel tablet dat je op de bbq kan gebruiken, dat werkt ook, ik wapper dat een paar keer door een pan soep. Ik zit al aan het tweede tablet na twee jaar.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:
1 uur terug, mdubbelm zei:

Dit vraagt om toelichting 😳

De placenta is het witte gedeelte in een peper wat de zaadjes voed, dat kan voor een bittere of veel hetere smaak zorgen!

Geplaatst:
Ah ik noem dat altijd zaadlijsten. Weer wat geleerd op mijn oude dag!

Ik ook hoor you are not alone
@jorieke123 probeer ook eens champignons op die manier in te maken. Ook heel lekker!

Hier 1 fles druivensap van de druiven die zijn omgekomen bij het minimaliseren van de wespenoverlast. De druiven zitten VOL met wespen. We hebben 2 emmers druiven van die snoeibeurt overgehouden. Daarvan zijn druiven naar de stoïcijnse hulp gegaan die zonder een kik te geven tussen de wespen stond -ik dus niet!- en wat druiven naar de kippen. Rest is uitgeperst voor sap. Voor de beeldvorming: 1 tros druiven, wel 50 wespen. En dat x 100000 trossen. Wij hebben dus genoeg wespen! Brrrr

b389a39954f5fba2341c2349a937d0f8.jpg
Geplaatst:
On 8/18/2022 at 1:14 PM, Erny said:

Het is een oud soort, ergens uit de buurt van Twello. Ze zijn inderdaad erg lekker. :cool:

@Erny Bedoel je dat je daar de minipruimpjes vruchten kocht, en was dat dan toevallig bij  http://www.fruitkwekerijklomp.nl/? Ik ben even nieuwsgierig, want ik rijd daar ook wel eens langs, en lekkere pruimpjes zijn natuurlijk heel interessant. 

Geplaatst:

As we speak, rozenlimonade in de koeling. Nog 3 dagen liggen en de suppengewürz voor komend jaar.

Dit jaar doe ik meerder potten met gember erbij. Vond dat afgelopen jaar heel jammer dat ik niet meer had met zo’n hartverwarmende smaak. Heel winters en warm.

• Like 2
Geplaatst:
14 uren geleden, Arja zei:

@Erny Bedoel je dat je daar de minipruimpjes vruchten kocht, en was dat dan toevallig bij  http://www.fruitkwekerijklomp.nl/? Ik ben even nieuwsgierig, want ik rijd daar ook wel eens langs, en lekkere pruimpjes zijn natuurlijk heel interessant. 

Nee, mijn moeder heeft ooit een stek meegenomen uit de tuin van haar moeder. Daar heb ik ook weer stekken van. :wink:

• Like 1
Geplaatst:

2,5 kg uitgeknepen groente werden 9 potten.
3 ervan met gember en citroengras voor het hartverwarmende effect waar ik in de winter dol op ben. In andere seizoenen overigens ook, maar dan in metaforische zin.
10 gr zout per 100 gr groente gedaan ipv 8 met erna extra.
Had best 9 gr zout gemogen, maar das dan weer achteraf. Volgend jaar weer iets meer maken, want dit is eigenlijk net iets te weinig. Ik heb er al 2 weggegeven… gaat dan hard.

0470c78d16344626109523ebb16c0d5e.jpg

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...