appelvrouw Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 Dank Jorieke. Misschien een idee de kweerecepten te verzamelen in een eigen topic? Hoe smaakt de stroop dan? Pannekoeken of meer brood oid? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2022 Het lijkt mij dat er al een kwee-topic is, ik zal zo eens zoeken. De stroop is intens kwee, heerlijk op een pannenkoek met spek. Daar heb ik het vooral voor gemaakt 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 TurşuPepers ingemaakt met veel knof en tomaat. Kon ik mooi al die nagerijpte tomaten voor gebruiken 2 Quote
jootje Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Sambal…again! En ik was zo van plan om een foto van mijn schattige pepertjes te maken… Nu zijn ze al vermalen tot sambal. ook wat groente gedroogd als soepgroente…. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Niet ik, maar mijn ouders. 150 kg hete pepers! Daar zijn ze wel even mee bezig geweest met ontpitten. Ik moet direct weer denken aan mijn chilisaus ervaring met 700 gr adjumas en de pijn die ik had Het droge spul gaat morgen naar de molenaar waar ze het laten malen tot paprikapoeder. Ik had mijn vader aan de lijn en hij liet me een zee aan rode pepers zien. Sjonge jonge zeg… gedroogd weten ze morgen pas wat het weegt en wat ze zullen hebben aan paprikapoeder. Misschien de helft, misschien iets meer. Oooooh, ik heb nu al zin in een grote zak van dat spul. Dat ruikt zo heerlijk altijd en zo veel meer smaak. Mijn pot is bijna leeg, dus dat komt mooi uit. Ik heb de lepel in mijn paprikapoeder pot vervangen door een grotere zodat ik weer rustig aan wat pittiger ga koken. Maar nu ben ik en meer gaan gebruiken en heb ik ook nog eens een grotere lepel dat pakt soms niet helemaal goed uit, maar lang leve water. Redder in nood 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Bijzonder, en hoe hebben ze het gedroogd? Het lijkt me ook heerlijk smaken. Ik heb net een mini hoeveelheid tomaten peper poeder met ook wat basilicum erbij( dat zat op de drogende tomaten) tot poeder vermalen. Heel erg lekker ik had meer moeten doen. Verder is mijn tweede batch kweegelei niet dik( ik heb het zonder geleisuiker gemaakt). Ik wacht nog een dag en als het dan niet dik is dan doe ik het opnieuw in de pan Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Bijzonder, en hoe hebben ze het gedroogd?Gewoon buiten op kleden De abrikozen, perziken, tomaten… geldt voor alles wat ze drogen. Maar het klimaat speelt ook mee. Mijn tante woont 350 km verderop en zij kan niks buiten drogen. Hartstikke vochtig. Balen van je gelei trouwens. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Op 28-8-2021 om 22:57, redzebra zei: Voor kleine groene vijgen Hoe is dit gegaan red? Gemaakt en geproefd? Ik kan het recept ook niet lezen wat je geplaatst hebt maar ben wel geïnteresseerd in dat Griekse recept? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
redzebra Geplaatst: 12 oktober 2022 Geplaatst: 12 oktober 2022 @appelvrouw het is goed gegaan, wel zoet 😄, maar volgens buurvrouw perfect zoals het hoort. recept : Vijgen met suikersiroop 1,280kg groene vijgn - 1,280 kg suiker (gewone) 2 tassen water - zakjes vanillesuiker kleine citroen - (* glucose toevoegen als nodig is) -> vijgen wassen en koken tot ze mals zijn (in veel water) -> laten uitlekken -> ondertussen water (2 tassen) + suiker gedurende 5 min koken -> vijgen erbij doen en nogmaals 5 min koken -> van het vuur halen en laten staan tot de volgende dag volgende dag -> terug op het vuur, laten koken en schuim dat zich vormt wegnemen opm : hoe lang koken staat niet in het recept, maar ik dacht dat ik ze toen toch een tijdje heb laten pruttelen ivm dikte siroop) -> vanillesuiker toevoegen en koffielepel citroen. bewaren in confituurpotten, smakelijk ! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 13 oktober 2022 Geplaatst: 13 oktober 2022 @redzebra Turks recept gebruikt? Is niet echt een jam, maar wordt als toetje gegeten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2022 Ik heb echt wel aardig wat ingemaakt dit jaar, mijn glaswerkkast is zo goed als leeg nu. Ik zal nog eens even een foto maken voor het topic over je voorraadkast. Doen jullie mee? 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
rorror Geplaatst: 13 oktober 2022 Geplaatst: 13 oktober 2022 Vandaag voor het eerst in mijn leven dat ik iets ingemaakt hebt. Was leuk om te doen. Hopenlijk smaakt het goed. Twee verschillende dingen gebrobeerd. Paprika in zout inleggen voor 24uur. En jalapenos zonder zoutbehandeling. Het vocht wat er uitkwam gebruikt voor in de azijn brine. (hergebruiken zout). Even de boel klein snijden: Kokende brine in de potten gegoten, en daarna nog even 5 min afkoken in de pan. Resultaat nog even 24uur op de kop laten staan. Grote pot paprikas, de rest jalapenos. @Ruderalis één van de potten bevat een verassing. Zie jij het? 7 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 13 oktober 2022 Geplaatst: 13 oktober 2022 Het zou kunnen dat in de pot op de onderste foto een Jolokia zit, ik kan het net niet goed zien zo niet geef ik t op want ik ben tureluurs van het staren!😵💫 Het zier er zo ie zo mooi en lekker uit al die kleurtjes . 1 Quote
rorror Geplaatst: 13 oktober 2022 Geplaatst: 13 oktober 2022 @Ruderalis Plakje van de Rode Corolina Reaper. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 13 oktober 2022 Geplaatst: 13 oktober 2022 @Mellie was het recept van de moeder van mijn buurvrouw (Grieks) wat de buurvrouw voor mij vertaald had. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 14 oktober 2022 Geplaatst: 14 oktober 2022 Aaaah leek al op een Turks recept, dat verklaart een boel! Ik ben benieuwd hoe het smaakt! Deel je nog je bevindingen? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2022 Ik ben bezig met dulce de membrillo en de spetters zitten al aardig hoog tegen de wand 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 14 oktober 2022 Geplaatst: 14 oktober 2022 Dat klinkt spannend. Even googelen wat dat nou weer is. Aaah, kweepeerpasta! Lekker met een stukje kaas. Kokkerel ze Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 oktober 2022 Geplaatst: 14 oktober 2022 Moedig Jorieke! Heb je de houtkachel nog niet aan? Hier lopen we in badpak vanwege het koken op hout haha. Maar de niet gelukte tweede batch van de kweepeer gelei is nu wel gelukt, prachtig donker rood en o zo smakelijk. Ook nog twee potten notenpasta gemaakt vanmiddag, 3/5 walnoot, 1/5 gepelde amandel en 1/5 gezouten cashews van de supermarkt. Het is wel even doorzetten maar smaakt heerlijk! De noten heb ik eerst voorverwarmd op de kachel maar alleen verhit, niet geroosterd. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 14 oktober 2022 Geplaatst: 14 oktober 2022 Ook kruidenthee gemaakt/ samengesteld. En al een paar koppen op. Het bevalt goed, dit x ook met Malva bloemen. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 16 oktober 2022 Geplaatst: 16 oktober 2022 (aangepast) Ik heb zoveel grote maar onrijpe vijgen hangen dat ik dit recept eens ga proberen https://www.theguardian.com/food/2022/aug/27/how-to-turn-unripe-figs-into-a-condiment-for-cheese-recipe-zero-waste-cooking 16 oktober 2022 aangepast door mdubbelm 3 Quote
jootje Geplaatst: 17 oktober 2022 Geplaatst: 17 oktober 2022 Ziet er mooi uit, Erny. Zo grappig dat het geel en toch hot is. Kun je je lelijk in vergissen dus. Mijn hoofd zou denken: geel is niet hot! 😂 2 Quote
Mellie Geplaatst: 18 oktober 2022 Geplaatst: 18 oktober 2022 Prachtige kleur @ErnyIk wil wel een flesje ruilen met mijn chilisaus als ik weer in jouw buurt ben. Dan neem ik ook de paprikapoeder mee. Ik heb gisteren een ochtendje staan schillen, snijden en blancheren voor een Molukse atjar. Superlekker geworden! Heb helaas geen plek in de vriezer en het is in de koelkast maar een week te bewaren… dus moet komende dagen uit de vriezer eten om plek te maken. Lekker getimed 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.